Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

En liten geek behöver köptips på Vattenkylare [Buget 800 kr]

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av 3rixon:

Det enklaste är att köpa ett slutet kitt, själv har jag bara erfarenhet av Corsair men av vad jag läst/hört så ska alla vara helt ok.

Här kan du se lite temperaturer: http://www.sweclockers.com/image/diagram/7631?k=755ae3bd885a7...

Här är de kylare som idag finns på marknaden: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1054&o=produkt_pris_ink...

Härligt att du har haft bra erfarenhet av våra kylare, det uppskattas.

Skrivet av jaeger90:

Har haft själv och byggt åt andra låt säga 50st datorer, alla med allt från Corsair H50, H60, H60 v2, H80, H80i, även haft Khüler H20 och någon Coolermaster, princip samma sak allihop! Dock av dom tre olika märken jag testat så tycker jag Corsair levererar bäst kvalité och ljudnivån går enkelt att ändra med en tyst fläkt. Fractal Design har några svarta fläktar med röda kanter som heter något i stil med Quiet edition som gör så din dator blir svår att höra även när det är helt tyst i rummet.

Skillnaden mot luftkylare hit och dit, dessa slutna kit kyler det dom ska, dom ger rum för lite överklockning. Oerhört mycket smidigare att rengöra än en vanlig luftkylare då ett snabb sug med dammsugaren på radiatorn är det ända som behövs.
Att det skulle börja läcka vatten är en risk men är nog lika stor chans att bli träffad av blixten

Lycka till TS! jag rekommenderar varmt Corsair H60 eller H80, H80 var på REA på Komplett när jag beställde för ett par dagar sen låg på 799:-

Väldigt roligt att läsa att du är så nöjd med våra kylare, tack!

Skrivet av Faketastic:

Min H80i GT presterar riktigt bra. Jag fick inte plats med luftkylning i mitt chassi så det fanns inga alternativ egentligen.
Att den ska låta så mycket mer än en luftkylare fattar jag inte riktigt. Det som låter i mitt system är turbulens vid utblåset, och det får man med en chassifläkt också, och hårddisken. Det blir en fläkt mindre än med en luftkylare med två fläktar.
Helt tyst vid idle (G3258@4.3GHz 30C) och load (60C efter 10h vid 100% load). Allt i quiet mode.

Ja på våra nya kylare, (H80i GT, H100i GTX och H110i GT) så går det att styra även pumpen så den blir tystare, roligt att se att du är nöjd.

Skrivet av Icte:

Den presterar sämre än Noctua NH-D15 och är mer högljudd. Sen så ska du inte glömma heller att det alltid finns risk för läckage med dessa typer av vattenkylare. Har själv haft en AIO kylare för ett antal år sen som sprack och läckte rakt över grafikkortet och där rök ca 3000 kr

Skrivet av Oliver91:

yepp, min H70 gjorde så med och förstörde grafikkortet och temperaturen blev bättre när jag bytte till noctua med aldrig mer vattenkylare!

Om någon av våra kylare skulle börja läcka och skada komponenter i datorn så står vi för det.

Skrivet av MadMice:

Äntligen rast från plugget .. Men tror ni en Corsair H80i GT Hydro Blir bra ?

Hej MadMice, våran H80i GT är ju våran nyaste kylare och den är rejält uppgraderad från de tidigare, nya slangar, nytt bättre kylblock och ny pump som nu går att styra vilket de inte gjort med våra tidigare, på så vis går den att få ännu tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Den presterar sämre än Noctua NH-D15 och är mer högljudd. Sen så ska du inte glömma heller att det alltid finns risk för läckage med dessa typer av vattenkylare. Har själv haft en AIO kylare för ett antal år sen som sprack och läckte rakt över grafikkortet och där rök ca 3000 kr

Har rätt många maskiner stående, och i början var alla kylda med Corsair H80, efter cirka 2 år så hade 4 av 12 system get sig, antingen trasig pump, eller diverse läckage

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Härligt att du har haft bra erfarenhet av våra kylare, det uppskattas.
Om någon av våra kylare skulle börja läcka och skada komponenter i datorn så står vi för det.

Detta låter ju bra, dock körde jag med någon gammal Antec Men säg om en av era AIO kylare börjar läcka och förstör grafikkortet (t.ex. GTX 780), står ni då för kostnaden som grafikkortet köptes för (t.ex. 5000 kr då kortet kom ut) eller priset som kortet kostar just nu (2000 kr-ish?)?

Skrivet av devhdc:

Har rätt många maskiner stående, och i början var alla kylda med Corsair H80, efter cirka 2 år så hade 4 av 12 system get sig, antingen trasig pump, eller diverse läckage

Ja tyvärr så är det så med AIO kylare, inte samma kvalité som custom-loops. Hade de haft det så hade de kostat ungefär lika mycket

Skrivet av MadMice:

Men ska jag ha Luft eller vatten ?

Kör på det som är billigast och ger mest prestanda/krona. SweClockers redaktion har gjort en massa tester med olika kylare:

http://www.sweclockers.com/recension/19144-noctua-nh-d15-bjas...

Som du ser här så är just Noctua NH-D15 king of the kings när det gäller luftkylare, men den väger en hel del och är ganska stor. Din typ av kylare beror på vilket moderkort du planerar att köpa/har och vilket chassi du tänker köpa! Men jag rekommenderar ändå luftkylare!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ta luft om du har plats. Det är driftsäkrare och skillnaden i temperatur mellan stora tornkylare och färdig vattenkylning är minimal. (Det håller även hur länge som helst. Möjligtvis att fläkten dör, då kan den bytas)

Ta vatten om du har en mycket värmeproducerande processor (4790 innefattas där) och inte plats för kylare i proportion (och i synnerhet om du vill överklocka).

Inom vatten finns: färdig vattenkylning (tas när man endast vill kyla processor. Finns viss läckrisk. livslängd ca 2 år), Egen vattenkylning (dyrt så in i helvete. Kostar lätt mer än resten av burken. Kan dock återanvändas lika länge som tornkylare då allt är modulärt)
Getto vattenkylning (köp begagnade färdiga vattenkylare, slakta, byt ut slangen och tillsätt reservoar (även pump om den i vattenblocket är sönder). Billigare än egen vattenkylning men svårare. Läckrisken är inte att underskatta. Stor erfarenhet utav vattenkylningen rekommenderas

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Vattenkylning har helt klart vissa fördelar, men kostnadseffektivitet är inte en av dem (annat än i extremfall).
Jag har flera gånger funderat på att vattenkyla min dator. För att få den lite tystare (med stor radiator utan fläktar), för att få långsammare temperaturskiftningar på komponenterna (ger längre livslängd) och för att det ger en viss coolhetsfaktor.

Senaste överslaget jag gjorde för mindre än en månad sedan hamnade prislappen på knappt 4000kr med radiator, billig pump, billig slang, billigt CPU-block, heltäckande grafikkortsblock (som kanske passar på mitt icke-standard kretskort!), billiga nipplar och hembyggd reservoar (för att få i mycket vatten).
Prislappen är avskräckande.

Välventilerad datorlåda och en rejäl heatpipekylare ger lika effektiv maxkylning till lägre pris och med acceptabel ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Jo , Jag tror att jag kommer ta en Vatten kylare .

Visa signatur

Stationnär Dator : In Progress

Permalänk
Entusiast

En propert placerad AIO vattenkylare kan prestera bättre än motsvarande luftkylare i samma prisklass.
Tanken med dessa AIO-kylare är just att man kan flytta själva värmeväxlaren till en källa som tar in kall frisk luft direkt, eller dumpar av den varma luften utanför chassit direkt utan omvägar.
Se det hela som en mer flexibel luftkylare, än som en vattenkylare. Med den utgångstanken bör ni förstå användningsområdet och flexibiliteten.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Jag hoppas att denna video kan ge dig några svar
https://www.youtube.com/watch?v=u8HsjgtMzEg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Härligt att du har haft bra erfarenhet av våra kylare, det uppskattas.

Väldigt roligt att läsa att du är så nöjd med våra kylare, tack!

Ja på våra nya kylare, (H80i GT, H100i GTX och H110i GT) så går det att styra även pumpen så den blir tystare, roligt att se att du är nöjd.

Om någon av våra kylare skulle börja läcka och skada komponenter i datorn så står vi för det.

Hej MadMice, våran H80i GT är ju våran nyaste kylare och den är rejält uppgraderad från de tidigare, nya slangar, nytt bättre kylblock och ny pump som nu går att styra vilket de inte gjort med våra tidigare, på så vis går den att få ännu tystare.

Jo hade köpt både min H70 och grafikkort genom komplett och de fixade så ni stog för kostnaden när den läckte

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlebluebird:

Jag hoppas att denna video kan ge dig några svar
https://www.youtube.com/watch?v=u8HsjgtMzEg

nja, det är inte en budget på 800kr när man kör 2x fläktar som kostar 600kr extra, isåfall köper man h100i för närmare 1500kr helt plötsligt

finns inget som slår en NH-D15 i ljudnivå / prestanda.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Detta låter ju bra, dock körde jag med någon gammal Antec Men säg om en av era AIO kylare börjar läcka och förstör grafikkortet (t.ex. GTX 780), står ni då för kostnaden som grafikkortet köptes för (t.ex. 5000 kr då kortet kom ut) eller priset som kortet kostar just nu (2000 kr-ish?)?

Ja tyvärr så är det så med AIO kylare, inte samma kvalité som custom-loops. Hade de haft det så hade de kostat ungefär lika mycket

Kör på det som är billigast och ger mest prestanda/krona. SweClockers redaktion har gjort en massa tester med olika kylare:

http://www.sweclockers.com/recension/19144-noctua-nh-d15-bjas...

Som du ser här så är just Noctua NH-D15 king of the kings när det gäller luftkylare, men den väger en hel del och är ganska stor. Din typ av kylare beror på vilket moderkort du planerar att köpa/har och vilket chassi du tänker köpa! Men jag rekommenderar ändå luftkylare!

när mitt GTX 570 dog av läckage från en H70 fick jag ett 660 ti på garantin från komplett där corsair? stog för kostnaden tror jag?

blir i de flesta fallen likvärdig produkt med liknande prestanda helt enkelt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att jag kommer köpa en H80i till att börja med . Jag kommer dock inte få plats med en luft-Fläkt så därför är det inget val .

Visa signatur

Stationnär Dator : In Progress

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av MadMice:

Jag tror nog att jag kommer köpa en H80i till att börja med . Jag kommer dock inte få plats med en luft-Fläkt så därför är det inget val .

Bara höra av dig om du behöver hjälp med något angående kylaren, jag skulle rekommendera dig att kolla in våran Corsair Link tråd här på forumet där de finns mycket bra information.

http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair/1333214-allt-om-...

Permalänk
Medlem

Tack för Hjälpen , Jag är lite av ett corsair fan

Stavfel
Visa signatur

Stationnär Dator : In Progress

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MadMice:

Men ska jag ha Luft eller vatten ?

Kör på en Corsair H60 v2, du blir inte missnöjd, det är sluten vattenkylning.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Skrivet av jaeger90:

Kör på en Corsair H60 v2, du blir inte missnöjd, det är sluten vattenkylning.

Går det att sänka RPM på pumpen på den modellen? Min H80i är rätt så högljudd vid ca 3000 men "tyst" vid 2000.

Visa signatur

_________________________________________________________
Data 1: Gigabyte Z690 Elite AX, Intel 12900K, 32GB Corsair DDR5, PNY RTX 3080 12G, Lian Li O11D EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMice:

Tack för Hjälpen , Jag är lite av ett corsair fan

Kul att du valde en sluten vattenkylare. I dagens läge finns inget att förlora på dom, och som Johan sade så står Corsair för dina skadade komponenter, om du skulle ha en sådan oerhörd otur att den skulle läcka.
5 av mina vänner kör luft, men då är det typ stock-kylare dom har. Resten kör slutna vattenkylare och inte en enda har haft minsta problem, och tro mig, jag har en skaplig hög med vänner :P.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!