Hur bra är gratis antivirus (t.ex. Avast)?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lexius:

Jag kanske kan svara på den frågan med fakta istället för att spekulera . När jag använde mig av gratis antivirus 2008-2009 blev jag hackad flera gånger om året . Testade sedan med premium Avast/avg osv nu har jag inte blivit hackad sen jag levt på premium trials 2009.

Det är nu 2015 så har inte blivit hackad på 6 år pga premium så svaret borde va uppenbart

Blev du hackad flera gånger om året så är det mer än bara ditt antivirus du bör se över...

Vet inte vad du menar med hackad men det brukar inte ha något med antivirus att göra, så det kanske var någon extrafunktion som du snarare behövde, vilken du fick med när du bytte till betalvarianten.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Bytte från Avast Free till BitDefender Free när Avast av någon anledning blockerade ESEA-clienten trots inlagda undantag. Men BitDefender-fönstret poppar upp titt som tätt trots registrering som blev oerhört irriterande då det la sig över vad man än körde för program (oavsett om det var windowed eller fullscreen), så blev byte ytterligare en gång till Panda Free, som dessutom från lysande resultat i tester. Har hittills inte hittat något att klaga på gällande Panda.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Om du har har windows 8 så har du redan windows defender på.
Windows defender + lite hjärna=klarar dig väldigt länge och då slipper du avast som segar ned datorn.

Förlitar du dig på det i särklass sämsta virusskydded och lite hjärna ska du vara väl medveten om att de som skriver skadlig kod använt så mycket hjärna att du aldrig kommer märka att du går runt med skadlig kod i bagaget, men än så glad i hågen.

Argumenten mot att använda propert virusskydd är lika dåliga som antivaccinations-rörelsens.
"Jag behöver inget vaccin för jag vill inte ha onaturlig smörja i mig som stör. Jag har inte fått mässling de senaste 18 åren genom att jag undvikit att gå på brunnslock och inte druckit batterisyra!"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Augustini:

Bytte från Avast Free till BitDefender Free när Avast av någon anledning blockerade ESEA-clienten trots inlagda undantag. Men BitDefender-fönstret poppar upp titt som tätt trots registrering som blev oerhört irriterande då det la sig över vad man än körde för program (oavsett om det var windowed eller fullscreen), så blev byte ytterligare en gång till Panda Free, som dessutom från lysande resultat i tester. Har hittills inte hittat något att klaga på gällande Panda.

Jag har aldrig upplevt det problemet. Bitdefednder Free är så minimalistiskt man kan tänka sig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Använder gratis versionen av Panda Antivirus och tycker det är mycket bättre än Avast. Visst får man lite reklam som poppar upp ibland i högra hörnet, men det är för deras premium version och den går snabbt att klicka bort. Hel nöjd!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

På med foliehatten

Det segar inte ner datorn, det där har du hittat på.

Förklara varför jag vill få med detta när jag installerar ett antivirus.

Permalänk
Medlem

NOD32 går att få nästan gratis. Jag kör på det.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av El_Raspberry:

Förklara varför jag vill få med detta när jag installerar ett antivirus.

Du ignorerade uppdateringarna, antar jag? Och varför använda ett tillägg du inte vill ha?

Det är ju som att medvetet installera ett program och sen klaga på att programmet har installerats... It makes no sense.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Kör med Windows MSE som är inbyggt i win 8 och kan laddas ner till win7. Kört med det i 1år nu. Har det på två stationära burkar med 8.1, en laptop med 8.1 och en med win7.

Inte haft några problem och det ligger i bakgrunden o gör sitt jobb och irreterar en aldrig med uppdateringar o skit.

Ett företag som jag suttit på supporten för kör MSE, den skyddar i princip INGENTING, AD-Ware flyger igenom hur som helst, polisviruset tar sig igenom, Aftonbladet hade en infekterad holländsk reklam-banner som infekterade alla datorer som besökte sidan utan skydd och MSE gjorde ingenting för det.

Mitt personliga tips till TS är Nod32, är sjukt nöjd med prestandan både skydd- & resursmässigt, dock gäller de nog alla versioner innan 6an, känns som att den tar lika mycket om inte mer i resurser som F-Secure/NOD.
Många hemsidor som jag tvekat på om de vart säkra eller ej att besöka, har NOD32 hindrat mig att komma in på vilket jag tycker är riktigt bra, så jag känner mig säker när jag surfar, inte stött på liknande surf-skydd från andra företag tidigare.

Körde Bitdefender en period, de har 90 dagars prov version på deras facebook sida,a jag gillade det otroligt mycket MEN enda nackdelen är att man känner sig som om det vore en Appleprodukt, du kan inte administrera något alls i det, den är nästan helt självgående vilket kan vara skönt. Och har lull lull funktioner som Bank-browser

NOD32 Smart Security eller Bitdefender kan jag rekommendera, F-Secure och Norton ökar starttiden avsevärt (trots SSD)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Förklara varför jag vill få med detta när jag installerar ett antivirus.

Den går att stänga av (kugghjulet på banner gör susen), alternativt stäng av skyddet för webbläsaren.

Skrivet av DunderKlumpen:

Du ignorerade uppdateringarna, antar jag? Och varför använda ett tillägg du inte vill ha?

Det är ju som att medvetet installera ett program och sen klaga på att programmet har installerats... It makes no sense.

Den kommer med oavsett hur man gör (jag har inte sett någon ruta att bocka ur i alla fall).

Hur som, den går att stänga av utan att ta bort webbläsarskyddet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Broken-arrow:

Den går att stänga av (kugghjulet på banner gör susen), alternativt stäng av skyddet för webbläsaren.

Den kommer med oavsett hur man gör (jag har inte sett någon ruta att bocka ur i alla fall).

Hur som, den går att stänga av utan att ta bort webbläsarskyddet.

Ja, alltså, det jag menade var att man vet att det har installerats och att det som sagt går att ta bort (det kanske var en dålig jämförelse jag gjorde). Det är inget man någonsin tvingats använda, och ännu mindre nu när Avast fixat till det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, alltså, det jag menade var att man vet att det har installerats och att det som sagt går att ta bort (det kanske var en dålig jämförelse jag gjorde). Det är inget man någonsin tvingats använda, och ännu mindre nu när Avast fixat till det.

Jaså, har dom tagit bort det nu? Vore ju underbart visar dessutom priser som är dyrare än den sidan man är inne på

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Broken-arrow:

Jaså, har dom tagit bort det nu? Vore ju underbart visar dessutom priser som är dyrare än den sidan man är inne på

Jag har inte använt Avast på snart ett år, men från artikeln som länkades:

Citat:

We just want to point out that this happened in the past, and Avast has cleaned up their act. They have a decent product, and while you can read this for historical purposes, you should know that many of the other antivirus vendors are doing worse things.

Alla företag gör snedsteg, inte alla lyssnar på kunderna och löser det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Du ignorerade uppdateringarna, antar jag? Och varför använda ett tillägg du inte vill ha?

Det är ju som att medvetet installera ett program och sen klaga på att programmet har installerats... It makes no sense.

Ett snabbt exempel på vad som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag har inte använt Avast på snart ett år, men från artikeln som länkades:

Alla företag gör snedsteg, inte alla lyssnar på kunderna och löser det.

Jag har haft kvar det i FF i alla fall fortfarande, om dom inte nyligen tagit bort det (senaste veckorna).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Broken-arrow:

Jag har haft kvar det i FF i alla fall fortfarande, om dom inte nyligen tagit bort det (senaste veckorna).

Nej, tagit bort produkten helt har de nog inte gjort (funktionaliten är det säkert någon nisse som vill ha), men det är ju bara att själv ta bort det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kör med comodo tycker den sköter sitt jobb

Den varnar för vissa "exe" filer som jag måste öppna i karantän

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, tagit bort produkten helt har de nog inte gjort (funktionaliten är det säkert någon nisse som vill ha), men det är ju bara att själv ta bort det.

Okej, jo men är enligt mig bökigt att komma åt den (för att stänga av), den behöver poppa upp för att få rätt inställningar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av beejac:

Använder gratis versionen av Panda Antivirus och tycker det är mycket bättre än Avast. Visst får man lite reklam som poppar upp ibland i högra hörnet, men det är för deras premium version och den går snabbt att klicka bort. Hel nöjd!

Går att stänga av i inställningarna om du scrollar ner lite, om jag minns rätt så tror jag det står visa nyheter eller något i den stilen, bara att ändra switchen till off. Har inte fått upp något sedan dess.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, jo men är enligt mig bökigt att komma åt den (för att stänga av), den behöver poppa upp för att få rätt inställningar.

Man kan väl bara gå in i Firefox:s inställningar och bocka ur?
I Chrome går man bara in i "Extensions" och klickar ur rutan "Aktiverat", eller tar bort det helt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har tyvärr tvingats radera ett inlägg som bröt mot §7 och §8 i reglerna, samt ett svar på det.

Citat:

§ 7 Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

§ 8 Brott

Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

*Inlägg raderade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Denna tråden fick mig att inse att jag har MSE på min laptop som alltid varit siraps seg, trots SSD och en hyfsad APU. Aldrig fattat varför den är så slö, kan det vara MSE tro?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Baxtex:

Denna tråden fick mig att inse att jag har MSE på min laptop som alltid varit siraps seg, trots SSD och en hyfsad APU. Aldrig fattat varför den är så slö, kan det vara MSE tro?

Tveksamt, det må ge dåligt skydd men jag tror inte det har någon större påverkan på prestandan. Iofs kan det ju bero på att du fått in någon skadlig mjukvara (vilket är en biprodukt av det dåliga skyddet )

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Tveksamt, det må ge dåligt skydd men jag tror inte det har någon större påverkan på prestandan. Iofs kan det ju bero på att du fått in någon skadlig mjukvara (vilket är en biprodukt av det dåliga skyddet )

Detta är datorn jag har: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1099223

Med rent 64 bit windows, 8gb minne och ssd. Äckligt långsam och går inte ens att se på 1080p film utan att det laggar sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Går att stänga av i inställningarna om du scrollar ner lite, om jag minns rätt så tror jag det står visa nyheter eller något i den stilen, bara att ändra switchen till off. Har inte fått upp något sedan dess.

Ja kommer även fram när man är inne i webbutiker.

Nej den är borta i inställningarna, bara avast eget tillägg (inget för att stänga av just denna grejen).

Skrivet av DunderKlumpen:

Man kan väl bara gå in i Firefox:s inställningar och bocka ur?
I Chrome går man bara in i "Extensions" och klickar ur rutan "Aktiverat", eller tar bort det helt.

Nej, har gått, men inte längre. bara avast tillägg där och inga inställningar för att få bort det extra tillägget. Är typ som ett spöke antingen stänger man av Avast tillägget eller får gå till en webbutik och där igenom bli av med det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Baxtex:

Detta är datorn jag har: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1099223

Med rent 64 bit windows, 8gb minne och ssd. Äckligt långsam och går inte ens att se på 1080p film utan att det laggar sönder.

Ja det är ju inte den snabbaste processorn direkt, så den kan vara ett problem i sig, utöver möjligheten att du fått in något skräp på datorn... Men det kanske hör hemma i support-avdelningen, istället?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Detta är datorn jag har: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1099223

Med rent 64 bit windows, 8gb minne och ssd. Äckligt långsam och går inte ens att se på 1080p film utan att det laggar sönder.

Testat att byta mediaspelare? Själv kör jag GOM Player som är betydligt snällare mot CPU:n än hemska VLC.
http://www.techradar.com/news/software/applications/the-best-...

Av samma anledning kör jag Bitdefender Free, då jag ansåg att MSE tar för mycket prestanda från datorn (sett till det minimala skyddet). Kör Bitdefender tillsammans med SpywareBlaster och får på så sätt ett effektivt skydd med minimal prestandaförlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja det är ju inte den snabbaste processorn direkt, så den kan vara ett problem i sig, utöver möjligheten att du fått in något skräp på datorn... Men det kanske hör hemma i support-avdelningen, istället?

Ja egentligen, men det tar ca 5 minuter att boota datorn (har nästan inget som auto startar heller) och trycker jag t ex på webbläsar ikonen så kan det ta 45 sekunder för att komma upp. Det är ingen super prestanda men saker och ting borde väl ändå accelereras av grafikkortet?

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ja kommer även fram när man är inne i webbutiker.

Nej den är borta i inställningarna, bara avast eget tillägg (inget för att stänga av just denna grejen).

Tror vi talar om helt olika saker. Jag påpekade att det lilla fönstret nere i högra hörnet som Panda's gratisantivirus ibland visar nyheter i går att stänga av. Har inget med Avast att göra.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Går att stänga av i inställningarna om du scrollar ner lite, om jag minns rätt så tror jag det står visa nyheter eller något i den stilen, bara att ändra switchen till off. Har inte fått upp något sedan dess.

Yes hittade, tack så mycket! Förhoppningsvis är det helt borta nu.