Köpråd: Android vs iOS (Iphone vs SGS5, LG G3, Sony Z2 m.fl.)

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

S3 är sjukt seg på grund av samsung inte Android. det romet dom la på Android segar ner enormt. Speciellt med 4,3. Körde in omni 4,4 telen är bättre än när den var ny http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=103143. Nytt batteri går att fixa för några hundringar som detta http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-bat...

vad menas med romet?

Permalänk

hur står sig lg nexus 5 som kostar 249/mån mot samsungs galaxy s5 för 274/mån och lg g3 för 200/mån?

Permalänk
Medlem

Skulle säga att G3an är mycket mer för pengarna: http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=5705&idPhone2=6...

Fördelen med Nexuslurarna är att man får uppdateringar snabbare, men om G3an är billigast är valet lätt imho, väldigt trevlig lur!

Permalänk
Skrivet av Kimball:

Skulle säga att G3an är mycket mer för pengarna: http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=5705&idPhone2=6...

Fördelen med Nexuslurarna är att man får uppdateringar snabbare, men om G3an är billigast är valet lätt imho, väldigt trevlig lur!

den är ine för stor då? och hur är lg med uppdateringar?

Permalänk
Medlem

Den är bara några mm större än Samsungs S5a, om det är för stort eller ej är ju upp till var och en. Du bör ju gå in till ngn butik och känna på de i handen först. Själv anser jag allt över 5" vara för stort för mig personligen. Så jag hade sneglat på Galaxy Alpha tex, men den hamnar nog på en annan peng. Så ta dig till någon butik som har telefonerna uppe, du kommer aldrig kunna ta något beslut om det utan att faktiskt känna på de i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

vad menas med romet?

Rom är en viss version av Android. omni kör original Android och vill man kan man köra en launcher, som https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslacoilsw... (segar inte ner telen alls som samsungs gör).

Nexus är en ren telefon utan något skärp installerat och får direkt uppdateringar från google. Nackdelen är något sämre kamera och varken minneskortsläsare eller kan byta batteri.

LG G3 är hyfsad mobil, dock har den lite barnsjukdomar som överhettning (sen är cpu:n i den inte anpassad för skärmstorleken, så den kan bli lite seg då och då). Fördelen är att den finns med 3 GB ram:)

s5 har ju fördelen med en grym skärm oled vissa gillar dock inte just AMOLED (som ska öka upplösningen och ta bort problemet med för mycket blått). Men har grym svärta och färgrymd (om den är rätt kalibrerad).

Även s3 har en oled skärm (men s5 har en uppgraderad och bättre skärm):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Rom är en viss version av Android. omni kör original Android och vill man kan man köra en launcher, som https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslacoilsw... (segar inte ner telen alls som samsungs gör).

Nexus är en ren telefon utan något skärp installerat och får direkt uppdateringar från google. Nackdelen är något sämre kamera och varken minneskortsläsare eller kan byta batteri.

LG G3 är hyfsad mobil, dock har den lite barnsjukdomar som överhettning (sen är cpu:n i den inte anpassad för skärmstorleken, så den kan bli lite seg då och då). Fördelen är att den finns med 3 GB ram:)

s5 har ju fördelen med en grym skärm oled vissa gillar dock inte just AMOLED (som ska öka upplösningen och ta bort problemet med för mycket blått). Men har grym svärta och färgrymd (om den är rätt kalibrerad).

Även s3 har en oled skärm (men s5 har en uppgraderad och bättre skärm):)

det med att inte kunna lägga till ett sim kort känns ju lite segt, 16 Gb kan gå rätt snabbt med musik och bilder.

det med g3, har de inte fixat det i en uppdatering?

hur är z2, har den några problem och har s5 några problem?

Permalänk

Tips: vill du köpa Nexus 5, så är det billigare o köpa den direkt för 2900kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2325111
och sedan anteckna http://www.tele2.se/mecenat/checkout.aspx för 99kr i månaden. (sammanlagda kostnad efter 24månader = 2900 + 99*24 = 5276kr

Abonemangets pris = 6127kr står det i hemsidan http://www.tele2.se/mecenat/mobiltelefoner/Kompis_Student_LG_... (250 *24 + 250kr i uppläggnings avgift = 6250)

I varje fall, så sparar du 1000kr och du är dessutom inte bunden till dem och behöver då itne betala i 2 år, om du bestämmer dig för att exempelvis sälja mobilen, eller vilja byta abonemang (ingen bindningstid).

PS: z2:an har jag bara hört positiva saker om.

Permalänk
Skrivet av Black Lion:

Tips: vill du köpa Nexus 5, så är det billigare o köpa den direkt för 2900kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2325111
och sedan anteckna http://www.tele2.se/mecenat/checkout.aspx för 99kr i månaden. (sammanlagda kostnad efter 24månader = 2900 + 99*24 = 5276kr

Abonemangets pris = 6127kr står det i hemsidan http://www.tele2.se/mecenat/mobiltelefoner/Kompis_Student_LG_... (250 *24 + 250kr i uppläggnings avgift = 6250)

I varje fall, så sparar du 1000kr och du är dessutom inte bunden till dem och behöver då itne betala i 2 år, om du bestämmer dig för att exempelvis sälja mobilen, eller vilja byta abonemang (ingen bindningstid).

PS: z2:an har jag bara hört positiva saker om.

tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

det med att inte kunna lägga till ett sim kort känns ju lite segt, 16 Gb kan gå rätt snabbt med musik och bilder.

det med g3, har de inte fixat det i en uppdatering?

hur är z2, har den några problem och har s5 några problem?

JO, simkort går ju byta i nexus så klart:P men tror du menade minneskort?

Jo, ska ha fixat det, men vet inte om det har någon effekt.

Svårt att sia om vissa har bra andra sämre (beror på om man får ett måndags ex eller inte dessutom). Sen om du kan tänka dig att köra utan oled t.ex.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

den är ine för stor då? och hur är lg med uppdateringar?

Här är hur G3 är mot Nexus 5, du kan själv sedan lägga till och ta bort de mobiler du vill jämföra.
http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?lg-g3&lg-nexus-...

Vill du se verklig storlek så anger du informationen uppe till vänster på sidan.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

JO, simkort går ju byta i nexus så klart:P men tror du menade minneskort?

Jo, ska ha fixat det, men vet inte om det har någon effekt.

Svårt att sia om vissa har bra andra sämre (beror på om man får ett måndags ex eller inte dessutom). Sen om du kan tänka dig att köra utan oled t.ex.

vafan de märks att man är bakis.. menade såklart externt minneskort.. hahah

hur är iphones 5s batteritid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

vafan de märks att man är bakis.. menade såklart externt minneskort.. hahah

hur är iphones 5s batteritid?

Tja beror på användning. Bör i alla fall hålla en dag.

Kom på denna video (OBS reklam)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

Jag har en HTC One M7 som jag haft i ett halvår nu, före det hade jag en iPhone 4S. Kommer aldrig köpa en android telefon igen. Skulle gärna använda min 4S istället men laddporten gick sönder och då blev den förd till återvinningen. Efter ett halvår med HTCn kan jag konstatera att den tangentbordet, användarvänligheten och batteritiden var mycket bättre på min 4S. Även android i säg är onödigt invecklat och krångligt, man får leta mycket för att hitta olika inställningar och appar krashar. Det sämsta med HTCn är att den slår på sig själv i fickan och öppnar program och skriver och såna saker av sig själv. Kommer aldrig förstå mig på android fanboys som är så stolta över att allt kan konfigureras, vem fan bryr sig? Det är en telefon och ingen sak man spenderar hur mycket tid som helst på för att överföra muskk för man har inte råd med spotify premium och byter launcher och ringsignaler och sånt skit, väx upp.

Är man inte det minsta teknikintresserad alls kan man ju köra Android stock.
Kan man inte eller vill man inte lära sig ett dugg om Android kanske man inte ska klanka ner på folk som gillar att göra deras telefoner mer personliga. Därför jag väljer android, för att faktiskt kunna göra vad jag vill med MIN telefon. Såvitt jag vet kan man så gott som inte ändra någonting överhuvudtaget på en iphone, vilket JAG tycker är riktigt tråkigt. Jag gillar att ändra, testa, optimera, förnya, dvs göra min telefon personlig.

Det roliga med android är att man kan ändra så mycket så ingen telefon på insidan är identisk med den andra, utseendemässigt. Ändra ikoner, text, launcher, upplösning om man vill det, dpi, byta rom helt och hållet, du kan ändra ALLT, förutom vilka komponenter som sitter i telen.

Enligt Dando ska tydligen alla som bytt launcher eller gör sin mobil personlig och ändra den till exakt så som man vill att den ska se ut, "växa upp".

Du är en härlig prick.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

jämfört med att bara koppla in en usb-sladd och köra MTP/PTP/UMS är det skrattretande dåligt att behöva installera särskild mjukvara för nåt så trivialt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ofan, så du behöver koppla in en USB-sladd bara för att föra över till exempel en låt alltså? Känns lite omständigt. Då tycker jag det är betydligt smidigare med drag and drop i iTunes och sen är det klart, utan att behöva tjafsa med en massa sladdar hit och dit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av md7:

Ofan, så du behöver koppla in en USB-sladd bara för att föra över till exempel en låt alltså? Känns lite omständigt. Då tycker jag det är betydligt smidigare med drag and drop i iTunes och sen är det klart, utan att behöva tjafsa med en massa sladdar hit och dit.

det måste man inte göra om man inte vill, men det går fortast att överföra filerna så.

Att tvingas ha ett särskilt program installerat var okej för tio-femton år sen kanske. Idag är det patetiskt att inte ha möjligheten att ansluta telefonen som en usb-enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Ofan, så du behöver koppla in en USB-sladd bara för att föra över till exempel en låt alltså? Känns lite omständigt. Då tycker jag det är betydligt smidigare med drag and drop i iTunes och sen är det klart, utan att behöva tjafsa med en massa sladdar hit och dit.

Går ju att överföra genom wifi om man vill

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Går ju att överföra genom wifi om man vill

Wifi File Explorer
Rekommenderar denna varmt, funkar smidigt å felfritt.

Sony Xperia 3 nam nam

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Tja beror på användning. Bör i alla fall hålla en dag.

Kom på denna video (OBS reklam)

http://www.youtube.com/watch?v=mzMUTrTYD9s

haha kriget mellan samsung och apple..
skulle ni valt samsung, sony lg över nexus 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

det måste man inte göra om man inte vill, men det går fortast att överföra filerna så.

Att tvingas ha ett särskilt program installerat var okej för tio-femton år sen kanske. Idag är det patetiskt att inte ha möjligheten att ansluta telefonen som en usb-enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var jag lite sarkastisk i mitt inlägg, dock tycker jag det är mycket smidigare att inte behöva använda USB-sladd. Det mesta synkroniseras genom WiFi (om man vill), och att det skulle gå så mycket långsammare än USB tycker jag inte.

Och hur överför du över WiFi då? Behöver du installera ett särskilt program för det, eller fixar mobilen och datorn det automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Går ju att överföra genom wifi om man vill

Jo, men då lär du behöva installera ett särskilt program för det, ingen skillnad mot till exempel iTunes. iTunes är dock förinstallerat på Mac-datorer så man slipper även den biten att behöva leta upp ett bra överföringsprogram. Nu använder jag dock väldigt sällan iTunes eftersom det inte är speciellt ofta jag behöver föra över något till mobilen med tanke på alla streamingtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Jo, men då lär du behöva installera ett särskilt program för det, ingen skillnad mot till exempel iTunes. iTunes är dock förinstallerat på Mac-datorer så man slipper även den biten att behöva leta upp ett bra överföringsprogram. Nu använder jag dock väldigt sällan iTunes eftersom det inte är speciellt ofta jag behöver föra över något till mobilen med tanke på alla streamingtjänster.

och sitter man på windows så måste man installera iTunes också

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av md7:

Nu var jag lite sarkastisk i mitt inlägg, dock tycker jag det är mycket smidigare att inte behöva använda USB-sladd. Det mesta synkroniseras genom WiFi (om man vill), och att det skulle gå så mycket långsammare än USB tycker jag inte.

Och hur överför du över WiFi då? Behöver du installera ett särskilt program för det, eller fixar mobilen och datorn det automatiskt?

t ex windows fildelning, smb/cifs funkar fint. antingen genom att msn ansluter till datorn från mobilen eller kör en samba-server i telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

som jag uppfattat det nu efter tele2s erbjudanden.
lg g3 är på 16 gb och har därför 2 Gb ram och har därför hört att lagg blir mer märkbart och efter att ha haft s3 det senaste åren som varit extremt lagging är jag trött på det, dock om laggen är väldigt små och inte kontinuerliga så funkar de.

iphone 5s har bra system men kanske lite sämre hårdvara,dock vad gör det att en telefon har högre Ghz om den ändå inte flyter på lika bra? en nckdel är väll att den har lite sämre kamera också? dock kan jag bara få 16 gb versionen för samma pris som de andra, annars blir det en hundra lapp dyrare..

nexus 5 är samma problem som iphone, det är 16 gb (antar jag) men har hört att den ska flyta på bra jämfört med de andra android telefonerna, även här är kameran en nackdel. 16 Gb går väll att leva med om det är enkelt att föra över filer och operativsystemet inte tar upp all plats.

samsung s5, verkar bra overall, dock mycket bloatware som gör att de laggar? kan någon säga vad de är för onödigt dom lagt in och laggar de fortfarande efter uppdateringar?

sony Z2, verkar även denna bra, vet inte riktigt största nackdelen här, upphettning vid videoinspelning? flyter denna på bättre än samsungs?

är både samsung och sony bra på att uppdatera sina enheter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

det måste man inte göra om man inte vill, men det går fortast att överföra filerna så.

Att tvingas ha ett särskilt program installerat var okej för tio-femton år sen kanske. Idag är det patetiskt att inte ha möjligheten att ansluta telefonen som en usb-enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har bara inte förstått helheten

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Grundregel inom android är, om du vill ha en så bra androidupplevelse som möjligt ska du välja nexus. Där får du ren android med minimalt med bloat. När det gäller kamera brukar iphone oftast hamna på topp, där ligger nexus dåligt till.

Skrivet av Vikingbjörn:

som jag uppfattat det nu efter tele2s erbjudanden.
lg g3 är på 16 gb och har därför 2 Gb ram och har därför hört att lagg blir mer märkbart och efter att ha haft s3 det senaste åren som varit extremt lagging är jag trött på det, dock om laggen är väldigt små och inte kontinuerliga så funkar de.

iphone 5s har bra system men kanske lite sämre hårdvara,dock vad gör det att en telefon har högre Ghz om den ändå inte flyter på lika bra? en nckdel är väll att den har lite sämre kamera också? dock kan jag bara få 16 gb versionen för samma pris som de andra, annars blir det en hundra lapp dyrare..

nexus 5 är samma problem som iphone, det är 16 gb (antar jag) men har hört att den ska flyta på bra jämfört med de andra android telefonerna, även här är kameran en nackdel. 16 Gb går väll att leva med om det är enkelt att föra över filer och operativsystemet inte tar upp all plats.

samsung s5, verkar bra overall, dock mycket bloatware som gör att de laggar? kan någon säga vad de är för onödigt dom lagt in och laggar de fortfarande efter uppdateringar?

sony Z2, verkar även denna bra, vet inte riktigt största nackdelen här, upphettning vid videoinspelning? flyter denna på bättre än samsungs?

är både samsung och sony bra på att uppdatera sina enheter?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Du har bara inte förstått helheten

Asså det är inte itunes och möjligheterna det ger jag ogillar. Felet är att man är tvungen att använda det.

Att föra över saker med kabel direkt från/till datorn är en så självklar och simpel grej att det inte finns några argument mot att inte ha med den funktionaliteten, oavsett hur praktiska man kan tycka att andra sätt är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Grundregel inom android är, om du vill ha en så bra androidupplevelse som möjligt ska du välja nexus. Där får du ren android med minimalt med bloat. När det gäller kamera brukar iphone oftast hamna på topp, där ligger nexus dåligt till.

jag tycker av de testar jag sett att alla av de jag nämnt utom nexus skulle va bättre än iphone? vilken efter nexus har minst bloat

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

t ex windows fildelning, smb/cifs funkar fint. antingen genom att msn ansluter till datorn från mobilen eller kör en samba-server i telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Och en samba-server ligger installerat out-of-the-box på telefonen eller måste du installera den? Annars är det ju inte heller någon skillnad. Jag använder också smb för att föra över video till min mediaspelare i min iPhone (använder aldrig iTunes).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Asså det är inte itunes och möjligheterna det ger jag ogillar. Felet är att man är tvungen att använda det.

Att föra över saker med kabel direkt från/till datorn är en så självklar och simpel grej att det inte finns några argument mot att inte ha med den funktionaliteten, oavsett hur praktiska man kan tycka att andra sätt är.

Skickades från m.sweclockers.com

Kabel till datorn, öppna Itunes, drag and drop i det, vad är problemet?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.