The Evil Within vill ha fyra gigabyte videominne

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

CoD: Ghosts krävde 6GB ramminne annars vägrade det starta. När användarna började protestera vid release så lyftes den gränsen med en patch. Är väl bara för att det ska låta flashigt.

Vad skulle skillnaden vara med min I5 ifall I7an bara kräver "minst 4 kärnor"? :/

Kan ju hålla med om ditt resonemang när de bara skriver "i7 med minst 4 kärnor" låter det väldigt löst då det ju skiljer sig en del mellan de olika generationerna (2000/3000/4000/5000 serierna) dock är väl i5 hack i häl med i7 som oftast när det gäller spel fast i7 bättre när det kommer till fler kärnor/trådar samt att i5 existerar i många varianter ex. 2 kärnor med 4 trådar(får det att se ut som 4 kärnor) nämner man i7 bör den generellt sett ligga i toppsegmentet för dess serie exempelvis 2600k som har 4 kärnor/8 trådar, är lastgammal men kickar fortfarande i de flesta spel.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

minimum Intel Core 2 Duo 2,4 GHz, AMD Athlon X2 2,8 GHz eller bättre Radeon HD 3870, Geforce 8800 GT 4 GB RAM
sponsord by nvidia = ultrasetting 4gb vram ...nä känns lite så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

minimum Intel Core 2 Duo 2,4 GHz, AMD Athlon X2 2,8 GHz eller bättre Radeon HD 3870, Geforce 8800 GT 4 GB RAM
sponsord by nvidia ultrasetting 4gb vram ...nä känns lite så

Vad menar du med sponsrat av nVidia? 3870 var ju för det mesta lite svagare än 8800GT. Att de jämställer dem i systemkraven känns ganska rättvist med tanke på att de korten är de närmaste man kommer varandra i den kategorin från den tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Vad menar du med sponsrat av nVidia? 3870 var ju för det mesta lite svagare än 8800GT. Att de jämställer dem i systemkraven känns ganska rättvist med tanke på att de korten är de närmaste man kommer varandra i den kategorin från den tiden.

Dom spec är bara cut & paste från annat spel hur det brukar vara men det är inte helt ovanligt att korttillverkarna köper in sig i tittlar som ska gynna deras nästa kort och både nvida och amd har kört på det förut och spelat funkar säkert helt ok på ett snabbt kort med 2gb vram är min gissning iaf om man siktar på 1080

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som playstation 3 grafik. är inte imponerad. Det bbetyder ju bara att det är skitdåligt optimerat om det ska kräva så mycket... suck..

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Verkar vara dåligt optimerat om det kräver så mycket.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Är verkligen grafikminnet det största som spelar in i hur bra en GPU är? Tänker på klockhastigheten och liknande, som måste spela in en hel del.

Har hört t.ex. att en del budgetkort som har 4 gb minne bara har det för att få folk att tro att det är bättre än det är, medan det i själva verket är mediokert och drar inte nytta av det stora minnet. Jag har fått intrycket att grafikminne är lite av en gimmick.

Permalänk
Medlem

Men jag spelade ju precis det här spelet och då hette det Outlast whitsleblower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vading:

Är verkligen grafikminnet det största som spelar in i hur bra en GPU är? Tänker på klockhastigheten och liknande, som måste spela in en hel del.

Har hört t.ex. att en del budgetkort som har 4 gb minne bara har det för att få folk att tro att det är bättre än det är, medan det i själva verket är mediokert och drar inte nytta av det stora minnet. Jag har fått intrycket att grafikminne är lite av en gimmick.

Olika styrkor gör kortet bra på olika saker, på rena budgetkort, typ på GT 640 så är ju 4GB komplett meningslöst. Men texturtunga spel kan gå bättre på ett kort med 4GB minne än på samma modell fast överklockad men med bara 2GB minne. Medan spel som är tunga på ljussättning, polygoner och rökeffekter går snabbare på det kortet med högre frekvens men med mindre minne.

Permalänk
Medlem

Hahaha jag har en i7 920 med 4 kärnor. Ni med nya i5 kan slänga era på soptippen eller lagga sönder.

Att bara skriva så här tyder på att de som skrivit de rekommenderade systemkraven är oseriösa. Det är lika dåligt som reklamfilmer som nämner "Intel Core i7 processor" för att det låter häftigt. Men det säger inte ett skit.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Om man släpper ett spel som kräver så här mycket är man bara dum, då har man inte tänkt sig att sälja många exemplar.
Jag hoppas inte att spelutvecklare skiter i kodningen för jag vill inte se en inflation av kraven utan att det skulle behövas, Man kan tycka att ett spel som kräver så här mycket videominne borde synas att man använder det också.
Tur att jag bara puttrar iväg i Euro Truck Simulator 2 istället med den hårdvara jag har, mycket mer avslappnande faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vading:

Är verkligen grafikminnet det största som spelar in i hur bra en GPU är? Tänker på klockhastigheten och liknande, som måste spela in en hel del.

Att man har mer minne på grafikkortet gör inte kortet snabbare. Däremot är det kritiskt att minnet på grafikkortet räcker. För om det inte gör det så måste primärminnet användas och sen skickas till grafikkortet vilket går väldigt långsamt i jämförelse.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

orka asså 4gb vram minne? Shadow of mordor kräver 6 gb vram vad i helvete är detta? Hur tänker dom egentligen? Hoppas de blir flopp spel både två jag önskar dom går konkurs så länge de de ger ett skit för PC

Så du vill att dom ska ta bort high och ultra och kalla medium för high eller?

Vad är det för fel att göra ett spel lite framtidsäkrad.

Permalänk

Intressant spel, älskar horror genren, ser ut lite som Dead Space. Förutom "space" då, men lite samma stuk. Fast pase och sedan lugnt en stund och man tror man är safe, och sen WHAM!

För övrigt, han som spelade är riktigt dålig på att sikta...

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheytan:

Så du vill att dom ska ta bort high och ultra och kalla medium för high eller?

Vad är det för fel att göra ett spel lite framtidsäkrad.

Helt orealistiska krav i förhållande till den visuella nivån är inte precis vad jag skulle kalla "framtidssäkrad" dock.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Gissar på att Nvidias marknadsföringsavdelning varit i farten.

GTX 970 4GB lanseras.

The Evil Within-specsen prestenteras med 4GB Vram någon vecka senare..hmm..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Hmm, så mitt 680 med 2GB Vram pallar alltså inte med ett spel som de rekommenderar ett 670 till? :/

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Skrivet av Aeones:

Helt orealistiska krav i förhållande till den visuella nivån är inte precis vad jag skulle kalla "framtidssäkrad" dock.

Jag skulle dock vilja säga att spelet till PC kommer att vara grymt mycket snyggare än det "där". Detta är nog bara en fingervisning på hur det kommer se ut.

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniMaleN:

Jag skulle dock vilja säga att spelet till PC kommer att vara grymt mycket snyggare än det "där". Detta är nog bara en fingervisning på hur det kommer se ut.

Du menar som Ryse? Skillnaden var minimal

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av R4UWR:

Fan vilka höga rekommenderade systemkrav till den grafiken, spelet ser ut från att ha kollat på gameplay trailern att det lika gärna skulle kunna vara från 2008 typ.

Spelutvecklarna är för lata att optimera spelet!

Permalänk
Medlem

Eftersom i7 rekommenderas så måste spelet vara åtminstone bra trådat?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

De kunde att ha gjort en del rörelser lite bättre i spelet =/ .. Ser verkligen fram emot detta

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Kul att man köpt ett riktigt bra kort med 3 GB VRAM för mindre än en månad sen -.-

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat, så är jag mer rädd för "50 GB ledigt lagringsutrymme" delen...kommer ju fan ta åratal på min skruttiga uppkoppling.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Kraven spelar mindre roll för mig personligen då jag inte spelar denna typ av spel, men dessa låter ju tämligen osannolikt med tanke på hur spelet ser ut. Vilken nivå brukar de rekommenderade kraven ligga på gällande inställningarna? High? Inte är det väl maxat iaf? Om dessa krav stämmer borde ju spelet funka bra om man sänker texturkvaliteten lite. Dock vet jag inte hur det blir med processorkravet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Eftersom i7 rekommenderas så måste spelet vara åtminstone bra trådat?

Det är förmodligen ingen skillnad mellan en quad-core Core iX med eller utan hyperthreading. FPS-mässigt brukar det vara mycket små skillnader. Finns som sagt liknande rekommendationer på spel som redan släppts och där så var inte processorkraven riktigt så hårda. Generellt är en Core i5 ur senaste generationen snabbare än en Core i7 ett par generationer bakåt. Rullar något på en 2009-era Core i7 så rullar den på en 2014-års Core i5. Rullar något på en 2011-era Sandy Bridge i7 så rullar den på 2014/13 års Haswell i5. i5 kan i vissa fall vara snabbare. Core-serien har varit med sedan Haswell kom 2008. HT kommer inte göra så mycket skillnad, särskilt inte när programmen ändå är optimerade för ett par eller fyra processorkärnor, inte 8, 12 eller 16 logiska eller fysiska. Där det kan göra skillnad är på Core i3, men det gäller ändå bara vissa spel. Spelmotorn lär säkert ha arv och inte anpassats överdrivet mycket så att den lär prestera liknande övriga "id tech-5" spel. Som tidigare klarat sig på 3-4 kärnor utan HT. Wolfenstein: TNO visar t.ex. ingen prestandaskillnad mellan 4670k och 4770k. De rekommendera Core i7 där med. Det är smått överdrivet. Tror inte riktigt Ultra behöver 4GB VRAM heller. Det går inte att dra några sådana slutsatser helt enkelt.

Permalänk
Medlem

enligt steam hardware survey så har 1,6% 4gb haha fail..

Permalänk
Skrivet av Aeones:

Du menar som Ryse? Skillnaden var minimal

Nu har jag dock inte spelat Ryse, så jag kan inte uttala mig om det. Men jag omformulerar mig!
Jag hoppas det blir bättre till PC än vad det var på denna snutt!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem

Vad i sjutton är det som händer? Något jag skrev om för cirka ett år sen verkar inträffa på riktigt nu, det faktum att "riktiga" next-gen spel (de som utvecklats endast till PC/XO/PS4 med vissa undantag) har tagit ett gigantisk kliv framåt i VRAM-användning. 4GB är plötsligt ett krav? Det är inte klokt!
Det hela började med Watch Dogs och Wolfenstein som båda drar på tok för mycket VRAM för deras utseende (i mina ögon) och nu har vi alltså Shadow of Mordor som tydligen är rekommenderad med 6GB VRAM för den högsta texturinställningen (3GB för high, 2GB för medium, wtf!) och slutligen även detta, The Evil Within.

Känns lite som att grafikkortsmarknaden inte har hängt med i sådana fall då det knappt finns 6GB-grafikkort att få tag på? Finns vissa exemplar av 780 och även R9 295 och vissa utav 290X men de är överprisade som in i sjutton och inte släpptes GTX 9xx med mer än 4GB VRAM...

Edit: Källa Shadow of Mordor: http://oyster.ignimgs.com/wordpress/stg.ign.com/2014/09/Shado...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

orka asså 4gb vram minne? Shadow of mordor kräver 6 gb vram vad i helvete är detta? Hur tänker dom egentligen? Hoppas de blir flopp spel både två jag önskar dom går konkurs så länge de de ger ett skit för PC

Så nu gnäller du även när ett spel har riktigt bra inställningar för PC? Du kanske inte ens kollade grafikinställningarna och såg att det var rejält med options, vilket brukar vara tvärtom när det är en dålig PC-port.

Spelet släpps dessutom först på PC, samma dag som PS4-versionen, vilket också är lovvärt. De flesta konsolportar brukar komma några månader efter konsolversionerna.

Edit: I övrigt kan tilläggas att Ultra textures som rekommenderas 6GB VRAM är en separat stor download. Standardspelet har High som högsta och det rekommenderar 3GB.

Skrivet av Oneone:

haha jag håller med, ska bli kul sen när det kommer en mod som stänger av begränsningen, sen kan man se me typ afterburner hur mkt man behöver på riktigt...

En del verkar tro att program som Afterburner visare hur mycket VRAM ett spel behöver, men det är oftast helt missvisande. Programmen visar hur mycket grafikminne som används plus cachat grafikminne. Det finns ingen anledning för spel att rensa grafikminne hela tiden, eftersom det är långsamt att föra över. Så när Exempel taget ur luften: Afterburner visar att det används 3GB VRAM, kanske bara 1,8GB är nödvändigt för att spelet ska prestera med full framerate. Du kan för närvarande inte se hur mycket som används av VRAM eller hur mycket som är cache och vilande data.