Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Secure boot stoppar inte rootkits, _bra_ antivirus gör det.

Nej det finns inget antivirus i världen som kan stoppa ett rootkit, hur bra det än är eftersom att det laddas före operativsystemet och därmed antiviruset. Secure boot är det enda som kan få stopp på det.

Skrivet av Broken-arrow:

I detta fall gick det, men vad gör man om inte ens det går?

Som det är tänkt kommer windows automatiskt känna av att det inte gick att ladda och då ge dig felsökningen automatiskt. Går inte ens det, ja då har du allvarligare problem och måste troligtvis använda en reparationsskiva i vilket fall som helst.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej det finns inget antivirus i världen som kan stoppa ett rootkit, hur bra det än är eftersom att det laddas före operativsystemet och därmed antiviruset. Secure boot är det enda som kan få stopp på det.

Som det är tänkt kommer windows automatiskt känna av att det inte gick att ladda och då ge dig felsökningen automatiskt. Går inte ens det, ja då har du allvarligare problem och måste troligtvis använda en reparationsskiva i vilket fall som helst.

Nej, det som Secure Boot enligt UEFI standarden löser är Bootkits inget annat. Rootkits kan installeras via userspace som drivrutiner som exempelvis Sony rootkitet som delades ut på deras CD-skivor.

På Windows kan du exempelvis ha Avast eller F-Secure som har anti-rootkit mjukvara som går att ladda ner.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej det finns inget antivirus i världen som kan stoppa ett rootkit, hur bra det än är eftersom att det laddas före operativsystemet och därmed antiviruset. Secure boot är det enda som kan få stopp på det.

Som det är tänkt kommer windows automatiskt känna av att det inte gick att ladda och då ge dig felsökningen automatiskt. Går inte ens det, ja då har du allvarligare problem och måste troligtvis använda en reparationsskiva i vilket fall som helst.

Om den hade loggat in automatiskt hade jag haft stora problem. Så att göra vissa saker antingen mer användarvänliga eller för att kapa två sek bootid är i vissa fall helt idiotiskt. Är en bärbar dator så hade varit svårare att avbryta strömmen direkt. Sen hur ska windows känna av viruset eller problemet? Oftast är dom gjorda så att windows ska kunna starta för att aktivera viruset som lägger sig som ett UI i vissa fall på windows.

Vad jag vet har win 10 samma problem och virus lär ju inte helt plötsligt inte bli som i Linux. Menar MS seriöst att man ska installera om windows varje gång detta händer?

Root virus laddas ihop med windows, inte ligger det ihop med bios.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Nej, det som Secure Boot enligt UEFI standarden löser är Bootkits inget annat. Rootkits kan installeras via userspace som drivrutiner som exempelvis Sony rootkitet som delades ut på deras CD-skivor.

På Windows kan du exempelvis ha Avast eller F-Secure som har anti-rootkit mjukvara som går att ladda ner.

Du har helt rätt. Det var bootkits jag menade.

Skrivet av Broken-arrow:

Om den hade loggat in automatiskt hade jag haft stora problem. Så att göra vissa saker antingen mer användarvänliga eller för att kapa två sek bootid är i vissa fall helt idiotiskt. Är en bärbar dator så hade varit svårare att avbryta strömmen direkt. Sen hur ska windows känna av viruset eller problemet? Oftast är dom gjorda så att windows ska kunna starta för att aktivera viruset som lägger sig som ett UI i vissa fall på windows.

Vad jag vet har win 10 samma problem och virus lär ju inte helt plötsligt inte bli som i Linux. Menar MS seriöst att man ska installera om windows varje gång detta händer?

Root virus laddas ihop med windows, inte ligger det ihop med bios.

Jag sa inte att den skulle logga in automatiskt, tror du missförstod. Den kommer automatiskt hamna i läget där du får köra felsökningsverktyg om det är så att Windows känner av att Windows inte ens klarar av att komma till inloggningsskärmen. I ditt fall hade du enkelt kunnat starta datorn i felsäkert läge genom att hålla in skift och trycka på starta om.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du har helt rätt. Det var bootkits jag menade.

Jag sa inte att den skulle logga in automatiskt, tror du missförstod. Den kommer automatiskt hamna i läget där du får köra felsökningsverktyg om det är så att Windows känner av att Windows inte ens klarar av att komma till inloggningsskärmen. I ditt fall hade du enkelt kunnat starta datorn i felsäkert läge genom att hålla in skift och trycka på starta om.

Jo, självklart, Men T.ex min dator bootar direkt till skrivbordet automatiskt. Vissa root virus laddas in när windows har laddas klart. Då har man inte mycket att göra än att tvinga av datorn och hoppas få komma in i felsäkert läge direkt.

Sen den menyn som kommer upp är ju inte genomlogisk häller.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Testade windows 10 när jag dumpade ubuntu i min dual boot med windows 7. UIt känns tämligen nice, dock verkade inte windows 10 vilja samexistera med windows 7

Nästan varje gång jag startade upp windows 7 så gick checkdisk igång, på mer än en hårddisk. Efter att jag tog bort windows 10 så är problemet som bortblåst och jag hittar inga fel på mina hårddiskar. Sen gör det inte saken bättre att jag lyckades få ett virus genom vanlig barnvänlig surfning utan att windows inbyggda antivirus program satte stop för det.

Nåja, kommer säkert att testa det i ett senare skede, det har stor potential

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

nån som har koll på när nästa preview släpps? satan i gatan vad min technical preview har börjat krasha på min surface pro 2.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

nån som har koll på när nästa preview släpps? satan i gatan vad min technical preview har börjat krasha på min surface pro 2.

21a jan ska de presentera nästa bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Högre behörighet

Jag använder Classic Clipboard väldigt mycket och tänkt att ha med mej det till Win 10.
Vid installationen fattas det en massa filer, men det har jag löst genom att hämta dessa från en annan hdd som har dessa installerade.
Men så kom det upp en ruta som krävde att jag skulle vara inloggad som admin.
Eftersom man i varje version flyttar saker så att man inte ska hitta dom,
så har jag heller inte hittad den avdelningen.
Tror inte jag hittade konrtollpanelen ens. Det var ett tag sedan nu som jag försökte.
Ska man försöka logga in som admin? Eller som SuperTryggeLyx-admin med denna kod i ett DOSfönster:
net user administratör /active:yes ?

Jag vill så gärna gå vidare med tian eftersom den verkar juste,
Men är lite invalidos utan mitt Classic Clipboard...

Permalänk
Medlem

Skulle precis ladda ner TP men verkar inte vara tillgänlig för närvarande. Dom håller väl på att lägga ut den nya. Någon som har koll på när den kommer? Hörde inte att dom sa nått om det på presskonferensen igår.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Den kommer nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larre77:

Den kommer nästa vecka.

Segt

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Avstängd

mhhhmm. Finns det någon som kan köra en torrent på sin ISO fil så man kan börja leka lite?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Sjurre murre. Någon som gjort en upgrade från win 8.1 till denna? Hur smidigt gick det om det går?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neonodia:

Sjurre murre. Någon som gjort en upgrade från win 8.1 till denna? Hur smidigt gick det om det går?

Jag ska testa att slå in denna version över 8.1 strax, kan återkomma med info.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Här är min redogörelse..
Uppdaterade från win 8.1 till denna.. Tog ner iso, gick på skithuset för #2, när jag var tillbaka så var installationen färdig.. Snabb, Javisst men det var även ny installationen från 8.1 också.

Första anblick va.. Hmm ja detta ser ju snyggt ut.. Kollade alla drivrutiner är ok. gränssnittet är "Snyggt" lite annorlunda ikoner..

Nu ska jag testa spela lite och se hur den beter sig.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Det var en riktigt trevlig uppdatering. Mycket förändringar.

Permalänk
Avstängd

Ja det gick fint, körde setup.exe via winrar.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Uppdaterade just min Technical Preview. Efter att ha testat i en kvart kan jag säga att det ser riktigt trevligt ut, man kan växla mellan tablet- och skrivbordsläge, vilket verkar påverka storleken på texten/elementen i Modern-apparna, samt bestämma om de ska öppnas i helskärm eller i ett fönster. Tablet-läget verkar även disabla skrivbordet (det blir mörkt och ingen interaktion med det är möjlig), och gör också så att "restore"-knappen inte fungerar, dvs alla program är maximerade hela tiden.

Som ni ser på bilden ovan är det inte speciellt lätt urskilja de program som är öppna i bakgrunden från taskbaren. Så det får man lösa med att byta bort från standardtemat. Men det verkar också bero lite på hur ens skärm är, t.ex. kan man urskilja öppna program mycket bättre på min Asus T100 än då jag kollar på bilderna på datorn.

Kontrollpanelen har gömts undan mer och kräver att man klickar All apps --> Windows System --> Control panel för att öppnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Kontrollpanelen har gömts undan mer och kräver att man klickar All apps --> Windows System --> Control panel för att öppnas.

Det är nog meningen för att få folk att använda "PC Settings" mer, vilket inte är fel i sig men det är väl inte helt klart ännu. Tolkade det i alla fall som att man siktade på att flytta all funktionalitet till PC Settings innan final versionen.

Permalänk

Kan man göra en clean install eller går det bara uppgradera från 8.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Kan man göra en clean install eller går det bara uppgradera från 8.1?

http://www.cnet.com/how-to/how-to-install-windows-10-technica...

Win 10 iso:

Swedish (x64) http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=522130
Swedish (x86) http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=522131

Bara å ladda och mata in

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att start menyn har gått till de sämre?

Permalänk
Avstängd

Yepp bara du.

Skrivet av Tino:

Bara jag som tycker att start menyn har gått till de sämre?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Tackar.
Men vart får jag tag på en produkt-nyckel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Bara jag som tycker att start menyn har gått till de sämre?

Nej, håller med. Den gamla startmenyns funktionalitet är undangömd igen. Förutsatt att du menar i senaste builden.

Och jag hoppas de nya ikonerna i den här uppdateringen är ett skämt. Se This PC och mappikoner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Tackar.
Men vart får jag tag på en produkt-nyckel?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/preview-iso

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Nej, håller med. Den gamla startmenyns funktionalitet är undangömd igen. Förutsatt att du menar i senaste builden.

Och jag hoppas de nya ikonerna i den här uppdateringen är ett skämt. Se This PC och mappikoner.

Japp senaste buildens start meny är den jag inte gillar, var extremt nöjd med den innan.

Permalänk
Medlem

Tycker nya builden är ett steg tillbaka när det kommer till GUI.

-Startmenyns power/fullscreen knapp sitter för fan mitt i menyn.
-Fonten/ikonerna på nya grejer är fula t.ex. Minimize/Maximize/Close.
-Allt i startmenyn är "intrykt" med borders på både vänster och högersidan.
-Explorer fönstrena så är fortfarande knapparna utanför ramen 1 pixel åt höger och MUI apparna är nu 1 pixel för mycket uppåt.

Allt jag såg innan jag inte klarade av mer. Är det här build 1 eller? 9000 steg i fel riktning.