Var hittar jag 2.1 ljudkort... ?

Permalänk
Medlem

Var hittar jag 2.1 ljudkort... ?

Hej !

Tänkte skaffa mig ett nytt ljudkort till min PC då jag skaffat mig ett riktigt bra 2.1 högtalarsystem.
Jag använder datorn varje dag till att lyssna på musik/radio/spotify osv genom högtalarna.
( Använder inte datorn till "SPEL" )

Var inne på både Pricerunner & Prisjakt men hittar inga 2.1 ljudkort.
Vet att jag sett såna tidigare.

Var hittar jag 2.1 ljudkort ?
...eller vad ska jag köpa istället ?

// Nybörjaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Hej !

Tänkte skaffa mig ett nytt ljudkort till min PC då jag skaffat mig ett riktigt bra 2.1 högtalarsystem.
Jag använder datorn varje dag till att lyssna på musik/radio/spotify osv genom högtalarna.
( Använder inte datorn till "SPEL" )

Var inne på både Pricerunner & Prisjakt men hittar inga 2.1 ljudkort.
Vet att jag sett såna tidigare.

Var hittar jag 2.1 ljudkort ?
...eller vad ska jag köpa istället ?

// Nybörjaren.

Hej!

Det behöver inte vara ett 2.1 ljudkort för att högtalarkonfigurationen är det. 2.1 står för att det är 2st vanliga högtalare och 1st lågfrekvenshögtalare. "Bas".

Se bara till att du får rätt utgångar på ljudkortet så ska det fungera!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Skrivet av 2stroke:

Tänkte skaffa mig ett nytt ljudkort till min PC då jag skaffat mig ett riktigt bra 2.1 högtalarsystem.

Hmm, vanligtvis åker väl signalen till fronthögtalarna via subwoofern, så att denna får sila bort de frekvenser frontarna inte ska behöva återge?
Så stereo ut ur ljudkortet borde vara tillräckligt

Berätta gärna mer om högtaleriet, så jag inte lurar in dig på helt fel spår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Hej !

Tänkte skaffa mig ett nytt ljudkort till min PC då jag skaffat mig ett riktigt bra 2.1 högtalarsystem.
Jag använder datorn varje dag till att lyssna på musik/radio/spotify osv genom högtalarna.
( Använder inte datorn till "SPEL" )

Var inne på både Pricerunner & Prisjakt men hittar inga 2.1 ljudkort.
Vet att jag sett såna tidigare.

Var hittar jag 2.1 ljudkort ?
...eller vad ska jag köpa istället ?

7.1 ljudkort fungerar utmärkt till 2.1 system också, så det är ingenting särskilt du behöver.

Var för något system är det du har tänkt skaffa dig?
Omöjligt att tipsa om ljudkort eller liknande utan att veta det.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Hmm, vanligtvis åker väl signalen till fronthögtalarna via subwoofern, så att denna får sila bort de frekvenser frontarna inte ska behöva återge?

Det beror helt och hållet på vad det är för system man har.
Det är vanligt att det är så på dom allra flesta datorsystemen, men om man ska välja själv så kan det vara väldigt olika.

Permalänk
Medlem

En dac skulle jag föreslå.

Den här eller nån annan. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=876782

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Rekordmedlem

Om du främst ska ha det för att spela upp musik så skaffa en dac eller kanske nån typ av förstärkare med inbyggd dac, det finns i alla hembiomaskiner men det finns även stereoversioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

TACK för hjälpen men sånna dära saker typ DAC är lite för avancerat för vad jag tänkt mig.

Kan jag använda 5.1 eller 7.1 ljudkort till mitt 2.1 system ?
...men hur separeras basen då ut till subwoofern då inte ljudkortet vet att jag bara har 2.1 ?

Någon som vet av något hyffsat vettigt ljudkort för att lyssna på musik med ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 2stroke:

TACK för hjälpen men sånna dära saker typ DAC är lite för avancerat för vad jag tänkt mig.

Kan jag använda 5.1 eller 7.1 ljudkort till mitt 2.1 system ?
...men hur separeras basen då ut till subwoofern då inte ljudkortet vet att jag bara har 2.1 ?

Någon som vet av något hyffsat vettigt ljudkort för att lyssna på musik med ?

Delningsfiltren sitter i högtalarna, vilket ljudkort som helst fungerar och vad är det som är avancerat med en extern dac ? Den är lättare att installera och få igång än ett ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

TACK för hjälpen men sånna dära saker typ DAC är lite för avancerat för vad jag tänkt mig.

Kan jag använda 5.1 eller 7.1 ljudkort till mitt 2.1 system ?
...men hur separeras basen då ut till subwoofern då inte ljudkortet vet att jag bara har 2.1 ?

Någon som vet av något hyffsat vettigt ljudkort för att lyssna på musik med ?

DAC är inte mer avancerat än ljudkort.

Ja, det kan du.
Vad är det för högtalare du har tänkt köpa? Det är väldigt svårt att säga saker som är relevant för just dig om du inte säger det.
I många högtalarsystem så spelar det ingen roll om datorn vet vad du har för system eller inte, högtalarsystemet fixar det på egen hand.
Och om du nu har/ska köpa ett högtalarpaket som inte gör det så ställer du in i windows om du har 2.1 eller 7.1 eller 2.0 eller 4.1 eller vad det nu är du har. Då skickas ljudet ut på ett korrekt sätt.

Och på tal om avancerat, behöver du ens ljudkort till ditt högtalarsysystem? Om du kan koppla det med optisk kabel så skulle ett separat ljudkort vara ganska onödigt.
Men, det beror ju på vad det är för högtalarsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

TACK för hjälpen men sånna dära saker typ DAC är lite för avancerat för vad jag tänkt mig.

Kan jag använda 5.1 eller 7.1 ljudkort till mitt 2.1 system ?
...men hur separeras basen då ut till subwoofern då inte ljudkortet vet att jag bara har 2.1 ?

Någon som vet av något hyffsat vettigt ljudkort för att lyssna på musik med ?

Det är inte svårare än såhär...
Du kollar på vad du har för input i högtalarna. Troligtvis har du en 3.5mm eller 2xRCA. Med andra ord är det en höger och en vänster, dvs. 2.0 (stereo).
Det betyder alltså att du behöver ett ljudkort som kan ge ut stereo, vilket alla ljudkort kan göra. Så du har fritt fram att välja mellan alla ljudkort.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |