Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

R9 290 är ett bättre köp, färskare siffror här

Vet inte vad du menar med färskare siffror, du länkar till exakt samma siffror som jag gör.

Men visst, tänkte inte på att 290 kanske var mer prisvärt än 290X. Tänkte bara i ren prestanda jämfört med 970.
Men beroende på vilka specifika kort man väljer så finns det 290 kort som ger klart mer prestanda per krona än 290X, det stämmer absolut.
Du kan ju få 290 för så lite som 2500:-, men samtidigt för så mycket som 3200:-. Och för 3200:- får du ett 290X. Så man får kolla och jämföra lite, men bästa priset på 290 är mer prisvärt än bästa priset på 290X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Men om nVidia inte farit med osanning så hade man ändå kunnat överklocka, så jag förstår inte riktigt ditt argument.

Självklart förstår du inte. Han argumenterar inte utan ger ett tips. Finns folk som gör på det viset, folk som vill vara hjälpsamma, som har ett intresse för hårdvara. Tycker det är bra istället för att heja på sitt lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Självklart förstår du inte. Han argumenterar inte utan ger ett tips. Finns folk som gör på det viset, folk som vill vara hjälpsamma, som har ett intresse för hårdvara. Tycker det är bra istället för att heja på sitt lag.

Tack <3

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om jag hade två 970 så skulle jag nu lämna tillbaka dom
Lite dålig stil att komma med något sådant nu när folk klagar
än vid release.

Varför lämna tillbaka? De är precis lika snabba som de var tidigare.
Precis lika snabba som de är i tester.

Jag är jättenöjd över hur de presterar. Oavsett vad specifikationerna säger på papper.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Undrar om alla butiker godtar alla returer som jag förmodar kommer att ske?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Förstår verkligen inte de som försvarar Nvidia. under inga som helst omständigheter är det okej att ljuga om specifikationer så här. Kvittar om det "bara gör skillnad för vissa" eller "Endast någon procent". Det är principen bakom om att man som konsument ska kunna göra ett korrekt och informerat val av vad man köper.

Självklart så har ju 970 inte helt magiskt över natt blivit ett dåligt kort.

Det är ju uppenbart att de tvingat dit en extra 0,5gb bara för att det ska se snyggt ut på pappret och på så sätt inte ligga efter AMD. Sedan har de inte berättat att den delen av minnet endast körs i en bråkdel av hastigheten. Hade de bara varit ärliga om detta från början hade det inte varit några problem.

Personligen så kommer nästa kort jag köper vara ett AMD kort pga principskäl.

Vilka är det som försvarar Nvidia? Knappast många eller? Det dom flesta poängterar är snarare att det inte är någon mening med att lämna tillbaka korten eller att dom skulle vara dåliga köp helt plötsligt. Det dom gjorde var inget annat än fel men när det gäller korten i sig är det bara onödigt att sälja eller lämna tillbaka för att byta till något annat

Permalänk
Medlem

Riktigt glad att jag tänkte till lite när jag köpte mitt 980.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Frågan återstår:
Är det intressant hur många blippar och duttar som egentligen finns under skalet ?
Prestandan är ju vad den är och har inte ändrats oavsett specifikationerna.
Hur många hade avstått att handla om dom angett 3.5GB minne istället ?

Permalänk
Medlem

Detta får man inte ta lätt vid! Tänk er bara att om Apple hade gjort något liknande, då hade alla tokhatat. Vi ska vara en opartisk och kritisk "PC Master Race", inte en jävla massa "Console Fanboys". Bara för att vi älskar nVidia över våra familjer och vänner så ska de fan inte särbehandlas!

Jag tycker det är skitdåligt från nVidias håll, och då är jag lite av en "nVidia-fanboy" :3

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Frågan återstår:
Är det intressant hur många blippar och duttar som egentligen finns under skalet ?
Prestandan är ju vad den är och har inte ändrats oavsett specifikationerna.
Hur många hade avstått att handla om dom angett 3.5GB minne istället ?

Men grejen är ju den att man kanske är orolig att kortet inte ska fortsätta prestera bra med nya och mer krävande spel?
Men har köpt kortet delvis för att det har 4GB minne och för att det garanterar en viss framtidssäkerhet.
Med 3.5GB minne så är det mindre framtidssäkert och redan idag så beter sig kortet väldigt konstigt ibland för vissa.
Även om det funkar bra just nu med dom spel jag spelar nu, så kanske jag inte blir så glad om 2 månader då problem uppstår även för mig i ett par nya spel.

Eller så kommer inte fler problem uppstå och det är inget problem.
Men den osäkerheten kan vara irriterande för många.

Permalänk
Medlem

Tyvärr svarade de inte så mycket mer på hur mycket prestanda man generellt tappar och om tredjepartsmjukvara kan övervaka använd minnesmängd på ett propert sätt (verkade ju hintas förut att så kanske inte var fallet). Iofs var första svaret mycket om detta men de kunde ju gått in lite djupare..

Men de har alltså myglat med specifikationer. På den grunden kan man ju säkert få byta ut sitt kort om man vill. Har man lite is i magen kanske man väntar på prestandatester från opartisk källa som kör liknande scenarion som Nvidia gjort i sitt första uttalande.

Rent realistiskt verkar kortet inte vara dåligt, men det är onekligen dåligt av Nvidia att inte röja specifikationerna propert från början. Det roliga är att vi som recensionsläsare ofta INTE tittar oss blinda på siffror i specifikation, så för oss hade det varit bättre om dessa saker stod rätt så vi kunde skita i dem och sedan läsa prestandaresultaten istället.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vissa verkar ta gravallvarligt på det här.

Jag rycker mer på axlarna och "jahapp."

Snacka om att göra en höna utav en fjäder. Har ni verkligen inget bättre för er än att grina över en sådan här skitgrej. Blir less på allt jävla gnäll!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vissa verkar ta gravallvarligt på det här.

Jag rycker mer på axlarna och "jahapp."

Snacka om att göra en höna utav en fjäder. Har ni verkligen inget bättre för er än att grina över en sådan här skitgrej. Blir less på allt jävla gnäll!

har du verkligen inget bättre för dig än att posta och gnälla på de människor som faktiskt reagerar eller skulle du föredra om vi alla bara struntade i det så att företag kunde sätta sånt här i praxis?

Vi kanske ska ta bort lagarna om falsk marknadsföring för din skull också så att ingen gnäller någonsin?

Permalänk
Medlem

Vad skulle hända om dom gjorde likadant med deras Quadro-serie? Bojkottning?

Visa signatur

.ASUS Rampage V Extreme - Intel Core i7 5960X - 32GB Corsair Dominator 2666MHz CL15 - 2xSamsung PRO 850 1TB RAID0 - Corsair AX1500i - ASUS Geforce GTX980 STRIX 3-way SLI.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Sirme:

har du verkligen inget bättre för dig än att posta och gnälla på de människor som faktiskt reagerar eller skulle du föredra om vi alla bara struntade i det så att företag kunde sätta sånt här i praxis?

Jo men det är inte en sådan stor grej som alla vill få det att verka som.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Köpte mitt december 2014 kollade olika recensioner från september ca 3 månader innan köp - HELT OTROLIGT detta inte kom upp tidigare.

Dock har jag inte haft några problem köra spel på ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

But so far with this new information we have been unable to break the GTX 970, which means NVIDIA is likely on the right track and the GTX 970 should still be considered as great a card now as it was at launch. In which case what has ultimately changed today is not the GTX 970, but rather our perception of it.

http://anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting-the-specs-exploring-memory-allocation/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vilka är det som försvarar Nvidia? Knappast många eller? Det dom flesta poängterar är snarare att det inte är någon mening med att lämna tillbaka korten eller att dom skulle vara dåliga köp helt plötsligt. Det dom gjorde var inget annat än fel men när det gäller korten i sig är det bara onödigt att sälja eller lämna tillbaka för att byta till något annat

Tillräckligt många kommentarer som är ursäktande och innehåller saker som:

"Eller menar ni att ni har suttit och räknat på hur kortet kommer att prestera med antalet ROP enheter och CUDA-kärnor"
"Dagens bortskämda snorungar..."
"Klart folk köpte baserat på x antal rasterenheter.... 90% kollade inte ens specifikationerna."

Som jag skrev i mitt första inlägg: "Självklart så har ju 970 inte helt magiskt över natt blivit ett dåligt kort. "

Om jag ägde 970 så hade jag funderat på att lämna tillbaka det pga princip skäl.
Nvidia ska inte ostraffat kunna ljuga för sina konsumenter, det ska svida om de håller på så.

Permalänk
Medlem

Jag tycker som så här. OM det är så att bara 3.5GB går att använda och de sista 500MB ger en enorm prestandaförlust, då är det något man med all rätt kan vara missnöjd över. Det kanske inte spelar någon roll för de flesta spel idag, men kommer göra det någon gång i framtiden. Då är det rätt surt. Reklamering eller rejäl kompensation på något höger.

Men är det så att 500MB-segmentet handlar om någon procents mer prestandaförlust jämfört med 980 (som Nvidia påstådde i första uttalandet), då känns det rätt överlevnadsbart och man kan nog fortfarande kalla det ett 4GB-kort. Om än så vill man ju fortfarande muttra lite och kanske få ett gratis spel eller något.

Upprepar mig, vill se opartiska tester.

Såg att Ryan på Anandtech sade det också, att hade de bara skrivit rätt specs i press-kitet från början så hade hela det här nog varit en fot-not i recensionen och ingen hade brytt sig. Aj aj, Nvidia.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jo men det är inte en sådan stor grej som alla vill få det att verka som.

och varför är det inte det?
visst 970 är fortfarande ett väldigt bra kort, De har inte tappat någon reell prestanda, bortsett från att det inte är lika "framtidssäkrat som förut" detta hade varit ett mindre problem för ett par år sedan innan de nya konsollerna kom in i matchen med sina 8 gb minne istället för 512 mb.

faktumet att ett företag ljög och lovade en viss nivå av prestanda vid en viss minnesmängd nämnligen 4g och gjorde detta med oärliga intentioner är inte det de största problemet? och du anser inte att det är en tillräckligt stor grej?

Berätta du gärna för oss som gör en grej av det här varför vi inte ska det:)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sirme:

Dagens okritiska konsumenter..

Det finns ungdomar som sparar ihop till att köpa kort som dessa, det finns massor med människor som köper kort som dessa som får spara in på annat bara för att känna att de kan se fram emot trevlig prestanda, men enligt dig är det alltså ok, Ska vi inte ta och göra detta till en branschstandard eftersom man bara är en bortskämd snorunge annars om man inte bryr sig?,

Det är dåligt att man inte får ut full prestanda när mer minne krävs, här kan jag förstå om några vill få det utbytt eftersom detta inte var något som var känt när man köpte grafikkortet.

Med det sagt så förstår jag inte varför det är så farligt att de överdrev med lite siffror i fallet med rasterenheter samt L2-Cache när dessa inte har någon påverkan på köp när det är benchmarks å recensioner man går efter, "falsk marknadsföring" nja ganska obetydligt i min mening.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Det är dåligt att man inte får ut full prestanda när mer minne krävs, här kan jag förstå om några vill få det utbytt eftersom detta inte var något som var känt när man köpte grafikkortet.

Med det sagt så förstår jag inte varför det är så farligt att de överdrev med lite siffror i fallet med rasterenheter samt L2-Cache när dessa inte har någon påverkan på köp när det är benchmarks å recensioner man går efter, "falsk marknadsföring" nja ganska obetydligt i min mening.

Möjligt att det känns irrelevant när dessa siffror om bara syntes i press-kit (och därmed på nyhetssajter) men inte på Nvidias webbsida. De brukar vad jag vet inte gå in i sådana detaljer när de saluför på köpesidor, utan det är för entusiasterna som dessa mer detaljerade specifikationer röjs. Tycker väl inte det gör det moraliskt rätt men blir det någon slags rättegång om detta så lär det vara något Nvidia kommer understryka rätt hårt

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd

Kan inte heller säga att jag bryr mig fast jag har 2 st Dom duger kanon till mig.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Sirme:

och varför är det inte det?
visst 970 är fortfarande ett väldigt bra kort, De har inte tappat någon reell prestanda, bortsett från att det inte är lika "framtidssäkrat som förut" detta hade varit ett mindre problem för ett par år sedan innan de nya konsollerna kom in i matchen med sina 8 gb minne istället för 512 mb.

faktumet att ett företag ljög och lovade en viss nivå av prestanda vid en viss minnesmängd nämnligen 4g och gjorde detta med oärliga intentioner är inte det de största problemet? och du anser inte att det är en tillräckligt stor grej?

Berätta du gärna för oss som gör en grej av det här varför vi inte ska det:)

Jag ser bara till mig själv, nej jag anser inte det är en så jäkla stor grej.
Däremot säger jag inte att Nvidia har rätt i att göra såhär, eller att de "skall komma undan", men det var samma sak när det var spoltjut -trådarna för några månader sedan, också det med det omtalade 970-kortet. Då returnerades det kort till höger och vänster.

Eller varför inte ta upp de oändliga inläggen med Xbox one enheterna som lät så de väckte mormor i grannkommunen?

Det som stör mig mest, är de som matar trådar som dessa och förstorar problemen till mer än vad de är. Detta får folk att börja tycka sina prylar plötsligt är dåliga, från att vart jättenöjda med dem.

Tjafsa på för all del, men det kommer inte leda någon vart mer än lite extra arbete för företaget i fråga och sedan är det nog med det.

Men... Jag är småbarnsförälder, och kanske är det så att min tolleransnivå är nog snäppet högre än vissa andra här som reagerar på att jag tycker vi skall lugna oss lite i "bojkotta Nvidia -svärmen."

Carry on, Carry on.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

De räkna väl inte med denna upptäckt, de skulle bara aktivera denna lilla bit minne till full hastighet/full bandbredd och öka klock samt volten för att ha ett 970ti. Billigare att tillverka och lättare att visa kontrast mellan ti och icke ti. Två flugor i en smäll trodde de på

Permalänk
Medlem

Inte för att GTX 970 är ett dåligt kort, min broder har köpt ett och han är väldigt nöjd. Det är ett kort för ett bra pris, däremot så är det ju givetvis beklagligt att deras första specifikationerna inte stämde.

Däremot så tyckte jag då GTX 970 och 980 släpptes att det var lite konstigt att dom båda hade 4GB Vram, och detta fick ju nu en förklaring.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Det är dåligt att man inte får ut full prestanda när mer minne krävs, här kan jag förstå om några vill få det utbytt eftersom detta inte var något som var känt när man köpte grafikkortet.

Med det sagt så förstår jag inte varför det är så farligt att de överdrev med lite siffror i fallet med rasterenheter samt L2-Cache när dessa inte har någon påverkan på köp när det är benchmarks å recensioner man går efter, "falsk marknadsföring" nja ganska obetydligt i min mening.

Obetydligt i den meningen att i 99% av fallen inom datorvärden nuförtiden och speciellt på highend grafikkort så är högre siffror = bättre prestanda, de marknadsförde sitt GTX 970 som mindre stympat än vad det är och visade på att kortet var bättre än var det är oavsett vilken reell skillnad det hade gjrt för att kortet skulle se bättre ut och sälja bättre och när man gör något för att en produkt ska se bättre ut än vad den är för att sälja mer är det falsk marknadsförning,

Det bygger på samma princip som anledningen till varför butiker använder sig utav 499 kr istället för 500 kr eller 5999 kr istället för 6000 kr, eller varför man använder röda lappar för extrapriser och det är för att det är så lät att manipulera våra undermedvetna plocka upp en bok i grundläggande psykologi så kommer du förstå varför detta är så fult,

Nu orkar jag inte debattera mer med er eftersom ni ändå inte kommer ångra er, utan jag får bara hoppas att tillräckligt många reagerar istället för att försöka sopa det under mattan.
så god kväll på er:)

Permalänk
Avstängd

Jag tyckte väl att det var konstigt att Nvidia släppte grafikkort i samma prisklass som AMD brukar göra. Det hela kändes så skumt och så nu kommer denna nyheten. Jadå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

GTX 980 tillbaka skickat i väntan på 380X/GM 200 så tillbaks till 280x @ 1180/1600 - M100 256 GB.
Vilket trolleri

på vilket sätt är det ett trolleri?;) jag fick ett utmärkt exemplar av gtx 980 G1 gaming som gjorde 1528 boost och 7900 mhz på minnet och som dessutom var tyst:), däremot var jag inte riktigt nöjd med prestandan ändå även om det var ett underbart kort^^ för jag tänkte denna gång att inte bara köra på det som är mest bang for the buck^^ så jag tänker inte uppgradera på ett par år efter jag byter ut mitt 280x vilket inte kan hända snabbt nog, Men nyfikenheten på 380x och fullstora GM 200 kretsen blev för mycket så skickade tillbaka det^^

Permalänk
Skrivet av MatsSvensson:

Bwah, mitt grafikkort har bara 3.5 GIG ram och jag har slut på kexen till min ryska kaviar!!

Dagens bortskämda snorungar...

Du jag har slitit jävligt hårt för dom 3690 kronor jag gav för min 970! Så kom fan inte o kalla mig bortskämd snorunge! Jag har haft sttuering hur länge somhelst det har bara inte kunnat lösas men drivers etc. Men du kanske har en fantastisk lösning till hur jag ska kunna flyga i bf4 utan att jag stuttrar??????????

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....