Frågor inför första datorbygget

Permalänk
Medlem

Frågor inför första datorbygget

Hej!

Har nu tagit lite mod till mig och tänkte att jag skulle ge mig i kast med mitt första egna datorbygge och tänkte kolla här med er andra om tips och idéeer kring de komponenter jag funderar på för närvarande. Behöver (tyvärr) en mkt stark rigg för att köra flygsimulatorer med mycket lull-lull så den kommer oavsett inte att bli billig men det innebär ju inte att jag vill bränna pengar i onödan på sånt som jag kanske inte behöver...

Nedan är grundidén just nu...

Chassi Cooler Master Cosmos II 330,72€
Moderkort EVGA X99, Classified eATX 379,9€
CPU Intel Core i7 5930K / 3.5 GHz 549,66€
Grafik1 EVGA GeForce GTX 980 SuperClocked ACX 2.0, 4GB GDDR5, DVI, HDMI, 3x DisplayPort 579,9€
Grafik2 EVGA GeForce GTX 980 SuperClocked ACX 2.0, 4GB GDDR5, DVI, HDMI, 3x DisplayPort 579,9€
Minne 16GB-Kit G.Skill RipJaws4 PC4-24000 / DDR4 3000 Mhz 464,09€
SSD Intel DC S3500 SSD 300GB 2,5" 7mm (OEM) 259,99€
Hårddisk Seagate Barracuda 2TB HDD RTL 3,5" 87,69€
Optisk Fujitsu DVD SuperMulti SATA 50,13€
CPU kylare Corsair Hydro Series H100i 114,9€
Nätaggregat Corsair Enthusiast Series RM1000, Modular, 80 Plus Gold 1000 Watt 166,41€

Är lite osäker särskilt på behovet av det stora chassit och moderkortet, hade nog egentligen tänkt ta SE varianten av cooler master chassit men det verkar inte som att moderkortet passar i den... Funderade även på om 16GB minne kommer att bli en potentiell flaskhals? Priserna från en tysk site som jag kollat runt på, kommentarer även kring dem tas tacksamt emot! Har som sagt inte byggt själv förut så verkligen intresserad av alla kommenterar och idéeer!

Permalänk
Skrivet av MrHorta:

Hej!

Har nu tagit lite mod till mig och tänkte att jag skulle ge mig i kast med mitt första egna datorbygge och tänkte kolla här med er andra om tips och idéeer kring de komponenter jag funderar på för närvarande. Behöver (tyvärr) en mkt stark rigg för att köra flygsimulatorer med mycket lull-lull så den kommer oavsett inte att bli billig men det innebär ju inte att jag vill bränna pengar i onödan på sånt som jag kanske inte behöver...

Nedan är grundidén just nu...

Chassi Cooler Master Cosmos II 330,72€
Moderkort EVGA X99, Classified eATX 379,9€
CPU Intel Core i7 5930K / 3.5 GHz 549,66€
Grafik1 EVGA GeForce GTX 980 SuperClocked ACX 2.0, 4GB GDDR5, DVI, HDMI, 3x DisplayPort 579,9€
Grafik2 EVGA GeForce GTX 980 SuperClocked ACX 2.0, 4GB GDDR5, DVI, HDMI, 3x DisplayPort 579,9€
Minne 16GB-Kit G.Skill RipJaws4 PC4-24000 / DDR4 3000 Mhz 464,09€
SSD Intel DC S3500 SSD 300GB 2,5" 7mm (OEM) 259,99€
Hårddisk Seagate Barracuda 2TB HDD RTL 3,5" 87,69€
Optisk Fujitsu DVD SuperMulti SATA 50,13€
CPU kylare Corsair Hydro Series H100i 114,9€
Nätaggregat Corsair Enthusiast Series RM1000, Modular, 80 Plus Gold 1000 Watt 166,41€

Är lite osäker särskilt på behovet av det stora chassit och moderkortet, hade nog egentligen tänkt ta SE varianten av cooler master chassit men det verkar inte som att moderkortet passar i den... Funderade även på om 16GB minne kommer att bli en potentiell flaskhals? Priserna från en tysk site som jag kollat runt på, kommentarer även kring dem tas tacksamt emot! Har som sagt inte byggt själv förut så verkligen intresserad av alla kommenterar och idéeer!

allt i Euro ? finns det inga varukorgar/kundvagn du kan länka till.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hej!

Alla priser i euro, försökte skapa en varukorg på denna adress med länkar
http://www.hardwareversand.de/en/safebasketdetail.jsp?profil....

Permalänk
Skrivet av MrHorta:

Hej!

Alla priser i euro, försökte skapa en varukorg på denna adress med länkar
http://www.hardwareversand.de/en/safebasketdetail.jsp?profil....

bor du i Tyskland ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nej men i Belgien, så tyvärr är det svårt att få leverans av svenska företag, de flesta levererar bara i Sverige/Norden... Dessutom har jag ju lönen i euro så känns smidigare att köpa i € än SEK eller pund...

Permalänk
Medlem

Du vill inte lägga ut onödigt mycket pengar men vet du vad dessa flygsimulatorer faktiskt behöver för prestanda?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jodå, har spelat dem sedan 90-talet

De är extremt tunga på processorsidan, där knakar det nog även med betydligt dyrare saker än den jag lagt till, även vid överklockning (i vart fall vid höga/extrema inställningar), de lite modernare (typ http://www.prepar3d.com/) är bättre på att flytta över arbete även på grafikkorten så där tror jag att det är värt att ha ett bra grafikkort... Dessa simulatorer har alltid kommit med massor av funktioner som krävt ett par års utveckling på hårdvarusidan för att "komma ikapp"

Permalänk

Hej! Tänker att du kan byta ut följande delar:

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för svaret, är MSI bättre än EVGA?

Permalänk

Jag baserar valet på vad jag läst om den snarlika 970-serien, där MSI har prisats högt (om man bortser från det "coilwhine" som verkar drabba alla tillverkare). Evga snålade och gjorde om en befintlig kylare istället för att, likt MSI, utveckla en ny. Överlag verkar få kort slå MSI på fingrarna när det kommer till balansen mellan ljudnivå, temperatur och prestanda (ASUS och Gigabyte är alternativ).

.

Allmänna tips och förklaringar ang mina rekommendationer:
*Försök att inte spendera så mycket på DDR4. Prisskillnaden kan vara stor mellan olika modeller och tillverkare. Gå inte över ~2500 SEK för 16GB.
*X99-moderkort är dyra, dock uppfyller de "billigare" modellerna oftast alla krav. Påslaget kan sällan motiveras.
*I SLI är prestandan mellan 5930k och 5820k identisk. Att köpa 5820k innebär att du får 100MHz lägre frekvens och färre tillgängliga PCE-lanes (28 istället för 40). Antalet PCI-lanes över 28 (Z97 har väl 16 bara) har noll påverkan, sålänge du endast kör två kort.
*Grundfrekvensen är låg. Du ska överklocka! Titta här länk till überklockung
*Ang nätagg. Jag valde EVGA Supernova G2 med bättre intern komponentkvalité samt mycket goda omdömen.

Lycka till!

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem

Stort tack för att du tog dig tid för detta, det var verkligen mycket användbart! En snabb fråga om processorn bara, tror du att det går lika bra att överklocka 5820k och 5930k? 2000 pix i skillnad mellan de två verkar ju mycket men det är klart att de tar väl som vanligt gärna lite extra betalt för lull-lull på flaggskeppen...

Vad gäller DDR4 minnet tyckte jag det verkade särskilt klurigt, som du skrev så varierar ju priserna otroligt mycket mellan modellerna och har inte blivit riktigt klok över vilka typer av användning som kräver riktigt snabba hastigheter på minnet (vilket väl verkar vara det som skiljer dem åt förutom då 16/32 GB osv) antar att det som vanligt är mest editering av bild och film i enorma filer och liknande som kräver riktigt snabba minnen...?

Just det... om jag går över till det moderkort som du föreslog verkar det ju också som att jag skulle kunna gå över till ett Cooler Master SE chassi
https://www.hardwareversand.de/en/Midi/113892/Cooler+Master+C...

Det är ju också är några tusen billigare... Tror du att det räcker i storlek för ett sådant här bygge utan att det blir för trångt och varmt i lådan?

Permalänk
Skrivet av MrHorta:

Stort tack för att du tog dig tid för detta, det var verkligen mycket användbart! En snabb fråga om processorn bara, tror du att det går lika bra att överklocka 5820k och 5930k? 2000 pix i skillnad mellan de två verkar ju mycket men det är klart att de tar väl som vanligt gärna lite extra betalt för lull-lull på flaggskeppen...

Vad gäller DDR4 minnet tyckte jag det verkade särskilt klurigt, som du skrev så varierar ju priserna otroligt mycket mellan modellerna och har inte blivit riktigt klok över vilka typer av användning som kräver riktigt snabba hastigheter på minnet (vilket väl verkar vara det som skiljer dem åt förutom då 16/32 GB osv) antar att det som vanligt är mest editering av bild och film i enorma filer och liknande som kräver riktigt snabba minnen...?

Just det... om jag går över till det moderkort som du föreslog verkar det ju också som att jag skulle kunna gå över till ett Cooler Master SE chassi
https://www.hardwareversand.de/en/Midi/113892/Cooler+Master+C...

Det är ju också är några tusen billigare... Tror du att det räcker i storlek för ett sådant här bygge utan att det blir för trångt och varmt i lådan?

1. Vad gäller 5820k och 5930k är prisskillnaden helt omotiverad för en användare som dig. Om du tittar i överklockingsexemplet jag länkade ser du att båda överklockar lika bra och levererar identisk prestanda inbördes. Arkitekturen är den samma mellan de båda.

2. Vad gäller minne kan du t.ex. läsa denna jämförelse av DDR4. Det framgår att minnena i vissa fall kan påverka spelprestandan. Med tanke på att ett X99-bygge kostar lite pengar hade jag nog inte köpt det allra billigaste (2133 MHz). Om man ska fatta sig kort:
*Köp alltid fyra ramstickor, då X99-plattformen arbetar i "quad" (bättre prestanda med fyra separata moduler)
*I budgetklassen hade jag siktat in mig på Crucial Ballistix 2400MHz.
*I klassen över hade jag kört G.Skill, då de ofta är lite billigare (och vinner många tester), exempel på G.Skill

3. Jag har ingen kunskap om chassit du länkade, men här finns en recension. Verkar ha bra kylförmåga (viktigt för dig), så absolut! Det saknas dock fläktkontroll och chassit verkar komma något till korta vad gäller akustiska egenskaper. Kan inte hjälpa dig här.

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem

Stort tack för detta! Ska bli skoj att komma igång även om det kommer göra ont i plånboken

Permalänk

Hej! Ville bara låta meddela att EVGA verkar ha lyckats betydligt bättre med sitt 980 än vad jag gav sken av: http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/en-ny-her...

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |