Nvidia och Gigabyte stäms för falsk marknadsföring av Geforce GTX 970

Permalänk

Det är väl ganska självklart att detta är falsk marknadsföring från Nvidia och de har dessutom varit medvetna om detta. Inte konstigt att man blir stämd då. Det är mer än fråga om att man inte ska lura sina kunder än att prestandan blir brutalt mycket sämre så bra att de blir stämda anser jag så slutar de kanske upp med sånt här!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hade ingen märkt något hade ingen vetat om att 0,5Gb är långsammare än resten. Nyheten kom upp efter flertalet märkt av problem när över 3,5Gb i bland även vid 3,3Gb. Så hur kan du bara avfärda som allt är placebo (vissa efter nyheten kom är säkert det), men dom som märkte det först var det ingen frågan om placebo (känns i så fall helt otroligt i så fall).

Är samma som att vissa inte märker av Micro stuttering vid CF och Sli. Är inte häller lätt att mäta det, bara en personlig åsikt om problemen märkas av vid CF och SLI (går att mäta hur fort varje bildruta kommer, men säger ju inte allt heller).

Citering till regelbrott bortredigerat.
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Gtx 970 marknadsfördes med att ha samma minnes hantering som gtx 980 men nu har det kommit fram att så är det inte.
Då har man ju inte fått det man betalat för.

Skulle du vara glad om du tex köper en i7 och sen märker att den inte har HT och då går de ut med att de har tagit bort lite på chippet så det är inte tillgängligt. "Bara ett exempel"

Här kan du se vad dom har ändrat i efterhand en bit ner på sidan.
http://www.anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting...

Citering till regelbrott bortredigerat.
Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad enl framförallt § 1.5, § 1.6.*

Tyvärr har vi blivit tvungna att rensa nyhetstråden tämligen massivt pga regelbrott, en del svar på dessa inlägg har blivit redigerade, en del som inte innehöll mycket mer än just svar på dessa blev raderade helt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler#1

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av MROO:

Allt det här påminner lite om AMDs 3kärniga processorer

Vad syftar du på?
Gärna en länk tack.

Visa signatur

Celeron430 @3.6Ghz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Ska gräva upp ett inlägg jag läste i veckan där användaren hade benchmarkat minnet där dom sista 0,5 presterade betydligt sämre.
Detta gällde inte spel där det kanske är bättre pga latensen att skicka mellan RAM och GPU.

edit: Hittar inte inlägget men bandbredden på dom sista 0,5GB är ju ca 22GB/s(mot 150GB/s) och DDR4 2400 50GB/s.

Att DDR4 är snabbare än de sista 0.5GB på grafikkortet är korrekt, men i sammanhanget så spelar det ingen roll att DDR4 är snabbare då det skulle bli en extrem flaskhals att skicka över PCI-e bussen som bara klarar 4GiB/s (4Gigabyte/s) totalt på 16x, vilket är betydligt lägre än de 22GB/s de sista 0.5GB minnet på grafikkortet ger, så i sammanhanget så är den sista "klicken" minne betydligt snabbare än att skicka över PCI-e bussen till RAM.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

varför ska ett stort företag göra så? De har mest kunder och ska vara kända för stabilitet och kvalité. Man blir besviken av att de försöker lura konsumenten. Har alltid varit ett nvidia fan men är oförstående varför man skulle göra något sådant överhuvudtaget, som någon skrev man undrar ju är det ett missförstånd eller medvetet ? Löjligt iaf. Det kan allt falla i domen !

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

varför ska ett stort företag göra så? De har mest kunder och ska vara kända för stabilitet och kvalité. Man blir besviken av att de försöker lura konsumenten. Har alltid varit ett nvidia fan men är oförstående varför man skulle göra något sådant överhuvudtaget, som någon skrev man undrar ju är det ett missförstånd eller medvetet ? Löjligt iaf. Det kan allt falla i domen !

Tja faktiskt inte ovanligt från dom att blåsa kunder. Dock på bärbara datorer dom fular sig mest, döper om grafikchippen utan att ändra namnet till en lägre serie (om jag fattade den senaste nyheten rätt bara döpte dom om 865 till 965 t.ex).

Enligt denna nyhet http://www.sweclockers.com/nyhet/20065-nvidia-forbereder-gefo...

På vanliga insticksgrafikkort så brukar dom vara dyrare än AMD för samma prestanda (ändå köpte jag 670, som jag lite i efterhand ångrar, men var lite problem med amd´s serie så tog ett Nvidia kort i stället).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Allt som saknas för att jag ska överge Nvidia helt och hållet är stabiliteten. Kan vi inte bara starta en kickstarter-kampanj för de som skriver AMDs drivrutiner? Får vi ihop en årslön eller två så kanske man med gott samvete (och önskad bibehållen funktion) få ut motsvarande prestanda och bättre av ett 290X. Dessutom har det ju 4gb (!!) fullt fungerande minne

Det har ju som bekant varit en hel del knas med AMDs drivare innan men... Jag har läst mycket bra kritik om AMDs senaste catalyst (Omega) där många recensenter påpekar just att Omega drivarna är "rock solid"

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Så sämre prestanda per krona åt folket.. är det så du tänker, jaha tack för det.

Nu kommer vi ju snart ha en övergång till mer högupplösta skärmar och nästa år kommer det verkligen behövas nya mer högpresterande kort.

4K är ju en hype utan dess like. Det kommer dröja en eller flera generationer till innan grafikkorten orkar driva fyra gånger fler pixlar än 1080p med godtagbar framerate, så jag ser inte hur det är ett problem. Ännu längre innan det finns några 4K icke-TN-paneler som kommer över 60 hz.

Är det en rättighet att få köpa högpresterande grafikkort för småpotatis?

Skrivet av AxF:

Vet inte om du inte ser det eller du bara väljer att spela med... Men det lyser igenom rätt så tydligt att du tycker att din e-penis (GTX 980) inte är tillräckligt många centimeter längre än "fattiglapparnas" 970. Just sayin

Nja, handlar inte så mycket om e-organ som att ett 970 är typ 1000 kr för billigt i förhållande till vad ett 980 kostar.

Minsc S2 förklarar ju pedagogiskt att det har förhållit sig så en längre tid, men det betyder ju inte att det är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

4K är ju en hype utan dess like. Det kommer dröja en eller flera generationer till innan grafikkorten orkar driva fyra gånger fler pixlar än 1080p med godtagbar framerate, så jag ser inte hur det är ett problem. Ännu längre innan det finns några 4K icke-TN-paneler som kommer över 60 hz.

Är det en rättighet att få köpa högpresterande grafikkort för småpotatis?

Nja, handlar inte så mycket om e-organ som att ett 970 är typ 1000 kr för billigt i förhållande till vad ett 980 kostar.

Minsc S2 förklarar ju pedagogiskt att det har förhållit sig så en längre tid, men det betyder ju inte att det är bra.

Du tycker andra spelare ska få en mycket sämre spelupplevelse bara för att dom inte vill hosta upp pengar till toppkortet, allt för att såna som du kan berätta vilka höga inställningar du spelar på medans du fnittrar som en liten skolflicka?

Vem är DU att bestämma vad som är ett rimligt pris?

Ingen hindrade dig ifrån att köpa ett billigt 970 i stället för ett 980. Tusenlappen som du tycker det borde kostat extra kunde du skänkt till röda korset eller något.

Har nog aldrig skrivit ordet "du" så många gånger i ett så kort inlägg.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Mitt gigabyte gtx 970 är inskickat sedan 2 veckor tillbaka och netonnet säger de väntar på svar från gigabyte.

Vad ska man göra?

Jag kontaktade netonnet och deras svar var att ta det direkt med gigabyte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Det har ju som bekant varit en hel del knas med AMDs drivare innan men... Jag har läst mycket bra kritik om AMDs senaste catalyst (Omega) där många recensenter påpekar just att Omega drivarna är "rock solid"

Det där med att amds drivrutiner skulle vara dåliga hätstammar från en tid då det var ATI och inte AMD. Numera är de minst lika buggiga. Mitt förra kort var ett 8800 gtx och jag fick alternera mellan två olika beroende på vilket spel jag ville spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PowerNet:

Att DDR4 är snabbare än de sista 0.5GB på grafikkortet är korrekt, men i sammanhanget så spelar det ingen roll att DDR4 är snabbare då det skulle bli en extrem flaskhals att skicka över PCI-e bussen som bara klarar 4GiB/s (4Gigabyte/s) totalt på 16x, vilket är betydligt lägre än de 22GB/s de sista 0.5GB minnet på grafikkortet ger, så i sammanhanget så är den sista "klicken" minne betydligt snabbare än att skicka över PCI-e bussen till RAM.

4GB/s för version 1, 16 GB/s för PCIe v3, 8 GB/s för PCIe v2, 16 linor i alla fallen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Har man ett 290X med värmeproblem som låter som en dammsugare har man köpt ett referenskort. Köper man ett kort med en vettig kylare, förslagsvis Sapphire Tri-X, så går både ljudnivån och temperaturerna ner avsevärt. Man hamnar dock naturligtvis aldrig på samma nivå som ett tyst 970, exempelvis MSI Gaming.

Skickades från m.sweclockers.com

jo mitt är knäpptyst när jag mixtrade med fläktkurvan och går aldrig över 75'c vid intensivt spelande får dock se hur de låter om nån månad när GTA 5 kommer

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Det där med att amds drivrutiner skulle vara dåliga hätstammar från en tid då det var ATI och inte AMD. Numera är de minst lika buggiga. Mitt förra kort var ett 8800 gtx och jag fick alternera mellan två olika beroende på vilket spel jag ville spela.

Skickades från m.sweclockers.com

nä, amd har oftast mycket mer problem vid nylanseringar än vad nvidia har faktiskt så det är skitsnack men det har iallafall blivit betydligt bättre de senare åren!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Jag kontaktade netonnet och deras svar var att ta det direkt med gigabyte.

Skickades från m.sweclockers.com

Gäller reklamation. Ni har rätt att häva köpet omedelbart. Ni ska inte behöva vänta på att Netonnet tar kontakt med Gigabyte eller valfri annan tillverkare innan något händer. Säg till dem att ni ska ha era pengar tillbaka så får de göra vad de vill med korten efter det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

4GB/s för version 1, 16 GB/s för PCIe v3, 8 GB/s för PCIe v2, 16 linor i alla fallen.

Om man ska vara riktigt noga så:
v1.x: 4 GB/s (2.5 GT/s)
v2.x: 8 GB/s (5 GT/s)
v3.0: 15.75 GB/s (8 GT/s)
v4.0: 31.51 GB/s (16 GT/s)
PCI-e 3.0 är ändå "slöare" än att använda sista 0.5GB delen, och i bandbredden på PCI-e bussen så ska övrig information skickas till/från grafikkortrt med, så att skeppa över PCI-e bussen till RAM skulle inte komma upp i PCI-e bussens maxhastighet då det ska gå övrig trafik med.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Du tycker andra spelare ska få en mycket sämre spelupplevelse bara för att dom inte vill hosta upp pengar till toppkortet,

Ja, så funkar resten av världen d.v.s. man får vad man betalar för.

Skrivet av kevve1:

allt för att såna som du kan berätta vilka höga inställningar du spelar på medans du fnittrar som en liten skolflicka?

This is entirely optional. Jag brukar f.ö. föredra evil overlord-skratt.

Skrivet av kevve1:

Vem är DU att bestämma vad som är ett rimligt pris?

Jag påpekar orimligheten i att kunna köpa ett kort som presterar närmast likvärdigt för snudd på halva priset. Du tycker inte att det är konstigt?

Skrivet av kevve1:

Ingen hindrade dig ifrån att köpa ett billigt 970 i stället för ett 980.

Jag gillar fullständiga produkter, därför köpte jag 980.

Skrivet av kevve1:

Tusenlappen som du tycker det borde kostat extra kunde du skänkt till röda korset eller något.

Här började jag skratta högt...

Det finns, som den här historien visar, ingen mening med att ge något extra till de som inte är villiga att betala fullpris. Eller som det heter, otack är världens lön. Uppenbarligen har jag träffat en öm tå här, särskilt som du kommer dragande med missunnsamma jantelags-argument om varför min budget inte borde ge mig ett väsentligt bättre kort.

Permalänk

Åh vad jag älskar hatet i den här tråden. "Nvidia är jätteelaka och borde gå i konkurs, minst."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

nä, amd har oftast mycket mer problem vid nylanseringar än vad nvidia har faktiskt så det är skitsnack men det har iallafall blivit betydligt bättre de senare åren!

Var det inte så att 200 serien hade problem med flash i flera månader eller var det 7000serien? Men du har rätt i att det varit lite skakigt med drivers i början, men dom brukar styra upp det fort (förutom flash buggen som var riktigt knepig).

Även Nvidia har gjort ett par fadäser. Som 580 som blev brickad vid uppdatering av drivrutin tror det var i fjol eller året för det . Även missen med 590 var rätt kul

shadow play har även det satt några grafikkort ur spel (sjukt men sant). I alla fall jag som inte blivit drabbad (som ur är), kan bara skratta åt eländet (båda sidor har haft sitt):)

Skrivet av Sveklockarn:

Ja, så funkar resten av världen d.v.s. man får vad man betalar för.

This is entirely optional. Jag brukar f.ö. föredra evil overlord-skratt.

Jag påpekar orimligheten i att kunna köpa ett kort som presterar närmast likvärdigt för snudd på halva priset. Du tycker inte att det är konstigt?

Jag gillar fullständiga produkter, därför köpte jag 980.

Här började jag skratta högt...

Det finns, som den här historien visar, ingen mening med att ge något extra till de som inte är villiga att betala fullpris. Eller som det heter, otack är världens lön. Uppenbarligen har jag träffat en öm tå här, särskilt som du kommer dragande med missunnsamma jantelags-argument om varför min budget inte borde ge mig ett väsentligt bättre kort.

Nu är det så att det finns kort i olika prisklasser. Beroende på budget och vad man ska göra. I3,i5 och i7 som exempel presterar inte sämre i 1 till 2 trådar och i5 upp till 4 trådar (i samma klock så klart) men i alla fall så ska man lida av vist lagg med 970 (vissa inte alla upplever det), men inte med 980, så du menar att intel ska gör samma sak och göra i5 sämre för dom ska köp den bra mycket dyrare i7 i stället eller?

Inget tidigare kort varken från AMd eller Nvidia är just drabbade av denna bugg (bara det strypta 970, har vissa problem med micro lagg eller liknande), t.ex 960 har jag i alla fall inte hört liknande klagomål på (förutom den ligger aningen högt i pris).

Det är just det jag tycker är fel, att vissa får sämre spelupplevelse (enligt två så får dom bättre flyt med sina gamla kort än nya). En sak att man får sänka grafikinställningar för att få 60 eller 120 FPS, men att få lagg av något slag eller liknande är galet (bör bara inträffa om man kör två kort).

AMD hade problem med just detta oflyt med ett kort och dom lyckades fixa det (för det var drivers felet låg).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Massa text...

***bort/mod***
Jag håller inte med att företag skall slippa undan när de bluffat. Det som nVidia gjort är inte acceptabelt och det skall de stå för rättsligt nu. Det är inte relevant att dra upp andra fall som är oaktuella, jag hade tyckt detsamma om någon annan bluffat.

Du verkar inte ha helt koll på saker får jag uppfattningen om, i USA är stämningar folkets väg att kräva reklamation. Det är inte som här att du kan gå till återförsäljaren och lämna tillbaka varan under skydd av KKL. Därför är det ytterligare en anledning till att de inte skall komma undan, för att folk som blivit lurade och inte vill/kan använda 970t skall ha rätten att lämna tillbaka sina kort.

§1/fanboytrams
Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Var det inte så att 200 serien hade problem med flash i flera månader eller var det 7000serien? Men du har rätt i att det varit lite skakigt med drivers i början, men dom brukar styra upp det fort (förutom flash buggen som var riktigt knepig).

Även Nvidia har gjort ett par fadäser. Som 580 som blev brickad vid uppdatering av drivrutin tror det var i fjol eller året för det . Även missen med 590 var rätt kul

shadow play har även det satt några grafikkort ur spel (sjukt men sant). I alla fall jag som inte blivit drabbad (som ur är), kan bara skratta åt eländet (båda sidor har haft sitt):)

Nu är det så att det finns kort i olika prisklasser. Beroende på budget och vad man ska göra. I3,i5 och i7 som exempel presterar inte sämre i 1 till 2 trådar och i5 upp till 4 trådar (i samma klock så klart) men i alla fall så ska man lida av vist lagg med 970 (vissa inte alla upplever det), men inte med 980, så du menar att intel ska gör samma sak och göra i5 sämre för dom ska köp den bra mycket dyrare i7 i stället eller?

Inget tidigare kort varken från AMd eller Nvidia är just drabbade av denna bugg (bara det strypta 970, har vissa problem med micro lagg eller liknande), t.ex 960 har jag i alla fall inte hört liknande klagomål på (förutom den ligger aningen högt i pris).

Det är just det jag tycker är fel, att vissa får sämre spelupplevelse (enligt två så får dom bättre flyt med sina gamla kort än nya). En sak att man får sänka grafikinställningar för att få 60 eller 120 FPS, men att få lagg av något slag eller liknande är galet (bör bara inträffa om man kör två kort).

AMD hade problem med just detta oflyt med ett kort och dom lyckades fixa det (för det var drivers felet låg).

hmm det var 7000 serien under windows 8 om jag inte minns fel och problemet var inte lika farligt under windows 7.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

hmm det var 7000 serien under windows 8 om jag inte minns fel och problemet var inte lika farligt under windows 7.

Jo, så kan det varit ja var i samma veva jag funderade på grafikkort, så det var nog 7000 serien. 200 hade något liknande problem också om jag inte mins galet fel (men tror det var betydligt lindrigare).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jodå, enkelt att använda sista 0,5GB, om man bara gör lite ansträngning. Så här går det till, finns flera exempel:
I enklare ordalag kan man säga att dom sista 512MB endast får användas till att max 1/8 av skärmytan får täckas med dessa texturer. I det scenariot får man fullskalig framerate. Därför måste man selektivt välja vilka texturer som aldrig ska synas över speciellt stora ytor - och ja, såna texturer finns alltid i spel.
En variant är att man tar texturer från olika delar av spelkartan så att endast ett fåtal kan dyka upp i en given situation.
Man kan även lösa det genom att placera dom lättare, mindre detaljerade texturerna i det minnet. Och dom tyngre mer bandbreddskrävande i det snabba. Man kan även prioritera bort texturer till det slöa, som inte ska bearbetas med några särskilda effekter (fx är fillrate krävande)..
Finns även andra lösningar som bygger på att 87.5% av dessa 512MB är i idle, men att man hela tiden alltså har åtkomst till 12.5% valbart (som i pungt 2). Detta är helt normalt betende för alla spel som spelas idag.
För att förtydliga - Man jobbar med en likadan approach som man gör på Xbox One, när man prioriterar vad som behöver hög fillrate och lägger dessa i dom snabba 3,5GB.

Med ovanstående lösningar kommer 970'n prestera som vilket annat kort som helst! Fan vad det verkar svida för vissa när man gång på gång motbevisar er. Synd att du inte verkar kunna programmera för då hade du lixom förstått att approachen jag beskriver "kringgår svagheterna i arkitekturen" och låter alla 4GB glänsa i full framerate ...Men istället retar det bara gallfeber på såna som dig, för jag antar att det inte finns nån annan anledning att du slänger in sån där sarkastisk bad ass attityd genom hela ditt inlägg.
Jodå, jag kan kringå behovet av att dessa 0,5GB ska behöva vara snabbt. Minnets hastighet blir tillräcklig när det endast används på en liten del av skärmen.
Allt jag gjort är att ge välutvalda exempel som tydligt visar dubbelmoralen i denna tråd. Det blir extra tydligt när du och så många andra direkt går på defensiven så fort ni märker att AMD gjort bort sej på precis samma sätt
Personligen hoppas jag att Nvidia klarar sej just för att dom löst problemet precis lika väl som AMD gjorde med X4/X3'an..
Stämning tycker jag hade varit på sin plats om Nvidia/AMD inte erbjöd utbytesrätt/rabatt för drabbade kunder - men så är inte nu fallet.

Du gillar tydligen att uttrycka dej med en sarkastisk bad ass attityd, så jag antar att det blir passande att avsluta så här:
Att du är ett fan av stämningar får stå för dej, men du får väl hoppas att dina misstag du gör i livet, även när du alltså erbjuder kompensation, oxå leder till stämningar. Du gillar ju tydligen det upplägget?

EDIT: Det där med att jag ska hitta källor är inte speciellt svårt, men ingen här har kunnat redovisa en enda trovärdig källa som ska demonstrera att spel inte kommer funka som dom ska. Istället visar man videos med psykadeliska effekter som istället snarare verkat bero på felaktig programvara. Om du är intresserad av AMD's uttalanden kring "äkta 8-kärnighet" rekommenderar jag dej att läsa artiklar/intervjuer från när 2nd gen bulldozer, och även piledriver releasats. Men känner faktiskt inte för att själv gräva fram nånting, o speciellt inte när du inte änns kan redovisa på nått pålitligt sätt effekten av GTX 970's långsammare minne i spel.

De lösningarna du presenterar är inte exakt något Nvidia kan/borde patcha, utan något som speldesigners måste ha i åtanke/saker som helt enkelt inte fungerar så fint i praktiken. De ovanstående lösningarna låter helt enkelt inte fullt realistiska. Jag nämner punkterna i sifferform istället:

1. Så texturerna som inte ska täcka stora delar av skärmen läggs i det långsamma minnet? Dvs små texturer är långsamma? Ok. Låter som en något speciell lösning för att implementeras till endast ett grafikkort. Visa gärna på lite fakta som stödjer detta. Det vore intressant att läsa!
2. Lättare och mindre detaljerade texturer läggs i det långsamma minnet, I see. Jag ser inte riktigt hur det löser problemen, men tja.. Kanske. Jag som alltid sett att mer lågupplösta texturer laddas först i spel där det går lite tungt. Hade det verkligen fungerat bra att lägga dom på den långsamma delen och sen ha det mer krävande i den resterande delen?
3. 87.5% av 512MB är idle, dvs det används inte? Alltid eller? Så man har 64MB som man har åtkomst till alltid? Var kommer den här teorin från, och exakt hur löser det bandbreddsproblemen? Normalt beteende för alla spel som spelas idag..? :/ Är det inte lite väl ospecifikt? Gärna en liten referens här.
4. Hur du nu menar att Xbox prioriterar "snabbt" minne? Menar du då dess hur den använder sitt eSRAM? Jag antar att du menar det eftersom annars finns väl bara 8GB DDR3 @ 2133MHz? Jag vet inte om du kan översätta det där rakt av att gälla för GTX 970. Sen igen, är inte det något som speldesigners måste göra?

Nu är jag verkligen ingen hardcore programmerare med 20+ års relevant erfarenhet inom detta.. Men.. Det låter som om de flesta lösningarna verkar väldigt lika vad Nvidia redan har försökt att göra, dvs bortprioritera den långsamma delen av VRAM poolen. De andra lösningarna verkar vara optimeringar som speldesigners måste ha i åtanke då dom programmerar, eftersom du drar paralleller mot Xbox One. Rätta mig gärna om jag har fel!

Sen det där med "svida" och motbevisa är ju inte så starkt om du faktiskt inte presenterar bevis (Fräsigt du tycker jag är bad ass dock Tack). Om du vill kan jag skaffa belägg för allt det jag har sagt på studs. Det är inga problem. Att jag inte kan programmera känns lite irrelevant, eftersom det verkar uppenbart att du vet/kan mer om det här än Nvidia och game designers. Du har ju lösningarna framme på bordet, och det är ju "bevisat" att de fungerar. Dock finns de inte implementerade än. Du får gärna förklara då du verkar ha expertis inom någon grad då det gäller programmering, exakt hur man skulle kunna lösa detta. Bara några kodsnuttar med fina förklaringar! Finns det en chans att du kanske kan modifiera drivrutiner lite och skapa någon fin lösning till detta problem? Själv har jag endast programmerat enklare spel/applikationer, hemsidor och annat. Jag har suttit lite med UDK och lekt, men jag har definitivt inte nästlat mig in på optimering av VRAM/texturhantering eller drivrutiner för grafikkort.

Sen vill jag gärna att du förklarar den här delen:
"Att du är ett fan av stämningar får stå för dej, men du får väl hoppas att dina misstag du gör i livet, även när du alltså erbjuder kompensation, oxå leder till stämningar. Du gillar ju tydligen det upplägget? "

Jag förstod den inte alls :/ Jag gillar stämningar, och det får jag stå för själv. Men jag får hoppas att mina misstag jag gör i livet även när jag erbjuder kompensation också leder till stämningar? För att jag gillar det upplägget..? :S Jag förstår inte alls vad du menar med det där.. Om jag tycker att det är rätt att ett företag stäms så bör jag också vilja bli stämd för fel jag har gjort även då jag erbjuder någon slags form av plåster på såren..?

Vad exakt för slags kompensationer har Nvidia gått ut med..? Jag är medveten att vissa återförsäljare erbjuder återköp, kompensation i form av pengar eller prisavdrag på byten. Dock har jag inte hört att Nvidia har stått för någon form av kompensation själv? Om de har gjort så, så är det bra av dom! Länka gärna till det

Det där med att hitta källor på att spel inte kommer fungera som dom ska (tempus futurum då, alltså i framtiden?) kan vara väldigt svårt, just eftersom det är osäkert. Det har ju inte hänt ännu. Det verkar dock finnas en oro bland gamers att eftersom kortet endast har 3.5GB fullskaligt snabbt VRAM, att det kanske blir ett problem i framtiden. Då kanske för folk som vill använda sig av SLI eller uppgraderar sällan då spelen blir mer VRAM intensiva. Då det kommer till att JAG ska redovisa att 970's minnesanvändning har en tydlig effekt på spel så känns det lite konstigt, då jag endast har påpekat att minneshanteringen för GTX 970 är handikappad. Jag menar att minneshanteringen aldrig kommer bli fullt bra, eftersom man har ett SMM-kluster inaktiverat, som innehåller en minneskontroller. Om minneskontrollern hade suttit utanför klustret hade detta problem inte riktigt funnits till samma grad. Jag säger inte att det är en dålig lösning på Maxwell, den är ypperligt energibesparande och effektiv. Dock för nedskurna kretsar så kommer man alltid, oavsett, ha nedskuren prestanda då minnet.

Vill du ha belägg på varför en del av minnet kommer att vara långsammare då ett grafikkort med Maxwell-arkitektur likt ett GTX 970 får SMM-kluster inaktiverade så kan jag hänvisa till en hel del dokumentation, men det finns en väldigt simpel förklaring på Sweclockers. Det står till och med lite om vilka specifikationer Nvidia satte fel, äldre VS nyare specifikationer.

PS: Eftersom du skrev i din edit att du verkligen inte orkar bevisa något du faktiskt säger, så kommer jag avskriva precis allt du säger som saknar belägg. Vill du ha någon form av bevis på de påståendena jag har kommit med så kan jag bistå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

så du menar att intel ska gör samma sak och göra i5 sämre för dom ska köp den bra mycket dyrare i7 i stället eller?

Det gör dom ju? Det premium man betalar för att få en i7-4790 över en i5-4690 står ju i hygglig paritet till prestandaökningen. Att många användare sen inte drar nytta av den extra prestandan är ju en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan jag få nästa veckas stryktipsrad av dig, för uppenbarligen har du en spåkula..
Är det i din spåkula 390 är 50% bättre ger jag inte mycket för det..

Nä men ärligt, förstår inte alla som hela tiden försöker övertala folk med 970 kort att lämna tillbaka dessa fast ägaren är nöjd, speciellt inte när man använder gissningar som argument.
Jag tror ingen som köpt ett 970 är nöjd med hur nvidia gjort i detta fallet, men många anser att det presterar bra för pengarna trotts detta och är inte villiga att byta till samma prestanda med AMD eller lägga mer pengar för ett 980 som har sämre prestanda per krona.

Jag kan inte själv motivera mig att lägga minst 1600kr för att ta ett 980 istället och av andra skäl är jag inte intresserad av ett amd kort och där finns säkert fler som resonerar som jag.

Hej! Du kan också få titta i min spåkula: Sweclockers: AMD bekräftar Radeon R9 300-serien på Facebook. Stryktips kan jag dock inte med så tyvärr kan jag inte hjälpa dig där...

Jag försöker inte övertala folk som inte vill att lämna tillbaka sina kort, däremot belyser jag det faktum att korten som ser problemfria ut idag kan komma att ge problem senare. Man bör ha med i beaktningen både att 4K är på väg men också att spelen blir tyngre. Vissa medlemmar påtalar att problemen som uppstår då när det minnet allokeras är microstutter och betydligt sämre FPS. Då (anser jag) är det bättre att investera pengarna i ett kort som har likvärdig prestanda och inte orsakar microstutter (R9 290) samt även spara några kronor på bytet. Sedan tycker jag att det är bra att folk får veta och kan ställa sig frågan om retur. Om de sedan vill byta eller inte, det är upp till dem.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det gör dom ju? Det premium man betalar för att få en i7-4790 över en i5-4690 står ju i hygglig paritet till prestandaökningen. Att många användare sen inte drar nytta av den extra prestandan är ju en annan femma.

Jo, men det jag menar är att vissa inte blir drabbade av vist micro lagg med i5, som med 970. dessutom har i7 med HT haft problem i vissa spel med lägre FPS som följd (för några år sen).

Jag ser inget fel i att 970 har lägre prestanda (annat vore fel), men att vissa får problem speciellt vid 1440 och högre upplösning och SLI. Det har tidigare kort inte alls haft samma bekymmer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här är ett icke-problem. Korten testas ju av högvis av siter som SweC. Kortet presterar bra, inget snack om den saken.
Att det är illa skött av Nvidia är en sak, men att gnälla över att man bara får 3,5 GB high performance VRAM och 0,5 low, är storm i ett vattenglas. Spelar man i över 1920x1080 kör man väl sällan med GTX 970 i sin rigg? Eller är jag fel ute? För 1920x1080 bör 3,5 GB VRAM räcka ett tag. De flesta byter ju ändå kort inom ett par år när kraven i spelen stiger.

Det är bra att Nvidia får lite smisk så de inte gör om det, men en så stor katastrof som vissa vill ha det till är det inte. Tycker man det får man nog gå ut i verkligheten för att få lite perspektiv på saker och ting.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Jag tycker det här är ett icke-problem. Korten testas ju av högvis av siter som SweC. Kortet presterar bra, inget snack om den saken.
Att det är illa skött av Nvidia är en sak, men att gnälla över att man bara får 3,5 GB high performance VRAM och 0,5 low, är storm i ett vattenglas. Spelar man i över 1920x1080 kör man väl sällan med GTX 970 i sin rig? Eller är jag fel ute? För 1920x1080 bör 3,5 GB VRAM räcka ett tag. De flesta byter ju ändå kort om ett par år när kraven i spelen stiger.

Det är bra att Nvidia får lite smisk så de inte gör om det, men en så stor katastrof som vissa vill ha det till är det inte. Tycker man det får man nog gå ut i verkligheten för att få lite perspektiv på saker och ting.

de presterar bra i alla tester eftersom inga siter har pressat kortet till bristningsgränsen med tungdrivna mods och 4k upplösningar, flera skärmar eller framtida spel som inte släppts än osv.. när detta sker så sitter alla GTX 970 ägare med ett kort som microstruttar och ger konstiga och irriterande fps drops vilket i min mening känns väldigt konstigt att någon tycker är "okej" men äger ju inget GTX 970 själv så kan ju vara glad över det iallafall eftersom jag satt och velade mellan r9 290x och GTX 970 men valde och gå på R9 290x för den presterar bättre i 1440p som jag kör och var vid tillfället 300kr billigare än den absolut billigaste GTX 970 modellen på prisjakt!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.