Windows 10 diskussionstråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Ok, men har teman i Windows någonsin ändrat på bakgrunderna i enskilda program?
Jag kan inte erinra mig detta i alla fall, är inte detta något man har gjort för varje program separat?

Måste tillstå att jag inte labbat alltför mycket med olika teman tidigare, så jag kan ju ha missat något.

Det gick att byta färger på ganska mycket i Windows 95-ME och enkelt var det också. Då kunde man göra teman som verkligen märktes i dagligt användande eftersom 99.9% av alla program använde systemfärgerna.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Men det finns flera support end dates. Flyttades verkligen Mainstream Support End Date för xp eller var det bara extended support date som flyttades?
Oavsett så ser jag inte vad Microsoft har att vinna på att att flytta Mainstream Support End Date för w7.

Som jag ser det så blir det lurigare med tiden att komma med nya funktioner som motiverar byte av OS. Som vi märkt med W8 så har debatten kring detta OS främst handlat om user interface-frågor (även om w8 kom med mer). Detta främst för att folk klarar sig bra med funktionerna i befintliga OS nowdays. Men DX12 är ju något som skulle kunna motivera en OSuppgradering så det hade ju varit fördelaktigt för microsoft att använda sig av begränsning av DX12 för att få folk att uppgradera.
Aja. Det är som du säger fortfarande ovisst, men det finns goda motiv för microsoft att begränsa DX12 på W7 och de har ju använt sig av denna taktik i tidigare windowslanseringar. Så min gissning i dagsläget faller på att winblows 7 blir utan DX12.

DX används för mer än bara spel och bild och att byta OS endast för att få tillgång till DX12 motiverar inte alla, bara en liten klick gamers som ändå inte är någon direkt vinst för MS då dessa kunder inte ens täcker deras utvecklingskostnad.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

DX används för mer än bara spel och bild och att byta OS endast för att få tillgång till DX12 motiverar inte alla, bara en liten klick gamers som ändå inte är någon direkt vinst för MS då dessa kunder inte ens täcker deras utvecklingskostnad.

Ja jag har inte påstått att DX är den enda anledningen för alla att byta windwosversion. De har säkerligen fler godisbitar att locka med för olika kundgrupper men det förtar ju inte logiken i resonemanget?
Det är fortfarande så att microsoft tidigare har använt sig av en ny version av DX för att motivera kunder att uppgradera sin version av windows.
Vet inte om du var insatt/kommer ihåg spektaklet kring lanseringen av spelet Crysis 2007 när man försökte hävda att DX10 gav överlägsna grafiska fördelar och därför behövde uppgradera till Vista men det stämde ju inte. Var bara marknadsföring från microsofts sida för att sälja vistalicenser ;).

Länk till en av nyheterna nedan:
http://www.sweclockers.com/artikel/5988-crysis-far-mig-att-ma...

Det behöver ju inte vara så den här gången, men att beskriva det som du gjort här ovan att microsoft inte skulle bry sig om att locka folk att uppgradera med hjälp av nyare DX stämmer ju uppenbarligen inte enligt tidigare händelser.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

AHAAA.

Jag har äntligen listat ut vad som inte stämmer i din signatur!

M^3/M är ju inte M^2.

Sett den så många gånger å stört mig varje gång, var bara tvungen å hitta felet!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WoG:

AHAAA.

Jag har äntligen listat ut vad som inte stämmer i din signatur!

M^3/M är ju inte M^2.

Sett den så många gånger å stört mig varje gång, var bara tvungen å hitta felet!

Om du vill bli lite förvillad igen så kan jag säga att det stämmer ändå.
m³/m blir faktiskt

Måttet är dessutom direkt tillämpbart. Ytan representerar momentanförbrukningen. Men det kan vi ta i en annan tråd (Övriga ämnen om du vill ha en närmre förklaring ).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Nu är Windows 3 lite före min tid men jag tror inte folk klagade lika mycket då som idag, tror mer på att folk såg startmenyn och hela utvecklingen som ett plus då.

Med tanke på att startmenyn inte dök upp förrän i windows 95 så klagade inte folk. Men nej alla gillade inte startmenyn när den kom i 95:an men färre klagade troligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag har inte påstått att DX är den enda anledningen för alla att byta windwosversion. De har säkerligen fler godisbitar att locka med för olika kundgrupper men det förtar ju inte logiken i resonemanget?
Det är fortfarande så att microsoft tidigare har använt sig av en ny version av DX för att motivera kunder att uppgradera sin version av windows.
Vet inte om du var insatt/kommer ihåg spektaklet kring lanseringen av spelet Crysis 2007 när man försökte hävda att DX10 gav överlägsna grafiska fördelar och därför behövde uppgradera till Vista men det stämde ju inte. Var bara marknadsföring från microsofts sida för att sälja vistalicenser ;).

Länk till en av nyheterna nedan:
http://www.sweclockers.com/artikel/5988-crysis-far-mig-att-ma...

Det behöver ju inte vara så den här gången, men att beskriva det som du gjort här ovan att microsoft inte skulle bry sig om att locka folk att uppgradera med hjälp av nyare DX stämmer ju uppenbarligen inte enligt tidigare händelser.

Majoriteten av företag har använt Windows XP till ganska nyligen, sen gick de till Windows 7 då de aktivt valde bort Windows 8, är inget som säger att de kommer att gå ifrån det bara för att Windows 9 kommer

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Tycker att notifikationssystemet ser riktigt trevligt ut. Bra att ha ett samlat ställe för information. Något man saknar lite från smartphones med att få all information samlat. Frågan är ju dock hur användbart det är om man inte använder Modern UI appar. Fast det kan ju mycket möjligt att man börjar köra med mer Modern appar när man kan köra dem i fönsterläge som vanliga program.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Majoriteten av företag har använt Windows XP till ganska nyligen, sen gick de till Windows 7 då de aktivt valde bort Windows 8, är inget som säger att de kommer att gå ifrån det bara för att Windows 9 kommer

Inte helt säker på varför du citerar mig eller vad din poäng är, men det stämmer säkerligen att många företag hoppar över Windows 8 :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om du vill bli lite förvillad igen så kan jag säga att det stämmer ändå.
m³/m blir faktiskt

Måttet är dessutom direkt tillämpbart. Ytan representerar momentanförbrukningen. Men det kan vi ta i en annan tråd (Övriga ämnen om du vill ha en närmre förklaring ).

Doh. Det stämmer. MEN DET ÄR OLOGISKT! :c

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

I oktober 2008 sa de att DX 11 inte skulle komma till Windows 7
DirectX 11 kommer inte till Windows 7

I november 2008 ändrade Microsoft sig och sa att DX11 kommer till Windows 7
Microsoft ändrar sig: DirectX 11 i Windows 7

Enda anledningen till att DX11.2 inte kommer till Windows 7 är att de tillägg som gjorts där inte stöds av Windows 7

Så vad är det som säger att inte DX12 komma till Windows 7?

Du behöver ingen ny hårdvara för DX12 och i denna intervju med Ales Holecek tar han upp det och hintar till att DX12 antagligen kommer till Windows 7

http://channel9.msdn.com/Events/Build/2014/9-004

Fullständiga DirectX 11.2 har inte kommit till Windows 7, men valda delar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Så det som är nytt än så länge är väll detta ( vad vi vet )

Startmeny

Möjligheten att välja startskärm eller startmeny

Virtuella Skrivbord

Kör Modern Apps i fönster

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om när betan kommer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hela Windows 8 och 9 är hemsk att se på. Utformningen är fullständigt handikappad (pga integreringen med plattor?) och färgerna är horribla...

Skickades från m.sweclockers.com

Windows har aldrig haft en bra design

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catchi:

Någon som har en aning om när betan kommer?

Skickades från m.sweclockers.com

runt 30de skulle jag säga.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Så det som är nytt än så länge är väll detta ( vad vi vet )

Startmeny
BILD

Det bör inte störa mig, men det gör det.
Varför All Apps istället för All Programs ?
Eller är jag för fast vid apps = mobilt, program = dator?

Förstår att Microsoft vill att Windows ska vara enhetligt och vara exakt samma på alla plattformar, men tyvärr fungerar det inte så i världen jag lever i.

Permalänk
Avstängd

Känner ingen wow känsla men blir säkert ok men känns som windows 8 med startmeny man vill kränga igen under annat namn med den coola grejen flera desktops som amiga började med på 80 talet och linux haft i en massa år och får mig inte att tänka wow men blir säkert trevligt men om jag köper det är en annan sak

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Bra sammanfattat!
Har inte haft någon tillgång till dator de senaste dagarna (sitter på min mobil)
Så kunde inte göra de själv!

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Det bör inte störa mig, men det gör det.
Varför All Apps istället för All Programs ?
Eller är jag för fast vid apps = mobilt, program = dator?

Förstår att Microsoft vill att Windows ska vara enhetligt och vara exakt samma på alla plattformar, men tyvärr fungerar det inte så i världen jag lever i.

Tror det är så för att du kan ha Modern Apps i startmenyn också som de tidigare visat. Men som sagt det går ju att välja själv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Det bör inte störa mig, men det gör det.
Varför All Apps istället för All Programs ?
Eller är jag för fast vid apps = mobilt, program = dator?

Förstår att Microsoft vill att Windows ska vara enhetligt och vara exakt samma på alla plattformar, men tyvärr fungerar det inte så i världen jag lever i.

Varför inte all executables för det är ju det det är. App är ju bara en förkortning av application som är synonymt med program. För min del störde jag mig åt andra hållet när mobilnissarna vill ha ordet app för sig själva så för mig är det inget problem

Permalänk
Medlem

Om dom nu ska anstränga sig och ge tillbaka desktop-användare gamla start-menyn eftersom den är bättre lämpad för desktop-användares input-devices (kb/mus) varför har man avstängningsknappen högst upp och längst ifrån Start-knappen? Anledningen till att man i Win Vista/7 hade avstängningsalternativen längst ner var väl för att det krävde minst travel för muspekaren då man alltid utgår från Start-knappen. Det är just därför alla Modern Apps och UI är extremt tröttsamt att använda med kb/mus; man måste flytta muspekaren onödigt mycket och det kommer vara samma problem nu när dom infört windowed Modern Apps, om än i mindre utsträckning.

Tl;dr: Önskar MS hade tänkt till lite mer angående avstängningsknappen i Start-menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Om dom nu ska anstränga sig och ge tillbaka desktop-användare gamla start-menyn eftersom den är bättre lämpad för desktop-användares input-devices (kb/mus) varför har man avstängningsknappen högst upp och längst ifrån Start-knappen? Anledningen till att man i Win Vista/7 hade avstängningsalternativen längst ner var väl för att det krävde minst travel för muspekaren då man alltid utgår från Start-knappen. Det är just därför alla Modern Apps och UI är extremt tröttsamt att använda med kb/mus; man måste flytta muspekaren onödigt mycket och det kommer vara samma problem nu när dom infört windowed Modern Apps, om än i mindre utsträckning.

Tl;dr: Önskar MS hade tänkt till lite mer angående avstängningsknappen i Start-menyn.

Rimligtvis/förhoppningsvis har de väl kvar högerklicksmenyn på startknappen och således nära till avstängningen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

Haha det blir roligt att höra alla som klagade på att 3 år mellan varje ny Windowsrelease var för kort tid. Nu kommer vi få nya Windowsreleaser varenda vecka. I love it!

http://www.theverge.com/2014/9/17/6315657/windows-mission-con...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Haha det blir roligt att höra alla som klagade på att 3 år mellan varje ny Windowsrelease var för kort tid. Nu kommer vi få nya Windowsreleaser varenda vecka. I love it!

http://www.theverge.com/2014/9/17/6315657/windows-mission-con...

Skillnaden mellan regelbundna uppdateringar och en full uppdatering av OS:et är väl ganska stor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Skillnaden mellan regelbundna uppdateringar och en full uppdatering av OS:et är väl ganska stor?

Skillnaden är att en full uppdatering är större, inget annat i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Rimligtvis/förhoppningsvis har de väl kvar högerklicksmenyn på startknappen och således nära till avstängningen.

Högerklicksmenyn var ju bara en work-around för Win 8.1. Om dom nu återinför traditionell Start-meny varför inte bara optimera upplägget för kb/mus när det är hela anledningen till att man ens återinför menyn från första början? Aja, har ändå vant mig vid högerklick-Start. Har tillfälligt bytt tillbaks till Win 7 från Win 8 och högerklickar varje gång jag ska stänga av Skulle dock vara typiskt om MS tog bort högerklicksmenyn och hade avstängningsknappen på toppen så att man alltid har nåt att störa sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Högerklicksmenyn var ju bara en work-around för Win 8.1. Om dom nu återinför traditionell Start-meny varför inte bara optimera upplägget för kb/mus när det är hela anledningen till att man ens återinför menyn från första början? Aja, har ändå vant mig vid högerklick-Start. Har tillfälligt bytt tillbaks till Win 7 från Win 8 och högerklickar varje gång jag ska stänga av Skulle dock vara typiskt om MS tog bort högerklicksmenyn och hade avstängningsknappen på toppen så att man alltid har nåt att störa sig på.

Då man tycks få välja mellan startskärm och startmeny så kan man ju tycka att det rimligaste alternativet vore att lämna kvar möjligheten att stänga av i högerklicksmenyn. Alternativt att det alternativet bara är tillgängligt om man väljer startskärmen men det skulle te sig lustigt på sitt sätt - men så är det ju trots allt MS som sagt och deras vägar äro outgrundliga ibland. =P

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Skillnaden är att en full uppdatering är större, inget annat i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag menade var att de fullskaliga uppdateringarna av OS:et troligtvis inte lär komma oftare än förut.

Men kanske liknande Linux-distributionerna och Apple OSX.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/19391-windows-9-gratis-uppda...

Första gången som jag ångrar att kag inte köpte windows 8 när de kom

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"