Hur bra är gratis antivirus (t.ex. Avast)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Det är inte så svårt att komma förbi en sandbox, vet inte riktigt vad jag får länka och inte men googlar du så kan du nog hitta info om det.

För vanligt virus är väll inte sandbox + Linux en dålig ide?
För att slippa virus på spel datorn?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

kör du windows 8.1 och appversionen av IE så körs den i en form av sandbox.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Har kört PC dagligen sedan 286ans tider och har aldrig använt ett virusprogram. Har så vitt jag vet aldrig haft nått virus och har jag det så har det inte påverkat på nått sätt. Fattar inte vad man ska ha det till....

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Har kört PC dagligen sedan 286ans tider och har aldrig använt ett virusprogram. Har så vitt jag vet aldrig haft nått virus och har jag det så har det inte påverkat på nått sätt. Fattar inte vad man ska ha det till....

du surfar aldrig på skumma sidor?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

du surfar aldrig på skumma sidor?

Surfar där google tar mig till ^^

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Bitdefender får man gratiskoder till jämt och ständigt, så varför man skulle gå och betala för det förstår jag inte. Sen är det inte direkt någon större skillnad mot gratisalternativen heller.

Gratiskoder jämt och ständigt? Aldrig sett, och varför inte köpa det om det är bra? Finns liksom inget bättre alternativ på marknaden.
Cirkus 300kr/år är inte mycket cash.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av fieskmask:

Gratiskoder jämt och ständigt? Aldrig sett, och varför inte köpa det om det är bra? Finns liksom inget bättre alternativ på marknaden.
Cirkus 300kr/år är inte mycket cash.

Ja, det är ett bra skydd, men jag tror inte de fick bäst i test.
Ja, de ger ut gratiskoder för 6 månaders användning titt som tätt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Beror på vad man anser vara "tillräckligt bra". Det är mycket skit man ska stå ut med gratisv AV.

ESET erbjuder en helt annan upplevelse.

Ja i stort sett ALLT förutom MSE och Defender.

Enligt AV-Test så är ju inte gratisversionen av t.ex. Avast så speciellt dålig... visserligen är ju dock testet från oktober förra året... http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/

När det gäller det grundläggande skyddet mot just virus, så är det ingenting som skiljer mellan gratis eller betalversion av samma program. Det är bara extrafunktionerna man får betala för.

Vet inte vad du menar med "Det är mycket skit man ska stå ut med gratisv AV"?

Permalänk
Medlem

Avast verkar generellt vara populäraste gratis anti-virus programmet, jag testade det och gillade interface osv, tyvärr så verkade dess aktiva skydd totalt fucka upp mitt internet, om jag t ex gjorde en google image search kunde den ladda 10 bilder och sen stå och fundera i 20-30 sekunder innan resten dök upp.

Kan inte garantera att det var Avast men har fungerat perfekt sen jag avinstallerade det, och det känns logiskt att ett antivirus program som ska analysera allt som skickas till datorn kan slöa ner surfing rejält om det inte vill sig.

Har dock ett Killer NIC nätverkskort som ju är kända för att vara skräp, så kan ha varit det också. Får kanske ge avast en ny chans nu när jag ändrat drivrutiner så datorn tror mitt Killer NIC är ett standard Qualcomm kort.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Kör med Windows MSE som är inbyggt i win 8 och kan laddas ner till win7. Kört med det i 1år nu. Har det på två stationära burkar med 8.1, en laptop med 8.1 och en med win7.

Inte haft några problem och det ligger i bakgrunden o gör sitt jobb och irreterar en aldrig med uppdateringar o skit.

MSE är helt enkelt skräp, lika bra köra utan än med eller något gratis alternativ som fångar bra mer.
http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/oc...
http://chart.av-comparatives.org/awards_by_vendor.php?venID=1...

Skrivet av Dunder:

MSE ska absolut inte köras på Windows 7 och tidigare.

MSE är lika dålig på Win8 och senare. AV-TEST använder sig av Windows 8.1 versionen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Har kört PC dagligen sedan 286ans tider och har aldrig använt ett virusprogram. Har så vitt jag vet aldrig haft nått virus och har jag det så har det inte påverkat på nått sätt. Fattar inte vad man ska ha det till....

Samma här.
Fast nu på senare tid har jag lagt till virusskydd på min proxyserver med clamav, hjälper kanske om sambon är inne på några skumma sidor här hemma.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av theailer:

Samma här.
Fast nu på senare tid har jag lagt till virusskydd på min proxyserver med clamav, hjälper kanske om sambon är inne på några skumma sidor här hemma.

Man behöver inte ens vara inne på skumma sidor... Sidor med reklam (SweC t.ex.) räcker.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Man behöver inte ens vara inne på skumma sidor... Sidor med reklam (SweC t.ex.) räcker.

Menar du att det räcker att gå in på sweclockers utan att klicka på reklamen ?
Ifall man måste klicka på reklamen för att bli smittad så är det inga problem för mig då det är sådant jag anser som skumma sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Har kört PC dagligen sedan 286ans tider och har aldrig använt ett virusprogram. Har så vitt jag vet aldrig haft nått virus och har jag det så har det inte påverkat på nått sätt. Fattar inte vad man ska ha det till....

Det är så att säga där skon klämmer. Har du aldrig kört antivirus program/malware removers osv är det inte konstigt om du inte märkt att du har skräp på datorn, virus, trojaner, keyloggers etc är ju 100% mer effektiva om användaren inte märker av dem.

Nu säger jag inte att din dator är full med virus, men folk som tänker som du är exakt de människorna som sedan gnäller på t ex Blizzard att någon hackat deras WoW konto.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Menar du att det räcker att gå in på sweclockers utan att klicka på reklamen ?
Ifall man måste klicka på reklamen för att bli smittad så är det inga problem för mig då det är sådant jag anser som skumma sidor.

Så länge reklamen utnyttjar ett hål i visningstekniken (t ex flash) så räcker det att visa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Så länge reklamen utnyttjar ett hål i visningstekniken (t ex flash) så räcker det att visa den

Har för mig att jag läste någon artikel om det men var inte helt säker.
För jävligt rent ut sagt att det ska behöva vara på detta viset.
Borde inte sådana hål täppas till ganska snabbt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Har för mig att jag läste någon artikel om det men var inte helt säker.
För jävligt rent ut sagt att det ska behöva vara på detta viset.
Borde inte sådana hål täppas till ganska snabbt ?

Så länge dom blir kända så täpps dom igen men det handlar också ofta om att täppa igen hålet inte att leta efter fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Har kört PC dagligen sedan 286ans tider och har aldrig använt ett virusprogram. Har så vitt jag vet aldrig haft nått virus och har jag det så har det inte påverkat på nått sätt. Fattar inte vad man ska ha det till....

Hur vet du att du aldrig fått ett virus om du inte haft något antivirus som kunnat upptäcka viruset? Lite moment 22 där...

Händer mig några några gånger per år att antiviruset meddelar att det tagit bort virus/trojan/malware som jag inte kunnat märkt annars.

http://news.microsoft.com/2013/04/17/malware-infections-5-5-times-more-likely-without-antivirus-software-finds-new-research-from-microsoft/

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Men tror du viruset kan komma ut från visuell box och smitta datorn?

Menar du virtuell (engelska: virtual) kanske.. ?
Annars så är frågan vad är en visuell box.. är den snyggt designad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

MSE ska absolut inte köras på Windows 7 och tidigare.

Och än mindre på Windows 8.1, för att där saboteras spelprestandan med ca 10-15%. Var så för mig iaf och efter att ha sökt runt väldigt mycket så visade det sig vara det inbyggda antivirusprogrammet. Det är extremt dåligt optimerat.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av theailer:

Har för mig att jag läste någon artikel om det men var inte helt säker.
För jävligt rent ut sagt att det ska behöva vara på detta viset.
Borde inte sådana hål täppas till ganska snabbt ?

Jo, så snabbt de kan efter att de med goda intentioner har hittat säkerhetshålet. Problemet är att de med mindre goda intentioner kan ha hittat samma säkerhetshål några år tidigare. Så de täpps säkert till snabbt i många fall men det räcker inte.

Räkna med att det konstant finns hål i insticksprogram och webläsare som virusspridare har hittat men som inte utvecklarna av mjukvaran hittat ännu.
Det är normaltillstånd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo, så snabbt de kan efter att de med goda intentioner har hittat säkerhetshålet. Problemet är att de med mindre goda intentioner kan ha hittat samma säkerhetshål några år tidigare. Så de täpps säkert till snabbt i många fall men det räcker inte.

Räkna med att det konstant finns hål i insticksprogram och webläsare som virusspridare har hittat men som inte utvecklarna av mjukvaran hittat ännu.
Det är normaltillstånd.

Nu kör jag Linux på min desktop men man blir kanske lurad att det är säkrare än respektive windows miljö.
Clamav på min proxy fixar väl inte säkerhetshålen i reklamen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Det är inte så svårt att komma förbi en sandbox, vet inte riktigt vad jag får länka och inte men googlar du så kan du nog hitta info om det.

Ja nej kanske men inte så många virus/trojaner som bär payload för att bryta sig ur hypervisors och dom som har sån payload har ofta även payloads som tar sig förbi det mesta att tillgå.
Men ja det enda helt säkra sättet att surfa är att surfa från en dator som har bios i en gammal hederlig romkrets och som bootar från ett readonly media skapade från ett känt rent media utan att blanda in andra skrivbara firmwares. För extra säkerhet är det en dator uppbyggd från grunden där du verifierat varje kodrad och komponent som bygger upp både hårdvara och mjukvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av theailer:

Nu kör jag Linux på min desktop men man blir kanske lurad att det är säkrare än respektive windows miljö.
Clamav på min proxy fixar väl inte säkerhetshålen i reklamen?

Säkerhetshålen i instick och webbläsare kan förekomma för alla OS. Men som alltid kan skadlig kod bara få bra genomslag på en plattform med många användare och bara det faktum att du använder linux gör ju att du slipper det mesta skräpet som kan komma in när du surfar. Så där tror jag nog att du tänker rätt. Ska man rikta virus mot okända datorer via banners så kommer man nästan enkom skriva dessa virus för Windows.

Clamav kan säkerligen upptäcka virus som kommer in via säkerhetshål i insticksmoduler och webläsare som exempelvis via en banner, men inte själva säkerhetshålet i sig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Säkerhetshålen i instick och webbläsare kan förekomma för alla OS. Men som alltid kan skadlig kod bara få bra genomslag på en plattform med många användare och bara det faktum att du använder linux gör ju att du slipper det mesta skräpet som kan komma in när du surfar. Så där tror jag nog att du tänker rätt. Ska man rikta virus mot okända datorer via banners så kommer man nästan enkom skriva dessa virus för Windows.

Clamav kan säkerligen upptäcka virus som kommer in via säkerhetshål i insticksmoduler och webläsare som exempelvis via en banner, men inte själva säkerhetshålet i sig.

Ja så är det nog, men det blir kanske vanligare till Linux iom att det användas snart överallt, tex telefoner å tvapparater.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

För vanligt virus är väll inte sandbox + Linux en dålig ide?
För att slippa virus på spel datorn?

Vbox är betydligt svårare att få virus i allafall än en vanlig dator så att det sprider sig vidare. Det finns de som använder en vbox för att experimentera med virus, därför skulle jag säga att det är mycket säkrare än att bara använda sin dator.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Har för mig att jag läste någon artikel om det men var inte helt säker.
För jävligt rent ut sagt att det ska behöva vara på detta viset.
Borde inte sådana hål täppas till ganska snabbt ?

Hjälper inte. Jag har fått in lite småskumt skit på datorn när jag inte använde no script en stund (någon vecka, det gick bara inte). Aftonbladet har ju haft en del skit i sin reklam.

Enda säkra är no script och sand box hemsidor spelar ingen roll vilka du går in på, nätet är nerlusat med otyg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Menar du virtuell (engelska: virtual) kanske.. ?
Annars så är frågan vad är en visuell box.. är den snyggt designad ?

Jo jag menade virtual, kan bara eng jag har lärt mig själv.

Skrivet av Bra Hemsida:

Vbox är betydligt svårare att få virus i allafall än en vanlig dator så att det sprider sig vidare. Det finns de som använder en vbox för att experimentera med virus, därför skulle jag säga att det är mycket säkrare än att bara använda sin dator.

Okej. kan man få tillgång till filerna i en sån där Vbox?
Var när jag var inne på ryska sidor som datorn kraschade efter om start.
kan man bli hackad i Vbox och sen in i vanliga operativ systemet?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Klart ditt värd os kan bli hackat. Är bara lite olika svårt
Har du åtkomst till hela din hårddisk/nätverk från din virtuella box så har även viruset det.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Jo jag menade virtual, kan bara eng jag har lärt mig själv.

Okej. kan man få tillgång till filerna i en sån där Vbox?
Var när jag var inne på ryska sidor som datorn kraschade efter om start.
kan man bli hackad i Vbox och sen in i vanliga operativ systemet?

Som personen ovan skrev, det beror på om du kan komma åt en nas / din hårddisk via den virtuella boxen. Om det finns något kryphål som gör att den kan komma åt din riktiga hårddisk (om den inte syns inne i virtuella boxen) så skulle jag byta till en annan virtuell låda Jag föredrar att använda Vmplayer, för att det är den jag använder i skolan. / Robin

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw