Köpråd: spelburk uhd, gsync ~ 30k - 35k

Permalänk
Medlem

Köpråd: spelburk uhd, gsync ~ 30k - 35k

Har efter mycket om och men bestämt mig för att pensionera min gamla trotjänare... http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/1352943-saljrad-gaming-rig-i-livets-host/

Spargrisen är slaktad och jag är väldigt benägen att impulsköpa något i stilen med http://www.inet.se/kundvagn/visa/7701015/2015-01-31

Den ska alltså vara endast till spel. Allt annat gör jag på min iMac. Kom gärna med förslag och idéer! Det enda obligatoriska är då skärmen (minst 27", 4k, G-sync). So Nvidia it is... Jag avråder å det bestämdaste från att ens komma i närheten av en G-sync-skärm. Man blir torsk på det direkt. Eller är det bara jag???

Budgeten ligger på 30 - 35 lax som sagt.

I värsta fall skulla jag kunna slakta sparspädgrisen och koka ihop något sådant i stället:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7701041/2015-02-11
Men är det värt det?

stavfel
Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk

ett litet fel bara du kan inte ha dvd i det chassit annars ser det bra ut!
skulle ta alternativ 2 mer framtidssäker än det andra med ny socket om du kan lägga 2k till

Visa signatur
Permalänk

faila lite sorry tog fel vagn mm sry my bad!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fast det + G-sync-skärmen blir ju 40k. Plus OS. Plus montering. Någon måtta får det vara på härligheten, tyvärr.

Sedan så tror jag inte att jag behöver 7 st. 140 mm chassifläktar till en början. Finns dessutom bara plats för 5 st. i den lådan.

Hur tänkte du där kring MSI vs EVGA GTX:ena? 2000 kr mer för 2 kort som är 1 cm kortare och har 50 Mhz högre klockfrekvens känns dyrt.

2400 Mhz CL 14 vs 3000 Mhz CL 15 gör nog i princip ingen skillnad alls och definitivt inte för mig som enbart ska ha den som gaming pc. Inte värt 1300 spänn.

Vill bara tillägga att jag inte kommer att ägna mig åt några större överklockningsprojekt med den datorn...

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem

kan inte välja så tung kylare vid montering, antingen enklare torn eller sluten vattenkylning.

ingen höjdarskärm du köper egentligen, det finns två paradnummer vilka är 4k och gsync. vad gäller resten så är det en tn-panel på 60hz med ett ganska plastigt bygge vad jag kommer ihåg, alltså inget exceptionellt direkt.

5930k känns som en sämre investering jämfört med 5820k.

skulle gärna ha sluppit killer nic om jag lade knappt 3000kr på ett moderkort.

1000w är helt klart överdrivet för 980 sli, agget är dessutom bara semimodulärt med färgglada kablar vilket jag ser som mycket konstigt i prisklassen.

8.1 pro vet jag inte om det är värt det för så många. har det själv men har ingen koll på vilka funktioner man får men inget jag märker av jämfört med vanliga i min bärbara i alla fall. å andra sidan är det ganska små summor i sammanhanget.

mycket vettigt pris på grafikkorten. vad gäller kylaren så är msi tf5 alldeles utmärkt, dock ganska ful (tycker jag men smaken är som baken). kortet fick 9,9/10 av tpu, strix fick 10/10, inga dåliga betyg. acx 2.0 fick toppklass av swec. med den här prisskillnaden tycker jag att det klara valet är msi, skulle även valt msi om priset var lika (med vissa undantag, främst om man ska vattenkyla, om man är noga med att få så bra kundservice som möjligt vilket evga är mycket duktiga på eller om man tror att man kan komma att utnyttja evga step-up program).

vad gäller minnen så är det lika ointressant på ddr4 som det är på ddr3 enligt linus test (https://www.youtube.com/watch?v=utWnjA4NzSA). känns snarare som något man är tvungen att köpa om man köper x99, inte något man är ute efter.

inser nu att jag endast tittade på din dyrare. rent spontant tycker jag inte att det är värt det med x99 i en speldator men inget jag sätter mig emot i den här prisklassen.

Permalänk
Skrivet av iCannot:

Fast det + G-sync-skärmen blir ju 40k. Plus OS. Plus montering. Någon måtta får det vara på härligheten, tyvärr.

Sedan så tror jag inte att jag behöver 7 st. 140 mm chassifläktar till en början. Finns dessutom bara plats för 5 st. i den lådan.

Hur tänkte du där kring MSI vs EVGA GTX:ena? 2000 kr mer för 2 kort som är 1 cm kortare och har 50 Mhz högre klockfrekvens känns dyrt.

2400 Mhz CL 14 vs 3000 Mhz CL 15 gör nog i princip ingen skillnad alls och definitivt inte för mig som enbart ska ha den som gaming pc. Inte värt 1300 spänn.

Vill bara tillägga att jag inte kommer att ägna mig åt några större överklockningsprojekt med den datorn...

detta var en korg till mig själv som jag råkade skicka till dig därför hade den fler fläktar till min andra burk också och sen ingen skärm. ber om ursäkt my bad!

nu blev det rätt
1150 plattform: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7705180/1150
x99 Plattform: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7705168/x99
själv föredrar jag windows 7 för att jag gillar inte hur windows 8 ser ut bara jag som är lite skum kanske vet inte men annars så kan du bara byta till win 8!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kan inte välja så tung kylare vid montering, antingen enklare torn eller sluten vattenkylning. .

Jo, det var jag medveten om. Kylaren monterar jag själv. Anledningen att jag inte vill bygga datorn själv är främst pga Inets funktionstest. Har inte tålamod att felsöka en uppsjö av sprillans nya datorkomponenter för att sedan efter ett par svettiga kvällar komma fram till att det är glapp i kontakt #3948. Dessutom blir det sällan snyggt i en låda jag har våldfört mig på så det överlåter jag till folk som gör det 10 gånger snabbare och oändligt mycket nättare rent estetiskt. Det betalar jag gärna 799 kr för.

Skrivet av versions:

ingen höjdarskärm du köper egentligen, det finns två paradnummer vilka är 4k och gsync. vad gäller resten så är det en tn-panel på 60hz med ett ganska plastigt bygge vad jag kommer ihåg, alltså inget exceptionellt direkt.

Håller med, den är inte top tier på något sätt. Hade också gärna haft några fler ingångar. Grejen är bara att jag inte hittar något bättre in den prisklassen och storleken. Minst 27", 4k och G-sync är ju som jag skrev ett måste för mig. Hade (inte i gaming-sammanhang) sedan flera år tillbaka dagarna i ända glott in i en 27" QHD och sedan november förra året var det t o m en 27" 5k Retina. Nu i dagsläget har jag blivit så pass fördärvad av sådana mått och upplösningar att det nu är omöjligt att nöja mig med mindre än 4k. Töntigt, jag vet... Och G-sync är bara så j*vla underbart. Har förresten tittat fysiskt på den här XB280HK och tycker trots allt att den är bra valuta för pengarna. Men visst, riktigt min drömskärm är det inte.

Skrivet av versions:

5930k känns som en sämre investering jämfört med 5820k.

Skrivet av versions:

inser nu att jag endast tittade på din dyrare. rent spontant tycker jag inte att det är värt det med x99 i en speldator men inget jag sätter mig emot i den här prisklassen.

Det lutar åt x99. Har väldigt lite med presumtiva prestandavinster att göra för min del. Handlar väl mest om att jag vill ha den där "nybilsdoften" när jag nu ändå ska köpa allting nytt.
5930k vs 5820k: dessa 12 extra pci-e lanes saknar ju uppenbarligen betydelse men det är helt enkelt bara för att. Vad ska jag kalla det? Själsro? E-penis? Slöseri? Vem vet...
Såg att både Netonnet och Komplett säljer 5930k för 5,7 k; det går nog att ordna att få det priset på Inet med. Då blir det "endast" 1600 kr kastat i sjön.

Skrivet av versions:

...agget är dessutom bara semimodulärt. ..

Det har du förstås rätt i. Tack för det! Tänkte jag inte ens på.
Men 1 kW ska jag ha. Bränt barn skyr elden...

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition