Datorn fryser sig med ett konstigt ljud och sedan försvinner det

Permalänk
Medlem

Datorn fryser sig med ett konstigt ljud och sedan försvinner det

Som topic; Har haft ett konstigt problem med att min dator fryser sig vid olika tillfällen.

Medans den fryser sig så hör man ett.. vinande ljud kan man säga och sedan kommer det ett klick. När klicket kommer så försvinner frysningen.

Är det någon som vet vad detta kan bero på?
Kan det vara SSDn med OS på som kan ha något fel?

Permalänk
Medlem

Låter snarare som en fysisk disk som har problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Eph:

Som topic; Har haft ett konstigt problem med att min dator fryser sig vid olika tillfällen.

Medans den fryser sig så hör man ett.. vinande ljud kan man säga och sedan kommer det ett klick. När klicket kommer så försvinner frysningen.

Är det någon som vet vad detta kan bero på?
Kan det vara SSDn med OS på som kan ha något fel?

skriv ner alla dina delar i datorn.
vinande ljud ? coilwhine kanske

fel på nätagg, grafikkort,
varför skulle det vara fel på ssd´n ? den har inga lösa delar och coilwhine kan du inte få från den heller.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Låter snarare som en fysisk disk som har problem.
B!

Ska plocka ur hårddiskarna en efter en imorgon för att se om det löser problemet.
(Fick precis ljudet och frysningen när jag öppnade upp en hårddisk)

Skrivet av jonatan80:

skriv ner alla dina delar i datorn.
vinande ljud ? coilwhine kanske

fel på nätagg, grafikkort,
varför skulle det vara fel på ssd´n ? den har inga lösa delar och coilwhine kan du inte få från den heller.

Låter inte som att det är coilwhine..
Svårt att förklara ljudet :/

Permalänk
Medlem

Du behöver inte "plocka ur" diskarna. Bara koppla bort strömmen.
Klicka lite på de olika ljudlänkarna här och se om något känns "liknande". (Att du skulle hitta exakt samma ljud känns avlägset. Det kräver att du har en identiskt disk, med ett identiskt fel.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du behöver inte "plocka ur" diskarna. Bara koppla bort strömmen.
Klicka lite på de olika ljudlänkarna här och se om något känns "liknande". (Att du skulle hitta exakt samma ljud känns avlägset. Det kräver att du har en identiskt disk, med ett identiskt fel.)
B!

Låter som första med Seagate fast med lite ljusare ton, när klicket kommer så försvinner det.
Får inte det som kommer efter, kollar hårddiskarna imorgon.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Om du har flera mekaniska diskar, lista ut vilken disk det är genom att koppla bort en i taget. När du vet vilken det är... Koppla inte in den igen, innan du har så du kan kopiera allt du vill spara från den disken. När du har kopierat allt du vill spara, (räkna med att disken fryser ihop ett par gånger, minst, under tiden) så kasta den. Den disken har gjort sitt. Förhoppningsvis kan du åtminstone rädda vad du vill spara på...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.