Skrivet av lastninja:
Jodå, enkelt att använda sista 0,5GB, om man bara gör lite ansträngning. Så här går det till, finns flera exempel:
• I enklare ordalag kan man säga att dom sista 512MB endast får användas till att max 1/8 av skärmytan får täckas med dessa texturer. I det scenariot får man fullskalig framerate. Därför måste man selektivt välja vilka texturer som aldrig ska synas över speciellt stora ytor - och ja, såna texturer finns alltid i spel.
En variant är att man tar texturer från olika delar av spelkartan så att endast ett fåtal kan dyka upp i en given situation.
• Man kan även lösa det genom att placera dom lättare, mindre detaljerade texturerna i det minnet. Och dom tyngre mer bandbreddskrävande i det snabba. Man kan även prioritera bort texturer till det slöa, som inte ska bearbetas med några särskilda effekter (fx är fillrate krävande)..
• Finns även andra lösningar som bygger på att 87.5% av dessa 512MB är i idle, men att man hela tiden alltså har åtkomst till 12.5% valbart (som i pungt 2). Detta är helt normalt betende för alla spel som spelas idag.
• För att förtydliga - Man jobbar med en likadan approach som man gör på Xbox One, när man prioriterar vad som behöver hög fillrate och lägger dessa i dom snabba 3,5GB.
Med ovanstående lösningar kommer 970'n prestera som vilket annat kort som helst! Fan vad det verkar svida för vissa när man gång på gång motbevisar er. Synd att du inte verkar kunna programmera för då hade du lixom förstått att approachen jag beskriver "kringgår svagheterna i arkitekturen" och låter alla 4GB glänsa i full framerate ...Men istället retar det bara gallfeber på såna som dig, för jag antar att det inte finns nån annan anledning att du slänger in sån där sarkastisk bad ass attityd genom hela ditt inlägg.
Jodå, jag kan kringå behovet av att dessa 0,5GB ska behöva vara snabbt. Minnets hastighet blir tillräcklig när det endast används på en liten del av skärmen.
Allt jag gjort är att ge välutvalda exempel som tydligt visar dubbelmoralen i denna tråd. Det blir extra tydligt när du och så många andra direkt går på defensiven så fort ni märker att AMD gjort bort sej på precis samma sätt
Personligen hoppas jag att Nvidia klarar sej just för att dom löst problemet precis lika väl som AMD gjorde med X4/X3'an..
Stämning tycker jag hade varit på sin plats om Nvidia/AMD inte erbjöd utbytesrätt/rabatt för drabbade kunder - men så är inte nu fallet.
Du gillar tydligen att uttrycka dej med en sarkastisk bad ass attityd, så jag antar att det blir passande att avsluta så här:
Att du är ett fan av stämningar får stå för dej, men du får väl hoppas att dina misstag du gör i livet, även när du alltså erbjuder kompensation, oxå leder till stämningar. Du gillar ju tydligen det upplägget?
EDIT: Det där med att jag ska hitta källor är inte speciellt svårt, men ingen här har kunnat redovisa en enda trovärdig källa som ska demonstrera att spel inte kommer funka som dom ska. Istället visar man videos med psykadeliska effekter som istället snarare verkat bero på felaktig programvara. Om du är intresserad av AMD's uttalanden kring "äkta 8-kärnighet" rekommenderar jag dej att läsa artiklar/intervjuer från när 2nd gen bulldozer, och även piledriver releasats. Men känner faktiskt inte för att själv gräva fram nånting, o speciellt inte när du inte änns kan redovisa på nått pålitligt sätt effekten av GTX 970's långsammare minne i spel.
De lösningarna du presenterar är inte exakt något Nvidia kan/borde patcha, utan något som speldesigners måste ha i åtanke/saker som helt enkelt inte fungerar så fint i praktiken. De ovanstående lösningarna låter helt enkelt inte fullt realistiska. Jag nämner punkterna i sifferform istället:
1. Så texturerna som inte ska täcka stora delar av skärmen läggs i det långsamma minnet? Dvs små texturer är långsamma? Ok. Låter som en något speciell lösning för att implementeras till endast ett grafikkort. Visa gärna på lite fakta som stödjer detta. Det vore intressant att läsa!
2. Lättare och mindre detaljerade texturer läggs i det långsamma minnet, I see. Jag ser inte riktigt hur det löser problemen, men tja.. Kanske. Jag som alltid sett att mer lågupplösta texturer laddas först i spel där det går lite tungt. Hade det verkligen fungerat bra att lägga dom på den långsamma delen och sen ha det mer krävande i den resterande delen?
3. 87.5% av 512MB är idle, dvs det används inte? Alltid eller? Så man har 64MB som man har åtkomst till alltid? Var kommer den här teorin från, och exakt hur löser det bandbreddsproblemen? Normalt beteende för alla spel som spelas idag..? :/ Är det inte lite väl ospecifikt? Gärna en liten referens här.
4. Hur du nu menar att Xbox prioriterar "snabbt" minne? Menar du då dess hur den använder sitt eSRAM? Jag antar att du menar det eftersom annars finns väl bara 8GB DDR3 @ 2133MHz? Jag vet inte om du kan översätta det där rakt av att gälla för GTX 970. Sen igen, är inte det något som speldesigners måste göra?
Nu är jag verkligen ingen hardcore programmerare med 20+ års relevant erfarenhet inom detta.. Men.. Det låter som om de flesta lösningarna verkar väldigt lika vad Nvidia redan har försökt att göra, dvs bortprioritera den långsamma delen av VRAM poolen. De andra lösningarna verkar vara optimeringar som speldesigners måste ha i åtanke då dom programmerar, eftersom du drar paralleller mot Xbox One. Rätta mig gärna om jag har fel!
Sen det där med "svida" och motbevisa är ju inte så starkt om du faktiskt inte presenterar bevis (Fräsigt du tycker jag är bad ass dock Tack). Om du vill kan jag skaffa belägg för allt det jag har sagt på studs. Det är inga problem. Att jag inte kan programmera känns lite irrelevant, eftersom det verkar uppenbart att du vet/kan mer om det här än Nvidia och game designers. Du har ju lösningarna framme på bordet, och det är ju "bevisat" att de fungerar. Dock finns de inte implementerade än. Du får gärna förklara då du verkar ha expertis inom någon grad då det gäller programmering, exakt hur man skulle kunna lösa detta. Bara några kodsnuttar med fina förklaringar! Finns det en chans att du kanske kan modifiera drivrutiner lite och skapa någon fin lösning till detta problem? Själv har jag endast programmerat enklare spel/applikationer, hemsidor och annat. Jag har suttit lite med UDK och lekt, men jag har definitivt inte nästlat mig in på optimering av VRAM/texturhantering eller drivrutiner för grafikkort.
Sen vill jag gärna att du förklarar den här delen:
"Att du är ett fan av stämningar får stå för dej, men du får väl hoppas att dina misstag du gör i livet, även när du alltså erbjuder kompensation, oxå leder till stämningar. Du gillar ju tydligen det upplägget? "
Jag förstod den inte alls :/ Jag gillar stämningar, och det får jag stå för själv. Men jag får hoppas att mina misstag jag gör i livet även när jag erbjuder kompensation också leder till stämningar? För att jag gillar det upplägget..? :S Jag förstår inte alls vad du menar med det där.. Om jag tycker att det är rätt att ett företag stäms så bör jag också vilja bli stämd för fel jag har gjort även då jag erbjuder någon slags form av plåster på såren..?
Vad exakt för slags kompensationer har Nvidia gått ut med..? Jag är medveten att vissa återförsäljare erbjuder återköp, kompensation i form av pengar eller prisavdrag på byten. Dock har jag inte hört att Nvidia har stått för någon form av kompensation själv? Om de har gjort så, så är det bra av dom! Länka gärna till det
Det där med att hitta källor på att spel inte kommer fungera som dom ska (tempus futurum då, alltså i framtiden?) kan vara väldigt svårt, just eftersom det är osäkert. Det har ju inte hänt ännu. Det verkar dock finnas en oro bland gamers att eftersom kortet endast har 3.5GB fullskaligt snabbt VRAM, att det kanske blir ett problem i framtiden. Då kanske för folk som vill använda sig av SLI eller uppgraderar sällan då spelen blir mer VRAM intensiva. Då det kommer till att JAG ska redovisa att 970's minnesanvändning har en tydlig effekt på spel så känns det lite konstigt, då jag endast har påpekat att minneshanteringen för GTX 970 är handikappad. Jag menar att minneshanteringen aldrig kommer bli fullt bra, eftersom man har ett SMM-kluster inaktiverat, som innehåller en minneskontroller. Om minneskontrollern hade suttit utanför klustret hade detta problem inte riktigt funnits till samma grad. Jag säger inte att det är en dålig lösning på Maxwell, den är ypperligt energibesparande och effektiv. Dock för nedskurna kretsar så kommer man alltid, oavsett, ha nedskuren prestanda då minnet.
Vill du ha belägg på varför en del av minnet kommer att vara långsammare då ett grafikkort med Maxwell-arkitektur likt ett GTX 970 får SMM-kluster inaktiverade så kan jag hänvisa till en hel del dokumentation, men det finns en väldigt simpel förklaring på Sweclockers. Det står till och med lite om vilka specifikationer Nvidia satte fel, äldre VS nyare specifikationer.
PS: Eftersom du skrev i din edit att du verkligen inte orkar bevisa något du faktiskt säger, så kommer jag avskriva precis allt du säger som saknar belägg. Vill du ha någon form av bevis på de påståendena jag har kommit med så kan jag bistå.