Lista på Baytrail SOC datorer

Permalänk
Medlem

Hur står sig dessa baytrial mot Rpi 2 i syfte till media uppspelning, nån som hunnit testa?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Om du ska ha den som mediaspelare, är det då relevant med surf med många öppna flikar?

För att det skulle användas ibland?
Behöver inte vara många däremot.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bärplockaren:

Hur står sig dessa baytrial mot Rpi 2 i syfte till media uppspelning, nån som hunnit testa?

Rent prestandamässigt spöar de skiten ur Rpi 2:an. Dock ska man bara spela lite videos så fungerar båda lika bra. Möjligen att Rpi 2 hackar lite om de fortfarande lider med Ethernet chippet som äverhettade i rpi 1.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hur står sig dessa baytrial mot Rpi 2 i syfte till media uppspelning, nån som hunnit testa?

Pi 2 (och framför allt Pi 1B) är ju lite klenare, men spela upp http://jell.yfish.us/media/Jellyfish-80-Mbps.mkv är inga problem alls.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Rent prestandamässigt spöar de skiten ur Rpi 2:an. Dock ska man bara spela lite videos så fungerar båda lika bra. Möjligen att Rpi 2 hackar lite om de fortfarande lider med Ethernet chippet som äverhettade i rpi 1.

Skrivet av MatteN:

Pi 2 (och framför allt Pi 1B) är ju lite klenare, men spela upp http://jell.yfish.us/media/Jellyfish-80-Mbps.mkv är inga problem alls.

Yes tackar då blir det lägga en beställning på en Rpi 2, då jag rota runt lite i lådorna hitta jag minneskort och strömadapter så då kommer man undan med att spara en liten peng också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är det någon mer en jag som beställt en pipo x7? jag gjorde det från geekbuy.com. Men har inte fått min än verkar som det är något strul med att få ut sina enheter. Någon annan som fått sin?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Är det någon mer en jag som beställt en pipo x7? jag gjorde det från geekbuy.com. Men har inte fått min än verkar som det är något strul med att få ut sina enheter. Någon annan som fått sin?

Dom har tydligen fått in nya nu som dom testar, försöker avbeställa min eftersom det har tar sådan tid men att göra det är ett rent helvete...

Har skrivit 8 mail med "cancel my order please" som agenda och varje gång svarar dom med att dom lovar att skicka den snart men dom respekterar mitt val om jag verkligen inte vill ha den, har gjort mitt val både på mail och två gånger i deras chatt, det händer ingenting....

Blir ju inte förtvivlad om dom skickar den och jag får hem den, jag gjorde ju ett val när jag betalade men det kommer ju garanterat inte att bli ett till köp därifrån.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Dom har tydligen fått in nya nu som dom testar, försöker avbeställa min eftersom det har tar sådan tid men att göra det är ett rent helvete...

Har skrivit 8 mail med "cancel my order please" som agenda och varje gång svarar dom med att dom lovar att skicka den snart men dom respekterar mitt val om jag verkligen inte vill ha den, har gjort mitt val både på mail och två gånger i deras chatt, det händer ingenting....

Blir ju inte förtvivlad om dom skickar den och jag får hem den, jag gjorde ju ett val när jag betalade men det kommer ju garanterat inte att bli ett till köp därifrån.

Jag avbeställde min CX-W8 från Banggood när det var oklart om det var 16 eller 32GB. Det tog nån dag innan dom svarade och strök min order och ytterligare nån dag innan pengarna var tillbaka. Så hos Banggood fungerar det bra om man vill avbeställa.

Hjälper ju inte dig, men mer tips hur det fungerar på andra sidor

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Jag avbeställde min CX-W8 från Banggood när det var oklart om det var 16 eller 32GB. Det tog nån dag innan dom svarade och strök min order och ytterligare nån dag innan pengarna var tillbaka. Så hos Banggood fungerar det bra om man vill avbeställa.

Hjälper ju inte dig, men mer tips hur det fungerar på andra sidor

Yes, samma hos aliexpress, den säljaren som jag beställde ifrån var snabb och trevlig.

Börjar kännas lite krystat att få tag på någonting just nu, har du satt ner foten och fått tag på något än eller letar du fortfarande?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Yes, samma hos aliexpress, den säljaren som jag beställde ifrån var snabb och trevlig.

Börjar kännas lite krystat att få tag på någonting just nu, har du satt ner foten och fått tag på något än eller letar du fortfarande?

När jag avbeställt så fick jag svar på att det var 32GB så då beställde jag igen. Dock finns dom inte i lager. Ska komma in 13/2. Men dom har skjutit fram det ett par gånger så får se om det stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

När jag avbeställt så fick jag svar på att det var 32GB så då beställde jag igen. Dock finns dom inte i lager. Ska komma in 13/2. Men dom har skjutit fram det ett par gånger så får se om det stämmer

Mm, från andra säljare så har dom sagt att dom inte får in några nya förrän efter deras spring holiday, alltså efter den 24/2.

Jag drar nog en beställning från den största av försäljarna på Ali, han svarade fort i chatten och var ärlig, men jag väntar nog till den 13:e så får vi se om banggood faktiskt får in den:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Mm, från andra säljare så har dom sagt att dom inte får in några nya förrän efter deras spring holiday, alltså efter den 24/2.

Jag drar nog en beställning från den största av försäljarna på Ali, han svarade fort i chatten och var ärlig, men jag väntar nog till den 13:e så får vi se om banggood faktiskt får in den:)

Om dom inte får in den 13de så kommer jag att avbeställa min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om dom inte får in den 13de så kommer jag att avbeställa min.

Har du någon plan B eller struntar du i det hela då?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Har du någon plan B eller struntar du i det hela då?

Vet inte riktigt. Väldigt sugen på en men vill ha den nu. Inte om en månad. Har du tips på nåt bra ställe att köpa på?

Permalänk
Medlem

Hur står sig dessa med Bay Trail T mot t.ex. http://cdon.se/hemelektronik/ecs/ecs-liva-32-gb-with-windows-... med Bay Trail M?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aene:

Hur står sig dessa med Bay Trail T mot t.ex. http://cdon.se/hemelektronik/ecs/ecs-liva-32-gb-with-windows-... med Bay Trail M?

Förvirrande namn är enda grejen.
Båda använder Silvermont arkitekturen.

Bay Trail M är generellt sett Celerons och ibland pentium och ses med prefixet N.
N2805 t ex.

Det är egentligen bara en Bay Trail T med lite högre SDP. Sedan kan det finnas skillnader med USB anslutningar och dylikt i chipset:et. Inget jag orkar söka på idag direkt.

Toppmodellerna av Bay Trail M har 7.5W TDP och 4.5W SDP mot Bay Trail T som har 4.5W TDP och 2.2W SDP. Egentligen som helst skillnad.

Dock kan man få en Bay Trail M som är sämre än en Bay Trail T så jämför exakt modell istället. Det är som att man ska jämföra en Haswell (okänd modell) och se om den är bättre än en i5 3570k bara beroende på att det är en haswell.

Lättast att tänka: Bay Trail Tablett och Bay Trail Mobile.
Tablett - Surfplattor (800-4500kr)
Mobile - Laptops (2300kr-3800kr ca)
Prestandan är mer eller mindre identisk på det stora hela.

Den du har i produkten ovan presterar sämre än en Z3736f som har dubbla antalet kärnor i flertrådade laster. Dock har denna Z processor lägre SDP och således kortare turbo-intervall. Båda fungerar utmärkt för att titta på 1080p filmer och surfa webben. Använder min surfplatta med Z3745 hela dagarna. Aldrig för slö för videos/youtube etc. Dock skall man undvika Chrome och firefox i desktopläge, tar mycket mer prestanda än den inbyggda IE ModernUI.

Har även spelat:
Grim Fandango Remastered (laggar med modern renderingsmotor i vissa scener, laggar aldrig i den äldre motorn som går att välja)
Monkey Island - Fungerar perfekt.

Kontentan:
M i billiga laptops som har lite mer batteri och måste boost:a lite mer under vissa laster. Ej Subventionerat.
T för tabletts, även ofta subventionerat till tillverkare i Asien för Intel vill slå sig in på tablett marknaden (vilket de verkar lyckas med).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Har du någon plan B eller struntar du i det hela då?

Fick precis ett mail att dom har skickat min. Så jag återkommer när jag fått den.

Permalänk
Medlem

skickade mail om att avbeställa min pipo x7 står presale 03/10/15 nu alltså har de skjutit på de en månad till. Är dock fortfarande sugen på en pipo x7 eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Fick precis ett mail att dom har skickat min. Så jag återkommer när jag fått den.

Najs! Kul att något ställe levererade i alla fall!

Ska bli intressant att höra vad du säger om den.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Hi hi vad roliga dom är trodde jag fått ett svarsmejl från geekbuy men de var att varan var skickad så under nästa vecka får ja hem min leksak pipo x7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även jag har fått min Pipo x7 skickad från Geekbuy. Är grymt nyfiken på hur den kommer prestera...

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Jag avbeställde min CX-W8 från Banggood när det var oklart om det var 16 eller 32GB. Det tog nån dag innan dom svarade och strök min order och ytterligare nån dag innan pengarna var tillbaka. Så hos Banggood fungerar det bra om man vill avbeställa.

Hjälper ju inte dig, men mer tips hur det fungerar på andra sidor

Jag fick hem en CX-W8 för någon månad sedan.
Windows 8.1 som är förinstallerat går inte att aktivera på den, så jag löste det med en "alternativ" version av windows. Drivare till zotacs pico fungerar utmärkt till denna om man bestämmer sig för att installera egen version av windows. Jag löste det genom ett mail till zotacs support, som skickade mig en länk till deras drivare.
Jag kör min i sovrummet som htpc med Kodi och är riktigt nöjd! Blir inte varm och den är rapp som tusan för att kosta knappt 800kr inkl frakt.
Det är 32gb mmc i den jag fick hem.
Jag beställde på aliexpress i början av januari och fick hem den knappt 3 veckor senare.

Jag har lyckats få igång ubuntu via usb, men än så länge har jag inte haft framgång med att installera det för permanent bruk. Drivare för hdmi-ljud etc trasslar. Får hoppas på en framtida fix i ubuntu för baytrail-prylar.

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av dobber:

Jag fick hem en CX-W8 för någon månad sedan.
Windows 8.1 som är förinstallerat går inte att aktivera på den, så jag löste det med en "alternativ" version av windows. Drivare till zotacs pico fungerar utmärkt till denna om man bestämmer sig för att installera egen version av windows. Jag löste det genom ett mail till zotacs support, som skickade mig en länk till deras drivare.
Jag kör min i sovrummet som htpc med Kodi och är riktigt nöjd! Blir inte varm och den är rapp som tusan för att kosta knappt 800kr inkl frakt.
Det är 32gb mmc i den jag fick hem.
Jag beställde på aliexpress i början av januari och fick hem den knappt 3 veckor senare.

Jag har lyckats få igång ubuntu via usb, men än så länge har jag inte haft framgång med att installera det för permanent bruk. Drivare för hdmi-ljud etc trasslar. Får hoppas på en framtida fix i ubuntu för baytrail-prylar.

Lägg gärna länken till Zotacs drivrutiner här eller skicka via PM.

Har du provat att lägga in Windows 10?

Och du får gärna uppdatera om du får ordning på Ubuntu/Linux. Elle om du hittar tips på hur man ska installera Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Lägg gärna länken till Zotacs drivrutiner här eller skicka via PM.

Har du provat att lägga in Windows 10?

Och du får gärna uppdatera om du får ordning på Ubuntu/Linux. Elle om du hittar tips på hur man ska installera Linux.

Jag följde denna guide för ubuntu:
http://liliputing.com/2014/10/run-ubuntu-zotac-zbox-pico-mini...

Länk till drivrutiner: http://support.pcpartner.com/support/temp/B253_Win81_Driver.z...
Den är dock temporär, så skynda er att ladda hem.. Bör fungera på flertalet mini-pc-med-baytrail-atom.

Jag har inte provat windows 10. Jag låter någon annan göra grovjobbet

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Fick min Pipo X7 igår. Med Kodi provade jag en full blueray och det gick hur bra som helst, ca 30Mbps från NAS. Dock så streamingtjänster som använder silverlight är det hackigt som tusan. Så lite tråkigt att inte kunna titta på Viaplay och TV4 Play mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Fick min Pipo X7 igår. Med Kodi provade jag en full blueray och det gick hur bra som helst, ca 30Mbps från NAS. Dock så streamingtjänster som använder silverlight är det hackigt som tusan. Så lite tråkigt att inte kunna titta på Viaplay och TV Play mm.

Du har inga planer på att göra en overview film eller liknande på denna?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

funkar tjänster med silverlight bättre under linux?? Hörde också att man kunde få HD audio under linux

Permalänk
Medlem

Har hunnit provköra min Pipo x7 nu litegrann och måste säga att jag imponeras av prestandan. För det priset (ca 950kr) är maskinen ett kap.

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

funkar tjänster med silverlight bättre under linux?? Hörde också att man kunde få HD audio under linux

Silverlight är från Microsoft, funkar inte med Linux.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.