Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Laga ett "trasigt" minneskort

Permalänk
Medlem

Laga ett "trasigt" minneskort

Jag hade ett 64GB Micro SD kort som jag inte kunde överföra stora filer till då det hade FAT32 filsystem.
Dum som jag var försökte jag göra om det till NTFS, och halvvägs igenom insåg jag att det skulle vara exFAT.
Jag ryckte då vara ut kortet ur kortläsaren, och nu funkar det inte alls. Datorn hittar inte kortet i Den här Dator. Och i Diskhantering syns kortet, men det har ingen partition och det går inte heller att skapa någon där.

Vad göra? Finns det något program som kan kirra biffen eller är det bara att kasta?
Kortet i fråga är ett A-Data 64GB Micro SDHC.

Permalänk
Medlem

testa SDFormatter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

testa SDFormatter

Programmet var tyvärr inte tillräckligt. Jag behöver ett program som går på djupet då mitt minneskort inte ens har någon partition.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av biorrith:

Programmet var tyvärr inte tillräckligt. Jag behöver ett program som går på djupet då mitt minneskort inte ens har någon partition.

Om inte SD Formatter från https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/ inte klarar biffen, så lär det nog vara rätt kört.
SD Formatter kan formattera även de mest motsträviga minnena. T.o.m. de som har defekta sektorer varav SD Formatter plockar ner de defekta sektorerna i filsystemets tabell över skadade sektorer.

Ni kan ju prova med Linux och kommandot "dd", samt mkfs-verktygen. Men det lär nog vara rätt kört om SD Formatter falerar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Testade EU Partition Master, den hittar inte heller minneskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Om inte SD Formatter från https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/ inte klarar biffen, så lär det nog vara rätt kört.
SD Formatter kan formattera även de mest motsträviga minnena. T.o.m. de som har defekta sektorer varav SD Formatter plockar ner de defekta sektorerna i filsystemets tabell över skadade sektorer.

Ni kan ju prova med Linux och kommandot "dd", samt mkfs-verktygen. Men det lär nog vara rätt kört om SD Formatter falerar.

Tyvärr hittar den inte ens minneskortet då den saknar partition.
Partition Guru hittar minneskortet men kan inte formatera det, programmet slutar svarar.

Alla program jag har provat inkluderat Datorhantering (för Diskhantering) tar 5+ min på sig att starta. Förmodligen när den söker efter diskar, och minneskortet kärvar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av biorrith:

Tyvärr hittar den inte ens minneskortet då den saknar partition.
Partition Guru hittar minneskortet men kan inte formatera det, programmet slutar svarar.

Alla program jag har provat inkluderat Datorhantering (för Diskhantering) tar 5+ min på sig att starta. Förmodligen när den söker efter diskar, och minneskortet kärvar.

SD Formatter skall hitta kort oavsett vad som finns på den eller inte. Med eller utan partition. SD Formatter detekterar korten direkt, och är oberoende av partitioner och annat. Så om det inte kan fixa det, så kan det hända att kortet är skadat permanent.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Som SysGhost sade tidigare så skulle jag nog testa under Linux, skadar inte.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

SD Formatter skall hitta kort oavsett vad som finns på den eller inte. Med eller utan partition. SD Formatter detekterar korten direkt, och är oberoende av partitioner och annat. Så om det inte kan fixa det, så kan det hända att kortet är skadat permanent.

När man har startat upp SD Formatter hittar den inga enheter alls. Trycker man 'refresh' slutar programmet att svara.

Jag skulle kunna testa under Linux, men det är inget jag har. Jag har ingen kunskap om Linux överhuvudtaget, så jag skippar det helt och hållet
Minneskortet får konstateras vara paj helt enkelt.

Permalänk
Mattecoach

Hej,

Postar min fråga i denna tråd istället för att skapa en ny.

Jag har ett SD-kort som jag har använt i min RPi3. Den kunde inte boota, antog då att datan på kortet har blivit korrupt och tänkte formattera och lägga in en fräsch image. När jag stoppade in det i min vanliga dator så poppade det upp att ett kort har blivit insatt, men kan inte formattera eller gå in i diskhanteraren, datorn verkar ändå inte kunna identifiera kortet.
Testade också att köra en usb-boot av Ubuntu. I Ubuntu ser jag SD-kortläsaren, men det hittar inget kort alls. Händer inget när jag stoppar in kortet, ser det inte med fdisk etc.

Ska testa SD Formatter när jag kommer hem för att se vad det visar. Har ni några andra tips?

Jag tycker inte att det låter otroligt att datan skulle ha blivit korrupt, men förstår inte varför kortet verkar ha mer allvarliga problem...

Permalänk

@biorrith: för mig har det hänt något liknande och jag kunde i formatera i windows så jag testade på min mac och det fungerade och linux fungerar också bra.

Permalänk
Medlem

OBS OBS
Detta är en gammal tråd!

Så ni inte gör missen o svara en 2 år gammal post

Skrivet av PuMaH:

Hej,

Postar min fråga i denna tråd istället för att skapa en ny.

Jag har ett SD-kort som jag har använt i min RPi3. Den kunde inte boota, antog då att datan på kortet har blivit korrupt och tänkte formattera och lägga in en fräsch image. När jag stoppade in det i min vanliga dator så poppade det upp att ett kort har blivit insatt, men kan inte formattera eller gå in i diskhanteraren, datorn verkar ändå inte kunna identifiera kortet.
Testade också att köra en usb-boot av Ubuntu. I Ubuntu ser jag SD-kortläsaren, men det hittar inget kort alls. Händer inget när jag stoppar in kortet, ser det inte med fdisk etc.

Ska testa SD Formatter när jag kommer hem för att se vad det visar. Har ni några andra tips?

Jag tycker inte att det låter otroligt att datan skulle ha blivit korrupt, men förstår inte varför kortet verkar ha mer allvarliga problem...

SD kort slits, speciellt som OS är de snabbt utslitna om de är av lite mer tveksam kvalitet. Ibland blir det bara korruption på lite data, och man kan lägga om det, men med tanke på att de har som bäst ca 200-500 skrivningar, så när de väl börjar bråka, är det ofta inte lång tid innan det ger upp helt (då det får en skada på något kritiskt).

Visst... testa alla program du kan/vill, men räkna med att även om du får liv i det så är livslängden på det troligen relativt lågt redan.

Permalänk
Medlem

SD är inte så dyra idag, men de är ömtåliga både för elektrisk misshandel (som att ta ut kort mitt under formatering) och upprepande omprogrammering/skrivningar.

Krasst sagt kan man säga att flash-chippen som inte duger till SSD, ratad även av de billigaste SSD-tillverkare som köper minne på spotmarknad, hamnar här eller i USB-pinnar.

Tittar man i denna artikel https://www.bunniestudios.com/blog/?p=3554 och länkar vidare
så kan man ana vilket dret det är i SD-minnen och USB-minnen som skickas ut till konsumenter i massupplagor för att försörja den mer lönsammare SSD-tillverkningen... i princip inga minneschip skrotas från minnesfabrikerna utan allt säljs, i många led - även väldigt defekta chip till olika förpackare varav en del piratar på mer kända namn som sandisk etc.

Dagens SD-minne har sjangserat i kvalitet och är inte alls lika säkra som vid tiden när SD definierades och minnesrymden var typ 256 MB för en stor SD-minne.

Kort sagt SD är inget säkert media och kan spotta ut data som är korrupt utan att någon hårdvara i SD-interface och efter detta reagera och datasäkerheten är lägre än tom. floppydiskar som åtminstonen hade en CRC-summa på varje sektor som gjorde att avläsningen stannade (på hårdvarunivå av själva avkodningskretsen för datat för floppyn) och meddelade läsfel istället för att läsa felaktig data och skicka vidare som om datat var korrekt, som det gör när man läser SD-kort i allt för många fall.

SD-kort har ingen sådan felindikering i sitt gränssnitt (som jag hittat i alla fall) då de som definierade SD förutsatte att minnet i denna alltid var 'perfekt' och inte kunde gå fel, och det bästa man kan hoppas på när fel ändå inträffar är att chipet låser sig, då det är enda sättet i SD-intefacet att tala om att något inte är bra - inte vad eller vilken sektor som krånglar eller så (och kan hoppas över), det är för avancerat...

---

Felbeteende kan också vara väldigt olika beroende på vilken liten 8051 eller ARM och dess firmware som sitter som interface mellan själva minneschipet och SD-gränssnittet - det är också denna lilla chip som håller reda på vilka minnesblock som anses dugliga eller icke dugliga på den större minneschipet - och detta kan förstås manipuleras av mindre nogräknade 'förpackare'

Modernare minnechip har felrättning med kapacitet typ 12 bitfel per 1024 bitar och algoritmer som hamming-cod, RS-kod eller nu idag viterbi eller LDPC-felrättning och utmärkande för de sistnämnda är att algoritmen kan 'rädda' data med flera cyklingsvarv i avkodningen innan godkänd data levereras vid mer osäker indata som vid MLC och TLC-minnesceller vilket innebär att det går långsammare i avläsning ju osäkrare datat är i cellerna.

När SSD börja upplevas långsam så beror det på att LDPC-felrättningen jobbar allt fler varv per levererad datablock pga. osäkrare data i flashcellerna och när de har snurrat mer än enstaka varv behöver blocket skrivas om då när man når 20 varv så är förbättringspotentialen mycket liten per varv efter detta och stor risk att man inte kan läsa korrekt data längre oavsett hur länge man provar.

problemet att även om själva minneschipen har en del intelligens i sig på chipet så kommer inte den informationen ut via SD-gränssnittet utan det hanteras på enklaste sättet i custom 8051/Arm-chipet som sitter mellan minneschipet och SD-interfacet

Permalänk

Jag har nu ett Samsung Micro SDHC Pro 32 GB som jag har haft i min mobil. Har inte rört det på länge men det har helt plötsligt slutat fungera utan att jag har gjort något (vad jag vet). Försökte läsa lite ovan men inte just något jag förstår då jag inte är så insatt i detta. Har satt i det i datorn men den reagerar inte på det. Ett annat kort funkade både i mobilen och datorn.

Finns det något sätt att komma åt det jag hade på kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjerralex:

Jag har nu ett Samsung Micro SDHC Pro 32 GB som jag har haft i min mobil. Har inte rört det på länge men det har helt plötsligt slutat fungera utan att jag har gjort något (vad jag vet). Försökte läsa lite ovan men inte just något jag förstår då jag inte är så insatt i detta. Har satt i det i datorn men den reagerar inte på det. Ett annat kort funkade både i mobilen och datorn.

Finns det något sätt att komma åt det jag hade på kortet?

Om det har kraschat helt... nej. (Inte utan recovery-firma och ett antal 1000kr iaf...)

Du kan testa lite olika SD adaptrar och ev Linux Live CD/DVD/USB, men om inte kortet hittas så har det totalkraschat. De har extremt kort livslängd idag, och pålitliga är de inte när de är billiga, oavsett märke. Du har iaf försökt att välja bättre i.o.m "pro" kort, men även de kan tyvärr rasa.

Om du har garanti kanske du kan få ett ersättningskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Programmet var tyvärr inte tillräckligt. Jag behöver ett program som går på djupet då mitt minneskort inte ens har någon partition.

SDFormatter kan vara känsligt för vilken sorts läsare kortet sitter i.
Med vissa märken så fungerar det inte alls, oavsett vilket kort som sitter i.
Har du en annan så testa där !