Hur bra är gratis antivirus (t.ex. Avast)?

Permalänk
Medlem

Körde Avast gratis ett tag och fixade betalversiionen när man fick erbjudande om detta, man kan välja licens för flera enheter vilket är väldigt praktiskt om det finns flera datorer i hemmet. Finns även till smartphone så att exempelvis appar skannas innan installation. Bestämde mig för Avast efter att ha läst om vilka antivirus-program som klarat sig bäst mot virus.

Microsofts egna räcker inte.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Kör på Windows MSE till min dator med Win 8.1.

Funkar bra och jag får väl säga att det bästa anti-virusskyddet är en själv egentligen.
Brukar mer sällan besöka skumma hemsidor, t.ex. när man grävde sig djupt bland googles sökresultat för att hitta just den där MP3-låten. Laddar nästan aldrig ner upphovsrättsskyddat material vad det gäller spel, film, musik och tv.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av chrisrolex:

Kör på Windows MSE till min dator med Win 8.1.

Funkar bra och jag får väl säga att det bästa anti-virusskyddet är en själv egentligen.
Brukar mer sällan besöka skumma hemsidor, t.ex. när man grävde sig djupt bland googles sökresultat för att hitta just den där MP3-låten. Laddar nästan aldrig ner upphovsrättsskyddat material vad det gäller spel, film, musik och tv.

Läs inläggen på sida 2 så ser du att det inte är tillräckligt skydd, och varför.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

Kör på Windows MSE till min dator med Win 8.1.

Funkar bra och jag får väl säga att det bästa anti-virusskyddet är en själv egentligen.
Brukar mer sällan besöka skumma hemsidor, t.ex. när man grävde sig djupt bland googles sökresultat för att hitta just den där MP3-låten. Laddar nästan aldrig ner upphovsrättsskyddat material vad det gäller spel, film, musik och tv.

Jag har fått skräp även på lite mer normalt surfande, no script är enda rätta (kan inte köra utan, för då kan det komma in något skit som cookies och annat sattyg lätt har jag märkt). MSE funkar, men MS har get upp programmet för hemvändande, var bara i början av win 8 eran som det var bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är det inte extremt bökigt att surfa med no script? Jag menar om man måste manuellt godkänna precis varenda hemsida för att de skall fungera?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Verminator:

Ja i stort sett ALLT förutom MSE och Defender.

Enligt AV-Test så är ju inte gratisversionen av t.ex. Avast så speciellt dålig... visserligen är ju dock testet från oktober förra året... http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/

När det gäller det grundläggande skyddet mot just virus, så är det ingenting som skiljer mellan gratis eller betalversion av samma program. Det är bara extrafunktionerna man får betala för.

Vet inte vad du menar med "Det är mycket skit man ska stå ut med gratisv AV"?

Loggade surfvanor, störande pop-ups, funktionalitet som finns, men inte fungerar, inkluderad mjukvara/spyware, omöjligt att konfigurera etc.

Permalänk
Medlem

Kör MSE win 8.1, enda jag behöver.
Aldrig haft problem, orkar inte ha för mycket skräp som ligger i bakgrunden. Meningslöst.

Enda gången man fick strul med datorn pga virus/trojaner var typ på windows 95 tiden när man laddade ner allt ifrån alla konstiga sidor som fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweGer:

Är det inte extremt bökigt att surfa med no script? Jag menar om man måste manuellt godkänna precis varenda hemsida för att de skall fungera?

Vissa sidor behövs ordnas med, men det är en gång du behöver göra det. Sen sparar man bara den profilen vilka sidor och tillägg man accepterat:) Men är betydligt säkrare med än utan enligt mig:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Gratisversion räcker om du tänker kombinera med lite vett. Annars är det nog värt att betala för Kaspersky eller något annat antivirus i toppklass.

Kan tillägga att Kaspersky har många bra gratisprogram att ladda ner som man kan ta bort svåra virus

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Jag slutade använda gratis antiviruser de är inte tillräckligt bra och just när man tänker på att man inte får med en Firewall. Jag gillar mest Norton internet security. Man kan få den till riktig bra pris från Amazon eller om man är student. Kaspersky är också bra och det sägs vara ännu bättre dock har ej användt den mycket.

Permalänk
Medlem

Körde MS Security Essentials när jag körde Windows 7 för typ 100 år sedan, på Windows 8.1 körde jag inbyggda, 10an kör jag inbyggda. Aldrig fått något alls.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SweGer:

Är det inte extremt bökigt att surfa med no script? Jag menar om man måste manuellt godkänna precis varenda hemsida för att de skall fungera?

Nej det är snarare jättebökigt att tillåta script.

Skrivet av MetalGalaxy:

Jag slutade använda gratis antiviruser de är inte tillräckligt bra och just när man tänker på att man inte får med en Firewall. Jag gillar mest Norton internet security. Man kan få den till riktig bra pris från Amazon eller om man är student. Kaspersky är också bra och det sägs vara ännu bättre dock har ej användt den mycket.

Men varför använder du inte en firewall om det är det du vill ha ? Det finns gratis FW också, betalprogrammen är bara paket med flera funktioner men det går bra att plocka ihop det i lösvikt också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är snarare jättebökigt att tillåta script.

Men varför använder du inte en firewall om det är det du vill ha ? Det finns gratis FW också, betalprogrammen är bara paket med flera funktioner men det går bra att plocka ihop det i lösvikt också.

Som Moonwall http://m0n0.ch/wall/ och Smoothwall http://www.smoothwall.org/. Moonwall kan man ha på en USB sticka om jag minns rätt, men man måste ju ha en extradator (räcker med en billig skitdator) som brandvägg om man ska ha dessa brandväggarna

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Som Moonwall http://m0n0.ch/wall/ och Smoothwall http://www.smoothwall.org/. Moonwall kan man ha på en USB sticka om jag minns rätt, men man måste ju ha en extradator (räcker med en billig skitdator) som brandvägg om man ska ha dessa brandväggarna

Det finns bra gratis mjukvaruversioner att köra direkt i klientdatorn också.
Det är ungefär som med gratis antivirus, det man betalar för är automationen, firewallarna är "frågvisa" i början.
http://www.sphinx-soft.com/Vista/
http://www.zonealarm.com/security/en-us/zonealarm-pc-security...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Comodo funkar fortfarande fantastiskt.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kör BitDefender.

Antivirus är lite som när religiösa bevisar att böner fungerar eftersom inget hemsk har hänt än. Bygger på våran mest primala egenskap; rädsla.

Det handlar väl om att försöka skydda sig i den mån som är rimlig och inte ta på sig hela foliehatten.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MetalGalaxy:

Jag slutade använda gratis antiviruser de är inte tillräckligt bra och just när man tänker på att man inte får med en Firewall. Jag gillar mest Norton internet security. Man kan få den till riktig bra pris från Amazon eller om man är student. Kaspersky är också bra och det sägs vara ännu bättre dock har ej användt den mycket.

Det där stämmer inte. Sen finns det som sagt gratis brandväggar också.

Finns ingen anledning att betala om det inte är någon extra funktion (utöver grundskyddet) man behöver.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Loggade surfvanor, störande pop-ups, funktionalitet som finns, men inte fungerar, inkluderad mjukvara/spyware, omöjligt att konfigurera etc.

Det var ett tag sedan du provade gratisversionerna alltså?

Permalänk
Medlem

Nu har jag dock installerat Avast (gratisversionen) på den nya laptopen!
Mkt möjligt att jag i framtiden investerar i betalversionen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SweGer:

Nu har jag dock installerat Avast (gratisversionen) på den nya laptopen!
Mkt möjligt att jag i framtiden investerar i betalversionen.

Ja, så länge du är medveten om att skyddet inte blir bättre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kör också Clamwin antivir. Integration med explorer-> högerklick och söka igenom misstänkta nedladdade filer de enstaka gånger sådant förekommer. Minns inte riktigt sist min Winmaskin erfor något virus.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Putte jag har läst om just detta i skolan och det ska inte kunna komma utanför virtuella datorn iom att det är som en sandbox :)!

Det har funnits virus som kan hoppa ut ur Sandbox i ett antal år nu. Dom kanske inte är så vanliga men dom finns.

Visa signatur

-

Permalänk

free AVG grisoft har funkat senaste sedan win 95.
Märkligt att ingen nämner det.

Permalänk
Medlem

Vet ej hur Fortinet har utformat sin nya version för Forticlient som är gratis. Sist jag provade fick man uppdatera på egen hand eller var det bara jag som inte hittade de rätta inställningarna. Fortinet bygger på så kallad UTM som går ut på att skydda allt som involöverar inom ett företag.
http://www.forticlient.com/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Verminator:

Det var ett tag sedan du provade gratisversionerna alltså?

Snarare du som missat.

Permalänk
Medlem

Om du har har windows 8 så har du redan windows defender på.
Windows defender + lite hjärna=klarar dig väldigt länge och då slipper du avast som segar ned datorn.

Permalänk
Medlem

Windows Defender duger gott för de flesta användare, förutsatt att du kör Windows Update då och då (eller ställt in det på att uppdatera automatiskt). Avast kommer skicka popups i hörnet som tjatar om att du ska uppgradera och sånt, hade programmet tidigare men avinstallerade det eftersom jag upplevde det som extremt tjatigt. Innan jag avinstallerade det läste jag på lite och kunde konstatera att jag inte behövde det heller. Men om du nödvändigtvis ska ha ett extra program för att stilla din oro, eller du har ett riskfyllt internetbeteende, så duger gratisversionen Avast antivirus gott och väl. Den är bättre än många betalversioner och du får samma virusdefinitioner som de som betalar.

Man kan ju säga att när ett antivirusprogram börjar bete sig som spamware/adware tappar det lite poängen med sin existens...

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ErwinHun:

Windows Defender duger gott för de flesta användare, förutsatt att du kör Windows Update då och då (eller ställt in det på att uppdatera automatiskt). Avast kommer skicka popups i hörnet som tjatar om att du ska uppgradera och sånt, hade programmet tidigare men avinstallerade det eftersom jag upplevde det som extremt tjatigt. Innan jag avinstallerade det läste jag på lite och kunde konstatera att jag inte behövde det heller. Men om du nödvändigtvis ska ha ett extra program för att stilla din oro, eller du har ett riskfyllt internetbeteende, så duger gratisversionen Avast antivirus gott och väl. Den är bättre än många betalversioner och du får samma virusdefinitioner som de som betalar.

Man kan ju säga att när ett antivirusprogram börjar bete sig som spamware/adware tappar det lite poängen med sin existens...

Det går att välja "tyst/spelläge" i Avast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av El_Raspberry:

Snarare du som missat.

På med foliehatten

Skrivet av NewCamps:

Om du har har windows 8 så har du redan windows defender på.
Windows defender + lite hjärna=klarar dig väldigt länge och då slipper du avast som segar ned datorn.

Det segar inte ner datorn, det där har du hittat på.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag kanske kan svara på den frågan med fakta istället för att spekulera . När jag använde mig av gratis antivirus 2008-2009 blev jag hackad flera gånger om året . Testade sedan med premium Avast/avg osv nu har jag inte blivit hackad sen jag levt på premium trials 2009.

Det är nu 2015 så har inte blivit hackad på 6 år pga premium så svaret borde va uppenbart

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async