Samsung 840 och 840 Evo SSD lider av prestandaproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Samsung har för vana att tumma på kvaliteten oavsett produktsegment, sälj snyggt förpackat skräp och försök lura konsumenterna att det är lika bra som de mer kostsamma alternativen.

Hur har de tummat på kvaliteten på Pro-modellerna? Eller 830? Lycka till att försöka hitta problem med de modellerna säger jag.

Det är fasansfullt vad dimmiga folk är. En produkt i lågbudgetsegmentet har ett problem, och då är det OK att kasta skit på tillverkaren som helhet? Nyanserat värre :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Frågan är om Samsung Magician råder bot på det när man kör underhåll av diskarna i det programmet?

Magician har någon form av underhålls funktion som hjälpte mina siffror en del i alla fall. Jag har inte i närheten av det bekymmer andra har med sina 840's men med HD Tune före och efter så såg jag bättre siffror. Testa vet ja, vad skadar det i det här läget?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Tycker ni borde addera i rubriken att det ej gäller Pro versionen. Många tänker nog även att 840 även innefattar den. Vi Pro ägare hamnar lite i skottlinjen i händelse vi skulle sälja dem.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Var har de försökt lura folk att Evo är lika bra som Pro? Allt jag har sett är att Samsung sagt "Jaha.. Detta är Evo.. Den kostar mindre. Detta är pro.. Den kostar mer". Med dina kriterier så borde man inte köpa en SSD i huvudtaget från någon.. Eftersom alla tillverkare har sina egna problem. Intel har sin underbara 8mb bugg som bara vägrar försvinna. OCZ (nu Toshiba) har vissa problem med stabilitet bara för att nämna två.

Det som avses är kanske snarare vad som skrivits i olika forum kanske? Varje gång jag ifrågasatt TLC så har jag fått multipla svar att det absolut inte är något problem för "vanliga" användare, utan bara billigare. Eftersom jag har tröttnat på långdragna diskussioner så har jag låtit det bero. Varken jag själv eller någon jag handlat åt har någon SSD med TLC-teknik eftersom jag helt enkelt inte tycker en så pass mycket sämre teknik är värt de insparade hundralapparna. Detta oavsett om detta problemet verkligen beror på TLC eller inte, något som är oklart än så länge. TLC har inga fördelar annat än pris, bara nackdelar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Samsung, nästa märke för kritisk granskning ?

Ett märke med lite negativ klang. I alla fall för mig. Köpte en SSD 840 pro för ett år sedan tillbaks och märkte inte någon större prestandaskillnad jämfört med min Intel 320. Jag prövade olika inställningar för SSD:n men märkte ingen skillnad, vara sig i min laptop eller stationär.

Sålde Samsung-disken en månad efteråt och skaffade en Intel 730, och där var det ökad prestanda och kvalitet.

Nej,
Samsung kommer jag aldrig att köpa, trots alla hyllningar till märket.

Oavsett vad de tillverkar så verkar de inte passa för mig. Antingen är det prestanda, kvalitetskänslan eller deras krångliga användargränssnitt.

Det är dags för Samsung att sänka deras priserna på deras överskattade produkter. Gör som Intel - kvalitet först och sedan erövra marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Samsung, nästa märke för kritisk granskning ?

Ett märke med lite negativ klang. I alla fall för mig. Köpte en SSD 840 pro för ett år sedan tillbaks och märkte inte någon större prestandaskillnad jämfört med min Intel 320. Jag prövade olika inställningar för SSD:n men märkte ingen skillnad, vara sig i min laptop eller stationär.

Sålde Samsung-disken en månad efteråt och skaffade en Intel 730, och där var det ökad prestanda och kvalitet.

Nej,
Samsung kommer jag aldrig att köpa, trots alla hyllningar till märket.

Oavsett vad de tillverkar så verkar de inte passa för mig. Antingen är det prestanda, kvalitetskänslan eller deras krångliga användargränssnitt.

Det är dags för Samsung att sänka deras priserna på deras överskattade produkter. Gör som Intel - kvalitet först och sedan erövra marknaden.

Du gör en typisk generalisering som aldrig stämmer i verkligheten.
Något jag har lärt mig är, man kan inte ha samma krav på produkter i samtliga prisklasser och det gäller alla märken.

Permalänk
Snusfri

Jösses vilka domedagsprofeter det huserar här när man läser kommentarerna.
Så Samsung har fått problem med deras 840 Basic serie, men de är väl medvetna om problemet och jobbar hårt på att lösa det och folk börja prata om bojkott osv..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jösses vilka domedagsprofeter det huserar här när man läser kommentarerna.
Så Samsung har fått problem med deras 840 Basic serie, men de är väl medvetna om problemet och jobbar hårt på att lösa det och folk börja prata om bojkott osv..

http://i.imgur.com/XYeVOwA.gif

Äsch, det är ju prat om bojkott i varje nyhetstråd om produkter där det finns ett fåtal aktörer det kan bli datorkrig mellan.
Men att avvakta med att köpa en 840 EVO-disk tills problemet är löst (eller går att lösa med uppdatering) tycker inte jag låter som en så dålig idé.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder SSDn som spel partition och den är nästan smockfull. Inget vidare resultat som ni kan se så jag testade flytta spelen till en HDD, formaterade (ej snabb) SSDn och flyttade tillbaka spelen till den. Mycket bättre resultat nu. Jag är inte säker på varför läs varierar mellan 240MB/s till 450MB/s, beter sig exakt likadant när SSDn är helt tom och formaterad men jag inkluderade ej det resultatet då det var identiskt som understa bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jösses vilka domedagsprofeter det huserar här när man läser kommentarerna.
Så Samsung har fått problem med deras 840 Basic serie, men de är väl medvetna om problemet och jobbar hårt på att lösa det och folk börja prata om bojkott osv..

http://i.imgur.com/XYeVOwA.gif

Folk är för tidiga med att döma ut något, främst baserat på deras eget tycke. I nuläget vet vi alla att en del modeller för en del användare har något form av problem. Tills vi vet exakt vad och eventuell lösning från tillverkaren så borde de sitta still i båten. Någon som minns SandForce? Shit happens and will happen again. Det här tänket biter bara tillbaka när det någon gång i framtiden drabbar en annan produkt de själva vurmar för vad det nu må vara då.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cresoll:

Samsung, nästa märke för kritisk granskning ?

Ett märke med lite negativ klang. I alla fall för mig. Köpte en SSD 840 pro för ett år sedan tillbaks och märkte inte någon större prestandaskillnad jämfört med min Intel 320. Jag prövade olika inställningar för SSD:n men märkte ingen skillnad, vara sig i min laptop eller stationär.

Sålde Samsung-disken en månad efteråt och skaffade en Intel 730, och där var det ökad prestanda och kvalitet.

Nej,
Samsung kommer jag aldrig att köpa, trots alla hyllningar till märket.

Oavsett vad de tillverkar så verkar de inte passa för mig. Antingen är det prestanda, kvalitetskänslan eller deras krångliga användargränssnitt.

Det är dags för Samsung att sänka deras priserna på deras överskattade produkter. Gör som Intel - kvalitet först och sedan erövra marknaden.

Sa personen som Intel inte har sina egna problem. Finns inga SSD tillverkare som har felfria SSDer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Tur att man inte är snål och köper efter prislappen, Intel ftw

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Sa personen som Intel inte har sina egna problem. Finns inga SSD tillverkare som har felfria SSDer.

Intel har inga TLC-SSD i sitt sortiment vad jag vet, trots att micron tillverkat sådana sedan 2010. Antagligen ingen slump. Det var ju för övrigt Intel som fixade Sandforce-problemen trots att de inte konstruerat kretsarna, rätt bra jobbat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Diskarna har ju 3 års garanti.
Livslängden sägs ju ska vara längre än när dessa börjar degradera prestandan rejält.
Av min erfarenhet från reklamationsavdelning har Samsung bra lösningar vid garantiärenden, beroende på vilken leverantör produkten är köpt ifrån såklart, men jag tror dessa diskar på Sverigenivå köps genom samma leverantör hos alla detaljhandlare (gissning). I detta fallet bör de som har problem med sina diskar på riktigt inte oroa sig allt för mycket. Man vill ju hoppas att både Samsung och detaljhandlarna tar sitt ansvar kring diskarna så att kunder inte står där som fån.

Ni som köpt pro skrattar väl och säger "det straffar sig att vara dumsnål". Disken ska hålla det den enligt produktbeskrivningen lovar. Vi har betalt ett lägre pris för sämre prestanda, men inte för prestanda under det som lovas.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag har nog tryckt "citera flera" av misstag och se'n plockat bort dig innan jag gjorde inlägget tror jag. Då blir det så ibland.

Jahaaaa...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är bara så kul att läsa det här, en sådan dag som denna. I Söndags blev jag lack på att jag fick vänta så länge på lappisen att starta, så jag bestämde mig för en Samsung EVO, så jag åkte iväg till NetOnNet och köpte en, och idag det här. Livet är grymt.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Inaktiv

Kommer inte ihåg hur det såg ut innan...

Permalänk
Datavetare

Inte för att jag här märkt några problem med min 840 Evo, då är det ändå systemdisk på en dator som används _väldigt_ mycket.

Men testade att köra DiskFresh som nämns i denna tråd, nu ser det ut så här

mot detta tidigare.

Eftersom det är möjligt att lösa "manuellt" så borde Samsung kunna fixa detta via firmware.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Tur man köpte Intel DC serie i stället för dessa leksaker...

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lucifer579:

Ni som köpt pro skrattar väl och säger "det straffar sig att vara dumsnål". Disken ska hålla det den enligt produktbeskrivningen lovar. Vi har betalt ett lägre pris för sämre prestanda, men inte för prestanda under det som lovas.

Bra sagt. Jag var väl medveten om att framför allt skrivprestandan och uthålligheten på Samsungs TLC celler är lägre än alternativa diskar när jag köpte den. Valde den för att detta inte är ett problem för mig då jag använder den som spel partition så den gör endast läsningar större delen av tiden, utöver det har Samsungs hårdiskar alltid fungerat utmärkt för mig. Efter nästan ett års använding har jag endast skrivit 1 TB till den och den är märkbart piggare igen efter formatering. Med detta sagt skulle jag fortfarande inte rekommendera denna SSD till någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte för att jag här märkt några problem med min 840 Evo, då är det ändå systemdisk på en dator som används _väldigt_ mycket.

Men testade att köra DiskFresh som nämns i denna tråd, nu ser det ut så här
http://i.imgur.com/Malc9jt.png?1

mot detta tidigare.

Eftersom det är möjligt att lösa "manuellt" så borde Samsung kunna fixa detta via firmware.

Märker du någon praktisk skillnad då? Många verkar ha varit lyckligt ovetande om problemet fram tills de läser om problemet och kör testen. Jag tror också att Samsung kan fixa detta i firmware.

Att folk upplever att Windows blir segare med tiden är inget konstigt, det är ju så Windows fungerar även om det inte märks lika mycket med SSD som HDD. Däremot är det intressant om de upplever att det blir snabbare i praktiken efter att fixat till problemet (och då menar jag inte ominstallation av Windows, för då blir ju prestandan på grund av ominstallationen i sig). Tvivlar inte på att prestandan påverkas men undrar om det märks i praktiken?

Permalänk
Medlem

Detta är ju ett problem de löser med en firmwareuppdatering. Jag ser inte något problem med detta, och det skulle lika gärna kunna drabbat vilken tillverkare eller modell som helst. Det är väl bra att Samsung säger att "Vi har problem, men vi arbetar på en lösning, chilla lite så löser det sig"

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronnylov:

Märker du någon praktisk skillnad då? Många verkar ha varit lyckligt ovetande om problemet fram tills de läser om problemet och kör testen. Jag tror också att Samsung kan fixa detta i firmware.

Att folk upplever att Windows blir segare med tiden är inget konstigt, det är ju så Windows fungerar även om det inte märks lika mycket med SSD som HDD. Däremot är det intressant om de upplever att det blir snabbare i praktiken efter att fixat till problemet (och då menar jag inte ominstallation av Windows, för då blir ju prestandan på grund av ominstallationen i sig). Tvivlar inte på att prestandan påverkas men undrar om det märks i praktiken?

Innan jag läste denna artikel så visste jag överhuvudtaget inte om att det fanns ett problem med systemdisken i min laptop, d.v.s. har inte märkt något. Tror att många missar att det absolut viktigaste för en disk är hur den hanterar läsning av små filer med lågt kö-djup. Testade CrystalMark och den visade ingen skillnad på 4kB random read nu (innan jag "fixade" den) än vad det gjorde när disken var ny (hade kvar den mätningen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Tur att man inte är snål och köper efter prislappen, Intel ftw

Mmm t.ex. Intel 520 120GB SSD, "problemfri":

https://communities.intel.com/thread/33953
http://www.dslreports.com/forum/r27933607-Buggy-Intel-SSD-520...

(Har självt upplevt problemet på 2/2 diskar, ena hemma andra på jobbet...)

Tacka vet jag Samsung 850 Pro 512GB, 40nm.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Skönt att man sitter på 3st 750 GB, 2st 500 GB och 3st 250 GB Evo modeller... Hoppas de löser detta. Testade den i kontorsburken och den låg på Minimum 3 MB/S, Average 200 MB/S, Access time 3 ms. *Yay*

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jösses vilka domedagsprofeter det huserar här när man läser kommentarerna.
Så Samsung har fått problem med deras 840 Basic serie, men de är väl medvetna om problemet och jobbar hårt på att lösa det och folk börja prata om bojkott osv..

Brukar bli så när företag X har ett fåtal (Y) dåliga produkter. Hjälper inte att företaget är medveten om problemet och försöker lösa det, samt att större delen av deras produkter faktiskt är bra; en stor del människor blir irrationella och tycker istället att hela sortimentet är värdelöst.
Samsung 830 t.ex. är en förvånansvärt problemfri SSD, och det verkar inte vara några större problem med t.ex. 840 Pro heller.

Samsung 840 Basic och 840 EVO har mig veterligen alltid klassats som low-end/budget SSD:er. Jag minns att Multiman (precis som han själv säger) avrådde från dessa SSD:er när dom lanserades för ett tag sedan just pga TLC och inte MLC.
I slutändan får man oftast vad man betalar för när det gäller elektronik, och detta är inget undantag.

Som referens har vi här en Samsung 830 som tuffat på i 2,5 år med samma Windows trots väldigt mycket ändringar i hårdvaran, inklusive ett moderkort.

Ja, här ser vi tydligt alla Samsungs produkter är skräp. ....Eller hur?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Det var ju inte det man ville höra när man precis satt i en i burken... :/

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Intel har inga TLC-SSD i sitt sortiment vad jag vet, trots att micron tillverkat sådana sedan 2010. Antagligen ingen slump. Det var ju för övrigt Intel som fixade Sandforce-problemen trots att de inte konstruerat kretsarna, rätt bra jobbat.

De har fortfarande sina problem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Mitt motto är: "Köp aldrig Samsung". Det slår aldrig fel. Jag rekommenderar starkt att ni andra tar efter. Det finns inget positivt i att äga en Samsung-produkt. Deras produkter håller en låg kvalitet jämfört med konkurrenterna, de använder omoraliska marknadsföringstekniker och företaget i sig är väldigt destruktivt mot folket i sina hemtrakter. Detta gäller säkerligen de flesta stora företag, men Samsung är störst och elakast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Brukar bli så när företag X har ett fåtal (Y) dåliga produkter. Hjälper inte att företaget är medveten om problemet och försöker lösa det, samt att större delen av deras produkter faktiskt är bra; en stor del människor blir irrationella och tycker istället att hela sortimentet är värdelöst.

Skrivet av Obligatorisk:

Mitt motto är: "Köp aldrig Samsung". Det slår aldrig fel. Jag rekommenderar starkt att ni andra tar efter. Det finns inget positivt i att äga en Samsung-produkt. Deras produkter håller en låg kvalitet jämfört med konkurrenterna, de använder omoraliska marknadsföringstekniker och företaget i sig är väldigt destruktivt mot folket i sina hemtrakter. Detta gäller säkerligen de flesta stora företag, men Samsung är störst och elakast.

Som sagt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.