Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Skriva över utvald data då uppstår problemet, vad kan jag ha missat? Så nej finns en anledning till varför företag väljer att destruera sina enheter. Inget vi har lust med dock därför vill vi radera datan utan att skada enheten.

Du har TRIM. En funktion som gör att SSDn rensar cellerna när du tar bort filer.
Så ta bort det som är känsligt? Du behöver ju inte ta bort hela systemet och filer, bara precis de filer som är känsliga. Ta bort dessa, tvinga TRIM att rensa dessa celler. Sen bör de kunna göra deras tester mm på all annan data i den som då inte är viktig. De behöver ju inte en 100% full disk med filer, de behöver bara kunna se felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo de påstår att de ska ha samma mängd skrivningar. Jag har fått intrycket att 520 och 530 har identiska SandForce kontroller. Var har du läst info att de har andra?
Vet att du också var en som hade dessa väl skrivna diskarna, så jag antar att du har grävt lite i det.

Här och på sidan innan står det om en ny revision av SF2281: https://communities.intel.com/message/223412#223412

Tydligen ska någon Kingston-disk ha samma problem. Jag felanmälde till Intel och då tyckte de jag skulle köra felsökning på disken och frågade om jag hade prestandaproblem. Orkade inte svara eftersom jag redan beskrivit felet i detalj så ärendet stängdes automatiskt efter två veckor.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Här och på sidan innan står det om en ny revision av SF2281: https://communities.intel.com/message/223412#223412

Tydligen ska någon Kingston-disk ha samma problem. Jag felanmälde till Intel och då tyckte de jag skulle köra felsökning på disken och frågade om jag hade prestandaproblem. Orkade inte svara eftersom jag redan beskrivit felet i detalj så ärendet stängdes automatiskt efter två veckor.

Om du menar detta http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30... så är nand bytta mot sämre, inget med själva kontrollen på denna serien i alla fall:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om du menar detta http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30... så är nand bytta mot sämre, inget med själva kontrollen på denna serien i alla fall:)

Nej, det är Kingston SSDNow KC300:

"KC300 provclasses advanced power management via an LSI® SandForce® second-generation SF-2281 processor, allowing users to do more from a single charge".

Här står det mer: https://communities.intel.com/message/219450#219450

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nej, det är Kingston SSDNow KC300:

"KC300 provclasses advanced power management via an LSI® SandForce® second-generation SF-2281 processor, allowing users to do more from a single charge".

Här står det mer: https://communities.intel.com/message/219450#219450

aaa ok

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du har TRIM. En funktion som gör att SSDn rensar cellerna när du tar bort filer.
Så ta bort det som är känsligt? Du behöver ju inte ta bort hela systemet och filer, bara precis de filer som är känsliga. Ta bort dessa, tvinga TRIM att rensa dessa celler. Sen bör de kunna göra deras tester mm på all annan data i den som då inte är viktig. De behöver ju inte en 100% full disk med filer, de behöver bara kunna se felet.

DU jag vet hur en SSD fungerar läs tråden. Problemet kvarstår fortfarande. Vad kan man ha glömt. Sedan har du det faktum att om information kommer i fel händer kan man list ut mycket om någons säkerhet utifrån hur man satt upp systemet i övrigt. Som jag sa finns en orsak varför företag destruerar enheter tex. handlar inte bara om att ta bort lösenord mm utan även radera spår efter hur enheten varit konfigurerad och hur den använts.

Du har 0 säkerhetstänk vilket jag inte har av erfarenhet den hårda vägen så nej någon information kommer ej släppas iväg. Som jag ser det kan igen återförsäljare kräva att få in en enhet för test med informationen på användaren skapat.

Bara smidigt för dom inget annat. Inte ett dugg smidigt för den som är berörd.

Dessa enheter har inte varit någon slask lagring för torrents eller annan skit som igen bryr sig om utan känslig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Som Sweclockers skrev i sin artikel så gäller det bara det billigare TLC minnena och inte MLC minnen som t.ex återfinns i 840 Pro.

Verkar som att 840 Pro också degraderas. Någon annan med samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joth:

http://i.imgur.com/BMuEkrF.png

Verkar som att 840 Pro också degraderas. Någon annan med samma problem?

Mer troligt att du har något skräp i bakgrunden som tuggar på disken.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du har 0 säkerhetstänk vilket jag inte har av erfarenhet den hårda vägen så nej någon information kommer ej släppas iväg. Som jag ser det kan igen återförsäljare kräva att få in en enhet för test med informationen på användaren skapat.

Förlåt om jag försöker hitta en lösning då.

0 säkerhetstänk, kanske. Men ta då din säkerhet och köp KVALITET produkt nästa gång. Med Inbyggd AES kryptering, för företag, med deras support.
Du har 0 pålitlighets tänk skulle jag vilja påstå. Vill du använda en konsument disk till att lagra statshemligheter så gör det. Men företaget har rätt att kräva att du kan påvisa vad felet är, ord är inte tillräckligt. Du eller de måste kunna se felet, kunna påvisa det för tillverkaren vid behov för att garantier ska gälla. Vill du ha bättre service på företags 100% säkerhetstänk nivå, betala då för det.

Du kan bli förvånad hur otroligt mycket som halva världens servrar vet om dina vanor och information redan, det är bara löjligt att hävda något är säkert.

Permalänk
Medlem

Jag använde en konsumentdisk att laga privat data. Att jag sedan är säkerhetsmedveten när det gäller denna data har igen betydelse.

Sedan ska man definitivt inte lita på hårdvarukryptering.
Jag är extremt kvalitets medveten. Men det vet du ju inget om som inte vet vad som sitter i min a burkar. Alla mina system kör Seasonic 80+ gold eller platinum, ASUS moderkort, x79 i min primära rigg, Minne från QVL listan för moderkort som följer JEDEC specs, Intel server nätverkskort, Intel wifi kort. Listan kan göras lång men mina riggar är bra bit över medelstandarden vad det gäller kvalite.

Lite fult att säga att folk som köpte Samsung 840 eller 840 EVO inte var kvalitetsmedvetna. Vi som köpte dom betalade bra för dom och med Samsungs låga RMA stats och track record så trodde nog många likt jag att Samsung hade koll på läget. Att TLC har färre skrivcyklar vet alla men frågan var, räcker dom för mitt behov och har samsung koll på läget? Första frågan är ja PE cyklarna varar i 30 år på mina riggar som är berörda.
Det sissta så får man lita på Samsung helt enkelt. Samma skepsis gick runt när MLC blev mainstream.

Ända man kan konstatera är att SSD enheter fortfarande är Hit and Miss oavset fabrikat och modell.

En av orsakerna att jag ogillar att ge bort enheter med min data på är för att jag inte använder google accounts eller liknande utan hostar egen mail server mm och därmed kan ha mitt egna lilla moln. Sedan är jag fullt medveten om att företag vet saker om mig ändå men jag minimerar det genom att hosta mina egna tjänster så jag slipper mellanhänder så mycket som möjligt.

Det faktum att jag hostar mina egna tjänster gör att jag använder typ 3% av livslängden per år på en enhet som en 840 eller 840 EVO om man räknar PE cyklar. Kräver väldigt lite last på enheterna då dom hostar OS, program, konfigurationsfiler mm för olika tjänster och bulk data lagras på hårddisk. Så troligen får man ett logiskt fel långt före PE cyklarna tar slut. I alla fall vad som hände med en av mina Generation 2 enheter när den dog efter 5 år.

Jag har flera sett med skärmdumpar med enheterna i test med serienummer och felen på. Just nu kollar jag med ÅF om det räcker för en RMA. Men min ÅF sa att Samsung vet om problemet på 840 så tom ÅF bekräftar felet.

Bara synd att folk accepterar resonemang som du har. 840 eller 840 EVO må vara budget men det är inte tal om en BILLIG komponent för det. Inte ens mot många MLC enheter. Fel på den och jag har garanti då bör tillverkaren göra nåt åt saken i alla fall när dom vet om felet.

Det här handlar bara om att Samsung inte vill stå för notan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag använde en konsumentdisk att laga privat data. Att jag sedan är säkerhetsmedveten när det gäller denna data har igen betydelse.

Jag har flera sett med skärmdumpar med enheterna i test med serienummer och felen på. Just nu kollar jag med ÅF om det räcker för en RMA. Men min ÅF sa att Samsung vet om problemet på 840 så tom ÅF bekräftar felet.

Bara synd att folk accepterar resonemang som du har. 840 eller 840 EVO må vara budget men det är inte tal om en BILLIG komponent för det. Inte ens mot många MLC enheter. Fel på den och jag har garanti då bör tillverkaren göra nåt åt saken i alla fall när dom vet om felet.

Det här handlar bara om att Samsung inte vill stå för notan.

Självklart handlar det om (precis som alla andra tillverkare) inte vill stå för en nota som de inte måste. Det är faktiskt upp till dig som konsument att bevisa att det är fel vid fabrik efter 1 år (om jag minns rätt). Detta kommer du inte undan oavsett hur privata eller ej saker du lagrar på den. Samsung har av vad jag läst och förstått endast erkänt fabriksfel på 840 EVO, inte 840.
Du har dock full rätt till garanti, det bestrider jag inte, men du måste visa för ÅF detta, och de måste om tillverkaren begär det, kunna visa felet vidare. Detta är det knepiga, och de har 100% rätt att kräva det.
Enda undantaget är om du köper en produkt från en ÅF som företag ibland gör, med en extra garanti, eller extra skydd, just för att slippa detta. Alt köp en enterprise produkt där extra garantier ingår från tillverkaren.
Därför menar jag att du gjort ett felköp, då du köpt en billig produkt, utan att ta hänsyn till att de billiga och otestade också går sönder mer frekvent. Man får vad man betalar för, end of.

Därför åter till mitt första förslag, om du inte kan lämna in med din känsliga data, ta bort det och skriv dit okänslig data, vänta tills felet uppstår igen och lämna in den då.
Har du tur så kanske ÅF ger dig en chans, men de riskerar bli stående med en disk som de inte får ersättning för.

Permalänk
Medlem

Har redan övervägt det sista alternativet och kontaktat ÅF. Har som sagt 3 års garanti så det är ett alternativ. Dessutom verkar windows köra TRIM efter man tar bort partitionstabellen, den ligger bara på dom sista 64byten av dom första 512 byten av en enhet med MBR. Så prestandan är tillbaks där den ska vara så av allt att döma körde windows TRIM på den rätt och slätt när partitionerna togs bort på 150Gb av data. Kör själv linux så var en liten miss då jag själv väljer om jag vill ha TRIM eller ej när jag monterar en enhet.
Dock inte fått något slutgiltigt svar från ÅF då jag har skärmdumpar av enheten med felet och med serienummer osv som bevis. Men inet påstår att Samsung sagt till dom att 840 har problem dock inget samsung uttalat officiellt.

Här kan du läsa inets svar till mig.
#14952487
Kan inte tolka det som annat än att Samsung vet att 840 har ett fel och så mycket vågar dom erkänna för ÅF men inte sina slutkunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Dock inte fått något slutgiltigt svar från ÅF då jag har skärmdumpar av enheten med felet och med serienummer osv som bevis. Men inet påstår att Samsung sagt till dom att 840 har problem dock inget samsung uttalat officiellt.

Här kan du läsa inets svar till mig.
#14952487
Kan inte tolka det som annat än att Samsung vet att 840 har ett fel och så mycket vågar dom erkänna för ÅF men inte sina slutkunder.

Då förstår jag att du väntar på deras svar, vilket jag också hade gjort. Fick intrycket att du fått svar.

Men enligt vad jag tolkar av Inets svar på sidan du länkade så är där något fel, ja, men inget är bekräftat alls. Det är inte samma fel (enligt svaret) som EVO disken och tills samsung bekräftar det så är Inet troligen tvungna att ha felet reproducerbart, vilket är mindre roligt för dig. Blir till att hoppas att fler non EVO ägare träder fram med problemet, så att det kan bekräftas så. Eller att du rensar din(a) och framkallar felet på nytt med okänsligt data, vilket tar tid så klart.
Tro mig, jag förstår att du inte gillar sitsen, och jag är glad att jag inte sitter i den själv. Men garantiärenden är trixiga när det är ord mot ord, och inga riktiga bevis till tillverkaren (så att säga).

Permalänk
Medlem

Drabbade 840 ägare är inget svårt att finna. Finns mängder av dom. Tyvärr får dom inte samma uppmärksamhet som 840 EVO ägarna.
Enda samlingstråden för 840 jag vet om men jag har en hel lista med 840 ägare som är drabbade, både på public forum och privata.
http://www.overclock.net/t/1519058/the-we-want-our-840-non-ev...

Permalänk
Relik 📜

Insåg plötsligt att SSD:n i min bärbara enligt uppgift ska vara någon form av Samsung 840-derivat, dock oklart om det är av "vanliga" eller Pro.

Chansen att det kommer en uppdatering dit är väl bedömt.. ja, noll, oavsett hur det ligger till. Nåja, märker oavsett inte av det i praktiken än så länge i alla fall, kan ju annars vara att disken är halvfull och används helt enkelt.

EDIT: Det jag menar med "oklart" är alltså att ingen verkar veta riktigt. Modellen är en specialvariant för OEM (i mitt fall Lenovo), och det finns skiljda åsikter om huruvida den baseras på vanliga 840 eller på 840 Pro. Om någon hittar bra info i frågan är det alltid intressant!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Blaha. Insåg plötsligt att SSD:n i min bärbara enligt uppgift ska vara någon form av Samsung 840-derivat, och det verkar rimligt..
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5462435/HDTune_Benchmark_...

Chansen att det kommer en uppdateing dit är väl bedömt.. ja, noll. Nåja, märker oavsett inte av det i praktiken än så länge i alla fall.

Jag skulle ändå låta det bero så länge accesstiden är jämn och låg och att den är det är antagligen därför du inte märker av det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du får en MX100 för mindre pengar med likvärdig prestanda. Beter sig lite annorlunda i bechmarks men i tester får den lika bra eller bättre prestanda i riktiga program och som sagt både billigare, 8Gb mer utrymme per 120Gb jämfört med EVO'n, MLC nand och 3 års garanti som samsungs 840 EVO.

Finns andra enheter med. Samsung TLC enheter är för dyra i dagsläget då MLC enheter har trillat ner till samma pris eller lägre som sagt.

TLC vs MLC är väl egentligen bara jämförbart om det är samma storlek på cellerna.

Är ju 16nm MLC vs 19nm TLC som du jämför. Att krympa cellen vs att lagra fler bitar per cell.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

TLC vs MLC är väl egentligen bara jämförbart om det är samma storlek på cellerna.

Är ju 16nm MLC vs 19nm TLC som du jämför. Att krympa cellen vs att lagra fler bitar per cell.

Definitivt sant. Men man får ju lagar 8 states inom samma spänningsnivå, 15-18V på TLC mot 4 på MLC. Men vist är det bättre med samma storlek eller större på MLC men då kostar dom mer också.
Sedan har ju TLC färre PE cyklar, högre strömförbrukning etc som nackdel med så tror jag tar MLC före TLC som sagt även i det fallet. Men upp till var och en så klart.

Sedan mäter tillverkarna storlekarna så olika i dag så vem vet hur stor/liten cellerna är från nod till nod mellan tillverkare.

Permalänk
Medlem

Enligt computbase.de så har Samsung mottagit flera klagomål på att 840 (ej EVO) lider av samma problem och har börjat felsöka orsaken för att snabbast möjligast kunna åtgärda felet.

Använd google translate om du inte kan tyska.
http://www.computerbase.de/2014-10/samsung-untersucht-problem...
Översättning finns här annars av Samsungs uttalande.
http://www.overclock.net/t/1521332/samsung-investigates-read-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Enligt computbase.de så har Samsung mottagit flera klagomål på att 840 (ej EVO) lider av samma problem och har börjat felsöka orsaken för att snabbast möjligast kunna åtgärda felet.

Använd google translate om du inte kan tyska.
http://www.computerbase.de/2014-10/samsung-untersucht-problem...
Översättning finns här annars av Samsungs uttalande.
http://www.overclock.net/t/1521332/samsung-investigates-read-...


Får hoppas du får en fix till dina enheter nu då.

Permalänk
Medlem

Hoppas det då slipper jag göra en RMA. Man börjar bli rätt less på denna skiten rent ut sagt.

Permalänk
Medlem

Konstiga värden men acesstiden är ju fortfarande bra så kör vidare om dem nekar Rma.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara på 840 EVO som TLC-minnen ställer till problem: http://blog.gsmarena.com/apple-switch-faulty-flash-storage-ty...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Hoppas det då slipper jag göra en RMA. Man börjar bli rätt less på denna skiten rent ut sagt.

Min polare skickade in sin 840 och var inget problem att få den bytt, han bytte mot Crucial MX100 512GB

Men förstår att du inte vill skicka in den med känslig info. Får hoppas du får det löst på något sätt.

Skrivet av mfm:

Det är ju inte bara på 840 EVO som TLC-minnen ställer till problem: http://blog.gsmarena.com/apple-switch-faulty-flash-storage-ty...

Iphone som ska vara en "lyx" produkt använder inte MLC. är faktiskt (trots jag inte äger något Iphone) rätt kasst gjort av dom.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Iphone som ska vara en "lyx" produkt använder inte MLC. är faktiskt (trots jag inte äger något Iphone) rätt kasst gjort av dom.

Antar att finns en anledning till att Apple skrattar hela vägen till banken varje gång någon köper en iPhone. Men visst är det uselt, särskilt att just de dyraste modellerna har TLC...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Antar att finns en anledning till att Apple skrattar hela vägen till banken varje gång någon köper en iPhone. Men visst är det uselt, särskilt att just de dyraste modellerna har TLC...

Precis Är väl så oftast att lyx produkter brukar fuskas på, medans något halvdyrt no namne (typ så eller ja ett märke som inte är så känt).

Många kör ju kopplingen mellan något som är mode och/eller ser lyxit ut har bättre kvalité än det har. Många som fular sig med detta (människan är ju inte smart i alla lägen), som dom där hörlurarna som vissa bara måste ha för designen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Precis Är väl så oftast att lyx produkter brukar fuskas på, medans något halvdyrt no namne (typ så eller ja ett märke som inte är så känt).

Många kör ju kopplingen mellan något som är mode och/eller ser lyxit ut har bättre kvalité än det har. Många som fular sig med detta (människan är ju inte smart i alla lägen), som dom där hörlurarna som vissa bara måste ha för designen.

Apple är ju ett sånt företag som håller på med design och lifestyleprodukter, de har ju dessutom köpt det värsta av alla hörlursvarumärken, snart lär det komma ibeats, dubbelt så dyra och hälften så bra som beats var från början och redan från början var de oprisvärda så det stinker om dem.
Det är ju intressant att Samsungs bättre minnen inte använder tlc celler och att Apple som har en annan egen kontroller ändå fått problem, det tyder ju kanske på att det är nått mer grundläggande problem med tlc principen som de missat under utvecklingen och inte bara ett problem med Samsungs hantering av minnestypen eller har Apple kopierat Samsungs kontroller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Seriöst hur länge håller en mobil jämfört med ssd

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Apple är ju ett sånt företag som håller på med design och lifestyleprodukter, de har ju dessutom köpt det värsta av alla hörlursvarumärken, snart lär det komma ibeats, dubbelt så dyra och hälften så bra som beats var från början och redan från början var de oprisvärda så det stinker om dem.
Det är ju intressant att Samsungs bättre minnen inte använder tlc celler och att Apple som har en annan egen kontroller ändå fått problem, det tyder ju kanske på att det är nått mer grundläggande problem med tlc principen som de missat under utvecklingen och inte bara ett problem med Samsungs hantering av minnestypen eller har Apple kopierat Samsungs kontroller ?

Det är just beats jag nämner dock utan namn (längst ner i inlägget):)

Jo, vet om att dom köpt upp dom. Är inte bara samsung som insett att tlc celler inte är vägen framåt typ Intel har ju insett från början problemet med tlc och skriver om hela enheten efter vissa intervaller, dock lite väl aggressivt.

3d verkar betydligt säkrare och stabilare metod för nad celler. Dock kommer TLC inte bli bättre än MLC, i överskådligt framtid. Men betydligt bättre teknik och stabilare.

Samsung väljer ju dom sämsta TLC till minnen (lite fult), jag lagrar just sånt som jag inte vill bli av med på just usb minnen (kör dubbla). DVD/CD håller inte så länge häller max 5 år för konsument produkter. Så ja även molnet är ju rätt kast att spara sånt man vill hålla privat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Seriöst hur länge håller en mobil jämfört med ssd

1 år max 2 år så drabbar ju inte någon fattig

Jag har behållit mina runt 3 år styck, det oftast då knapparna gett upp. Min mobil jag köpt nu med touch har jag haft i 1,5 år + nu lär ha den något år till minst (så den lär ju hålla om jag inte tappar den):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar