The Evil Within vill ha fyra gigabyte videominne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag känner de flesta inlägg helt missar poängen till varför vissa av oss tycker att detta är en dålig sak. De ökar VRAM kraven inte eftersom texturerna är något bättre men på grund av hur motorn de använder för att göra spelet är inriktad mot att använda de nyare konsolerna minneskonfiguration och det skiljer sig från hur det fungerar i en PC.

Om det var på grund av en massiv förbättring i bild och struktur kvalitet då hade inte många haft ett problem. Men så är det inte och då är så tråkigt att studios / utvecklare vägran att port ordentligt för PC.

I detta fallet har det nog ingenting med konsollerna att göra. Skriver det igen, ID tech 5. Fanns inte en textur som var den andra lik i RAGE. Det var liksom hela poängen "artistic freedom". Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg, Rage ville ha 3GB Vram för de bästa texturerna då, och som ändå inte såg speciellt bra ut (på nära håll). Man kan ju tänka sig att det hänt en del sedan dess.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

I detta fallet har det nog ingenting med konsollerna att göra. Skriver det igen, ID tech 5. Fanns inte en textur som var den andra lik i RAGE. Det var liksom hela poängen "artistic freedom". Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg, Rage ville ha 3GB Vram för de bästa texturerna då, och som ändå inte såg speciellt bra ut (på nära håll). Man kan ju tänka sig att det hänt en del sedan dess.

Men The Evil Within ser ut att vara en mörk korridorkrypare. Rage hade i alla fall en hel del stora öppna områden och var lite mer varierat. Kolla några videos på The Evil Within.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

För att få Rage som snyggast krävdes 3GB Vram. Hur många år sedan va det? Har du sett hur de "snyggaste" texturerna i Rage ser ut på nära håll? Vi kan säga såhär, det är ingen vacker syn. Inte konstigt alls om ett spel 2014 som använder ID tech 5 och har någorlunda upplösning på texturerna förbrukar 6GB Vram. Störande jovisst, konstigt.. nope.

Wolfenstein: TNO är ett betydligt nyare id-tech-5 spel och krävde inte alls mer än 3GB för ultra eller custom trotts att det kom 2014. Så sitt resonemang är konstigt. 6GB VRAM hittar du egentligen bara på gamla Titan, nyare kort som GTX 980 använder 4GB, R9-290X använder 4GB och det är ju kort i den klassen du kommer lira med i högre upplösningar, i tripple-monitor osv. Det har förmodligen inte hänt så mycket med motorn. Spelet i sig ska väl dessutom komma till både Xbox 360 och PS3. Det är nog inte riktigt tänkt för den högre skalan där du behöver kort som inte ens kommit än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Jo, Wolfenstein hade åt minstone rätt extrema krav på grafikminne.

http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=7799&game=Wol...

Det var samma jävla spektakel när Wolfenstein ville ha massvis med VRAM och ett jävla liv när spelet flöt på som skit på AMD kort. id Tech 5 som är motorn bakom dessa spel är något som aldrig borde användas. Ser fan hellre att de kör Gamebryo till dessa spel än id Tech 5...

Personligen är jag bara glad att man slipper junket till motor Gamebryo och dess avkommor är, föredrar lätt Tech 5 i det avseendet. Det sagt behöver däremot motorn en del polish då den inte direkt är ny längre... Sen kunde utvecklarna lagt lite mer krut på att fixa saker med motorn istället, men det är för mycket att vänta sig tyvärr.

Sen är det en OpenGL-motor, inte direkt AMDs starka sida.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Problemet är att konsoler har en gemensam minnespool medans datorer har två stycken och då när det portas spel ifrån konsoler till PC så blir det fel. Vi såg dom dåliga ursäkterna med Watch_Dogs och vi ser dom nu med dessa 4/6 GB krav, vilket är en tragisk utveckling. Varför kan vissa utvecklare inte göra ordentliga PC spel?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Om du läser artikeln ser du att det dels inte finns några minimikrav, dels att Bethesda faktiskt understryker att 4 GB VRAM inte bara är en punkt bland andra i rekommendationslistan utan något som sägs vara extra viktigt. Om det stämmer eller inte märker vi först när spelet släpps.

Precis, inga minimikrav listades.
Med tanke på typen av spel, (dungeon crawler stuck, med rum och korridorer.) kan man anta att det inte krävs lika mycket minne som exempelvis open world spel, där man kan titta ut över hela världen. Grafiken som visades upp i videon var heller inget uber-detaljerat, utan såg mest normalt ut.
Min slutsats är därför att det kommer nog gå bra med 2gig på en single skärm.

Ska man göra en lite djupare analys, så har nog dev helt enkelt tagit konsol specs, och gjort det lätt för sig, med tanke på att det lär vara väldigt få kort som har 4gig som inte kommer orka driva spelet. Att man inte listar minimikrav är helt enkelt lathet/ekonomi/tidsbesparing. (att klura ut minimikrav är ganska mycket jobb.)

Men som sagt, återstår att se när spelet väl släpps. det skulle ju inte vara första gången specs ändras innan släpp om man säger så.
Jag rekommenderar som vanligt att man Inte förbeställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

varför behöver ett spel som har grafik från 2000 nånting 4 gig vram? *nvidiahosthostreklamför970hosthost*

Samma sak när AMD vart först med 4GB ram och Nvidia endast hade 3GB

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd

Väldigt bra på att marknadsföra sitt spel iallfall

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Såhär var det väll när Call of duty kom också sist? helt plöttsligt var min 3 gig VRAm där också? i samma veva som 7x serien kom ifrån nVidia? kommer jag ihåg rätt nu? var väll ungefär samma snack då, sen såg vi ju hur det gick också...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Väldigt bra på att marknadsföra sitt spel iallfall

Läser man reaktioner om detta lite så är det typ 90% negativa så jag skulle inte kalla deras marknadsföring för särskilt lyckad som piss off customers... det är ju löjligt spelet ser inte märkbart bättre ut än Dead space spelen som har samma slags gore och effekter tycker jag ändå ska det kräva 5 gånger mer datorkraft.. det är inte möjligt..

Permalänk
Medlem

detta spel kändes inte vidare speciellt, utdaterad grafik. dålig optimering av kod om det tar 4gb liksom.

oavsett e jag glad att ja köpte min gtx670 4gb variant. folk säger att den inte kommer över 2gb i minnesanvändning pga "begränsad bandbredd", men dessa troll kan ju slänga sig i väggen då jag kommer upp i 2.9gb i ARMA3.

men men, fett kefft spel som evil within ska ha 4gb.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Eftersom spelet vill ha 4gb vram så måste dä ju va dubbelt så snyggt som ett som tar 2GB....
Näee.....

Uselt optimerat grabbar.

Men visst om ni orkar ge de 0.01% kunder som kanske har 4GB vid släpp extra eye candy så go for it liksom.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

detta spel kändes inte vidare speciellt, utdaterad grafik. dålig optimering av kod om det tar 4gb liksom.

oavsett e jag glad att ja köpte min gtx670 4gb variant. folk säger att den inte kommer över 2gb i minnesanvändning pga "begränsad bandbredd", men dessa troll kan ju slänga sig i väggen då jag kommer upp i 2.9gb i ARMA3.

men men, fett kefft spel som evil within ska ha 4gb.

Är väl snarare runt 2/3Gb som snackas om 670 gpun/bandbredden ska orka mata Så ja du ligger inom den gränsen i alla fall

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Är väl snarare runt 2/3Gb som snackas om 670 gpun/bandbredden ska orka mata Så ja du ligger inom den gränsen i alla fall

Snacket stämmer inte, virtual void förklarar saken.

Skrivet av virtual void:

Tittade lite på specifikationen för GTX670 och gissar att ryktet kring varför det skulle finnas en gräns på strax över 2GB som kortet faktisk kan utnyttja kommer från att någon tagit maximal bandbredd mot VRAM och delat med en FPS då ansåg vara "minimalt acceptabelt". Gör man det så skulle nämligen ett GTX670 maximalt kunna använda mellan 2-3GB VRAM beroende på om man anser att 90 eller 60FPS är ett krav.

Problemet är att det sättet att räkna är helt fel. Ett STORT fel är att texturer brukar finnas i flera versioner med olika hög detaljnivå, vilken som väljs beror på hur nära/långt bort objektet som har texturen är. En och samma yta kan till och med använda olika nivåer av samma textur om ytan spänner över ett lite större område i djupled. Om texturen alls är synlig lär man vilja ha alla detaljnivåer i VRAM samtidigt vilket driver upp VRAM användning över vad som är teoretiskt möjligt att använda i en och samma scen.

Nästa fel är att den scen som renderas skiljer ju sig om man rör sig i världen, så en spelmotor vill typiskt ha alla texturer som skulle kunna bli synliga bara någon frame senare i VRAM. Ju mer man kan göra detta ju enklare blir det och dagens konsoler tillåter att man vänder ~4-5GB RAM för detta vilket hintar om att framtida spel kommer fungera bäst om grafikminnet ligger på samma nivå eller mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Snacket stämmer inte, virtual void förklarar saken.

Jo, såg det tidigare Men bara skrev vad snacket varit förut runt detta.
(Alltså att 670 kunde använda mer än 2Gb (en inte 4gb):) ).

Hur som det känns inte helt vettigt med 4Gb på svagare gpu:er (inte så att jag inte tror det går att fylla det, men ska ju orka mata ut det till skärmen också). Det är jag lite tveksam till 670 ska klara mata 4Gb Men man får väl se om det är möjligt i framtiden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, såg det tidigare Men bara skrev vad snacket varit förut runt detta.
(Alltså att 670 kunde använda mer än 2Gb (en inte 4gb):) ).

Hur som det känns inte helt vettigt med 4Gb på svagare gpu:er (inte så att jag inte tror det går att fylla det, men ska ju orka mata ut det till skärmen också). Det är jag lite tveksam till 670 ska klara mata 4Gb Men man får väl se om det är möjligt i framtiden.

Nej att mata ut alla 4GB på en gång mäktar kanske inte ett 670, men en fördel är kortet inte behöver hämta nya texturer från ram lika ofta.
Nu tror jag ändå att 2GB räcker ganska väl för ett 670, i 99 fall av 100, jag har nästan alltid blivit något besviken när jag sett hur lite av mina 4 GB vram som använts.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej att mata ut alla 4GB på en gång mäktar kanske inte ett 670, men en fördel är kortet inte behöver hämta nya texturer från ram lika ofta.
Nu tror jag ändå att 2GB räcker ganska väl för ett 670, i 99 fall av 100, jag har nästan alltid blivit något besviken när jag sett hur lite av mina 4 GB vram som använts.

Jo, körde på 2Gb på mitt 670, 4Gb var omotiverat dyrt:) Triple Buffring och liknande kan ha nytta av ram (om jag inte har fel):) Men kör mest utan sånt speciellt på directx

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Verkar som att Bethesda har biffat upp ID Tech motorn rejält i det här fallet. :3
Kul med lite maffiga OpenGL texturer också.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Wolfenstein: TNO är ett betydligt nyare id-tech-5 spel och krävde inte alls mer än 3GB för ultra eller custom trotts att det kom 2014. Så sitt resonemang är konstigt. 6GB VRAM hittar du egentligen bara på gamla Titan, nyare kort som GTX 980 använder 4GB, R9-290X använder 4GB och det är ju kort i den klassen du kommer lira med i högre upplösningar, i tripple-monitor osv. Det har förmodligen inte hänt så mycket med motorn. Spelet i sig ska väl dessutom komma till både Xbox 360 och PS3. Det är nog inte riktigt tänkt för den högre skalan där du behöver kort som inte ens kommit än.

Rage krävde som sagt 3GB Vram för det bästa texturerna.. Har du sett de texturerna? Som jag skrev tidigare ingen vacker syn. Vad spelar det för roll att Titan och ett av R9 290 korten har över 6GB. Vill man göra texturer otroligt detaljerade så går de ju eller hur? Sen kanske 6GB texturerna ser helt fantastiska ut i ex. 4K, vilket också kan vara en anledning till att dem finns. Jag kan vara helt ute och cyklar, men rent spontant så känns det inte konstigt. Kan inte tänka mig att allt helt enkelt beror på att utvecklarna är helt talanglösa, vilket många här verkar tro.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Rage krävde som sagt 3GB Vram för det bästa texturerna.. Har du sett de texturerna? Som jag skrev tidigare ingen vacker syn. Vad spelar det för roll att Titan och ett av R9 290 korten har över 6GB. Vill man göra texturer otroligt detaljerade så går de ju eller hur? Sen kanske 6GB texturerna ser helt fantastiska ut i ex. 4K, vilket också kan vara en anledning till att dem finns. Jag kan vara helt ute och cyklar, men rent spontant så känns det inte konstigt. Kan inte tänka mig att allt helt enkelt beror på att utvecklarna är helt talanglösa, vilket många här verkar tro.

Fast varför skulle det vara mycket mer krävande än ett id-Tech-5-spel som släpptes i maj? Vet inte varför du vill prata om det äldsta id-Tech-5 spelet eller påstå att det hänt så mycket sedan 5 månader bakåt. Det handlar inte bara om texturerna. På ett spel som rullar på allt från Xbox 360 och PS3 och framåt. Det talar inte direkt för att det är något som använder jättemycket minne på konsol och kräver grafikkort på PC som inte ens finns än. Så stora mål där de struntar i de äldre plattformarna verkar de ju inte haft. Folk kan nog sansa sig lite och vänta 20 dagar för att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Rage krävde som sagt 3GB Vram för det bästa texturerna.. Har du sett de texturerna? Som jag skrev tidigare ingen vacker syn. Vad spelar det för roll att Titan och ett av R9 290 korten har över 6GB. Vill man göra texturer otroligt detaljerade så går de ju eller hur? Sen kanske 6GB texturerna ser helt fantastiska ut i ex. 4K, vilket också kan vara en anledning till att dem finns. Jag kan vara helt ute och cyklar, men rent spontant så känns det inte konstigt. Kan inte tänka mig att allt helt enkelt beror på att utvecklarna är helt talanglösa, vilket många här verkar tro.

Anandtech gjorde ett kort test på det men upplevde ingen skillnad.
http://www.anandtech.com/show/4970/rage-against-the-benchmark...

Citat:

One reader suggested that our custom settings were mostly useless (ignored by the game), which is very likely, so we removed the link. He also suggested we force 16k textures as that would improve both quality and potentially make the game into a more useful benchmark. Unfortunately, neither actually worked out. 16k texturing did not noticeably improve image quality or reduce performance in most areas; the only way it improves quality is if you're in a scene where the total number of textures in use exceeds the 8k limit, which only happens in large outdoor vistas. As a downside, setting the game to 16k texture cache did make it more unstable, particularly at certain resolution/AA combinations. 2560x1600 8xAA with 16k textures on a GTX 580 crashes, for example, and 2560x1600 4xAA with 16k textures can take 5-20 seconds to load level transitions (when the game doesn't crash). 2GB cards might (emphasis: might) fare better, but that doesn't change the fact that most areas show no difference between the 8k and 16k texture cache.

Permalänk
Medlem

Här är mina resultat från Shadow of Mordor med och utan Ultra textures på kort med 3GB VRAM.
#14904411

Max settings (textures High)
Average: 69,54
Max: 141,83
Min: 46,61

Max settings (textures Ultra)
Average: 67,21
Max: 124,22
Min: 28,28

Med inställningar som rekommenderades 6GB VRAM får jag 28 fps min och 67 average. Jag märkte ingen större skillnad i stutter mellan de två olika under testet.

Nu ska jag köra lite själv, det är säkert annorlunda i spelet, även om testet består av en relativt snabb fly-by vilket man inte gör i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Anandtech gjorde ett kort test på det men upplevde ingen skillnad.
http://www.anandtech.com/show/4970/rage-against-the-benchmark...

Märkte själv inte någon skillnad i bildkvalité på just Rage, men det blev fan så mycket mindre pop-ins med de tyngre texturerna, vilket iofs är väldigt konstigt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Märkte själv inte någon skillnad i bildkvalité på just Rage, men det blev fan så mycket mindre pop-ins med de tyngre texturerna, vilket iofs är väldigt konstigt.

Jag har inte kört Rage (tänkte säga att jag inte hade det, men hade visst köpt det på en Steamrea), men det kan i alla fall vara så att Evil Within kör 16K för interna textures och rekommenderar 4GB generellt även om det kan gå ok på 3GB. Får väl se när det släpps.

Testat Shadow of Mordor ett tag nu, och kommer köra på High eftersom jag föredrar högre framerate med mitt 3GB kort. Textures är snygga på high också. Har man 4GB kan det vara värt testa med Ultra och jämföra med High. Är skillnaden liten eller minimal är det bara köra Ultra oavsett rekommendationen.

Permalänk
Medlem

Inte en chans i världen att spelen som nämnts kommer kräva så pass mycket vram som 4-6 GB.
Det är varken rimligt eller logiskt att Pelle som köper sitt spillrans nya GTX 980 4 GB vram ("Världens snabbaste grafikkort") idag för nära 6000:-, inte skulle kunna få glädje av det när han ska lira Shadow of Mordor som påstås kräva 6 GB vram på Ultra. Inte en chans i världen!
För att inte tala om alla de som sitter med SLI eller Crossfire riggar därute, då endast ena kortets minne används. Riggar som kanske skapades under detta året.
Sitta med två kort för i runda slängar 8000 kr kan ju inte kännas kul, om man får tro på de skrattretande kraven i ovan nämnda spel.

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilrat:

Inte en chans i världen att spelen som nämnts kommer kräva så pass mycket vram som 4-6 GB.
Det är varken rimligt eller logiskt att Pelle som köper sitt spillrans nya GTX 980 4 GB vram ("Världens snabbaste grafikkort") idag för nära 6000:-, inte skulle kunna få glädje av det när han ska lira Shadow of Mordor som påstås kräva 6 GB vram på Ultra. Inte en chans i världen!
För att inte tala om alla de som sitter med SLI eller Crossfire riggar därute, då endast ena kortets minne används. Riggar som kanske skapades under detta året.
Sitta med två kort för i runda slängar 8000 kr kan ju inte kännas kul, om man får tro på de skrattretande kraven i ovan nämnda spel.

Jo de kräver så mycket, om du vill ha flyt i spelet vill säga. De som har Titan Black eller R9 290 varianten med 8GB Vram skall väl också kunna känna att deras kort används fullt ut nån gång. Bara för att de valde att lägga till lite extremare texturer betyder det inte att spelet ser dåligt ut på high, tvärtom det ser riktigt bra ut.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av elajt_1:

Jo de kräver så mycket, om du vill ha flyt i spelet vill säga. De som har Titan Black eller R9 290 varianten med 8GB Vram skall väl också kunna känna att deras kort används fullt ut nån gång. Bara för att de valde att lägga till lite extremare texturer betyder det inte att spelet ser dåligt ut på high, tvärtom det ser riktigt bra ut.

Man skall väl understrycka att det handlar om Ultra om dessa krav stämmer.
De flesta som spelar är beredda att kompromissa betydligt mer, än de flesta av sweclockers medlemmar verkar vilja göra.
För mig är känns det självklart att man ofta inte kan maxa allt även på ett nytt kraftfullt system, man får vara beredd att sänka kraven en aning och skillnaden i utseende är ofta inte ens märkbar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Säg det till Pelle som just öppna plånkan och gav 6 laxar för sitt nya grafikkort, senaste modell och "världens snabbaste". Skulle detta kräva dessa absurda specar i 1920x1080p på Ultra tyder det bara på usel optimering/lathet från tillverkarens sida som redan nämnt i tråden. Dessutom är det ju mindre än 2 procent av steams användare som sitter med grafikkort som har mer än 3 GB vram. Mängden vram har dessutom inget med flyt i spelet att göra, du är snett på det.
Ett Titan Black som du nämner går i runda slängar i dagsläget på 9500 kr!
http://www.inet.se/produkt/5411119/evga-geforce-gtx-titan-bla...
Det är med all sannolikhet en försvinnande liten del som sitter på sådana kort i sin rigg. Således når tillverkaren inte ut med sitt spel till en större målgrupp, om tanken är att uppleva det fullt ut på Ultra settings. Visst kan många vara beredda att kompromissa med inställningarna, men jag menar ändå att tillräcklig tid med bra optimering från tillverkarens sida så kan man göra mycket. GTA V kommer vara apsnyggt och sannerligen inte kräva några 6 GB vram för att köra på allra högsta

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilrat:

Säg det till Pelle som just öppna plånkan och gav 6 laxar för sitt nya grafikkort, senaste modell och "världens snabbaste". Skulle detta kräva dessa absurda specar i 1920x1080p på Ultra tyder det bara på usel optimering/lathet från tillverkarens sida som redan nämnt i tråden. Dessutom är det ju mindre än 2 procent av steams användare som sitter med grafikkort som har mer än 3 GB vram. Mängden vram har dessutom inget med flyt i spelet att göra, du är snett på det.
Ett Titan Black som du nämner går i runda slängar i dagsläget på 9500 kr!
http://www.inet.se/produkt/5411119/evga-geforce-gtx-titan-bla...
Det är med all sannolikhet en försvinnande liten del som sitter på sådana kort i sin rigg. Således når tillverkaren inte ut med sitt spel till en större målgrupp, om tanken är att uppleva det fullt ut på Ultra settings. Visst kan många vara beredda att kompromissa med inställningarna, men jag menar ändå att tillräcklig tid med bra optimering från tillverkarens sida så kan man göra mycket. GTA V kommer vara apsnyggt och sannerligen inte kräva några 6 GB vram för att köra på allra högsta

Titan/Titan Black går på så mycket på grund av flera skäl, dels är det inte ett renodlat spelkort, och sen är det kanske inte det kortet som tillverkas i störst utsträckning, vilket även det trissar upp priset en del. Sen är det väl kanske lite också vi dummies som betalar som bär skuld

Men alltså, Nvidia bestämmer väl inte hur mycket som skall krävas för att driva ett spel, det är det spelutvecklaren som gör. Pelle kanske skulle sparat lite mer och köpt ännu ett Titan Black, om han nu vill kunna köra allt på max. Du verkar ha fått för dig att inga speltillverkar får göra spel som kräver mer än ETT av dagens vassaste grafikkort. Sorry to have to be the one to burst your bubble.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Titan/Titan Black går på så mycket på grund av flera skäl, dels är det inte ett renodlat spelkort, och sen är det kanske inte det kortet som tillverkas i störst utsträckning, vilket även det trissar upp priset en del. Sen är det väl kanske lite också vi dummies som betalar som bär skuld

Men alltså, Nvidia bestämmer väl inte hur mycket som skall krävas för att driva ett spel, det är det spelutvecklaren som gör. Pelle kanske skulle sparat lite mer och köpt ännu ett Titan Black, om han nu vill kunna köra allt på max. Du verkar ha fått för dig att inga speltillverkar får göra spel som kräver mer än ETT av dagens vassaste grafikkort. Sorry to have to be the one to burst your bubble.

Jag hävdade, precis som många andra redan förstått här att det beror på dålig optimering av tillverkaren, att det ska behöva kräva sådan ohygglig mängd vram om man vill maxa det. Inte ens Skyrim på max med moddade ultra realistiska texturer kräver mer än 3 GB vram 4K är en upplösning man kan tänka sig äta upp så mycket vram som 6 GB, inte vanlig full-hd 1080p.
Återstår att se hur mycket sanning där ligger i kraven på just Shadow of Mordor, stämmer det så lär det inte bli någon större målgrupp som får uppleva spelet som tänkt, med tanke på hur få som sitter med sådana "renodlade" spelkort som du påpekar
Vet inte när du införskaffat ditt eminenta Titan Black kort, men om det bara några månader efter ditt trevliga inköp för runt 9000 kr visar sig komma ut ett spel som kräver 8 GB vram (!), så kan jag bara skratta åt ditt eget resonemang. Då blir nämligen ditt kort lika otillräckligt, och du borde kanske "sparat lite mer" och tänkt längre än så! Någon måtta får det väl ändå vara?

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|