Samsung 840 och 840 Evo SSD lider av prestandaproblem

Permalänk
Medlem

Bör använda en PE cykel alltså alla celler raderas en gång och det är just det som sliter på dom så ja av dom 750-1000 PE cyklar som Samsung 840 är god för så används en. Så inget problem som jag ser det. Hellre sett att enheten själv skrev om data någon gång då och då för att bibehålla prestanda och data integritet. Även om du skriver om alla celler en gång varje månad (full disk) så betyder det att du avverkar 12 PE cycklar om året så på garantiperioden blir det 36st. Så jag är inte orolig över PE cyklar sett ur det perspektivet. Förstår inte varför folk nojar sig över livslängden det är ju enkelt att räkna ut vad ens enhet klarar i teorin och för dom flesta är inte PE cyklarna problemt utan andra aspekter som data integritet och prestanda. I praktiken går lite fler åt men sak samma man kommer inte nära under garantitiden ändå annars har man valt fel enhet helt enkelt.

Har inte gjort slut på PE cyklar på en enda SSD som gått sönder för mig. Senaste som gick sönder var en OCZ och tror nåt nand chip pajade. Den hade PE cyklar kvar med råge men vad hjälper det när skiten ej går att läsa och den häger sig efter I/O fel på flera sektorer.

Permalänk
Medlem

Modell: Samsung basic 840 250GB köpt 2013-02-12

Disk fresh gör en temporär förbättring helt klart!

Före:

Efter:

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Håller med pompa_kumla här. INGEN annan har rapporterat läsfel, utan endast långsam hastighet. Dessutom så påverkar detta felet inte nyformaterade datorer, då en omformatering återställer disken.

Idag kom jag inte ens in i windows förrän jag hade startat om datorn 9 gånger då lyckades jag komma förbin windows loggan.

har inte detta med ssdn att göra då?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Är det någon i denna tråd som har försökt sig på RMA? Jag pratade med Inet angående problemet med 840 Basic som Samsung ännu inte har åtgärdat. Inet säger att de inte godkänner en retur då Samsung inte godkänner en retur med anledning av detta fel.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Var har de försökt lura folk att Evo är lika bra som Pro? Allt jag har sett är att Samsung sagt "Jaha.. Detta är Evo.. Den kostar mindre. Detta är pro.. Den kostar mer". Med dina kriterier så borde man inte köpa en SSD i huvudtaget från någon.. Eftersom alla tillverkare har sina egna problem. Intel har sin underbara 8mb bugg som bara vägrar försvinna. OCZ (nu Toshiba) har vissa problem med stabilitet bara för att nämna två.

fast tidigare fanns Basic också som var deras "budget" så då vare Basic, EVO och sen Pro. men även sett Basic Pro som nån avart tidigare.
min första samsung disk var en Basic, när den paja å jag fick en ny på garantin så blev det en EVO, så jag fick en bättre disk trodde jag när dem bytte ut ming trasiga Basic på garantin. men efter det så såg jag att Basic modellen jag hade köpt och som pajja hade utgått som modell, troligen pga alla problem den modellen hade. fanns en heldel att läsa om den online där många andra hade problem med sina Samsung 830 Basic 500GB diskar just som mig.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.