Samsungs senaste firmware till 850 Pro SSD kan orsaka död och förintelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

1: man har backup - har man inte backup och tappar sina data får man skylla sig själv och då behöver man inte yttra sig heller
2: man uppgraderar inte firmware utan god anledning
3: man uppgraderar inte firmware från något annat än dos om man kan välja
4: man funderar en gång extra om man verkligen skall uppgradera sin firmware
5: man funderar en gång extra om man verkligen gjort backup
6: man funderar på om man verkligen vill köpa senaste modellen av någon produkt, istället för att köpa den äldsta modellen av en produkt om man har krav på stabilitet

typ

uppdateringshysteri föder problem, är man uppdateringshysterisk ska man inte gnälla heller

Så jag tänker också, ge fan i att fippla om skiten fungerar. Har t.ex. aldrig fått bluescreen i någon windowsversion, eftersom jag inte går in och fipplar efter installation.

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Medlem

Om folk inte gör backup får man skylla sig själv

Själv har jag inskaffat 8tb externa, ovärderligt för mig om det går förlorat

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

RAID kan inte likställas med backup, och ska absolut inte användas som det om man är rädd om sin data.

Folk köper även Samsung pga att de har bra historik, 830-serien var svårslagen och riktigt bra. Men den biten har rasat nu.

Firmwareuppgraderingar som kunde dräpa ssd:er var ju inte ovanligt förr i tiden, men det är det nu, så jag ser helt klart nyhetsvärdet. Särskilt med tanke på EVO-serien.

Nog för att en trasig firmwareuppdatering (troligen) inte har något direkt med 850 Pro-serien att göra, men mitt förtroende för Samsungs ssd:er sjunker ytterligare ändå.

Jo, jag måste säga att RAID höjer dataintegriteten något, pajar en disk kan den åter byggas upp såsom du säkert vet. Vad vore annars vitsen eller syftet med att köra RAID, okej att tillverkaren gärna säljer två, tre eller fler enheter istället för en men det måste ju gynna slutkunden i någon mån. Om inte annat måste kunden iaf tro att det gynnar hen. Men du hävdar alltså det motsatta?
Ja det är korrekt att man fortfarande bör backa upp data även från en RAID-Konfig...
Jag äger en EVO 840 själv och ett annat exemplar sitter i min jobbdator. Jag har inte erfarit några problem utöver att PRO inte fanns tillgänglig just när jag behövde en SSD till min jobbdator, jävligt dåligt av Samsung att inte tänka på att återförsäljaren alltid borde ha allt i lager där om man får vara lite ironisk.
Jag förstår att det inte är kul om man råkat ut för prestandaproblem eller att data förstörs. Men det kan hända ändå och hände/händer ju även med mekaniska diskar.
Själv hade jag ingen historik förutom att någon nörd jag jobbade med rekommenderade just Samsung, han skröt om hur snabb just hans SSD från Samsung var. Jag köpte den på hans rekommendation mao.. När jag hade köpt den och berättade det för honom valde han selektivt att ignorera detta. Jag som är intresserad av teknik oavsett ägande informerade även för honom att nyare/snabbare var på G (850 serien)... Typ någon vecka efter mitt köp kom rubriker om prestandadegraderingen över tid... Beslutet om att köpa Samsung i mitt fall handlade om prestanda och pris per GB i storlekar om 500 GB och uppåt. Orsakerna till varför en konsument väljer en produkt varierar med andra ord, man behöver varken kunna något eller ha ett hum om "track record"...

Mitt förtroende för Samsung är detsamma som för övriga tillverkare, kanske lite bättre för att de ligger i framkant när det gäller utveckling och tillverkning. Köpte nyligen en tv från Sony av modell 2014 och kan inte köra WiFi på 5Ghz, det suger!.. Jag skiter alltså fullständigt i om det är en Sony. Hade Samsungs motsvarighet fått lika bra betyg för sin panel hade det blivit en sådan och då hade jag sannolikt fått ett mer aktuellt WiFi interface i den. Min rekommendation är att invänta 4k OLED. Köp inte TVn jag köpte även om den fått högsta betyg i tester, dvs inget skryt här, helst av allt fakta i mitt tycke.

Nu har jag inte kollat upp om det redan existerar men en saker Samsung fortsättningsvis kunde göra är att bli bättre på att informera sina slutkunder när dom gör bort sig på en sådan massiv skala. Dem kunde också lägga in dubbla flashminnen såsom på moderna moderkort i sina SSD-produkter...

Slutligen ber jag om ursäkt för ev onödig läsning för den som orkade. Be om ursäkt görs oftast efter det att man utsatt någon för något jobbigt och mer sällan innan.

Permalänk
Medlem

Vad hände med Samsung efter 830 serien..

Permalänk
Medlem

När man lägger flera tusen på varje komponent i sin dator vill man klart ha så bra som möjligt så varför spara nån femhunding eller tusing för sämre prestanda, när ni väljer grafikkort så köper ni inte det sämsta kortet för spara lite så varför spara på alla andra delar och köper nåt som välkänt är fel på minnet eller förbrukar mest värme och ljud osv. man efterforskar och det finns rejält bra saker som nämnts, Rapid mode förbrukar dess livslängd rejält och tillför inte så jättemycket från redan supersnabb disk till bara några års användning än 20+ år.

850 är bra diskar med nya minneskontroller som slarva med en uppdatering som hänt alla andra produkter nån gång som man själv väljer efter egen risk eller till vilka förbättringar man väljer uppdatera, men som de fixat nu.
840 Pro är fortfarande bra och kostar inte över tusen mer än Evo som förr likadant om man köper en WD Green och Blue istället för Red och Black eller nån annan för spara pris och prestanda, det är inte svårt val istället för ångra sig senare.
Min 840 Pro är nästan lika bra efter ett år, bara rensa minnescellerna när prestandan är för låg efter några år och ominstallera och klona innehållet för en ny fräsch disk sen.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem

Har ett gäng Intel 330 och Corsair. Alla går för fullt sedan ett par år tillbaka. Aldrig fått ett enda fel på någon.

Permalänk
Medlem

samsung och nvidia borde gå ihop

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

1: man har backup - har man inte backup och tappar sina data får man skylla sig själv och då behöver man inte yttra sig heller

Så du menar att om man har backup så behöver man inte bli sur om man köpt en SSD som går sönder med en gång?

Visst, kanske kan påstås vara ens egna fel ifall man uppdaterar firmware bara så där, men jag kan tänka mig att en del SSD:er har tillverkats med den firmaware. Får hoppas att det inte är så och om det är så så återkallas dom direkt.

Sen så borde Samsung kompensera sina kunder iaf då de måste testa sina firmwares ordentligt innan de släpps.

Hur som helst så vet jag nu definitivt att jag håller mig borta från Samsung produkter, vill ej ha en tv som ger mig extra reklam eller en dålig SSD och vem vet från vilket håll nästa samsung misstag kommer ifrån.

Svårt att se dom som ett seriöst företag som ser till att sina produkter håller god kvalite.

Permalänk
Medlem

Hade inte tänkt köpa några samsung-SSDer sedan evo-problemet. Så det här gör bara att de tappar mer förtroende hos mig.

Permalänk
Inaktiv

Något som slog mig under kvällen är tidigare rapporter om spionprogram i firmware. Jag har inte sett att någon här fått problem som uppdaterat och de som har problem skulle kanske vara någon av de som sitter på en preparerad SSD-enhet. Känns samtidigt lite osannolikt och för enkelt men tanken är inte helt lätt att skaka ifrån mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gemmy:

Jo, jag måste säga att RAID höjer dataintegriteten något, pajar en disk kan den åter byggas upp såsom du säkert vet. Vad vore annars vitsen eller syftet med att köra RAID, okej att tillverkaren gärna säljer två, tre eller fler enheter istället för en men det måste ju gynna slutkunden i någon mån. Om inte annat måste kunden iaf tro att det gynnar hen. Men du hävdar alltså det motsatta?

Det som raid (1 och uppåt, ej 0) är bäst för är att minska risken för driftstopp för system som behöver vara igång 24/7. Att det även kan ses som en form av backupredundans är riskabelt av flera anledningar (ett enkelt exempel är ju om fler diskar pajar än den raid-variant man valt maximalt klarar av, vilket sker då och då med diskar från samma tillverkare och batch som slits ut samtidigt, eller vid en saftig överspänningstopp t.ex. från blixtnedslag).

Men ja, raid har ju även prestandamässiga fördelar.

Säkrast är att ha offlinebackup, gärna fler än en (och gärna offsite).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Jag har inte uppdaterat min 850 Pro men jag skulle ha behövt en ny firmware då jag ahr fått problem med datrórn efter SSD-installationen. Fick lov att stänga av sömnläget då datorn hängde sig när man skulle starta upp den igen, och även efter detta så vill inte datorn stänga av som den ska varje gång, i bland så vill den boota om eller fannsa med en svart BIOSskärm som säger antingen A2, A3, B3 eller B4 i nedre högra hörnet av skärmen. Innan SSD-installationen så fungerade allt som det skulle, blev iofs nya drivrutiner och moderkortsBIOS samtidigt som SSD:n åkte i men misstänker disken i första hand som felkälla... Finns det någonlista på vad denna nya firmware var tänt att åtgärda för problem?

Permalänk
Medlem

Jag köpte helt ny dator 4790k, asus gtx980, vii hero 2x8 gb corsair cl9. och sen för att få lite mer ssd utrymme köpte jag mig en 850pro.
Och som Belse säger, så har jag också haft problem med systemet. När jag spelat dota så har jag haft mycket micro-stutterings (ser ut som fps-drops) Fast fps mätaren i spelet säger konstant 120fps.

Efter updateringen av firmwaren så har de försvunnit. (kanske ser dem lite då och då väldigt minimalt., men det kan vara mitt nät med packetloss)

Jag har med andra ord Steam + dota på min 850pro, jag testade även att flytta över dota till min gamla 840 pro som dota fungerade perfekt med innan. och där hade jag ändå dessa microstutterings. Fast det kanske var för att steam var fortfarande installerat på 850n? Men det var bara Dota som hade problem också, CS. BLC, och ett par andra indie spel hade jag inga problem alls med.

Edit: värt att nämna, jag kör OS på min 840 pro med den nya datorn, då bröderna fick ta min corsair gt 60gb som var min OS disk på gamla datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Navi97:

Oh wow... Först 840-problemen och nu detta. Har Samsung glömt hur man bygger SSD-enheter nu för tiden?

Nej. Däremot eventuellt hur man skriver firmware till en SSD.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Sushikocken:

Vafan testar dem inte firmwaren innan den släpps? Detta var droppen nu är jag en samsung hater också!
Köpte en extern DVD för några år sedan kostade 900 spänn och fungerade i vista men någon fw till win7 64 kom aldrig. Detta var långt efter 7:an släppts. Så jag uppgraderade vista till 7 efter en månad vips så gick det fan inte få igång DVD:n
Sen var det 840, som jag köpte och nu 850.. Srsly
Dem har väl slängt in knox på SSD fw kanske, dem gillar ju att skjuta kunderna i foten.

Wait what..
Köpte du en extern DVD brännare för 900:- ?!?!
Och den strular ?
Wow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Så vad är det för fel som den nya mjukvaran skulle ha fixat. Fungerar disken som den ska så finns det väl ingen större anledning att utsätta sig för alla problem en uppdatering kan medföra.

Funderade på samma sak. "Förr" uppdaterade man inte firmware på hårddiskar, och det gick hur bra som helst. Sket det sig var det något mekaniskt. Olika versioner på firmwares var det ytterst få som ens hade hört talas om.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Har aldrig förstått varför man skulle välja en SSD från Samsung när Crucial finns som alternativ.

Betalar hellre för stabilitet som märks än för högre hastighet som man ändå aldrig märker av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TroubleBaker:

haha satan vilken tur att min lathet stoppade mig från att uppdatera några dagar sen

Jag håller med.Jag va nära och göra det,men orka inte.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

När man lägger flera tusen på varje komponent i sin dator vill man klart ha så bra som möjligt så varför spara nån femhunding eller tusing för sämre prestanda, när ni väljer grafikkort så köper ni inte det sämsta kortet för spara lite så varför spara på alla andra delar och köper nåt som välkänt är fel på minnet eller förbrukar mest värme och ljud osv. man efterforskar och det finns rejält bra saker som nämnts, Rapid mode förbrukar dess livslängd rejält och tillför inte så jättemycket från redan supersnabb disk till bara några års användning än 20+ år.

850 är bra diskar med nya minneskontroller som slarva med en uppdatering som hänt alla andra produkter nån gång som man själv väljer efter egen risk eller till vilka förbättringar man väljer uppdatera, men som de fixat nu.
840 Pro är fortfarande bra och kostar inte över tusen mer än Evo som förr likadant om man köper en WD Green och Blue istället för Red och Black eller nån annan för spara pris och prestanda, det är inte svårt val istället för ångra sig senare.
Min 840 Pro är nästan lika bra efter ett år, bara rensa minnescellerna när prestandan är för låg efter några år och ominstallera och klona innehållet för en ny fräsch disk sen.

http://i.imgur.com/70OxBgy.jpg

Var vill du komma? Man får inte vara besviken på att samsung har misslyckats med 840 basic, eco och nu en firmware updeta på 850? Får vi inte vara besvikna på sf bugarna nu heller eller? Tror jag missförstått din poäng.

Edit:
kan bara inte låta bli softpedia men men. http://drivers.softpedia.com/blog/Samsung-850-Pro-SSD-Benefit...

"you should definitely take into account upgrading the firmware on the device."

Alltid lika surt då firmware uppdateringar går illa.

Skrivet av Gemmy:

Jo, jag måste säga att RAID höjer dataintegriteten något, pajar en disk kan den åter byggas upp såsom du säkert vet. Vad vore annars vitsen eller syftet med att köra RAID

Down time?

Skrivet av Gibbe:

Funderade på samma sak. "Förr" uppdaterade man inte firmware på hårddiskar, och det gick hur bra som helst. Sket det sig var det något mekaniskt. Olika versioner på firmwares var det ytterst få som ens hade hört talas om.

När var förr? Innan 95 då jag började antar jag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Sitter fint med min 830 just nu.

Och jag sitter på 840 pro, trygg för tillfället

"Vi har misslyckats två gånger, så vi kan ju knappast göra det igen :D" (inte faktiskt citat)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Heh, det är en SSD inte Auschwitz. Tja kanske lite väl dystra ord att använda..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

När var förr? Innan 95 då jag började antar jag.

Antagligen innan man började med firmvares som kunde uppdateras på hårddiskar i detta fall, vilket är SSD-enheter. Mekaniska hårddiskar kan vad jag vet inte uppdatera firmware.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sensuella Sven:

Har aldrig förstått varför man skulle välja en SSD från Samsung när Crucial finns som alternativ.

Betalar hellre för stabilitet som märks än för högre hastighet som man ändå aldrig märker av.

Ursäkta? Vet inte om du är seriös eller inte men Crucial kör med Sandforce styrkretsar.. Dess fördel är de snabba överföringshastigheterna men deras nackdel är deras stabilitet. Samma gäller Intel som däremot gör sitt eget firmware. Crucials fördel är oftast priserna de har på sina SSD enheter som oftast ligger någon hundralapp under konkurrenterna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Alling:

Min kritik står på två pelare: min egen erfarenhet och mitt eget HD Tune-benchmark:

http://i.imgur.com/JQ2Oeai.png

(Notera särskilt accesstiden.)

Och det är verkligen inte bara ett benchmark; det återspeglar verkligheten mycket väl. Min laptop känns knappt snabbare än om den hade haft HDD.

Sitter du på den där fortfarande? För det finns ju flera sätt att snabba upp den manuellt, till exempel diskfresh. Min disk före och efter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Verkar som alla glömt strulet med alla sandforce-ssd som fanns.
Samsung är inte ensamma om att strula och skapa buggig firmware.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Accipiter46:

Sitter du på den där fortfarande? För det finns ju flera sätt att snabba upp den manuellt, till exempel diskfresh. Min disk före och efter.

Nice. Det blir till att köra den. Hur ofta behövs det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Ursäkta? Vet inte om du är seriös eller inte men Crucial kör med Sandforce styrkretsar.. Dess fördel är de snabba överföringshastigheterna men deras nackdel är deras stabilitet. Samma gäller Intel som däremot gör sitt eget firmware. Crucials fördel är oftast priserna de har på sina SSD enheter som oftast ligger någon hundralapp under konkurrenterna.

Crucial använder Marvell, inte Sandforce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Har aldrig förstått varför man skulle välja en SSD från Samsung när Crucial finns som alternativ.

Betalar hellre för stabilitet som märks än för högre hastighet som man ändå aldrig märker av.

För att det varierar med tiden vilket märke som är bäst?

När jag köpte min 830 var Samsung det mest stabila valet ihop med Intel, eftersom bägge gjorde chip, kontroller och firmware själva.
Nu är Crucial trevligare, så senast skaffade jag en MX100 istället.

Samsung gör en del missar och en del riktigt bra grejer, men de har ju problem just nu uppenbarligen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Ursäkta? Vet inte om du är seriös eller inte men Crucial kör med Sandforce styrkretsar.. Dess fördel är de snabba överföringshastigheterna men deras nackdel är deras stabilitet. Samma gäller Intel som däremot gör sitt eget firmware. Crucials fördel är oftast priserna de har på sina SSD enheter som oftast ligger någon hundralapp under konkurrenterna.

Varför ens skriva när du inte vet vad du snackar om?

Skrivet av anders190:

Crucial använder Marvell, inte Sandforce.

Precis.

Skrivet av blackeagle:

För att det varierar med tiden vilket märke som är bäst?

När jag köpte min 830 var Samsung det mest stabila valet ihop med Intel, eftersom bägge gjorde chip, kontroller och firmware själva.
Nu är Crucial trevligare, så senast skaffade jag en MX100 istället.

Samsung gör en del missar och en del riktigt bra grejer, men de har ju problem just nu uppenbarligen.

Fast det stämmer ju inte riktigt. När Samsung släppte sin 830-serie fanns det minst lika stabila, om inte mer stabila, alternativ från Crucial som dessutom var billigare (precis som nu).

Permalänk
Medlem

Jag köper alltids SSD:er från A-data. Udda företag, men jag har aldrig haft problem med dom.

Några som jag undviker som pest är OCZ (katastrof) och crucial (ljuger om prestanda) samt kingston (ljuger om minneskretsar)

Och nu även samsung kommer på listan - hur många firmware uppdateringar som kom nu? Felet är kvar fortfarande. Ibland tror man att det sitter apor och pumpar ut dessa firmwares.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|