datorn startar om sig själv, kan va blåskärm, eller bara stängs av.

Permalänk

datorn startar om sig själv, kan va blåskärm, eller bara stängs av.

Hej, har ett problem med min relativt nybyggda dator, delarna i datorn är

PSU: Zalman 600HP-PLUS något halvår gammalt ungefär.
GPU: Asus Radeon R9 290 dcuii några månader gammalt. Runt 75 grader i gaming
CPU: Intel core i5 4670k en månad eller två gammalt (inte överklockad) runt 70 grader gaming
RAM: CORSAIR 8gb 2x4
MOBO: Gigabyte z97x gaming 3 också någon månad gammal
HDD: seagate 250gb ganska gammal men används bara för filer.
SSD: hjärnsläpp 450gb iaf. Också någon månad gammal.

Det som händer är att jag kanske går o lägger mig i sängen kollar mobilen och ser datorn uppföra sig konstigt stänger av sig och startar igen när jag går tillbaka till datorn står det att den har gjort en oväntad avstängning osv. Ibland får jag bluescreen när jag surfar eller spelar, SYSTEM_SERVICE_ EXCEPTION. Får alltid det felmeddelande. Hjälp mig

Permalänk

''Atikmag.sys'' vad sjutton är det? förstår mig inte på vad de menar när man sökt på google osv, Atykmag.sys och system_service_exception. Fattar inget har noll koll på detta område

Permalänk
Hedersmedlem

Kör http://www.memtest86.com/download.htm#free några timmar och meddela resultatet.

Lägg upp några tydliga bilder på bygget så att vi kan avgöra om kylaren är rätt monterad (och andra eventuella felkopplingar). Relativt vanligt att folk inte läser monteringsanvisningarna och monterar pushpinsen fel.

Är moderkortsdistanserna rätt monterade? Enbart där det finns monteringshål i moderkortet, varken fler eller färre.

Ger ovanstående inget kan du ha skadade pinnar i CPU-sockeln.

Atikmag hör till grafikkortet med det behöver inte vara det som är felet.

Ny BIOS kan hjälpa men då måste datorn vara någorlunda stabil först.

***

*Ett inlägg som inte förde diskussionen framåt utan enbart uppmanade till googling raderat. Se §1.6 i reglerna.*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tack för svar. Ska titta igenom detta senare idag. Datorn min är på, kan nästan tro att den är hemsökt... Lämnade den på, den har kanske stängts av och på 3 gånger nu, senaste stod den avstängd i cirka 30min. Nu slog den på igen utan att jag rört en enda knapp, vad fan är detta?

Permalänk

Va ett tag sedan men nu har jag inga problem alls, aldrig fått blåskärm på ett jäävla bra tag.. undra va det va för något

Permalänk
Medlem

Här har du ett program som heter BlueScreen View http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html, ladda ner programmet och kör det nästa gång du får Bluescreen så kan du se vilken kod samt drivrutin som spökar, googla eller skriv resultatet här.

Permalänk
Skrivet av nils45:

Här har du ett program som heter BlueScreen View http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html, ladda ner programmet och kör det nästa gång du får Bluescreen så kan du se vilken kod samt drivrutin som spökar, googla eller skriv resultatet här.

Tack så mycket