Nextgen ren blåsning?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Det där med Nvidia 7800Gt vs Xbox 360. Det ena utav dessa två går det fortfarande att spela spel på med hyggliga grafikinställningar, det andra får ses som en nödlösning som bäst. Och det är ironiskt nog det billigare utav de två som är det aktuella idag...

Fast så där kan du inte riktigt säga.. När X360 kom så var den väldigt kraftfull jämfört med dåtidens datorer. PS4 och framför allt XONE är riktiga skämt jämfört med dagens datorer, även de som kostar runt 7-8000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Sitter på jobbet så läste bara en del inlägg på första sidan.

Men jag köper inte en konsol för att spela singleplayer.
Jag köper en konsol för att när polarna kommer över man man lira något schysst spel och det är mycket trevligare att sitta med en dosa och en öl i en soffa än 4 st framför en skärm.
Tycker det blir mer socialt på det sättet. För mig fungerar det bra iaf, kan spela på mitt PS1 ibland med, mest för att jag älskar de tidigare Gran Turismo spelen ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Förutom att grafiken är mycket bättre och att de kör i en jämnare FPS? Det finns mängder av bra anledningar till att byta till PS4 eller Xbox One från 360/ps3 även om man bara spelar.

Förutom att Xbox one kan visa TV så är de lika mycket underhållningsmaskiner som PS3 och 360 var.

"att grafiken är mycket bättre och att de kör i en jämnare FPS" ??
Det var väl att ta i?
Vad jag har sett hittills så flyter det på sämre på One än 360 och grafiken ser inte mycket bättre ut heller.
Självklart är det skillnad, men enl. MIG inte tillräcklig skillnad för att det ska vara värt med en One/4.

Däremot är det ganska stor skillnad på kinect/Blueray/mediaappar/webb-surfande osv i One jämfört med 360.
(kan inte jämföra lika bra med PS pga att jag inte använt varken PS3 eller PS4 tillräckligt mycket)

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max.021:

"att grafiken är mycket bättre och att de kör i en jämnare FPS" ??
Det var väl att ta i?
Vad jag har sett hittills så flyter det på sämre på One än 360 och grafiken ser inte mycket bättre ut heller.
Självklart är det skillnad, men enl. MIG inte tillräcklig skillnad för att det ska vara värt med en One/4.

Däremot är det ganska stor skillnad på kinect/Blueray/mediaappar/webb-surfande osv i One jämfört med 360.
(kan inte jämföra lika bra med PS pga att jag inte använt varken PS3 eller PS4 tillräckligt mycket)

Både PS4 och One är ganska mycket trevligare att använda än sina föregångare. 360:n känns väldigt gammal nu när jag kört One i sex månader. Absolut värt bytet om du frågar mig, men det är såklart väldigt individuellt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MakeCoke:

Fast så där kan du inte riktigt säga.. När X360 kom så var den väldigt kraftfull jämfört med dåtidens datorer. PS4 och framför allt XONE är riktiga skämt jämfört med dagens datorer, även de som kostar runt 7-8000.

Skickades från m.sweclockers.com

Grafikkretsen i xbox 360 var väl precis lika kraftfull som ett 7800Gt (eller snarlik iaf). Så det tycker jag nog man kan säga ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Grafikkretsen i xbox 360 var väl precis lika kraftfull som ett 7800Gt (eller snarlik iaf). Så det tycker jag nog man kan säga ändå.

Det jag tror han menar är att Xbox 360/PS3 var mera rimliga för priset och high end när de kom medan PS4/Xbox One är för svaga och jämförbara med low/mid-end hårvara på PC och därför inte lika bra köp som Xbox 360/PS3 en gång var.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Serzarian:

Det jag tror han menar är att Xbox 360/PS3 var mera rimliga för priset och high end när de kom medan PS4/Xbox One är för svaga och jämförbara med low/mid-end hårvara på PC.

Men det stämmer väl inte heller.
Vad får man för speldator för 3700:- idag (nypris då givetvis)?
Inte mycket bättre än det konsolerna har att erbjuda. Och konsolerna kommer troligen stå sig längre en den motsvarande datorn man ändå kan köpa på den budgeten.

Jag vill inte säga att det ena eller andra är mer prisvärt.
Det enda jag ville få fram var att Bunz inlägg verkade mer rimligt än MakeCoke antyder.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Men det stämmer väl inte heller.
Vad får man för speldator för 3700:- idag (nypris då givetvis)?
Inte mycket bättre än det konsolerna har att erbjuda. Och konsolerna kommer troligen stå sig längre en den motsvarande datorn man ändå kan köpa på den budgeten.

Det är sant, men om man nu ska strunta i att jämföra PC's för lika mycket pengar och istället fundera över hårdvaran som faktiskt sitter i Xbox One och PS4 så frågar man ju sig själv om Microsoft och Sony kanske var lite för dumsnåla.
Visst, det är ett lågt pris på konsolerna och de flesta har råd med en men vad får man för spelupplevelse och hur ska de egentligen hålla tillräckligt länge?

Skulle varit trevligare om de satsade lite mer på hårdvaran som med Xbox 360/PS3 och gjorde konsolerna till lite mer Premium ett tag framöver tycker jag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Serzarian:

Det är sant, men om man nu ska strunta i att jämföra PC's för lika mycket pengar och istället fundera över hårdvaran som faktiskt sitter i Xbox One och PS4 så frågar man ju sig själv om Microsoft och Sony kanske var lite för dumsnåla.
Visst, det är ett lågt pris på konsolerna och de flesta har råd med en men vad får man för spelupplevelse och hur ska de egentligen hålla tillräckligt länge?

Skulle varit trevligare om de satsade lite mer på hårdvaran som med Xbox 360/PS3 och gjorde konsolerna till lite mer Premium ett tag framöver tycker jag.

Ja det har jag inga invändningar emot.

Det var istället detta jag ifrågasatte:

Skrivet av MakeCoke:

Fast så där kan du inte riktigt säga..

Jag tyckte tvärt emot att Bunz hade en rimlig poäng.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Det är sant, men om man nu ska strunta i att jämföra PC's för lika mycket pengar och istället fundera över hårdvaran som faktiskt sitter i Xbox One och PS4 så frågar man ju sig själv om Microsoft och Sony kanske var lite för dumsnåla.
Visst, det är ett lågt pris på konsolerna och de flesta har råd med en men vad får man för spelupplevelse och hur ska de egentligen hålla tillräckligt länge?

Skulle varit trevligare om de satsade lite mer på hårdvaran som med Xbox 360/PS3 och gjorde konsolerna till lite mer Premium ett tag framöver tycker jag.

Absolut. Jag skulle åtminstone inte haft några invändningar mot ett riktpris på 6kkr den här generationen också om det innebar lite kraftfullare komponenter.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Sluta jämföra PC med konsol. Det är ju en SJÄLVKLARHET att du kan göra mer med en PC. Kan någon rabbla upp icke självklarheter, så skulle diskussionen PC vs. konsol upphöra totalt. För det är så irrelevant det bara kan bli att jämföra 12000:- med 4000:-.
Bygg en PC, lägg därtill måste-tillbehör såsom OS, tangentbord och mus.
Sen bygger du din PC i samma size som låt säga Playstation 4. Får du en likvärdig produkt?
Komponenterna ska inte vara begagnade.

Skulle vara intressant om någon kunde visa en varukorg från inet, helst billigare då än en faktisk PS4 och sen säga och ha belägg för att den PC:n kommer prestera likvärdigt eller bättre i samma sorters spel som en PS4.

Det stämmer att det inte går att köpa en komplett ny dator som kan konkurrera i spelprestanda mot en PS4:a för 4000kr men en dator för 6-8k kan fortfarande vara mer prisvärd än konsolen om man räknar in fördelarna med en PC speciellt om man har lite know how så att man kan bygga själv etc, för en helt färsk PC-användare är det antagligen mindre värt då det fortfarande inte är idiotsäkert att syssla med datorer.

Har själv alltid varit både konsol- och PC-spelare, och kan säga att detta är första generationen jag inte kommer köpa en konsol och det är för att alla multiplattform titlar funkar bättre på min PC och det finns verkligen inte bra nog exklusiva titlar (om någon?) för att motivera ett köp. Sen har jag ändå flyttat in datorn i TV-bänken och kör med 360 dosa så ser faktiskt ingen fördel med en konsol i dagsläget.

Nån som vet om det fortfarande går att hyra konsoler i typ videobutiker ? Detta hade isf kanske vart aktuellt när nästa naughty dog spel släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men det stämmer väl inte heller.
Vad får man för speldator för 3700:- idag (nypris då givetvis)?
Inte mycket bättre än det konsolerna har att erbjuda. Och konsolerna kommer troligen stå sig längre en den motsvarande datorn man ändå kan köpa på den budgeten.

Jag vill inte säga att det ena eller andra är mer prisvärt.
Det enda jag ville få fram var att Bunz inlägg verkade mer rimligt än MakeCoke antyder.

Läs mitt tidigare inlägg. Där skrev jag framför allt att man inte bara kan kolla på startavgiften på konsollerna, då Sony och Microsoft tjänar sina pengar på tjänsterna och spelen.

Om man räknar på det och vill köpa några spel om året och vill spela online så blir slutkostnaden för en konsoll ungefär lika hög som kostnaden för en PC runtomkring 10 000. Och en sådan PC kommer ha mycket kraftfullare GPU och framförallt extremt mycket kraftfullare CPU. Man måste också ha i åtanke att CPUerna i PS4/XONE verkar flaska en hel del. Ubisoft klagade på det angående AC5 och i t.ex. Alien: Isolation har en PC med ett HD 7870 och en duglig Intelprocessor inga problem med att hålla 60 FPS maxat medans PS4 (som verkar ha en GPU som motsvarar 7870) är låst till 30 FPS.

PS4/XONE är i förhållande till när de kom inte alls så starka som PS3/X360 var.

EDIT: Angående det jag skrev så var det kanske lite otydligt. Vad jag menar är att man inte kan applicera det tänket på PS4/XONE då vi har en helt annan situation nu.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jfqvist:

Eller gå tillbaka till NES och jämför SMB och SMB3.

I fallet NES ligger en del av hårdvaran i kassetterna, minneskontrollern i SMB3-kasetten är en hårdvaruuppgradering som inte fanns tillgänglig när SMB släpptes så hur bra kodarna än var på att programmera hade SMB3 inte varit möjligt att skapa i början eftersom konsollen faktiskt var klenare då.

Skrivet av Serzarian:

Det är sant, men om man nu ska strunta i att jämföra PC's för lika mycket pengar och istället fundera över hårdvaran som faktiskt sitter i Xbox One och PS4 så frågar man ju sig själv om Microsoft och Sony kanske var lite för dumsnåla.
Visst, det är ett lågt pris på konsolerna och de flesta har råd med en men vad får man för spelupplevelse och hur ska de egentligen hålla tillräckligt länge?

Skulle varit trevligare om de satsade lite mer på hårdvaran som med Xbox 360/PS3 och gjorde konsolerna till lite mer Premium ett tag framöver tycker jag.

De har kanske å andra sidan "lärt" sig från förra generationen, speciellt PS3:an var ju svindyr när den släpptes och att tvingadas prissänka för att få fart på försäljningen var de nog inte så nöjda med.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MakeCoke:

Läs mitt tidigare inlägg. Där skrev jag framför allt att man inte bara kan kolla på startavgiften på konsollerna, då Sony och Microsoft tjänar sina pengar på tjänsterna och spelen.

Om man räknar på det och vill köpa några spel om året och vill spela online så blir slutkostnaden för en konsoll ungefär lika hög som kostnaden för en PC runtomkring 10 000. Och en sådan PC kommer ha mycket kraftfullare GPU och framförallt extremt mycket kraftfullare CPU. Man måste också ha i åtanke att CPUerna i PS4/XONE verkar flaska en hel del. Ubisoft klagade på det angående AC5 och i t.ex. Alien: Isolation har en PC med ett HD 7870 och en duglig Intelprocessor inga problem med att hålla 60 FPS maxat medans PS4 (som verkar ha en GPU som motsvarar 7870) är låst till 30 FPS.

PS4/XONE är i förhållande till när de kom inte alls så starka som PS3/X360 vat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja visst.
Men det behöver ju inte vara en motsägelse till Bunz inlägg som du citerade med "Fast så där kan du inte riktigt säga..".
Det stämmer väl ändå jätteväl det Bunz sade att 7800Gt har dalat snabbt i användbarhet medan xbox 360 fortfarande duger som spelmaskin.
Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja visst.
Men det behöver ju inte vara en motsägelse till Bunz inlägg som du citerade med "Fast så där kan du inte riktigt säga..".
Det stämmer väl ändå jätteväl det Bunz sade att 7800Gt har dalat snabbt i användbarhet medan xbox 360 fortfarande duger som spelmaskin.
Eller?

Observera min edit. Som sagt så var PS3/X360 väldigt kraftfulla när de kom, detsamma kan inte sägas om PS4/XONE. Jag skrev lite klantigt, men många kollar bara på de gamla konsollerna och hur de har klarat sig och tänker att detsamma kommer att ske med PS4/XONE utan att tänka på att situationen skiljer sig ganska rejält. Prestandan jämfört med aktuella PC:s är lägre nu och de kommer inte kunna vinna alls lika mycket på optimeringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Allt är ju relativt.
Beroende på kraven man har så kan man ju diskutera om det är en blåsning eller inte.
Personligen bryr jag mig inte om ett spel är supersnyggt eller körs i 720/1080p på konsol, jag ser enkelheten att bara sätta mig i soffan och spela spelen jag gillar och tycker om.

Har även min gaming PC som håller suveräna mått men som stått orörd sedan PS4 kom, som sagt, allt är relativt.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tja, grafikprestandan och även CPU-prestandan är Maxad på dagens spel redan. Du kommer inte få snyggare spel än det som kommit idag på PS4 och Xbone.

va? Både xbox one och ps4 har väl pissmycket sämre grafikprestanda än en dator med t.ex. 2 st 980 eller nåt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Personligen bryr jag mig inte om ett spel är supersnyggt eller körs i 720/1080p på konsol, jag ser enkelheten att bara sätta mig i soffan och spela spelen jag gillar och tycker om.

Så då funkar en PS3/X360 lika bra för dig?

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Söderbäck:

Next gen? Är det inte en ganska missvisande benämning i dagsläget?
Current gen är väl bättre?

Är inte det bättre med last gen deluxe edition?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohnnyGreed:

Har haft en PS4:a i 3 månader nu och kan bara konstatera att spelen ser ut som skit och att det mesta är rätt trist. Köpte Evil Within t.ex. och hela spelet ser ut som skit med helt olidliga kontroller. Hru fan kan man uppskatta detta? Spelar enbart på PC:n. numera. Vad tycker ni?

Man får vad man betalar. Hårdvaran är i stort sett 2011..grafiken som ett 7870
Tror många jämför PS4 med PS3 osv..där är det en klar förbättring, men de ligger ljusår från PC
Sålde mig PS4..satt mest vid PCn ändå..

Permalänk
Medlem

misströsta inte. Det är fortfarande övergång mellan konsoler. Det tar ett tag innan utvecklarna helt har gått över till att bara jobba med nya gen. Var likadant når ps2 gick över till ps3 tex.
Ge're tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Nu är din formulering lite lustig, men jag tror att du uppfattade det precis som jag menade det.
En PC måste uppdateras för att hållas aktuell. Medan konsoller har ett visst livsspann, och under tiden måste utvecklarna hålla sig till den hårdvaran och koda specifikt för just den hårdvaran, vilket gör att de istället för att smälla in massor med effekter kors o tvärs som tvingar användaren till att köpa den senaste hårdvaran på löpande band; istället optimerar koden för att kräma ur varje liten bit utav prestanda som går att få ur hårdvaran.
Resultatet är att PC versionerna utav spelen alltid är snyggare för att de kan använda den absolut senaste och hetaste hårdvaran, men det blir också betydligt dyrare att hålla sig a jour.

Och för tydlighetensskull kan vi väl ta ett konkret exempel.
Xbox 360 lanserades i Sverige lagom till julhandeln 2005 enligt wikipedia. Än idag släpps det spel till den konsolen (som ser väsentligt mycket bättre ut än de spel som släpptes vid lanseringen) som flyter ungefär lika bra som lanseringstitlarna, om inte bättre.
Och som jämförelse hade du som feting spel PC ett grafikkort som hette något i stil med Geforce 7800Gt på marknaden då. Själva kortet kostade mer än vad konsolen kostade, och då har vi inte ens tagit med resten utav datorn i beräkningen. Men hur många känner du som idag sitter och spelar på ett 7800Gt och tycker att de kan spela dagens PC titlar i någon dräglig bildkvalité?

Det är precis detta som gör att "Next gen" kör på 30 fps i vissa spel. Det hade gått att köra 60 fps om utvecklarna inte envisades med att kräma på så mycket med grafiken, när konsollerna inte orkar det med bra framerate.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Det är precis detta som gör att "Next gen" kör på 30 fps i vissa spel. Det hade gått att köra 60 fps om utvecklarna inte envisades med att kräma på så mycket med grafiken, när konsollerna inte orkar det med bra framerate.

Fast jag vet inte.. Frågan är ju om CPUn skulle orka med 60 FPS. Oavsett så bryr sig de flesta enligt min erfarenhet om det är 30 eller 60; för dem är grafiken långt mycket viktigare.

Synd att man inte kan välja själv på konsoll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tänk även på att du får lägga nästan ~10.000 på en okej dator med skärm/tgb/mus, så det går på ett ut med priserna på spelen.

Egentligen räcker 5000 för samma/bättre prestanda än konsoller. 10000 är för en riktigt bra dator...

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av xibalba_SWE:

Så då funkar en PS3/X360 lika bra för dig?

Just nu spelar jag bara PS3 då jag väntar på ett par titlar till PS4, så ja, PS3 funkar fint att lira.
PC har jag helt gett upp

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Datavetare

Ursprungsfrågan var om denna generations konsoler är en ren blåsning.

Givet att PS4 säljer bättre än någon annan tidigare konsol så här långt in i livscykeln så måste man ändå konstatera att ur ett marknadperspektiv så är PS4 det bästa som designat så här långt.

Nu kan man alltid hävda att många köper PS4 för nyhetens behag, men sedan samlar den bara damm.

Den senaste storsäljaren Fifa 2015 har så här långt sålt nästan hundra gånger mer på PS4 än på PC. Även på PS3 har detta spel sålt 60-70 gånger mer än på PC. Liknande siffror hittar man för den tidigare haussade titeln Watch Dogs. Gissa en gång varför speltillverkarna riktar AAA-titlar mot konsol.

Håller med kritikerna om att HW-mässigt är denna generation en gäspning, men marknaden verkar inte bry sig och det är tyvärr vad som räknas. Har köpt PS2, Xbox, PS3, GameCube, Wii och Wii-U på eller väldigt nära release men har helt enkelt inte sett något som är värt att skaffa en PS4 eller XBO för än, Wii-U var också ett rätt uselt köp första året... Men det lär nog bli en PS4 när Naughty Dog börjar få ut titlar de verkligen designat för enheten.

Spelar fortfarande en del på PS3, svårt att se hur en PC skulle kunna matchat den i TCO.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Konsol köper man väl knappast för hårdvarans skull, med det resonemanget antar jag att ingen av er köper mobiltelefoner heller eftersom man kan ha datorn till samma sak och hårdvaran blir billigare ?

Ska jag spela på en konsol gör jag det för att jag inte vill anstränga mig mer än att max mata i en skiva och häva mig i soffan. Jag vill ha en färdig och smidig lösning, eller något man kan sitta några stycken och öla till.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av deadich:

va? Både xbox one och ps4 har väl pissmycket sämre grafikprestanda än en dator med t.ex. 2 st 980 eller nåt.

Pratar inte om vad man kommer få på PC utan på Konsolerna självfallet. Ses i kontexten du har tagit citatet från.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad en del inte verkar fatta här är att 90% av konsollköparna är väldigt priskänsliga. De har inte 6000 att lägga på en konsoll. De gnäller på att konsollerna kostar 400 dollar. Det tycker man är för dyrt. Man gnäller också på att spelen är för dyra trots att de inte höjt priset märkvärt på 20 år.

Det går inte att tillverka prestanda-monster till konsoller och tro att man kan tjäna pengar på dem. Väldigt få skulle betala kostnaden för en sån konsoll. Sony försökte med PS3 och det slutade med att de gjorde så stora förluster på PS3 att de aldrig ngnsin kommer göra ngn vinst på den. De kastade bort en hel generation av intäkter. Faktum är att de brände varenda krona de drog in på PS1 och PS2 och mer därtill. Gissa varför de är mycket försiktigare denna gången?
Microsoft har inte heller tjänat en spänn på Xbox märket. De gick back på Xbox 1, de gick back på 360 och det lär säkerligen gå back på One också om det inte händer ett mirakel. De är ljusår efter i försäljning både av spel och konsoller jämfört med Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

Konsol köper man väl knappast för hårdvarans skull, med det resonemanget antar jag att ingen av er köper mobiltelefoner heller eftersom man kan ha datorn till samma sak och hårdvaran blir billigare ?

Ska jag spela på en konsol gör jag det för att jag inte vill anstränga mig mer än att max mata i en skiva och häva mig i soffan. Jag vill ha en färdig och smidig lösning, eller något man kan sitta några stycken och öla till.

You make a very valid point sir! Enkelheten (och de exklusiva spelen) är anledningen till att jag återkommer till konsol om och om igen. På PC har jag i princip bara kört Portal (ett spel som hade varit perfekt till Wii förresten). 1:an och 2:an. På konsol har jag spelat igenom mängder av spel genom åren.

Sedan blir jag också sällan imponerad av "bling bling" i stil med snygga effekter/realism, tjusigt vatten osv osv. Om ett spel har yta men lite djup så tröttnar jag direkt. Så spelar jag valfritt Mario-spel istället. Men! Jag måste dock erkänna att tanken på att spela ett Shadow Of The Colossus uppdaterat med senaste grafiken, på en jätteskärm/projektor och med bio-ljud, det hade varit otroligt läckert! Ett spel som är både våldsamt snyggt och ger upplevelser som dröjer sig kvar resten av livet...