Samsung 840 och 840 Evo SSD lider av prestandaproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du verkar ha missat alla inläggen i ämnet, samt artikeln som hör till tråden. Eftersom det enbart berör gamla, tidigare skrivna områden är det bara program som HD Tune, där man kan läsa gammal data på disken, som fungerar. Allt annat ger bra värden eftersom de flesta testprogram enbart skriver ny data och testar.

Jag läste artikeln men inte alla kommentarer.
Jag trodde att crystal disk läste gammal data, inte skrev ny.

Dock kvarstår frågan, varför har min ssd fortfarande sjunkit ungefär 130Mb/s i read? Kan det ha en direkt koppling till det som nämns i artiklen?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Min Samsung 830 som varit i drift sedan 2012-08-09

Min Samsung 840 Basic som varit i drift sedan 2013-07-01

Min Samsung 840 EVO som varit i drift sedan 2014-08-12 (!)

Kan tilläggas att jag kör inställningen "Maximum reliability" i Samsung SSD Magician. Resultatet är ju vidrigt.
Edit: 840 Basic-disken sitter på en på en Sata 3GB-port.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Samma disk på alla tre bilder, testet kört tre gånger i följd. Nästan så man kan tro programmet fixade min disk

Permalänk
Medlem

Mitt resultat:

Får se om det går att förbättra något.. Har märkt av problem sen två månader tillbaka. Datorn otroligt seg så fort Steam uppdaterar spel. Inte riktigt hittat något när jag sökt om det heller.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Min 840 som varit i drift ett år.

Skillnaden efter ett års användande:

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur kan du vara säker på att de kan lösa det med en firmwareuppdatering om det beror på att kontrollerkretsen har problem att läsa av TLC-minnet med sina åtta diskreta spänningsnivåer (kontra MLCs 4 och SLCs 2)? Felmarginalerna är betydligt mindre med TLC, speciellt med den allt mindre tillverkningstekniken som bara är av ondo för flash generellt. Alla flash lider av att tappa laddning över tid, men TLC och <20nm gör det mycket värre.

Här kan du läsa en bra genomgång och vilken utmaning det är att få välfungerande TLC: http://www.anandtech.com/show/5067/understanding-tlc-nand/2

NASA har också lite papper som berör ämnet: http://nepp.nasa.gov/workshops/etw2012/talks/tuesday/t04_heid...'

Finns mycket mer, bara att googla.

Fick det härifrån:
http://www.anandtech.com/show/8550/samsung-acknowledges-the-s...

"I just got off the phone with Samsung and the good news is that they are aware of the problem and have presumably found the source of it. The engineers are now working on an updated firmware to fix the bug and as soon as the fix has been validated, the new firmware will be distributed to end-users"

Den mest uppenbara lösningen är ju att bara flytta filerna med jämna mellanrum. Å andra sidan så påverkar det livslängden.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Jag läste artikeln men inte alla kommentarer.
Jag trodde att crystal disk läste gammal data, inte skrev ny.

Dock kvarstår frågan, varför har min ssd fortfarande sjunkit ungefär 130Mb/s i read? Kan det ha en direkt koppling till det som nämns i artiklen?

Förväxlat write och read? Du har 128 MB/s i seq write. Inget annat ligger i närheten av 130MB/s.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Intel har inga TLC-SSD i sitt sortiment vad jag vet, trots att micron tillverkat sådana sedan 2010. Antagligen ingen slump. Det var ju för övrigt Intel som fixade Sandforce-problemen trots att de inte konstruerat kretsarna, rätt bra jobbat.

Dock verkar Intel ha lagt till egna buggar till SandForce nu... 520 vs 530:

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Köpte min Evo 840 2013-09-27. Så nästan exakt ett år den vart i bruk. Var tidigare satt i ett Asus P7P55D-E Pro moderkort med en Sata 3gb/s port och flyttades till min nya rigg med Sata 6gb/s för ca 3 månader sen.

Den verkar droppa lite smått ibland. Men inget direkt allvarliga stora. Kör även med senaste firmware som är tillgängliga genom Magician.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Förväxlat write och read? Du har 128 MB/s i seq write. Inget annat ligger i närheten av 130MB/s.

Nej?

Jag har 130 i write, precis som det ska vara.

Jag har däremot tappat 130 på read, som ska vara 530.

Jag har alltså gått från 530 read/130 write ---> 400 read/130 write

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Körde en sväng med DiskFresh, här är före/efter

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Fans..Helve*t* Köpte för nån vecka sen två stycken 250GB och en 120GB 840 Evo :/ Hoppas fan dom skaffar fram lösning!

Permalänk
Skrivet av Ain0k:

Nej?

Jag har 130 i write, precis som det ska vara.

Jag har däremot tappat 130 på write, som ska vara 530.

Jag har alltså gått från 530 read/130 write ---> 400 read/130 write

Nu vart det fel igen va, för visst menar du att du tappat 130 i read?

Permalänk

Detta var ju lite surt för oss som köpte 830, om man inte är så insatt var det inte självklart att TLC-minne var så dåliga.

Det första testet visade att jag helt klart drabbats. Såg dock ett tips om DiskFresh i tråden och testade det.
Före:

Efter

Visst tappar man en omgång skrivningar i livslängd, men det ser jag inte som ett jätteproblem. Min gissning är att Samsungs fix kommer att göra något liknande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Nu vart det fel igen va, för visst menar du att du tappat 130 i read?

Nu vart det fel för första gången!

Skrev såklart fel på raden i mitten, men som du ser på meningen under så handlar det om read.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Köpte min för snart 2 år sedan nu: http://prntscr.com/4plnx8

EDIt{ Körde Samsung Magician egna och fick http://prntscr.com/4plrq3
Så även samsungs egna vissade sjukt låga värden. Dags för en uppgradering? }

Fast har ett moderkort och CPU som är skräpp så spelar väl ingen roll fören jag uppgraderar det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Undra vad alla säger nu som rekommenderar Samsung diskar. Bara att undvika dessa då och tråkigt för alla inblandade.

Vad ska dem säga? Det är ingen som känner till ifall andra märken har andra eller liknande problem. Men tills man vet är det väl klart man rekommendar märket ifall det fungerar bra. För de prepubertala och deras märkeshysteri och svart-vit tänkande kanske det är svårt att begripa..

Permalänk

Mina bägge 840 Evo 250GB & 840 basic 250GB såg ut som skräp men blev bra igen efter en http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Så det är därför jag inte alls upplever SSD-prestanda i laptopen (840 250 GB)?

FÖRE DEFRAG:

http://i.imgur.com/JQ2Oeai.png

EFTER DEFRAG:

http://i.imgur.com/gbX8bzj.png

SPECS:

  • Asus UX32VD

  • Core i7‑3517U

  • 10 GiB RAM

  • Samsung 840 250GB

  • SATA 6 Gbit/s enligt HD Tune

  • Windows 7 Ultimate

  • Windows inbyggda defragger

SSD diskar ska INTE defragmenteras, data lagras inte som på mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem

Här har vi minna stats.. kör i RAPID mode och har endast BF4 samt några VM på disken. 40 GB ledigt utrymme av 120 GB.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Skrivet av Omitron:

SSD diskar ska INTE defragmenteras, data lagras inte som på mekaniska diskar.

Är det verkligen värre att defragmentera än att köra ett program som DiskFresh? http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

DiskFresh gjorde att ssd:n fick tillbaka prestandan vilket jag säger är värt det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Jobbar du på samsung eller?

Samsung är "idioter" som namnger saker "idiotiskt" , hur kan man ha:
SAMSUNG 840 PRO
SAMSUNG 840
SAMSUNG 840 EVO??????????????

nu behöver vi bara modeller som heter:
SAMSUNG 840 SLOWER
SAMSUNG 840 SLOWER AND SLOWER

Ge dig nu!

Skrivet av Ozzed:

Varför antar du att jag jobbar på Samsung för att jag påpekar att det är fånigt att svartmåla hela företaget för att vissa produkter i deras absoluta lågbudgetsegment har ett (förmodligen tillfälligt) problem.

Återigen.. Kan du peka på problem med 830, 840 pro eller 850?

Personligen har jag varit emot TLC sedan jag hörde om hur det funkar. Som sagt en snål-Johan lösning redan i designstadiet, men jag hoppas såklart att de fixar det så att läshastigheterna blir OK igen. Jag säger bara att jag inte är förvånad, och att det är felaktigt att spy galla över _alla_ samsung-ssd's då 830, 840 Pro och 850 krossar allt motstånd vad gäller prestanda och tillförlitlighet.

Jag håller med Ozzed (och MultiMan) här.

Vi är många som påpekat TLC:s svagheter här i forumet.

Skrivet av Dual-Tjur:

japp. namngivningen. inte alla har tid att läsa recensionioner på allt de köper.

tänk om t.ex Volvo eller Nvidia skulle ha samma namngivning? Hur skulle det kunna se ut då?

Har inte tid att läsa recensioner

Så om du ska köpa en ny Volvo, så har du inte tid att läsa recensioner

Nvidias namngivning genom historien är så mycket bättre då

Alla som varit med en tid, vet om att det varit katastrof inom namngivningen med Nvidias serie lite då o då.

Skrivet av Ozzed:

Jag försvarar inte samsung. Jag försöker bara belysa det obildade i att såga ett helt företag för att det har problem med ett fåtal produkter.

Med eran logik, alla ni som ny spyr galla och har mundiarré över Samsung.. Ni kör väl Linux eller OSX nu? Microsoft kan man ju inte lite på efter stolpskott som ME, Vista och Windows 8, eller?

Vi vet det Ozzed.

Men du måste medge att det vart roligt att Dual-Tjur trodde/tänkte /fick tanken/skrev att du jobbade på Samsung bara för att du hade ett realistiskt tänkande

/
Nej!

Man sågar inte ett företag, för att en produkt inte håller måttet.

Man skulle faktiskt kunna skriva att man, sågade sig själv, för att man inte lyssnade på alla som skrev att man inte skulle köpa en SSD med TLC-teknik.

Så enkelt är det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Är det verkligen värre att defragmentera än att köra ett program som DiskFresh? http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

DiskFresh gjorde att ssd:n fick tillbaka prestandan vilket jag säger är värt det.

Så klart det gör men refresh är inte samma som defragmentering. Refresh är för SSD och defragmentering är för mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem

Läste "840 och 840 evo" och tänkte "VAFAAN :'(

Sedan kom jag lite längre ner, såg "problemet gäller inte 840 pro"

phew....

Skrivet av Ac3R:

Jag som tänkte köpa mig en 840 Evo...

Skaffa en 850, tror det är värt det om den nu är odrabbad. Den prissätts väl som en 840 pro åtminstone.
Till en laptop tror jag att en 520 120GB vore nåt, såg att de var billiga på netonnet när jag snokade på lagershoppen.

Till de som var ute efter en uppgradering till laptop och skaffade en 840 evo, jag tror att ni kommer vara nöjda då laptopen åtminstone är hyfsat stötsäker och har en stabil ssd vad det gäller firmware åtminstone. Hastigheter i all ära, men en ssd i en laptop har främst andra fördelar.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Omitron:

Så klart det gör men refresh är inte samma som defragmentering. Refresh är för SSD och defragmentering är för mekaniska diskar.

Jo, men det lät som om defragmentering skadar disken. Jag drar slutsatsen att defragmentering är onödigt men relativt harmlöst (samma skada som DiskFresh).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Så klart det gör men refresh är inte samma som defragmentering. Refresh är för SSD och defragmentering är för mekaniska diskar.

Den refresh som det refereras till här skapades för mekaniska diskar men kan i detta sammanhang användas för att läsa/skriva till hela disken. Defragmentering kommer antagligen att åstadkomma samma sak men möjligen med lite mer slitage. Inget av de kommer att ta död på en ssd om man kör det en gång.

Permalänk
Medlem

Min antika SSD X25-M från Intel tickar fortfarande på med 163 MB/s. Då är den från 2009. Portionen är 93% fylld och mitt operativsystem installerades på den för drygt ett år sedan. Den har också MLC.

Finns det några gamla väl använda diskar med TLC som fortfarande fungerar acceptabelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Jo, men det lät som om defragmentering skadar disken. Jag drar slutsatsen att defragmentering är onödigt men relativt harmlöst (samma skada som DiskFresh).

Jag har läst att defragmentering kan förkorta livslängden på en SSD genom onödigt flyttande av data medans refresh bara tömmer minnescellerna.

Permalänk

Va gött att jag precis köpt 300st till jobbet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Tragiskt att flera år efter Samsungs införande av olika 'kit' för att beskriva tillbehören samt 'basic' när tillbehör saknas, fortsätter folk att använda basic som beskrivning av icke pro modellen.

Där är rätt komiskt faktiskt.

Vad hände med ordet/begreppet "Bulk" egentligen (?) Innan visste alla vad det innebar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]