Permalänk

Värdering av stationär dator

Hej sweclockers!

Jag är nu på väg att beställa lite nya delar för att uppgradera min dator, och tänkte då att jag skulle sälja min gamla, men jag vet verkligen inte vad jag bör begära för pris på den. Tanken var också att jag skulle sälja den utan PSU. Specs:

ASUS Sabertooth P67, Socket-1155

Intel® Core i5-2500 Processor (orginal-kylning)

Corsair Carbide 400R Midi Tower Svart

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB Kit

ASUS GeForce GTX 560Ti 2GB PhysX CUDA

Jag vore jättetacksam om jag kunde få lite råd angående detta gällande:
1: är det värt att försöka sälja den som ett paket, eller ska man försöka sälja delarna var för sig?
2: vad är ett rimligt pris att begära? Jag vill absoluta inte lura någon, och om det inte är värt besväret så gör jag nån tavla av delarna eller något istället och hänger upp på väggen.

I övrigt har jag haft denna specen sedan april 2012 och har inte haft problem med den.
Vad tros?

tack på förhand,

tillägg: tänkte också göra en ren installation av windows 7 på en splitter ny 1TB hårddisk innan jag säljer den.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad, rubrik justerad.*

Citat:

§ 3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet. Om man är osäker på var en tråd ska placeras kan man skapa den i en forumdel som verkar lämplig och sedan anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna för att få placeringen kontrollerad.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Antar att det ingår ett ok nätagg, runt 3-3.5k på marknaden här skulle jag säga, mer på blocket troligtvis.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kronwalled:

Antar att det ingår ett ok nätagg, runt 3-3.5k på marknaden här skulle jag säga, mer på blocket troligtvis.

Utan PSU skrev han.

På frågan om det är värt att försöka sälja den som paket vill jag nog säga nej.
De flesta som letar en komplett dator och inte bara någon enstaka del, vill ha just en komplett dator, som fungerar direkt osv, inte att t.ex. PSU saknas.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Utan PSU skrev han.

På frågan om det är värt att försöka sälja den som paket vill jag nog säga nej.
De flesta som letar en komplett dator och inte bara någon enstaka del, vill ha just en komplett dator, som fungerar direkt osv, inte att t.ex. PSU saknas.

Hoppsan, läste för fort, ber om ursäkt för det!

Om du säljer i delar brukar processor, moderkort, och ram med de delar du har gå att sälja ganska lätt och går för runt 2k.

Permalänk
Medlem
Citat:

1: är det värt att försöka sälja den som ett paket, eller ska man försöka sälja delarna var för sig?

Förutom cpu kylaren så är det fortfarande idag ett rätt bra paket så prova sälj som paket i första hand.

Om jag var mer för att köpa begagnat så skulle jag absolut vara lite intresserad om jag inte just beställt delar till nytt system.

Citat:

2: vad är ett rimligt pris att begära? Jag vill absoluta inte lura någon, och om det inte är värt besväret så gör jag nån tavla av delarna eller något istället och hänger upp på väggen.

Näh, hitta nån som blir glad för grejerna, slöseri att ha ett så dugligt system som trofe.
Gissar du får 2-3.5k för det beroende på hur bra du råkar hitta en köpare som vill ha just detta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Ber om ursäkt för missplacerad tråd och tackar för utfört arbete att lägga den rätt.

Skrivet av DW75:

Förutom cpu kylaren så är det fortfarande idag ett rätt bra paket så prova sälj som paket i första hand.
Om jag var mer för att köpa begagnat så skulle jag absolut vara lite intresserad om jag inte just beställt delar till nytt system.
Näh, hitta nån som blir glad för grejerna, slöseri att ha ett så dugligt system som trofe.
Gissar du får 2-3.5k för det beroende på hur bra du råkar hitta en köpare som vill ha just detta.

Då kanske det vore värt att gräva fram en PSU för att kunna sälja den som ett komplett system... Jag trodde att jag på min höjd skulle kunna få en femhundring eller kanske en tusenlapp... Det är ju rätt utdaterade grejor (som visserligen fungerar utmärkt).

Tack för svar!
Skall ta mig en funderare... Kan ju också vara värt att ha den stående i en garderob som backup ifall det händer något med de nyare grejorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Då kanske det vore värt att gräva fram en PSU för att kunna sälja den som ett komplett system... Jag trodde att jag på min höjd skulle kunna få en femhundring eller kanske en tusenlapp... Det är ju rätt utdaterade grejor (som visserligen fungerar utmärkt).

Eh, mig tro du ha lite skev bild om "utdaterade".
i5 2500 vore rätt bra uppgradering för min del. Sitter med Core 2 E8400@3.6Ghz i några dagar till medans jag väntar på att få nya datorprylar. MITT nuvarande system, det ÄR utdaterat, hehe. 7 år plus några månader gammalt.
Ditt är väl bara 3-4 år eller nåt?

Citat:

Skall ta mig en funderare... Kan ju också vara värt att ha den stående i en garderob som backup ifall det händer något med de nyare grejorna.

Absolut, alltid bra att ha nåt i reserv, dessutom kan du göra som jag, köp en liten switch eller router och ha möjlighet att leka med litet hemnätverk, kan man göra mycket kul med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S