Tele2 slopar bindningstider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Vad är det för pris med samtalen då? I de priser jag listade är samtal/sms/mms helt gratis, ingen uppkoppling, ingen minutpris eller något tak.

Öpnningsavgift på 1 Kr. Sedan kostar det inget mer för Tele2/Comviq men 60 öre per minut till andra. Dock ringer jag nästan uteslutande med RedPhone så det är inget större prispålägg där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Öpnningsavgift på 1 Kr. Sedan kostar det inget mer för Tele2/Comviq men 60 öre per minut till andra. Dock ringer jag nästan uteslutande med RedPhone så det är inget större prispålägg där.

Precis, där skon klämde. För mig blir det en del olika operatörer, hade ofta räkningar på 4-500kr, abonnemanget kostade bara 19kr/månaden (Tele2 student som jag hade haft ett bra tag), men då fick jag ha separat tillägg för surf ca 50kr extra i månaden (för fjuttiga 1GB). Nu har jag fast pris på 195kr i månaden, 5GB surf och kan ringa och sms:a hur mycket jag vill.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Var och kollade på att förlänga mitt abb idag.

Kan säga såhär. jag har ett abonnemang som kostar 189:-
Skulle jag teckna ett likvärdigt abb idag kostar det: 268:- i månaden.
Nu har jag inte helt fria samtal / sms. Men 300 sms, 300mms och 300 minuter samtal göra jag inte slut på.
alltså är det betydligt dyrare att få samma mängd med 3gig surf...
Om jag tecknade nytt och väljer 1 gig surf + ny telefon (note 4) så blev det 29:- dyrare än att bara välja telefonen på befintligt abonnemang.

Så nej dom ger helt fel information.
tex så kostade "samma" alternativ 479:- i går och 530:- idag.
Abb fria samtal + 1 gig surf + note 4. = 51kr mer nästa dag. fortfarande bunden att betala av telefonen...

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

Tog ett tag... "Ting.com" har haft detta i USA/Canada i flera år nu.

Permalänk
Inaktiv

Hade 80gb datamängd varje månad förr. Men dem har ju nu ändrat på kontraktet utan att meddela oss, nu till 60gb varje månad. Dem har också tagit bort 200kb/s i DL och UL efter man har nåt datamängds gränsen, så nu stänger dem av Internet kopplingen helt och hållet. Och jag som inte är ny kund har fortfarande kvar bindningstiden med deras router som har gått sönder 2 gånger. Ser fortfarande inget bra med dem.
+kundtjänst som har en kö från 2-5 timmar.

Längtar tills jag flyttar så jag förhoppnings vist får Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Det var ett väldigt bra pris Du menar alltså att LG G2 ingår i det priset (299kr/mån)? Vad ligger abonnemanget på då...? Verkar ju väldigt billigt iaf...

Yepp, allt i ett, riktigt bra pris

Permalänk
Medlem

Om det detta på något sätt kan öppna upp till att det blir priskrig, kanske röra om lite i grytan också kan det ju vara bra.

En fråga bara. Själv sitter jag på en nexus 5 och pott 199 från telenor. Har fri surf som bara är 3g då. Men frågan är till er som har varit nere på 3g och kör 4g nu, är det sån skillnad att det är värt att byta upp sig? Tycker nämligen att jag kan streama och surfa helt okey med 3g som det är.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Precis, där skon klämde. För mig blir det en del olika operatörer, hade ofta räkningar på 4-500kr, abonnemanget kostade bara 19kr/månaden (Tele2 student som jag hade haft ett bra tag), men då fick jag ha separat tillägg för surf ca 50kr extra i månaden (för fjuttiga 1GB). Nu har jag fast pris på 195kr i månaden, 5GB surf och kan ringa och sms:a hur mycket jag vill.

Och det är ju bra om man nu smsar och ringer! Själv gör jag inte det, så, billigt billigt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Bindningstider är förlegat. 30 dagars uppsägningstid låter klokt och att ha flexibilitet att en månad välja 10GB surf och nästa månad välja ingen surf alls är något som alla operatörer verkligen bör efterfölja. Stor eloge till Tele2 som verkligen satsar på att skippa bindningstider vilket är det värsta jag vet .

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Är glad över att jag sitter på ett smart student abonnemang, 149kr med 5gb surf, 3000 fria minuter samt 3000 sms. Ännu bättre var Telenors gamla abonnemang med fri 3g surf plus pott.

Permalänk

En rolig grej att göra för oss Sweclockers att göra. Eftersom vi är dataintresserade och datorintresserade

Räkna ut det här:
Vad kostar det i Krona/gigabyte att skicka sms med våra kära mobiltelefonsoperatörer.

Ett vanligt sms må kunna vara 255 tecken långa, men är väldigt sällan det. Säg att typ-SMSet är på 50 tecken.
50 tecken = 50 bytes
Pris för ett SMS = runt 0.1 öre kanske? Jag vet inte, skiljer sig.
Nu är det bara att ta fram miniräknaren
Enjoy

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Yepp, allt i ett, riktigt bra pris

Som jag skrev innan, blir att hålla utkik efter fler sådana erbjudanden, tele2 och deras nya skitiga studenterbjudanden + ord priser kan ta sig någonstans

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skitdåligt att de slopar bindningstiden på abonnemanget. Om vi jämför fast pris 6gb med ny mobil så betalar jag idag 399kr i månaden. Skulle jag skaffa en ny mobil med fast pris så kostar den idag 516kr i månaden. Alltså en ökning på ca 15% om jag inte har fel. Detta är riktig ful marknadsföring enligt mig. Då blir det att byta Tele2 så fort abb går ut, eller vad tycker ni har jag fel?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Skrivet av Tilax:

För alla som vill ha en dyr mobil och surfa mycket kan jag rekommendera er att kolla in Alltele. De erbjuder obegränsad surf för 77 kr månaden!

Exempel: Säg att ni vill ha en Note 4. Totalkostnad för två år blir: 16296 kr för 20 GB data och obegränsade samtal hos Telenor och 17040 hos Tele2. Utan delbetalning är Tele2 helt ointressanta då de tar 249 kr månaden för 20 GB när Alltele har obegränsat for 77 kr.

Köper du mobilen på avbetalning separat betalar du på 24 månader totalt 8359 kr hos NetOnNet. Lägg till obegränsad surf för 1848 kr samma period. Totalkostnad 10207 kr. Då har du cirka 6000 kr eller 250 kr i månaden att ringa för innan du kommer upp i samma pris som hos Telenor samt att de har obegränsat surf!

Tyvärr är Tele2s pris på data på tok för hög fortfarande.

Obegränsat i 384 kbs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Telekomoperatören Tele2 överraskar och slopar alla bindningstider. I den nya satsningen kallad Tele2.0 är det även upp till var och en att avgöra vad som ska ingå i abonnemanget.

Läs artikeln

Om man får välja vad som ingår så skulle jag gärna ta bort fake-avgiften "öppningsavgift" vid samtal. Hur kan man tycka att något som ursprungligen hörde ihop med de damer som för ~50 år sen satt och verkligen kopplade samtalen från början är något som är logiskt att ha kvar idag?
Rimligen vore det väl bättre om alla bara hade en taxa på samtalskostnad istället. Men det är väl inget som operatörerna vill införa då det blir lättare att jämföra mellan operatörer, ett sätt mindre att lura konsumenterna, samt att detta är en enkel inkomst (då de flesta samtal är kortare än 1 minut).

Permalänk
Medlem

Ser ut som att de lyckats baka in en fin prishöjning i samband med deras nya "bättre" abbonemang.

Permalänk
Medlem

Tele 2.0 innebär egentligen bara billigare abbonemang om du surfar lite. Det är ju fortfarande extremdyrt och 3gb surf? Vad räcker det till egentligen? Bara att lyssna på spotify 4 timmar a 5 dagar i veckan ger en surfförbrukning på 230 MB/dag = 13 dagar sen är surfen slut. Är det en godkänd kvot man tilldelas för det hutlösa priset?
Man borde inte betala efter kvot utan efter hastighet som det traditionella fasta bredbandet har.
Dock finns det en uppstickare - Universal som går i Telenors när som har just denna modell. För 249 kr i månaden har man fri surf(dock 1 mb ned endast och 128 kb upp). Fria samtal, fria mms och fria sms. Tyvärr har jag ännu bindningstid kvar annars hade jag provat. Men jag vet de som provat och spotify och netflix (förutsatt att du inte kör hd till telefonen) är inget som helst problem. En modell som jag hoppas fler tar efter.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Dyrare??
Jag har Tele2:s fastprisabonnemang där allt ingår inkl. 10GB Data varje månad. Det betalar jag 345:- i månaden för. Testade att välja ett abonnemang nu med fast pris på samtal/sms/mms samt 12GB data (och då är det ju 4G istället för 3G) och då får jag betala 348:- för det.
Bättre nät, 2GB mer data för 3 kronor extra. Låter som en jäkligt bra deal tycker jag iaf.

Blev billigare för mig också. Hadde nått gammalt Volym abonnemang med 1GB surf, brukade jämt få köpa till ett par gick. Nu gick ja över på fastpris med 3gb för 268kr/mån. Brukade ligga mellan 200-350 varje månad varierat. Tror ja kommer ligga lite billigare nu, men med 3gb fast data. Så lite bättre och ingen bindningstid

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Tele 2.0 innebär egentligen bara billigare abbonemang om du surfar lite. Det är ju fortfarande extremdyrt och 3gb surf? Vad räcker det till egentligen? Bara att lyssna på spotify 4 timmar a 5 dagar i veckan ger en surfförbrukning på 230 MB/dag = 13 dagar sen är surfen slut. Är det en godkänd kvot man tilldelas för det hutlösa priset?
Man borde inte betala efter kvot utan efter hastighet som det traditionella fasta bredbandet har.
Dock finns det en uppstickare - Universal som går i Telenors när som har just denna modell. För 249 kr i månaden har man fri surf(dock 1 mb ned endast och 128 kb upp). Fria samtal, fria mms och fria sms. Tyvärr har jag ännu bindningstid kvar annars hade jag provat. Men jag vet de som provat och spotify och netflix (förutsatt att du inte kör hd till telefonen) är inget som helst problem. En modell som jag hoppas fler tar efter.

Vem lyssnar på spotify 4 timmar över 3g/4g varje dag? Har du inte wifi?
Skulle aldrig hoppa till 1mbit hastighet, det är galet segt som det är över datanätet nu. Om man inte kör 4g.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av johbl:

Om man får välja vad som ingår så skulle jag gärna ta bort fake-avgiften "öppningsavgift" vid samtal. Hur kan man tycka att något som ursprungligen hörde ihop med de damer som för ~50 år sen satt och verkligen kopplade samtalen från början är något som är logiskt att ha kvar idag?
Rimligen vore det väl bättre om alla bara hade en taxa på samtalskostnad istället. Men det är väl inget som operatörerna vill införa då det blir lättare att jämföra mellan operatörer, ett sätt mindre att lura konsumenterna, samt att detta är en enkel inkomst (då de flesta samtal är kortare än 1 minut).

Fastpris
149 kr
Uppsägningstid
1 månad
Samtal till alla nät inom Sverige
0 kr
SMS till alla nät inom Sverige
0 kr
MMS till alla nät inom Sverige
0 kr
Öppningsavgift
0 kr

Avgift pappersfaktura
35 kr
Avgift e-faktura/autogiro
0 kr

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Bindningstider är förlegat. 30 dagars uppsägningstid låter klokt och att ha flexibilitet att en månad välja 10GB surf och nästa månad välja ingen surf alls är något som alla operatörer verkligen bör efterfölja. Stor eloge till Tele2 som verkligen satsar på att skippa bindningstider vilket är det värsta jag vet .

Inte en chans. Åtminstone inte för kunderna. Trenden är att vi får dyrare flaggskeppstelefoner, men med bindningstider märker man inte av det nämnvärt än. Kom undan betydligt billigare med min Note 4 och de tjänster jag har när jag band upp mig än om jag tvingats använda dessa regler, och då var jag ändå snäll mot Tele2 och jämförde med lägre datamängd än jag har.

Så ja, om att ogilla spetsteknik och att då vilja se den dyrare är dagens anda så kan jag hålla med dig att bindningstider är förlegade. Men självklart är trenden den motsatta.

Permalänk
Skrivet av Eight0808:

Jaså det säger du? Skulle man kunna få exempel på det? För så vitt jag vet gillar inte företag att göra minusaffärer.

Skojar du? Det såg man ju hur ofta som helst förut, där totalpriset inkl abonnemang med en iphone t.ex blev några hundralappar billigare än billigaste kontantpriset någonstans.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Vem lyssnar på spotify 4 timmar över 3g/4g varje dag? Har du inte wifi?
Skulle aldrig hoppa till 1mbit hastighet, det är galet segt som det är över datanätet nu. Om man inte kör 4g.

Jag bland annat, jobbar på fabrik, finns inget öppet Wifi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eight0808:

Jaså det säger du? Skulle man kunna få exempel på det? För så vitt jag vet gillar inte företag att göra minusaffärer.

Det blir ingen minusaffär, företag säljer vissa saker med "förlust" som de tar igen i vinst på annat, så har företag gjort i alla tider, kolla bara på PlayStation och Xbox, alla konsoller har sålts med förlust sedan begynnelsen men de har tagit igen det på kringutrustning och spel och i Xbox fall även ta betalt för att spela online (något SONY börjat med sedan PS4).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Här är det lite positivare kommentarer iaf. Det var ett jädrans gnäll på fb av alla möjliga sorters människor.
Men jag har ca 1,5 år kvar av ett abonnemang jag skaffade när livssituationen var annorlunda, så var ganska less på att betala så mycket för saker man inte utnyttjade. Men det gick ju alla tiders att ändra nu. Ett kort samtal så sänkte jag ca 120 spänn i kostnader per månad.

Permalänk
Medlem

På 3 tycker dom att kunderna kan gott och väl vara bundna i 24månader, så dom har slopat 18 månaders abonnemangen.....
Så jävla illa! Jag hann iaf knyta ett 18 månaders abonnemang strax innan detta slopades.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Har ni gått in och tittar på priserna? Vad är så fantastiskt med detta?
Friheten kostar uppenbarligen.
T.ex. så kostar en Samsung S5 med 3Gb data och fria samtal helt plötsligt 100kr/mån utslaget på en 24 mån period.

Dock så blir det billigare efter dessa 24 mån, men då är det ju ändå dags att byta mobil....så nja, inget för mig.

Permalänk
Medlem

Precis. Inte alls så fantastiskt.

Om man innan beställde en Xperia Z3 Compact med Volym 1 GB kostade abonnemanget 249 kr + 125 kr för telefonen i 24 mån = 374 kr/mån.

Nu: Fastpris 149 kr + 1 GB 69 kr (ger samma som Volym 1 GB) = 218 kr/mån. Billiigare, ca 12,4%, men...lägg till Xperia Z3 Compact 195 kr/mån i 24 mån => 413 kr/mån. Alltså 10,4% dyrare (dessutom med 250 spänn i uppläggningsavgift som jag tror ingick tidigare, utslaget på 24 mån => isf ca 13,2% dyrare).

Beställde du samma abonnemang på NetOnNet kunde du dessutom få telefonen ännu billigare med högre datakvot. Nu ingen skillnad. Dessutom ingick 6 mån HBO Nordic med Volym 3 GB eller mer, och du kunde köpa ett paket med Xperia Z3 och Playstation 4 genom att lägga till 100 kr/mån => 2400 för ett PS4. Nu endast 2 mån HBO Nordic, ingen PS4-deal.

Så fantastiskt nu, utan subvention? Knappast. Dessutom kostade 0,2 GB data 29 kr tidigare om du köpte till det om jag minns rätt, nu är det höjt till 49 kr, och 1 GB 59 kr, nu höjt till 69 kr. 3 GB som var 149 kr tidigare är visserligen sänkt till 119, men en förbättring? För de som enbart tittar på vissa abonnemang, möjligtvis.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Hennnkee:

Jag bland annat, jobbar på fabrik, finns inget öppet Wifi.

Det finns tjänster som låter dig ladda ner låtarna till luren.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Alla Bredbands abb i min stad har 0 bindningstid sedan början av året också.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)