Permalänk
Medlem

Cpu fläkt anslutningar

Hej!

Köpte självklart en fläktjävel med 3 pinn anslutning och jag har 4 pinn i modekortet till cpu.. Men har även en annan anslutning systemfan4 kan jag ansluta fläkten i den eller måste jag köpa adapter? Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har för mig att det går att sätta en trepins fläkt i en fyrpins kontakt. Har du provat?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 144sx:

Hej!

Köpte självklart en fläktjävel med 3 pinn anslutning och jag har 4 pinn i modekortet till cpu.. Men har även en annan anslutning systemfan4 kan jag ansluta fläkten i den eller måste jag köpa adapter? Mvh

Skrivet av giplet:

Jag har för mig att det går att sätta en trepins fläkt i en fyrpins kontakt. Har du provat?

Går att sätta 3 pin i 4 pin. har så på mitt moderkort.

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk
Medlem

cpu fläkten går 1252 rpm på max är inte det lite? Satte den i 4pinn anslutning

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken kylare är det?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 144sx:

cpu fläkten går 1252 rpm på max är inte det lite? Satte den i 4pinn anslutning

finns måtstånd att köpa så fläkten inte går på fullvarv om det är ett problem. Annars så spelar fläkthastigheten inte så stor roll, bara kolla tempen så den inte sticker iväg. Du kan kolla det i BIOS på vissa moderkort annars så är det bara ladda ner HWmonitor eller speedfan

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

den är en hyper 412s

Permalänk
Medlem
Skrivet av 144sx:

cpu fläkten går 1252 rpm på max är inte det lite? Satte den i 4pinn anslutning

Skrivet av 144sx:

den är en hyper 412s

"900-1300 RPM" står det att orginalfläkten ska vara på tll 412s, men har du köpt en extra fläkt med 3-pin alltså?

Då är det ju en fast hastighet om inte man kopplar på en port som kan ändra fart med spänning istället för PWM (4e tråden)

EDIT: Glöm det, såg att 900 gällde om man använde motståndsadaptern. Då är dina 1252 helt normalt eftersom fläkten ska gå i max 1300 ungefär, det blir ju lite variationer upp och ned.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast

Man kan enkelt ställa om hur fläktutgångarna beter sig i BIOS-menyn.
Två lägen brukar det finnas: PWM för 4-pins fläktar, och DC för 3-pins fläktar.
Se dock till att sätta i kontakten rätt. Det finns en liten plastpigg som agerar guide till kontakten så att även 3-pins fläktar "guidas" in på de tre rätta stiften.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Man kan enkelt ställa om hur fläktutgångarna beter sig i BIOS-menyn.
Två lägen brukar det finnas: PWM för 4-pins fläktar, och DC för 3-pins fläktar.
Se dock till att sätta i kontakten rätt. Det finns en liten plastpigg som agerar guide till kontakten så att även 3-pins fläktar "guidas" in på de tre rätta stiften.

Väl sammanfattat!

Vill bara tillägga att det enligt mina erfarenheter blivit mer och mer vanligt att moderkortstillverkarna helt rationaliserar bort möjligheten till DC-styrning.

Men mina moderkort är kanske för billiga?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tack boys ännu en gång