Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem

Varför inte bara leverera kortet med 3.5 GB? Det hade varit ärligare, elegantare, smidigare och mer sanningsenligt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Buio:

De glömde uppdatera specen helt.

Minnesmängd 3,5GB GDDR5 Minnesbandbredd 224 GB/s + Minnesmängd 0,5GB GDDR5 Minnesbandbredd 32 GB/s

Det är vad de borde ha gjort, borde vara svårt att hävda något annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte de som försvarar Nvidia. under inga som helst omständigheter är det okej att ljuga om specifikationer så här. Kvittar om det "bara gör skillnad för vissa" eller "Endast någon procent". Det är principen bakom om att man som konsument ska kunna göra ett korrekt och informerat val av vad man köper.

Självklart så har ju 970 inte helt magiskt över natt blivit ett dåligt kort.

Det är ju uppenbart att de tvingat dit en extra 0,5gb bara för att det ska se snyggt ut på pappret och på så sätt inte ligga efter AMD. Sedan har de inte berättat att den delen av minnet endast körs i en bråkdel av hastigheten. Hade de bara varit ärliga om detta från början hade det inte varit några problem.

Personligen så kommer nästa kort jag köper vara ett AMD kort pga principskäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Hade aldrig hört talas om denna funktionen faktiskt innan. AMD's PR-avdelning måste ha legat på "hårt".

Har den lanserats skarpt än då? I höstas vill jag minnas att funktionen fortfarande låg i beta-version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

det är psykologiskt, folk ser att GTX 970 presterar mindre än Gtx 980 och förklaringen som ges är att det endast är på grund av mindre cuda kärnor. och många var redan skeptiska till L2 cachen. så när i recensioner alla dessa siffror som visas brevid varandra för att jämföra gtx 970 och det visar att De har samma rops och l2 cache så tänker det Hmm det här var ju riktigt grymt!, hur kan nvidia släppa nästan likadana kort för 1k - 1.5 k mindre när de nästan är identiska jäklar vilken bra deal det här är,.

Exakt! Kortet var för bra för att vara sant och nu ser vi att kretsen är betydligt mera strippad än vad som först kom fram! Nu fick jag mitt kortet som garantiutbyte, men fyfan vad blåst jag känt mig om jag köpt det för fullpris. Tycker särskilt synd om alla SLI-användare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Förstår verkligen inte de som försvarar Nvidia. under inga som helst omständigheter är det okej att ljuga om specifikationer så här. Kvittar om det "bara gör skillnad för vissa" eller "Endast någon procent". Det är principen bakom om att man som konsument ska kunna göra ett korrekt och informerat val av vad man köper.

Självklart så har ju 970 inte helt magiskt över natt blivit ett dåligt kort.

Det är ju uppenbart att de tvingat dit en extra 0,5gb bara för att det ska se snyggt ut på pappret och på så sätt inte ligga efter AMD. Sedan har de inte berättat att den delen av minnet endast körs i en bråkdel av hastigheten. Hade de bara varit ärliga om detta från början hade det inte varit några problem.

Personligen så kommer nästa kort jag köper vara ett AMD kort pga principskäl.

Kan jag ta åt mig?

Bara för att man konstaterar att det i praktiken inte påverkar eller påverkar ytterst marginellt så betyder det inte att man samtycker med att nvidia ljugit om de nu gjort det med flit dvs. Folk på forum eller på internet generellt verkar leva i en värld där man antingen tycker på ett sätt eller det andra. Det finns inget mellanting eller nyanser.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hjälpsam

32GB/s är dubbla hastigheten av PCIe 3,0*16, tillkommer säkert en hel del overhead för att skyffla data över PCIe-bussen.
Jag tycker att konstruktionen verkar vettig, det är informationen som inte har varit det.

Speed Per lane, in each direction: v1.x: 250 MB/s (2.5 GT/s) v2.x: 500 MB/s (5 GT/s) v3.0: 985 MB/s (8 GT/s) v4.0: 1969 MB/s (16 GT/s) For a 16-lane slot, in each direction: v1.x: 4 GB/s (2.5 GT/s) v2.x: 8 GB/s (5 GT/s) v3.0: 15.75 GB/s (8 GT/s) v4.0: 31.51 GB/s (16 GT

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Och där kom det fram att Nvidia försökte lura sina kunder. Att försvara Nvidia nu är bara onödigt dumt.

Skrivet av tetrisGOAT:

Jag tycker förstås också att det lämnar dålig smak i munnen, men hade du ärligt talat låtit bli att köpa dem om de specifika specifikationerna var de som de nu har korrigerat till?
På papperet och i praktiken är det en marginell skillnad.
Det är i handhavandet som jag ser problem.

Håller helt med. Detta ändrar ju inte det faktum att kortet fortfarande ger bra prestanda.. Det som är förkastligt är att det behövs att folk upptäcker detta och börjar sprida det på internet för att Nvidia ska gör det som är rätt. Vad hade hänt om detta inte upptäcktes? Då skulle nog Nvidia gett tusan i att ändra specifikationerna och fortsatt lura sina kunder.

Skrivet av Fire_Ice:

Riktigt dåligt. Detta fiasko parat med GTX960, känner ingen brådska att uppgradera. Hoppas innerligen att AMD har någon form av inspelningsfunktion i 300-serien, då är bytet ett solklart faktum.

De här korten borde definitivt specificeras som 3.5GB, då allt över det ger otroligt lagg (men fin fps...). Faktum är att de borde ta bort de extra 0.5 helt och hållet.

Har de inte redan det genom AMD evolved?

Skrivet av Ninjaflipp:

Det är samma kort, det stod bara fel specifikationer förut.

Finns inte en chans att Nvidia inte visste detta redan på förhand. De ändrade bara i efterhand för att folk inte skulle få för sig att reklamera korten. Så det stod inte "bara fel specifikationer förut" utan Nvidia försökte dra en vals. Och det gick inte hem.

Skrivet av MatsSvensson:

Bwah, mitt grafikkort har bara 3.5 GIG ram och jag har slut på kexen till min ryska kaviar!!

Dagens bortskämda snorungar...

Betalar man för 4GB vram så ska man väl kunna utnyttja dessa fullt ut? Eller menar du att det är okej för ett företag av Nvidias storlek (eller något företag i huvudtaget) att fiffla med specifikationerna? Har inget med att vara bortskämd att göra och att kalla folk för snorungar är ju inte direkt moget.

Skrivet av DunderHoken:

Ni som verkar tycka att detta är ok ändå. ER vill jag göra affärer med!

Du är inte den enda. Bara att ta en slumpmässigt utvald Blocket annons för att inse detta. Nvidia har gjort vad blocketanvändare ibland gör.. De trixar och fifflar med specifikationer. I slutändan blir det inte samma överdriv som blocket användare gör iof. men det är illa nog att de ens försöker. Lite som de där 5,4Ghz överklockade UBER MEGA BÄSTA 4770K med Intels egna CPU kylare som man stöter på medan man tittar på blocket då och då..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

men borde inte nvidia stämmas? Det är olagligt att ge falska specifikationer på en produkt och på så sätt lura kunderna hoppas fan på att AMD stämmer s*itet av nvidia

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kan jag ta åt mig?

Bara för att man konstaterar att det i praktiken inte påverkar eller påverkar ytterst marginellt så betyder det inte att man att man samtycker med att nvidia ljugit om de nu gjort det med flit dvs. Folk på forum eller på internet generellt verkar leva i en värld där man antingen tycker på ett sätt eller det andra. Det finns inget mellan ting eller nyanser.

Jodå känner du dig träffad tycker jag definitivt du ska ta åt dig

Jag håller med om att det ofta finns den inställningen på forum/internet. Samt att i väldigt många fall så finns det som du säger nyanser. Men i detta fallet anser jag att det utan tvekan är antingen svart eller vitt oberoende av nyanser. Antingen så har de ljugit eller så har de inte det, samt att antingen så tycker man det är okej att sätta ut andra specs än vad kortet egentligen har för att det är "typ" ingen skillnad eller så tycker man att det inte är okej.

Enligt mig finns det alltså ingen plats för nyanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kan jag ta åt mig?

Bara för att man konstaterar att det i praktiken inte påverkar eller påverkar ytterst marginellt så betyder det inte att man samtycker med att nvidia ljugit om de nu gjort det med flit dvs.

Jag är övertygad om att de varit fullt medvetna om att det påverkar prestandan. Hur mycket de trodde att det skulle påverka är dock diskuterbart - kanske är det så att de blev lite överraskade av hur pass mycket det påverkade.

Som grund använder jag det faktum att deras drivrutiner medvetet jobbar för att använda de snabba sektionerna i första hand. Det vittnar om att de varit medvetna om det.

Permalänk

Ush. Ett solklart fall av medveten falsk marknadsföring. Nvidia har härmed smutsat ner sitt varumärke rejält.

Jag har ett 970 kort. Hade jag vetat detta så hade jag köpt ett 980 eller ett 290x kort istället.
Jag tänker avvakta någon dag och se vad som händer. Om Nivida inte erbjuder någon sjyst kompensation så kommer jag att returnera kortet och kräva pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdiff:

Jag är övertygad om att de varit fullt medvetna om att det påverkar prestandan. Hur mycket de trodde att det skulle påverka är dock diskuterbart - kanske är det så att de blev lite överraskade av hur pass mycket det påverkade.

Som grund använder jag det faktum att deras drivrutiner medvetet jobbar för att använda de snabba sektionerna i första hand. Det vittnar om att de varit medvetna om det.

Men suck. Säg inte att du är en av dem som inte ens äger kortet och inte ens testat själv?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Anandtech har som vanligt en betydligt djupare och mer insiktsfull analys:
http://anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting-the...

Edit: Missade att länken var postad tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det som är förkastligt är att det behövs att folk upptäcker detta och börjar sprida det på internet för att Nvidia ska gör det som är rätt. Vad hade hänt om detta inte upptäcktes? Då skulle nog Nvidia gett tusan i att ändra specifikationerna och fortsatt lura sina kunder.

IMHO så är det en av de största anledningarna till att skicka tillbaka korten - markera för dem att det här inte är ok. Om det här inte är ett exempel på när man ska använda kundkraften för att påverka företag så undrar jag vad som är.

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka korten. Acceptera inte detta. Som att betala en hyra för 100 kvadrat men de sista 20 kvadrat har golv som inte kägår att bo på.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Skandalöst!

Bryr mig inte om 3.5+0.5GB lösningen utan att det inte är 2MB L2 Cache eller 64Raster enheter.

Man kan lika gärna säga, nej det är inte 1664Cuda kärnor utan egentligen 1132. Vi bara "glömde" att säga detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Men suck. Säg inte att du är en av dem som inte ens äger kortet och inte ens testat själv?

Behöver man vara det för att kommentera det hela?

De har, som jag ser det, varit medvetna om att användande av den sista minnessektionen påverkade prestandan negativt - det i och med att de designad drivrutinerna till att undvika denna sektion så långt det går.

Däremot vet jag inte om de problem som påvisats varit mer, mindre eller i nivå med de prestandaförsämringar som de testat för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag tvekar på att det kommer gå men skadar inte att försöka.

Be gärna om en motivering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har överklockat mina Ti's till 8000mhz på minnena. Det ger mig 384 GB/s istället för stock 336 GB/s.
14% ökning i bandbredd.

Om ett GTX 970 överklockar sitt minne från 7000Mhz till 8000Mhz ger det 256 GB/s istället för stock 228GB/s.
En ökning i bandbredd på drygt 12%! Dem flesta borde kunna nå upp till 7800-8000Mhz om dom har hynix eller samsung minnen.

Hur mycket snabbare blir "Zon 2, med 0.5GB " vid överklockning? Den borde också dra fördel av överklockningen.
Tänkte att det kunde minska dem negativa symtomen när 3.5GB vram överskrids.

Räknade på Anantechs teoretiska siffror. 28 GB/s med överklockning blir endast 31,3 GB/s. Trist :/

Det härliga med minnes överklockning är ju att det för det mesta inte behövs någon extra skjuts i volt för att få en bra ökning.
Inte häller riskerar ni att skada era kort. Det är bara att mata på tills artefakter börjar uppstå.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kan jag ta åt mig?

Bara för att man konstaterar att det i praktiken inte påverkar eller påverkar ytterst marginellt så betyder det inte att man samtycker med att nvidia ljugit om de nu gjort det med flit dvs. Folk på forum eller på internet generellt verkar leva i en värld där man antingen tycker på ett sätt eller det andra. Det finns inget mellanting eller nyanser.

Jo jag vet internet är lite så och det är synd:), Jag gillar 900 serien kanske lite mindre nu men men, jag experimenterade med ett gtx 980 ett tag för att se om prestandan skulle räcka för mig framöver men tyvärr inte, så då började jag överväga om jag skulle slå till på 2 x 970 istället, eller avvakta på 380x/GM200 sen började det dyka upp rapporter om det här så det blir att vänta, fortfarande ett fantastiskt trevligt kort och trots att jag bara sitter på 1080p så är det inte så svårt att få mina 3g att användas i spel med Mods, så det ska vara minst 4gb när jag väl byter upp mig, däremot tycker jag att de kan sänka priset på sina gtx 970s, 3.5 gb är fullt tillräckligt idag men jag är orolig för när nextgen spelen börjar göra gensomslag på riktigt och det är ju just 3 av dessa spel problem märkts i FC4, AC U, och SoM, Men den som lever får se, hoppas bara inte nvidia gameworks får spelmakare att programmera sina spel till att hålla sig till 3.5 gb

utan jag blir sur av samma anledning som om man skulle få en 4a istället för en 6a tequila som är utspädd istället, eller när företag märker om bäst före datum på sin köttfärs osv osv, ska vi medborgare följa lagen ska företagen det med, speciellt när det kommer till en hobby jag håller kär,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Om vi lämnar den tekniska aspekten åt sidan en sekund. Och att man kanske känner sig lurad, jag vet, svårt men för en sekund.

Korten har varit ute i fyra månader. Har du varit nöjd hittills så finns det ingen anledning att inte vara det nu. Det är fortfarande det mest prisvärda kortet, även strömsnålaste sätt till prestandan.
Här har ni en av få sidor som hunnit testa prestandan mot GTX 980 med minnet i bruk.
http://www.extremetech.com/extreme/198223-investigating-the-g...

Enda gången det verkar bli skumt är vid en fps där både GTX 980 och GTX 970 ändå inte återger något spelbart. Det är alltså i ett av tre tester, de andra två visar inga som helst konstigheter. För vad det är värt har jag personligen testat Assassins Creed Unity, Far Cry 4 och Shadow of Mordor utan att få prestandan att sjunka eller konstiga frametimes.

Jag är lite inne på samma sak, att det inte kommer att vara ett speciellt stort problem i realiteten.
Så även om jag fått löfte om att lämna tillbaka mitt 970 (köpt i november) och lägga 1400kr mellan för att få ett 980 tror jag inte det är värt dom pengarna..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av djdiff:

IMHO så är det en av de största anledningarna till att skicka tillbaka korten - markera för dem att det här inte är ok. Om det här inte är ett exempel på när man ska använda kundkraften för att påverka företag så undrar jag vad som är.

Beror väl på hur starkt man tar illa upp av detta. Alla har olika moraliska ståndpunkter och för vissa nöjer man sig med att kortet uppfyller ens krav. Andra anser att det är förkastligt och kommer inte köpa av Nvidia nästa gång medan en tredje sänder tillbaka korten. Inget av dessa är fel. Tycker att det är som sagt förkastligt av Nvidia och detta får mig att tänka över om nästa uppgradering kommer att bli ett Nvidia kort. Allt beror på vad AMD släpper till våren. Ska vara en ordentligt flopp från AMDs sida för att jag ska välja Nvidias GTX 970. Lutade mot det innan denna soppa.

Skrivet av Pudeln:

Skicka tillbaka korten. Acceptera inte detta. Som att betala en hyra för 100 kvadrat men de sista 20 kvadrat har golv som inte kägår att bo på.

Det händer faktiskt. Det står att det är en viss kvadrat men bara 3/4 är plan yta medan den återstående 1/4 upptas av garderober. Hände en polares tjej.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Men suck. Säg inte att du är en av dem som inte ens äger kortet och inte ens testat själv?

och varför skulle värdet av vad han/hon tycker om att ett företag medvetet ljugit för sina kunder förminskas för det? du köpte ju ditt för 2500 kr och inte till fullpris som många andra så självklart känner du dig inte lika lurad, Men ska jag förminska värdet av det du tycker för att du betalade mindre än de flesta andra?,

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Det handlar inte så mycket om "jonglera" egentligen, kretsen skyfflar om jag fattat rätt inte runt data mer än vanligt.. typ.

I princip kan man tänka sig att ett "normalt" grafikkort (i brist på bättre ord) har två zoner för minne, zon 0 (GDDR5) och zon 1 (PCI-E). Den första är bäst, sitter direkt på samma kretskort och har direkt kontakt med GPU via minnesbussen. Kretsen kommer givetvis alltid prioritera och fylla upp zon 0 först och så långt det bara är tekniskt möjligt hålla viktig data där. Inte förrän allt hopp är förlorat och en enskild scen/operation kräver mer information samtidigt än vad minnet räcker till kommer systemet börja slänga ut aktuell data över PCI Express till primärminne.

Geforce GTX 970 gör exakt samma sak, fast kortet har zon 0 (3,5 GB GDDR5), zon 1 (0,5 GB GDDR5) och zon 2 (PCI-E). Hanteringen är likadan, kortet kommer så långt det bara är tekniskt möjligt att fylla och hantera i zon 0. När allt hopp är ute övergår kretsen till att stoppa saker i zon 1, alltså 0,5 GB-avsnittet, och när även det är katastroffullt till zon 2 (PCI-E).

Vill man verkligen se saken krasst handlar det alltså om ett 3,5 GB-kort med 0,5 GB "cache". Så länge varje scen/operation/draw call kräver under 3,5 GB kommer liten eller ingen skillnad märkas. Så snart det krävs över 3,5 GB kommer samma sak hända som om GTX 980 hade krävt över 4,0 GB, bara att den överhängade datan för GTX 970 har ytterligare en zon att hamna i.

Nämnvärt är att verktyg som Afterburner, GPU-Z och liknande mäter allokerat VRAM. Vad som faktiskt ligger i minnet vet vi inte, spelutvecklarna kan ha allt från texturer till 1 000 osorterade kattbilder där bara för att. Data finns garanterat kvar även om den inte används just nu, precis som att operativsystemet lagrar saker i RAM för att vi har använt eller förutspås kommer vilja använda. Kort och gott, siffrorna är ingen jättebra indikation på hur mycket grafikminne som faktiskt används för en aktuell operation.

Det är drivrutinerna som sköter jonglerandet. Spelet ser ett virtuellt minne och har ingen aning om mer än så. Drivrutinerna vet däremot om att de har 3,5 GB snabbt och 0,5 GB långsamt så de måste bedöa vilken data som ska läggas var. Det ändras ju dynamiskt också alltefter som spelet ändras. Viss data måste ju hållas i den snabba delen, typ allt som är relevant för det man jobbar på för stunden. Men många spel tycker ju om att cacha saker i VRAM. Nya Frostbite ska tydligen vara bra på att lägga beslag på så mycket minne det bara går just för att kunna ha så mycket som möjligt tillgängligt även om det inte används just för stunden. Så det verkar som att Nvidia har en del mjukvarumagi att jobba med som ser till att 4 GB virtuellt minne hamnar på rätt plats i det fysiska minnet. Verkar som att de kör vissa generella algoritmer baserat på typ av data och användningsmönster och en del är applikationsspecifikt. Drivrutinerna måste ju hela tiden hålla koll på att de där kattbilderna ligger på rätt ställe vilket verkar bli en del jonglerande. För det är mer avancerat än att bara börja fylla upp zon 0 och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Jag har överklockat mina Ti's till 8000mhz på minnena. Det ger mig 384 GB/s istället för stock 336 GB/s.
14% ökning i bandbredd.

Om ett GTX 970 överklockar sitt minne från 7000Mhz till 8000Mhz ger det 256 GB/s istället för stock 228GB/s.
En ökning i bandbredd på drygt 12%! Dem flesta borde kunna nå upp till 7800-8000Mhz om dom har hynix eller samsung minnen.

Hur mycket snabbare blir "Zon 2, med 0.5GB " vid överklockning? Den borde också dra fördel av överklockningen.
Tänkte att det kunde minska dem negativa symtomen när 3.5GB vram överskrids.

Räknade på Anantechs teoretiska siffror. 28 GB/s med överklockning blir endast 31,3 GB/s. Trist :/

Det härliga med minnes överklockning är ju att det för det mesta inte behövs någon extra skjuts i volt för att få en bra ökning.
Inte häller riskerar ni att skada era kort. Det är bara att mata på tills artefakter börjar uppstå.

Men om nVidia inte farit med osanning så hade man ändå kunnat överklocka, så jag förstår inte riktigt ditt argument.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Jag har överklockat mina Ti's till 8000mhz på minnena. Det ger mig 384 GB/s istället för stock 336 GB/s.
14% ökning i bandbredd.

Om ett GTX 970 överklockar sitt minne från 7000Mhz till 8000Mhz ger det 256 GB/s istället för stock 228GB/s.
En ökning i bandbredd på drygt 12%! Dem flesta borde kunna nå upp till 7800-8000Mhz om dom har hynix eller samsung minnen.

Hur mycket snabbare blir "Zon 2, med 0.5GB " vid överklockning? Den borde också dra fördel av överklockningen.
Tänkte att det kunde minska dem negativa symtomen när 3.5GB vram överskrids.

Räknade på Anantechs teoretiska siffror. 28 GB/s med överklockning blir endast 31,3 GB/s. Trist :/

Det härliga med minnes överklockning är ju att det för det mesta inte behövs någon extra skjuts i volt för att få en bra ökning.
Inte häller riskerar ni att skada era kort. Det är bara att mata på tills artefakter börjar uppstå.

Förutsätter att man överklockar båda "zonerna" än enbart en av dessa. Vem säger att det ens går att mixtra med "zon 2"? Man kanske ökar problemen genom att överklocka?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Men om nVidia inte farit med osanning så hade man ändå kunnat överklocka, så jag förstår inte riktigt ditt argument.

Argument? Jag argumenterar väl inte för något alls!
Ser inte att jag för en diskussion med någon här inne tills nu när du började skriva.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Beror väl på hur starkt man tar illa upp av detta. Alla har olika moraliska ståndpunkter och för vissa nöjer man sig med att kortet uppfyller ens krav. Andra anser att det är förkastligt och kommer inte köpa av Nvidia nästa gång medan en tredje sänder tillbaka korten. Inget av dessa är fel. Tycker att det är som sagt förkastligt av Nvidia och detta får mig att tänka över om nästa uppgradering kommer att bli ett Nvidia kort. Allt beror på vad AMD släpper till våren. Ska vara en ordentligt flopp från AMDs sida för att jag ska välja Nvidias GTX 970. Lutade mot det innan denna soppa.

visst inget av de tre alternativen är fel, Men jag vågar påstå att många av de som försvarar det hela med att det inte gör någon förändring i verkligheten försöker sätta sig på någon högre position och talar ner till alla som tycker detta är förkastligt, Men de flesta av oss hoppas jag vill inte ha ett samhälle där företag kan ändra sina specifikationer eller ljuga om dem i första början bara för att det ska låta bättre när de går ut till försäljning. nvidia har väll vad jag vet sponsrat iaf 2 av de 3 stor spelen detta problem dykt upp i så att de skulle missat något sånt här tvivlar jag starkt på,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är drivrutinerna som sköter jonglerandet. Spelet ser ett virtuellt minne och har ingen aning om mer än så. Drivrutinerna vet däremot om att de har 3,5 GB snabbt och 0,5 GB långsamt så de måste bedöa vilken data som ska läggas var. Det ändras ju dynamiskt också alltefter som spelet ändras. Viss data måste ju hållas i den snabba delen, typ allt som är relevant för det man jobbar på för stunden. Men många spel tycker ju om att cacha saker i VRAM. Nya Frostbite ska tydligen vara bra på att lägga beslag på så mycket minne det bara går just för att kunna ha så mycket som möjligt tillgängligt även om det inte används just för stunden. Så det verkar som att Nvidia har en del mjukvarumagi att jobba med som ser till att 4 GB virtuellt minne hamnar på rätt plats i det fysiska minnet. Verkar som att de kör vissa generella algoritmer baserat på typ av data och användningsmönster och en del är applikationsspecifikt. Drivrutinerna måste ju hela tiden hålla koll på att de där kattbilderna ligger på rätt ställe vilket verkar bli en del jonglerande. För det är mer avancerat än att bara börja fylla upp zon 0 och hoppas på det bästa.

Det syns tydligt det du beskriver om Nvidias diktering i vram användningen via sina drivrutiner.
Ett 780TI Allokerar endast 2200GB Vram i Battlefield 4K ultra utan AA medans ett Titan allokerar 2700GB fast än samma inställningar används.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks