Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av amanito:

Tja

Ni som kör win 10 preview, är det fixat så att man inte behöver fixa till DPI i alla program som i win8? Där allt var suddigt etc och man behövde gå in och fixa kompabilitet manuellt

Har dpi scale 200% i Win 8.1 på min 47 tums skärm och har inte de problem du beskriver. Har dock andra problem med spel och program som inte gillar när man skalar upp skärmen.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Hade tidigare en dator med Windows 7 Pro och på denna hade jag en mapp utdelad, som jag då kunde komma åt med en annan dator med Windows 8.1. Nu har jag installerat Windows 10 på denna dator, med samma arbetsgrupp och användarnamn. Men jag lyckas inte komma åt den utdelade mappen. Windows 7-datorn syns under Nätverk i Utforskaren, men när jag dubbelklickar på den så får jag felmeddelande:

Vad gör jag för fel?

Har inte haft tid att felsöka så mycket, men fick för mig idag att dela ut en mapp från Windows 10-datorn och då fungerar det som det ska från Windows 7-datorn. Dvs. jag kommer åt alla filer som ligger i mappen och kan ändra filerna.

Det konstiga är när jag klickar på datornamnet (datorn kör Windows 7) i Windows 10, så får jag felmeddelande direkt. Jag kan inte ens se mapparna som är utdelade. Är det någon som lyckats dela ut mappar från Windows 7 till Windows 10? eller kanske kan tänka sig att prova?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Avstängd

Uppdaterade precis till 10036...

Hade inte sett "Cortana" förut. Vet vi om det kommer vara tillgängligt för oss i Sverige vid lanseringen av Windows 10?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GaMeR2K5:

Uppdaterade precis till 10036... http://i.imgur.com/LTdUN4O.png

Hade inte sett "Cortana" förut. Vet vi om det kommer vara tillgängligt för oss i Sverige vid lanseringen av Windows 10?

Jag har ingen uppdatering... :<

EDIT: Jaha.
https://twitter.com/GabeAul/status/577206133149937664

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag har ingen uppdatering... :<

Det är en "läckt" build.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N!klas:

Det är en "läckt" build.

Ja, såg det, och ändrade i andra inlägget samtidigt som jag såg detta...

Permalänk
Avstängd

Hade tänkt uppdatera min Windowsplatta till 10 TP men efter att provat systemet ett tag på min Laptop med pekskärm tycker jag att Windows 8 är lite smidigare på platta än 10. Charmsbar är ganska användbart på platta. Tror Microsoft biter sig i foten på samma sätt som de tog bort statmenyn från Windows 7.

Tror MS svettas för mycket över konkurrensen från IOS och Android och därför tappat tålamodet i paniken. Tycker de kunde ha två system. Windows 8-stuket för pekplattor och 10-stuket för musstyrda enheter.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stormense:

Hade tänkt uppdatera min Windowsplatta till 10 TP men efter att provat systemet ett tag på min Laptop med pekskärm tycker jag att Windows 8 är lite smidigare på platta än 10. Charmsbar är ganska användbart på platta. Tror Microsoft biter sig i foten på samma sätt som de tog bort statmenyn från Windows 7.

Tror MS svettas för mycket över konkurrensen från IOS och Android och därför tappat tålamodet i paniken. Tycker de kunde ha två system. Windows 8-stuket för pekplattor och 10-stuket för musstyrda enheter.

Det har dom ju...även om dom tagit bort charmsbar (antar att den inte finns kvar i MUI-läget heller)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Det har dom ju...även om dom tagit bort charmsbar (antar att den inte finns kvar i MUI-läget heller)

Charmsbar är helt borttaget i Windows 10. På både gott och ont. När man nu lärt sig uppskatta det, saknar man den. I alla fall på pekskärm.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Hade tänkt uppdatera min Windowsplatta till 10 TP men efter att provat systemet ett tag på min Laptop med pekskärm tycker jag att Windows 8 är lite smidigare på platta än 10. Charmsbar är ganska användbart på platta. Tror Microsoft biter sig i foten på samma sätt som de tog bort statmenyn från Windows 7.

Tror MS svettas för mycket över konkurrensen från IOS och Android och därför tappat tålamodet i paniken. Tycker de kunde ha två system. Windows 8-stuket för pekplattor och 10-stuket för musstyrda enheter.

ja för att touch stödet inte är fullt implementerat ännu , tex continuum.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Inaktiv

Verkar inte gå att komma åt den nya preview builden, även om man väljer "fast".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Verkar inte gå att komma åt den nya preview builden, även om man väljer "fast".

Fungerar fint här. Har du installerat alla tidigare uppdateringar till 9926? Kom några för några dagar sedan som behövs installeras först.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jfqvist:

Fungerar fint här. Har du installerat alla tidigare uppdateringar till 9926? Kom några för några dagar sedan som behövs installeras först.

Nyligen uppgraderat till Windows 10 Preview. Alla uppdateringar är gjorda som går att hitta i Windows Update (eller vad man kallar den nya delen).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Nyligen uppgraderat till Windows 10 Preview. Alla uppdateringar är gjorda som går att hitta i Windows Update (eller vad man kallar den nya delen).

Verkar fungera utmärkt här.
Gjorde en ny installation av windows 10 9926 x86 i WMvare.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robalm:

Verkar fungera utmärkt här.
Gjorde en ny installation av windows 10 9926 x86 i WMvare.

Fan vad skumt...kollade nu precis också, men icke...

Uppgraderade dock från Windows 8.1 till 10 Technical Preview 9926. Måste man kanske göra en ren installation?

Edit: Kan det vara så enkelt att jag använder en Windows 8.1 nyckel istället för den som finns på Windows 10 Preview nedladdningssida?

Edit 2: Mycket riktigt! Jag gick in i kontrollpanelen och lade till cdnyckeln för Windows 10 Technical Preview i "lägg till funktioner", så fungerade det...får dock en felkod som jag ska undersöka (0x80246017).

Permalänk
Avstängd

Ny funktion: Windows Hello. Typ Kinect inloggning istället för lösenord.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jisses vad ful Papperskorg-ikonen är i 10041. Man blir skrämd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Jisses vad ful Papperskorg-ikonen är i 10041. Man blir skrämd.

http://i.imgur.com/78Om0hW.png

Ja dom nya ionerna som kommer ser helt F*********a ut, men mindre problem går att byta ut.
Men förstår inte varför MS hela tiden försöker slå nya rekord i fulhet.

Funderar nog på att hoppa av Windows helt ganska snart, visst det finns förbättringar med Windows 10, men också massa onödigt trams.
MS konto trams, Hello trams, passport trams, TPM 2.0 trams, Secure boot onödigt, och säkert en del andra saker jag glömt..

Tyvärr så försöker MS bestämma hur jag ska använda datorn, istället för att man själv får bestämma, börjar få nog av denna idioti..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Fan vad skumt...kollade nu precis också, men icke...

Uppgraderade dock från Windows 8.1 till 10 Technical Preview 9926. Måste man kanske göra en ren installation?

Edit: Kan det vara så enkelt att jag använder en Windows 8.1 nyckel istället för den som finns på Windows 10 Preview nedladdningssida?

Edit 2: Mycket riktigt! Jag gick in i kontrollpanelen och lade till cdnyckeln för Windows 10 Technical Preview i "lägg till funktioner", så fungerade det...får dock en felkod som jag ska undersöka (0x80246017).

Samma felkod här, nyckeln funkar den även på andra enheter? Borde den väl göra, men likväl strular den på plattan, märkligt.

Får kolla v ad felkoden vill signalera.

Permalänk
Medlem

Funderingar:
- När de släpper ny testversion (build), kommer man kunna installera den som en valig uppdatering via windows update?
- När de släpper skarpa versionen av Windows 10, behöver man göra en ominstallation eller kommer det behandlas som en vanlig uppdatering?
- Går det att köra windows10 från ett USB-minne så man kan testa det utan att installera det på en av hårddiskarna?

Edit: fråga tillagd

Permalänk
Inaktiv

Oh, transparency...fancy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mathoa:

Funderingar:
- När de släpper ny testversion (build), kommer man kunna installera den som en valig uppdatering via windows update?
- När de släpper skarpa versionen av Windows 10, behöver man göra en ominstallation eller kommer det behandlas som en vanlig uppdatering?
- Går det att köra windows10 från ett USB-minne så man kan testa det utan att installera det på en av hårddiskarna?

Edit: fråga tillagd

1. Ja
2. Sommar
3. Ja

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Gjorde en ren installation och då gick det att få ner den nya uppdateringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Gjorde en ren installation och då gick det att få ner den nya uppdateringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du att du gjorde en ren installation av 9926?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Telepati:

Menar du att du gjorde en ren installation av 9926?

Ja

Permalänk
Medlem

Hade innan bygge 9926 med AMD Radeon R9 280X men uppdaterade till 10041 då fick grafikkortet nytt namn AMD Radeon HD7900 series hehe.
sen hade olika låsningar i build 10041 provade gå tillbaka gick bra men kunde inte få upp startmenyn.
så ominstallerade det nu funkar det tog snabbt under Windows Uppdateringar.
har ändrat till Långsamt avvaktar till man kan ladda ner en iso man kan bränna på skiva då.
om skriver konstigt eller stavningen har dyslexi

Permalänk
Inaktiv

Märkte att ikonen för Windows Defender försvann i 10041. Ingen aning hur man ändrar det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Märkte att ikonen för Windows Defender försvann i 10041. Ingen aning hur man ändrar det dock.

Den försvann från Kontrollpanelen?

Visa signatur

Keep on boppin´