Nvidia Geforce GTX 980 och GTX 970

Permalänk
Avstängd

Jäävlar vad underbara kort. Gogo Nvidia!
Undrar om AMD har något likvärdigt grymt att kontra med.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, hittar bara Gigabyte 970 i lager här i Finland. Säkert ett bra kort men det kanske inte har rum i mitt chassi.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

Jäävlar vad underbara kort. Gogo Nvidia!
Undrar om AMD har något likvärdigt grymt att kontra med.

AMD som har ugnar till grafikkort? Troligen inte. AMD är toasted.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sh4dy:

Total war rome 2 med Gtx 980 högsta inställningar 4MSAA på 1080p, får jag över 40-50fps tror ni?

Det gör mitt överklockade 780. Så det borde ju inte vara något problem.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

980t är mycket imponerande på alla områden utom priset.
Synd att Nvidia envisas att ligga precis ovanför smärtgränsen.
Det skulle vara underbart för oss konsumenter om de hoppade in i en aggressiv prissättningskampanj.
En vecka eller två, tror de skulle mångdubbla försäöjningen de veckorna!

Permalänk

Hoppas 980 kommer till fysisk butik i Göteborg snarast!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sa ju än så länge skrev jag. Men bra att man samsas runt en standard. Mantle håller på att megerar till open gl. Men det jag menar är att nvida brukar hålla extremt hårt i sina standarder. Som sli som har hög licens avgift för moderkortstillverkarna se man på vissa kort runt 1000 och undre brukar ha CF i stället för sli.

Yes i know. Såg att du ville ha det sagt från ditt första svar ;).

Det jag ville få fram var väl snarare att nvidia håller lika hårt i sin standard g-sync som innan. Fortfarande är det väl så att ingen annan är välkommen att använda g-sync så det är väl helt i linje med hur de brukar agera. Business as usual. De håller fortfarande lika hårt på sina standarder.
Att nvidia även tar in kompatibilitet från konkurrerande tekniker för att kunna erbjuda en mer attraktiv produkt för konsumenten har inte mycket med hur hårt nvidia håller i sina egna standarder att göra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Gött att man köpte ett grafikkort för 7k (780Ti) och detta kostar nästan 2k mindre (980)... Kanske dags och sälja sitt och köpa 980 för upgrade

ja 2500 kan du få av mig.

Permalänk

Yo GTX 980, I'm real happy for you and Imma let you finish, but the GTX 780Ti is still faster clock for clock. Clock for clock!

Alltid lite knepigt med kort eller processorer som kommer med högre klockfrekvenser direkt ur lådan, när vi som naturligtvis överklockar våra prylar vill veta vilken produkt som är snabbast vid samma frekvenser.

Så nej, denna generation är inte så intressant förrän Big Maxwell kommer ut

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Jisses, Gtx 970 för ca 3500 plusminus 400 beroende på modell. Jäklar vad sugen jag är på att köra nVidia efter CrossFire 7970s och ett 6990.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag nöjt med 780 ti, nu hoppas man att det snart kommer ingen mindre än 990, då för ett pris som för två GTX 980 prisvärt och då finns det en anledning och köpa nästa grafikkort för mig.

Grymt att 980, 970 fick toppklass.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Om det där är samma kylare som jag tror att det är så kan jag bara varna dig för den.
Var enligt många extremt högljudd på GTX 670 trots GTX 670's förhållandevis låga TDP likt GTX 970.

Spendera det lilla extra för en ordentlig kylare tycker jag.

Håller med: GTX 670 referenskylaren är hemsk ljudmässigt!

I mitt fall kunde man höra när det varvade upp under trappan och jag satt i värdagsrummet 10m bort.
Löste sej med en Accelero Twin Turbo kylare dock

Permalänk
Medlem

Riktigt fina kort, men det hade jag förväntat mig. Det som förvånar är hur pass bra de ligger prismässigt, helt klart en positiv överraskning från Nvidia!

Permalänk
Medlem

Blev ett Gigabyte GTX 970 Gaming G1.

Dags för mitt GTX 670 att gå vidare!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Synd att 970 inte finns med referenskylaren 980 har

Permalänk
Medlem

Måste själv uppgradera allt då prollen kommer flaska nyare kort.. Tror ändå jag inväntar AMD alternativ som lär dyka upp snart de med, nvidias priser är för högt som vanligt.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Synd att 970 inte finns med referenskylaren 980 har

Varför vill man ha en referenskylare? Är de tystare eller kyler de bättre?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Jag som köpte ett Evga 780 i juni för 4200 kr. Känns lite surt nu. Hade jag väntat i 3 månader skulle jag kunna köpa ett 970 billigare.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Har gtx 670. Jävligt sugen på en uppgradering till 970. Men har endast en överklockad 2500k 4,5ghz. Hur tror ni den står sig i nyare spel? Kommer jag få byta ut processorn också? I så fall tror jag att jag väntar...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JagdKatzen:

Yo GTX 980, I'm real happy for you and Imma let you finish, but the GTX 780Ti is still faster clock for clock. Clock for clock!

Alltid lite knepigt med kort eller processorer som kommer med högre klockfrekvenser direkt ur lådan, när vi som naturligtvis överklockar våra prylar vill veta vilken produkt som är snabbast vid samma frekvenser.

Så nej, denna generation är inte så intressant förrän Big Maxwell kommer ut

Du kan inte jämföra clocks för clocks när det är en helt annan arkitektur.

Permalänk
Medlem

Tack för en suverän recension! <3

Någon som kan en kvalificerad gissning när nästa Titan II eller Titan Black II lär komma ut...?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Köpa ett 970 och överklocka så har man i princip ett 980 ?

Permalänk
Medlem

Köpte mitt GTX 680 för ca 6400~ när det precis släpptes. Tycker inte det var en så saftig peng för 980..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Varför vill man ha en referenskylare? Är de tystare eller kyler de bättre?

De blåser ut varmluften på baksidan av chassit - till skillnad från eftermarknadskylare som blåser runt varmluften i chassit - därför är de eftertraktade främst av folk med SLI/CF-konfiguration eftersom att det ger mindre värmeproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Varför vill man ha en referenskylare? Är de tystare eller kyler de bättre?

Dom är mycket bättre på att föra värmen ut ur chassit.
Men dom är mer högljudda och kyler sämre.

EDIT: Zantetsuken var både snabbare och mer utförlig i sitt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Varför vill man ha en referenskylare? Är de tystare eller kyler de bättre?

Hade föredragit referenskylaren i mitt kommande bygge (Corsair 250D) så jag får ut värmen ur lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Har gtx 670. Jävligt sugen på en uppgradering till 970. Men har endast en överklockad 2500k 4,5ghz. Hur tror ni den står sig i nyare spel? Kommer jag få byta ut processorn också? I så fall tror jag att jag väntar...

Din processor räcker bra till för ett GTX 980/970.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning! två tummar upp till Nvidia! Blir kul att se vad AMD har att kontra med

Själv väntar jag på 20nm innan det är dags att byta ut mina 7970 i crossfire. Ska bli spännande och se vilket lag man går med när det kommer

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Dom är mycket bättre på att föra värmen ut ur chassit.
Men dom är mer högljudda och kyler sämre.

EDIT: Zantetsuken var både snabbare och mer utförlig i sitt svar.

Att dom gör mer ljud från sig och kyler sämre är helt och hållet bullshit. Dom är likvärdiga dom flesta. Det beror helt och hållet på hur du justerar fläktkurvan.

Permalänk
Medlem

Min e-penis säger att jag ska vänta på GM200. Mitt förnuft säger att jag ska köpa ett GTX 970.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p