Samsungs senaste firmware till 850 Pro SSD kan orsaka död och förintelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag har ingen av dem, utan bara en 840, så jag vet inte hur de presterar. Av mina tio SSD:er (allt från Force 3 till Intel 520) är det bara Samsung 840 som levererar HDD-prestanda.

Min 840 presterar mångt mycket bättre än min raptor. Men i hw-raid så älskar jag mina raptors. Maxar ut scsi 640 så det är betydligt snabbare än allt som änvänder seriell anslutning som jag provat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Det är rätt illa när en SSD jämförs med Crucial M4 i pålitlighet och förlorar.

Vad får dig att anse att Crucials M4 skulle vara dålig? Har tre själv och modellen valdes specifikt för att de var riktigt bra när de kom, trots 1000 timmars-buggen i början.

Permalänk
Medlem

Aj fy detta ser inte bra ut..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Glad att man bara köpt Crucial M4 och Crucial mx100. Inga problem med de diskarna inte!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon5930:

Vad får dig att anse att Crucials M4 skulle vara dålig? Har tre själv och modellen valdes specifikt för att de var riktigt bra när de kom, trots 1000 timmars-buggen i början.

SSDer är inte speciellt pålitliga i allmänhet men mekaniska diskar är inte vansinnigt pålitliga heller, speciellt inte jämfört med en stabil SSD. Jag har dock för mig att M4an var jävligt skakig men det kanske bara var prestanda!

Skrivet av Icte:

Aj fy detta ser inte bra ut..

http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsai...

Ingen gammal artikel i alla fall. Informerade köp is the way to go!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Master of Overkill

Vi har 160st 850 Pro på jobbet, inga problem med diskarna INTE en enda disk har vi RMA eller fel på.

Och nej har inte uppdaterat firmware.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Samsung lever på gamla meriter, 830 var kung på tronen men idag är Samsung bara en i högen dock med fler problem än andra.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KiXeR:

Samsung lever på gamla meriter, 830 var kung på tronen men idag är Samsung bara en i högen dock med fler problem än andra.

0 Problem med 850 Pro, skit i uppdatera firmware som dragit tillbaka bara.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vi har 160st 850 Pro på jobbet, inga problem med diskarna INTE en enda disk har vi RMA eller fel på.

Och nej har inte uppdaterat firmware.

Bättre att ni inte uppdaterar heller tills Samsung fixat detta problem

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Icte:

Bättre att ni inte uppdaterar heller tills Samsung fixat detta problem

Varför skulle jag göra det, testar alltid firmware 2-3 månader innan jag rullar ut dom, jag är inte så dum <3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Rent sponant sådär kan jag nog tycka att det är dags att göra sig av med de utvecklare som programmerar dessa firmwares.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Uppdaterade FW på min 850pro här om dagen. Den lever än. Sökte lite info innan jag flasha men hittade inget nämnvärt så det vart green light.

Permalänk
99:e percentilen

Min kritik står på två pelare: min egen erfarenhet och mitt eget HD Tune-benchmark:

(Notera särskilt accesstiden.)

Och det är verkligen inte bara ett benchmark; det återspeglar verkligheten mycket väl. Min laptop känns knappt snabbare än om den hade haft HDD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gemmy:

Folk köper Samsung SSD av två orsaker. Pris och prestanda. Men framförallt priset. De flesta har bara skit på sina diskar. Har du något viktigt på din SSD enhet ser du till att backa upp det och är försiktig med firmwareuppdateringar. Är det verkligen viktiga data kör du RAID!
Seriöst, Samsung ligger i framkant när det gäller mycket. Att det skrivs rubriker beror på att så pass många köper deras produkter. Hade Samsung sålt ett fåtal enheter till några stackars konsumenter hade det hela blivit bortglömt och ingen hade brytt sig.

Mja. RAID är inte en backuplösning för viktig data utan RAID säkrar istället uptime.
Handlar det om att säkra data så ska denna data flyttas till två separata system. Minst.

Men jag håller med om att det troligen är mer känslor än rationalitet kring den här nyheten. Inte för att det här inte ska uppmärksammas men många verkar tycka att Samsung är sämre än andra på grund av det här.
Det är onekligen trist med uppdateringar som förstör, men alla större SSDtillverkare har väl lyckats med detta på ett eller annat sätt. Eller har Adata klarat sig månne?
840 EVO är väl där skon egentligen klämmer. Eller problemet med TLC-minnena. Den delen är väl mer problematisk.
Men angående den här nyheten med enheter som dör så har väl inte samsung värre än de andra tillverkarna egentligen. De har väl mest kommit in i värmen med de andra. Fast lite senare ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

3- och 7-serierna är väldigt problemfria.

Måste speciellt gälla 320 då som rapporterade 8MB användbart utrymme och som tog Intel lång tid att fixa. MWI-rapporteringen på 330 var helt trasig tidigare innan firmwareuppgradering.

5 serien har haft väldigt många olika problem.

7 serien verkar funka bra, likväl som Samsung säkerligen har serier som funkar bra...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Samsung i ett nötskal. Istället för att släppa uppdateringar och fixa felen på befintliga produkter, vill de att man köper nytt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

SSDer är inte speciellt pålitliga i allmänhet men mekaniska diskar är inte vansinnigt pålitliga heller, speciellt inte jämfört med en stabil SSD. Jag har dock för mig att M4an var jävligt skakig men det kanske bara var prestanda!

http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsai...

Ingen gammal artikel i alla fall. Informerade köp is the way to go!

Min äldsta, Intel X25-M G2 80GB inköpt vid lanseringen hösten 2009. Fungerar fortfarande riktigt bra även om det såklart hänt en hel del prestandamässigt sedan dess. Bra SSDer från bra tillverkare håller bra. Skitprodukter från usla företag håller inte lika bra. Men så är det ju även med HDDs. Hitachi i toppen och Seagate i botten. Om man utgår från Blazefires rapporter då.

M4 var bättre än de Sandforce baserade SSDerna tycker jag mig minnas. De var bland de bästa oavsett. Bra tillverkare med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte min 840pro till viss del på grund av alla goda vitsord man läste och hörde överallt om deras 830-serie. Så har man ju i ett halvårs tid gått och funderat på att köpa en till, större, SSD... Hade ju varit fint om de kunnat leva upp till den kvalitet man först fick intrycket av att de levererade nu blir det att göra nya efterforskningar om vilken SSD man bör välja framöver.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Köpte min 840pro till viss del på grund av alla goda vitsord man läste och hörde överallt om deras 830-serie. Så har man ju i ett halvårs tid gått och funderat på att köpa en till, större, SSD... Hade ju varit fint om de kunnat leva upp till den kvalitet man först fick intrycket av att de levererade nu blir det att göra nya efterforskningar om vilken SSD man bör välja framöver.

Tyvärr är det så nästan alla tillverkare gör. Man måste göra efterforskningar på varje individuel model. Även om en model är superbra, betyder inte det automatiskt att nästa version av den är det. Jag köpte en 820 Pro tror jag det var och den SSDn tickar på än, men man hör ju många dåliga saker om de nya... Ett annat Samsung exempel är Galaxy Ace (fick en som jobb telefon). Man kan ju tycka att Galaxy Ace 4 logiskt sett borde vara bättre på alla sätt än Galaxy Ace 3, eller hur? Nope. Nötterna på Samsung snålade in och tog bla bort proximity sensorn, vilket gör det till ett helvete att ens lägga på luren efter att man pratat. Dom tog också bort halva ramminnet om jag minns rätt, inte som om man behöver det. Sen säljer dom den som den "nya förbättrade" efterföljaren. Bara böja dig framåt o tacka o ta emot.

Ibland önskar man att man inte var så negativ mot att låsa in sig i Apple träsket, suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

"död och förintelse", hahaha den titeln! Men vafan?! Nu e Samsung dött för mig som SSD tillverkare.

Haha, fick ett gott skratt. Nu går det riktigt dåligt för Samsungs SSDer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem

Stabilt.
Samsung behöver nog lite nya firmwareutvecklare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Rapid mode fuckade upp hela min dator, fick starta om den flera gånger innan något hände, fick bluescreens, spel startade inte, filer sparades inte alltid, den bootade långsammare än min 2,5 hdd på 5400 rpm, SSDn hittades inte i sumsung magician. Sen stängde jag av rapid mode och problemen försvann, kanske är något seg vid uppstart men det kan jag leva med, värt att nämna är att jag har ca 100 gb ledigt på SSDn.

Så ja, problemen finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade jag varit dig.. hade jag kollat RAM minnena... för du lär inte ha en stabil dator. Enda gångerna jag har sett problem med RAPID (en funktion som följer samma regler och ramverk som MS eget och andra professionella cache mjukvaror)

Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske är vettigt att köpa minst 2 generationer gamla ssd i fortsättningen. Prestandan är ju bra på de också i alla fall för mina behov.

Den regeln har jag följt rätt länge. Köp inte nytt, köp gammalt, när det gäller SSD.

  • Nu ska vi se, Crucial M4 ska vi inte prata om problem.. den har haft en uppsjö av dem. Crucial MX100 har gett många användare BSOD och boot problem, och egentligen stöder de inte ett skit av avancerade AHCI drivare tydligen, utan endast stengamla ACHI 1.0

  • Intel har haft och har fortfarande 8MB buggar i en del SSD, något som aldrig kommer fixas, intel gör en "Samsung" (låter fel ordning faktiskt) och ignorerar det. De har även haft lite till och från bugg varningar med 530 disken, men det visade sig vara en "feature" att disken skriver sig själv till döds. Ev har den en bugg till, som jag inte hunnit forska i.

  • Sandisk har haft egna FW uppdateringsproblem där de brickar enheter, eller ställer till problem. De har nu börjat med TLC 19nm, samma storlek som Samsung 840, så de lär väl vara kul om 6-12 mån...

  • OCZ har just nu kritiska uppdateringar till både ARC 150 och AMD R7 SSDn, med jag citerar:
    "Numerous stability and reliability improvements" - "Fixed a corner case issue with DDR corruption on 480GB capacity drives". Kort sagt, enheterna är inte pålitliga för 5 öre och har rasat lite.. hur som.
    Vem har vi kvar...

  • AData, de rasar av sig själva verkar det som. Trots att de använder samma gamla SandForce (med SF FW), så har de enorma pålitlighets problem. Deras SP900 har usel prestanda, och jag vet 2 bekanta med dem som har fått sina diskar rasade. De bara slutade fungera 2 och 5 månader gamla, resp. Så AData, de rasar av sig själva verkar det som. Trots att de använder samma gamla SandForce (med SF FW), så har de enorma pålitlighets problem.

  • Corsair och OCZ (mfl) hade enorma problem under 6 månader med sina Force 3/GT och Agility3/Vertex3 diskar pga bugg i FW. Intel hade faktiskt inte dessa, då de som enda företag för Sandforce serien, förhandlade till sig att få lov att själv ändra i den. De har dock sämst prestanda.. men mer pålitliga kretsar på den tiden iaf.

  • PNX har jag sett på forumet allt från pipande enheter till att de byter styrkretsar och lite annat, utan att säga så mycket. Nu har de dock inte bytt till dåliga saker (typ) så det är väl inte så illa, men du har ingen aning vad du får...

  • Kingston... var ska man börja. V300, förlåt V200 (i V300 skal), är utan tvekan den disk på hela forumet som folk är snabba att kritisera. Den verkar ha kommit i ny skepnad (igen), för 3:e gången. Och ska vara bättre, men du vet inte om du får gen 2 eller 3...
    HyperX Fury är ju seg rent allmänt, och visst, det är en hyfsad budget disk, men nästan alla andra diskar på marknaden är snabbare.

Vad har vi kvar egentligen?!?!
Samsung? Juste.. de skulle vi ju undvika som pesten nu.

Kort sagt. [B]ALLA tillverkare[/B] (önskar man kunde skriva med typsnitt 20) har en dålig dag, dålig batch, dålig generation och oväntade problem.

Det enda jag är sur på är att Samsung dragit ut på detta, istället för att erkänna det och ta tag it det. Men å andra sidan sett.. Har Intel det? Har Crucial det? (Har Nvidia det?)
Nej.

Intel har (ska tilläggas) dock tillåtit att man får en ersättningsdisk, men felet är inte fixat, utan om du har garanti kvar, får du ersättnings disk. Är det 1 dag över garantitiden, så är du körd.

Så i slutändan är det precis som jOnÄTÄn skriver. Vill du ha en pålitlig disk... köp en beprövad disk som har gått igenom alla barnsjukdomarna. Tråkigt nog brukar de bli utgående när de är som bäst...

Permalänk
Inaktiv

Det blir att hänga kvar på min 20X raid RAID 0 IBM Death Star lösning till säkrare lösningar kommer...

Jag tycker SSD hårddiskarna generellt har hållit dåligt kvalité och detta gör inte mina fördomar bättre. Det viktiga är dock att man ska aldrig långtidsspara på en systemdisk men man kan bli av med någon dags arbete vid en krasch.

Permalänk
Medlem

Har bara en enda Samsung produkt som jag inte är helt besviken på, vilket är min monitor. Det finns bara en positiv sak och det är priset. Man får vad man betalar för antar jag

Permalänk
Master of Overkill

Folk slutar köpa..... orkar inte 0 logic

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Samsung är på väg att fullständigt radera sin gudalika status på SSD-marknaden. Från att ha varit det mest ansända och överlägsna märket till ett stort frågetecken. Bra jobbat Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Måste speciellt gälla 320 då som rapporterade 8MB användbart utrymme och som tog Intel lång tid att fixa. MWI-rapporteringen på 330 var helt trasig tidigare innan firmwareuppgradering.

Jag har faktiskt en Intel 320 80 GB och den fungerar väldigt bra. Skrivit ca 6TB o den lider inte av 8MB buggen, har fungerat helt felfritt och är väldigt nöjd med den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

har inte upplevt några problem med min 840 basic som jag kör som systemdisk, men jag lär inte köpa någon mer samsung på ett tag.
Köpte en Sandisk ultra plus till min andra dator och den upplever jag faktiskt som snabbare än samsungen och den var betydligt billigare GB/krona vid inköpstillfället.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

haha satan vilken tur att min lathet stoppade mig från att uppdatera några dagar sen

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Folk slutar köpa..... orkar inte 0 logic

Just nu så skulle jag inte köpa en Samsung SSD just nu, på samma sätt som jag ej skulle köpa någon mer IBM hårddisk runt 2001. För mig och många är data extremt värdefullt och vi betalar gärna lite extra för att få en produkt som vi litar på.

Man kan dock ställa sig frågan, vem flashar om en hårddisk utan backup? Men det tar ju tid att återställa och tid är för många är en bristvara.