Permalänk
Medlem

Jag har inte jättestabil fps heller kör min gamla i5a i 3700mhz med 195x19 och typ 1560mhz på minnet. får kanske 40-65 utomhus. Kör typ exakt samma inställningar som du. Men för mig hjälpte det rätt mycket med att trixa med affinity. hade ca 30-65 fps innan.

Inomhus är det som du säger mycket hög fps och stabilt. Ute varierar det mycket och misstänker att mer cpu krävs ute. Tror man får vänta på patchar och kanske ny drivare från amd för graffet?

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Tur man har liten skärm 1680x1050 med 680 fungerar jätte bra :), polarn sitter med ett 570 och han har inga problem med låg fps häller.

På vilka inställningar är det då?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

På vilka inställningar är det då?

Allt på högsta förutom Antialising som jag stängde av, vet inte om det är mer cpu krävande....4790 @ 4.8ghz.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

har fps problem och jag sitter på en i7 4790k samt R9 280 Windorce OC...

Permalänk
Medlem

Flyter på rätt bra för mig med allt på max, men med medium textures och view distance på 0.. fick SLI att funka också

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Testade igår igen med affinity trixet. Ställer mig där fps dippar till 40. Tabbar ur ändrar affinity till endast 1 core. Tabbar in. Ut igen på med alla och vips 50fps som lägst på samma ställe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk

Tänkte jag skulle pröva multiplayer igår efter 1.3.0 patchen men funkade ju inte alls Prövade dock bara "Be The Zombie". Joinade men blev utkastad direkt.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur dockets fungerar?
Kan man använda dem 1 gång eller kan man använda dem i nästa save som man startar upp också?

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Wow, gick in i ett hus och datorn blåskärmar.
Startar om startar upp spelet igen, "Corrupt save file". Har alltså tappat all progress och alla items osv osv...............
Kan inte ens starta från senaste uppdraget.

Hade 38% completion. Någon som sitter på ett liknande save som vill dela med sig?

Permalänk
Medlem

Detta spelet käkar ju vRAM.

1440p med medium textures: uppe och vänder i nästan 2,7 GB vRAM.
1440p med high textures: uppe och vänder i nästan 3,2 GB vRAM, vilket tyvärr är för mycket för mina GTX 780.

Extremt kul spel dock, har inte varit så här klistrad framför skärmen på ett bra tag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker spelet är väldig frustrerande ibland?

Om man råkar vara halvlångt ifrån något som exploderar är man helt körd. Så som 'bombers' eller tunnor. Ibland har man ingen chans alls att komma ifrån. Sedan spawnar man skitlångt ifrån stället man var på

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Bara jag som tycker spelet är väldig frustrerande ibland?

Om man råkar vara halvlångt ifrån något som exploderar är man helt körd. Så som 'bombers' eller tunnor. Ibland har man ingen chans alls att komma ifrån. Sedan spawnar man skitlångt ifrån stället man var på

Hail Tremere!

Njae, tycker det är helt ok, har du provat firecrackers mot bombers?

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Hail Tremere!

Njae, tycker det är helt ok, har du provat firecrackers mot bombers?

Nae, har inte gjort det. Har sällan de framme och hinner inte byta innan han exploderar. Dessutom har jag en tendens att kasta vassa vapen på fiender och händer ofta att jag kastar på bombers också utan att hinna se att det är såna

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Skrivet av Sweets589:

Tänkte jag skulle pröva multiplayer igår efter 1.3.0 patchen men funkade ju inte alls Prövade dock bara "Be The Zombie". Joinade men blev utkastad direkt.

Är just Be The Zombie som är lite problematiskt, man kommer bara in på ytterst få games, de flesta kommer man aldrig in i (eller blir utkastad direkt, beroende på hur man ser det), när man väl kommit in brukar det inte vara några problem, och spelar man campaign online så har jag inte haft några problem alls.

Kanske beror lite på att det finns så få Be The Zombie games, när folk spelar Campaign har de ofta invasions avstängda, eller bara på natten, och för varje av de få games som finns får det bara plats till en invader, och det är många som vill prova att spela Zombie. Ibland blir man utkastad för att man joinar någon som inte insåg att invasions under natten var satt som standard, och då direkt går ur för att de inte är intresserade av det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Sputte:

Nae, har inte gjort det. Har sällan de framme och hinner inte byta innan han exploderar. Dessutom har jag en tendens att kasta vassa vapen på fiender och händer ofta att jag kastar på bombers också utan att hinna se att det är såna

Jo, har också känt att Bombers varit lite frustrerande, när man springer runt och hugger zombies och plötsligt är zombien som kommer runt hörnet en Bomber som insta-killar en Iof är det väl mitt eget fel, men när andelen Bombers är så liten orkar man inte innan varje kill försäkra sig om att det verkligen inte är en Bomber.

Hade gärna sätt att de inte var en insta-kill från fullt liv, utan att de kanske tog 75% och gav en massa zombie-aggro, så att man i alla fall har en chans att försöka rädda sig.

Vill man inte spawna långt bort får man ta över Safe Zones, finns ju lite överallt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Detta spelet käkar ju vRAM.

1440p med medium textures: uppe och vänder i nästan 2,7 GB vRAM.
1440p med high textures: uppe och vänder i nästan 3,2 GB vRAM, vilket tyvärr är för mycket för mina GTX 780.

Extremt kul spel dock, har inte varit så här klistrad framför skärmen på ett bra tag.

Haha, när jag kör High textures i 1080p går mina 3.5GB åt...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Haha, när jag kör High textures i 1080p går mina 3.5GB åt...

Känns som att den inte nyttjar alla 3,5 GB då, utan reserverar en del.

Är den enda anledningen jag kan komma på, då 1080p och 1440p skiljer sig åt en hel del, och jag borde isåfall komma upp i mer än ~3,2 GB.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, har också känt att Bombers varit lite frustrerande, när man springer runt och hugger zombies och plötsligt är zombien som kommer runt hörnet en Bomber som insta-killar en Iof är det väl mitt eget fel, men när andelen Bombers är så liten orkar man inte innan varje kill försäkra sig om att det verkligen inte är en Bomber.

Hade gärna sätt att de inte var en insta-kill från fullt liv, utan att de kanske tog 75% och gav en massa zombie-aggro, så att man i alla fall har en chans att försöka rädda sig.

Vill man inte spawna långt bort får man ta över Safe Zones, finns ju lite överallt

Precis. De är ju rätt ovanliga, men har klarat mig på håret de gångerna jag överlevt bombers!
De borde se mer annorlunda ut än vanliga zombies, eller låta mer så man blir varnad

Vet någon förresten när eller om det är möjligt att döda såna där monster som jagar en på nätterna med tillhyggen? Har bara lyckats döda såna med pistol

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Skrivet av Sputte:

Vet någon förresten när eller om det är möjligt att döda såna där monster som jagar en på nätterna med tillhyggen? Har bara lyckats döda såna med pistol

Jorå, det är allt möjligt, det är det närsom, beroende på hur duktig du är på att slåss, och på hur många du får efter dig. Runt lvl 7/9/10 (Survivor/Agility/Combat) började jag och min kompis att få det relativt lätt att klara ett par stycken i fighter, även om vi flitigt fick använda UV ficklampan och flares, och nu i lvl 21/22/24 dödar man dem på 2-3 slag, även om de fortfarande gör mycket skada om de lyckas hoppa upp på en

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Vet någon förresten när eller om det är möjligt att döda såna där monster som jagar en på nätterna med tillhyggen? Har bara lyckats döda såna med pistol

Jag dödade en direkt när man stöter på dom för första gången. Hade förvisso EXPcalibur till hjälp.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Angående fps, såg TB's videos från spelet. Han upptäckte att draw view distance var det generellt sett mest avgörande för fpsen och inte gav någon märkbar skillnad alls, ingen texture pop-in eller dylikt. Det var i princip ingen skillnad på att köra med ett kort eller två och dessutom belastades en kärna på 100%, någon annan låg på 70% kanske medans de resterande 10 kärnorna inte gjort mycket alls.

Dålig optimering och SLI verkar inte heller fungera särskilt bra. Tycker spelet ser rätt kul ut, men väntar nog in ett par patchar innan det blir dags för köp

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Minsc S2:

Känns som att den inte nyttjar alla 3,5 GB då, utan reserverar en del.

Är den enda anledningen jag kan komma på, då 1080p och 1440p skiljer sig åt en hel del, och jag borde isåfall komma upp i mer än ~3,2 GB.

Jag ligger också på runda slängar 3,5GB usage i 1080p med AA påslaget.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag ligger också på runda slängar 3,5GB usage i 1080p med AA påslaget.

Låter som sagt att den reserverar mer vRAM än vad den behöver, något som många spel har en tendens att göra när dom märker att där finns mer vRAM att ta av än vad som faktiskt behövs.

Med 1440p (tämligen mer krävande än 1080p), och allt på högsta utom Shadows (näst högsta) samt AA av hamnar jag på ~3,2 GB vRAM-usage när zombies greppar mig-> bildspel*. Annars ligger den runt 2,8-2,9.
Med samma inställningar men Medium-texturer istället för High hamnar jag på ~2,7 GB vRAM-usage som höst (samma scenario - greppad av en zombie), men runt ~2,4-2,5 i normal usage.
(*Och jag får faktiskt ett bildspel, så det är inte bara teori.)

Skrivet av trickysaer:

Angående fps, såg TB's videos från spelet. Han upptäckte att draw view distance var det generellt sett mest avgörande för fpsen och inte gav någon märkbar skillnad alls, ingen texture pop-in eller dylikt. Det var i princip ingen skillnad på att köra med ett kort eller två och dessutom belastades en kärna på 100%, någon annan låg på 70% kanske medans de resterande 10 kärnorna inte gjort mycket alls.

Dålig optimering och SLI verkar inte heller fungera särskilt bra. Tycker spelet ser rätt kul ut, men väntar nog in ett par patchar innan det blir dags för köp

Hans video är "gammal/utdaterad" redan.
Spelet har blivit patchat sedan dess, och Nvidia har släppt drivrutiner specifikt just för Dying Light (347.25)

SLI fungerar yppgerligt nu, i den mening att båda korten jobbar frenetiskt.
Viewdistance gör heller inte alls så stor skillnad som det gjorde för Totalbuiscit. Hans FPS mer än halverades när han maxade viewdistance.
Jag testade att ställa mig på samma ställe som han gjorde, och min FPS gick bara +/- 10 när jag lekte runt med viewdistance.

Spelet kan dock behöva ytterligare optimering, för min FPS varierar väldigt mycket (mellan 60-120) i medium textures, och ibland jobbar båda grafikkorten rumpan av sig @ 98% usage, och ibland ligger dom och chillar i ~60% usage, samtidigt som processorn jobbar desto hårdare och agerar flaskhals.

Med det sagt är spelet mer än fullt spelbart, och jag tycker du ska skaffa det redan nu om du är sugen på det. Dying Light kommer antagligen bli GOTY för mig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Minsc S2:

Låter som sagt att den reserverar mer vRAM än vad den behöver, något som många spel har en tendens att göra när dom märker att där finns mer vRAM att ta av än vad som faktiskt behövs.

Med 1440p (tämligen mer krävande än 1080p), och allt på högsta utom Shadows (näst högsta) samt AA av hamnar jag på ~3,2 GB vRAM-usage när zombies greppar mig-> bildspel*. Annars ligger den runt 2,8-2,9.
Med samma inställningar men Medium-texturer istället för High hamnar jag på ~2,7 GB vRAM-usage som höst (samma scenario - greppad av en zombie), men runt ~2,4-2,5 i normal usage.
(*Och jag får faktiskt ett bildspel, så det är inte bara teori.)

Det är inte så konstigt att du får diabilds-FPS då GTX 780 inte har mer än 3GB VRAM, men det är du säkert väl införstådd med. Att den visar 3,2GB är troligen för att den börjar switcha till vanliga system-RAM därav diabild eller hickups. Troligen så vill spelmotorn äta upp ända till ~3,5GB men dina 780 har inte plats och så börjar den dumpa till vanliga RAM för att inte krascha.

Angående att den reserverar vRAM så är garanterat så fallet. Jag testade runt som en tok med olika inställningar och den enskilt största faktorn, så klart, är texturkvaliteten. Resultat som nedan. Men det ändrar inte på det faktum att spelmotorn kräver 3,5GB VRAM på HIGH textures oavsett. I alla fall om man vill undvika mikroryck.

1920x1200 HIGH = 3,5GB usage
1680x1050 HIGH = 3,5GB usage (?!)

1920x1200 MED = 1,5GB usage
1680x1050 MED = 1,5GB usage

1360x768 MED = 1,5GB usage

Sen körde jag lite up scaling till 2560x1600 och gissa vad? Samma resultat som ovan fast + 300MB. Så det är väl ungefär vad som krävs som extra frame buffer.

När jag maxade absolut allting i 2560x1600 så nådde jag ~3,8GB VRAM usage.

Det sorgligaste av allt med detta testet är att minimum FPS är hela tiden samma runt 40fps. GPU usage är som en jävla berg-och-dalbana.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Detta spelet käkar ju vRAM.

1440p med medium textures: uppe och vänder i nästan 2,7 GB vRAM.
1440p med high textures: uppe och vänder i nästan 3,2 GB vRAM, vilket tyvärr är för mycket för mina GTX 780.

Extremt kul spel dock, har inte varit så här klistrad framför skärmen på ett bra tag.

hjälper det inte att sänka view distance?

Skrivet av Lasergurka:

Haha, när jag kör High textures i 1080p går mina 3.5GB åt...

Inte konstigt att jag märker av drops ibland med mina 2GB

Aja, att sänka view distance, ta bort motion blur och sänka några grejer till medium verkar göra det riktigt flytigt iallafall.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av deadich:

hjälper det inte att sänka view distance?

Inte konstigt att jag märker av drops ibland med mina 2GB

Aja, att sänka view distance, ta bort motion blur och sänka några grejer till medium verkar göra det riktigt flytigt iallafall.

View distance har ingen som helst påverkan på användningen av vRAM, inte heller motion blur. Texture quality däremot gör enorm skillnad som jag redogör i min post ovan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Troligen så vill spelmotorn äta upp ända till ~3,5GB men dina 780 har inte plats och så börjar den dumpa till vanliga RAM för att inte krascha.

Tveksamt, då vRAM usage ligger på på 2,8-2,9 GB 99% av tiden, och det är bara när "quick time events" och "cinematics" ska börja som jag får bildspel då vRAM sticker upp till ~3,2 GB. Om spelmotorn ville äta ända upp till 3,5 GB så borde det inte vara spelbart med High textures alls.

Spelar jag i Medium så ligger det däremot som sagt i ~2,4-2,5 nästan hela tiden, men peakar upp till 2,7 ibland (antagligen vid samma QTEs och cinematics), dock blir det inget bildspel, då vRAM räcker till hela vägen.

Att du får 3,5 GB usage i 1080p och att jag får ~2,8-2,9 i 1440p säger väl det mesta.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Minsc S2:

Tveksamt, då vRAM usage ligger på på 2,8-2,9 GB 99% av tiden, och det är bara när "quick time events" och "cinematics" ska börja som jag får bildspel då vRAM sticker upp till ~3,2 GB. Om spelmotorn ville äta ända upp till 3,5 GB så borde det inte vara spelbart med High textures alls.

Spelar jag i Medium så ligger det däremot som sagt i ~2,4-2,5 nästan hela tiden, men peakar upp till 2,7 ibland (antagligen vid samma QTEs och cinematics), dock blir det inget bildspel, då vRAM räcker till hela vägen.

Att du får 3,5 GB usage i 1080p och att jag får ~2,8-2,9 i 1440p säger väl det mesta.

Nu ska inte jag påstå att jag förstår hur spelmotor-programmering går till men med tanke på beteendena på våra kort så är jag ganska så säker på att spelmotorn vill ha 3,5GB för att ladda in ALLA dom texturer som behövs samt plats för framebuffer. Dina kort tillåter inte riktigt allt vilket gör att switching uppstår. Du får bildspel på grund utav att VRAM tar slut. Det läget uppstår inte för mig som sagt.

Som jag skrev ovan så har jag marginellt högre VRAM usage vid 2560x1600 vilket talar om för mig att det är texturerna som tar den i särklass största platsen.

Har en polare som kör med GTX 780 (ej SLI) och han kan inte heller köra HIGH textures ens i 1080p. Han upplever microryck och minihängingar. Så jag tror fortfarande att spelmotorn vill ha 3,5GB men i fallet GTX 780 får nöja sig med dom tre som finns, eller strax under, men vid vissa tillfällen switchar den med system-RAM vilket gör att ni upplever ryck.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Hans video är "gammal/utdaterad" redan.
Spelet har blivit patchat sedan dess, och Nvidia har släppt drivrutiner specifikt just för Dying Light (347.25)

SLI fungerar yppgerligt nu, i den mening att båda korten jobbar frenetiskt.
Viewdistance gör heller inte alls så stor skillnad som det gjorde för Totalbuiscit. Hans FPS mer än halverades när han maxade viewdistance.
Jag testade att ställa mig på samma ställe som han gjorde, och min FPS gick bara +/- 10 när jag lekte runt med viewdistance.

Spelet kan dock behöva ytterligare optimering, för min FPS varierar väldigt mycket (mellan 60-120) i medium textures, och ibland jobbar båda grafikkorten rumpan av sig @ 98% usage, och ibland ligger dom och chillar i ~60% usage, samtidigt som processorn jobbar desto hårdare och agerar flaskhals.

Med det sagt är spelet mer än fullt spelbart, och jag tycker du ska skaffa det redan nu om du är sugen på det. Dying Light kommer antagligen bli GOTY för mig.

Okey, tack för infon! Håller mig lite uppdaterad då och då i denna tråd för att försöka få en uppfattning när det tuffar på som det ska. Ropa GOTY i februari är lite tidigt men ok ;D

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

View distance har ingen som helst påverkan på användningen av vRAM, inte heller motion blur. Texture quality däremot gör enorm skillnad som jag redogör i min post ovan.

Naturligtvis inte, men det känns så jävla mycket rappare utan äckligt motion blur

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595