Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken SSD är bäst för minst pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapoP:

intel 530 har vissa kompatibilitets problem pga gammal styrkrets. v300 ska enligt kingston ha bytit tillbaka till bättre minneskretsar när de blev påkomna.

Vart kan man läsa att de bytt tillbaka? Vill gärna få det bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Givetvis!
Men det är ju vad jag har upplevt! Allt installerat startar snabbt och märker ingen skillnad ifrån min gamla! Blev förvånad när jag såg att tester sa att den var extremt dålig!

Du kanske köpte en tidigare version med snabbare nand minnen. Såvitt jag vet bytte de till långsammare en bit efter att ssdn började säljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Du kanske köpte en tidigare version med snabbare nand minnen. Såvitt jag vet bytte de till långsammare en bit efter att ssdn började säljas.

Inköpt början av 2015!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det går fort Känner ingen skillnad från min Corsair Force GT som knasade men enorm skillnad ifrån min HDD som tog betydligt längre!

Men ja precis som många säger här, den är sämre på papper om jag får vara så fräck. Är säkert så att den är sämre än andra SSDs men den är ju väldans billig!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Vart kan man läsa att de bytt tillbaka? Vill gärna få det bekräftat.

hittar ingen källa så det är nog felaktig information.
men det sas i någon veckolig nyhets stream i typ nov/dec förra året.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapoP:

hittar ingen källa så det är nog felaktig information.
men det sas i någon veckolig nyhets stream i typ nov/dec förra året.

Finns en tråd om det här på Sweclockers tror jag.

De NAND flash de hade i början på V300 var helt okej, och disken var helt klart prisvärd.
När de bytte blev det faktiskt skit, och till er som säger att den är likt disk 1 och 2 från andra, lastar inte diskarna alls, eller jämför dem med gamla budget diskar, eller har version 1, och det är precis så de har i prestanda. Intel 330 är en budget disk som idag blir överkört av många i prestanda. Så allt handlar om pris/prestanda.

Nyaste NANDet i V300 ska vara bättre. Inte riktigt lika bra som ursprungliga, men helt klart användbart och fullgod hårddisk ersättare för en person med tunn plånbok.

Men slut klämmen är detta: De ÄR billigare pga en anledning, respektera detta och förvänta dig inte något annat. Om du inte vill ha max prestanda, utan billigaste möjligaste disk, så är den kanske ett alternativ.

Men med tanke på att många andra SSD märken REAs ut titt som tätt, så är det bättre att vänta på en rea och hugga en bra disk, eller hugga en V300 när den reas så du får dem snorbillig iaf.
För det är vettigare att köpa andra diskar till ungefär samma pris, än att köpa grisen i säcken mellan 3 olika V300 versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Finns en tråd om det här på Sweclockers tror jag.

De NAND flash de hade i början på V300 var helt okej, och disken var helt klart prisvärd.
När de bytte blev det faktiskt skit, och till er som säger att den är likt disk 1 och 2 från andra, lastar inte diskarna alls, eller jämför dem med gamla budget diskar, eller har version 1, och det är precis så de har i prestanda. Intel 330 är en budget disk som idag blir överkört av många i prestanda. Så allt handlar om pris/prestanda.

Nyaste NANDet i V300 ska vara bättre. Inte riktigt lika bra som ursprungliga, men helt klart användbart och fullgod hårddisk ersättare för en person med tunn plånbok.

Men slut klämmen är detta: De ÄR billigare pga en anledning, respektera detta och förvänta dig inte något annat. Om du inte vill ha max prestanda, utan billigaste möjligaste disk, så är den kanske ett alternativ.

Men med tanke på att många andra SSD märken REAs ut titt som tätt, så är det bättre att vänta på en rea och hugga en bra disk, eller hugga en V300 när den reas så du får dem snorbillig iaf.
För det är vettigare att köpa andra diskar till ungefär samma pris, än att köpa grisen i säcken mellan 3 olika V300 versioner.

Håller helt och hållet med.
Hade 2k att slänga på lagring, då blev det en 2 TB WD Black sedan en billig SSD

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Finns en tråd om det här på Sweclockers tror jag.

De NAND flash de hade i början på V300 var helt okej, och disken var helt klart prisvärd.
När de bytte blev det faktiskt skit, och till er som säger att den är likt disk 1 och 2 från andra, lastar inte diskarna alls, eller jämför dem med gamla budget diskar, eller har version 1, och det är precis så de har i prestanda. Intel 330 är en budget disk som idag blir överkört av många i prestanda. Så allt handlar om pris/prestanda.

Nyaste NANDet i V300 ska vara bättre. Inte riktigt lika bra som ursprungliga, men helt klart användbart och fullgod hårddisk ersättare för en person med tunn plånbok.

Men slut klämmen är detta: De ÄR billigare pga en anledning, respektera detta och förvänta dig inte något annat. Om du inte vill ha max prestanda, utan billigaste möjligaste disk, så är den kanske ett alternativ.

Men med tanke på att många andra SSD märken REAs ut titt som tätt, så är det bättre att vänta på en rea och hugga en bra disk, eller hugga en V300 när den reas så du får dem snorbillig iaf.
För det är vettigare att köpa andra diskar till ungefär samma pris, än att köpa grisen i säcken mellan 3 olika V300 versioner.

jo antog att V300 var som en nål i en höstack :/ (lite för bra för att vara sann) Men jag vet inte riktigt än hur mycket pengar jag kommer få den 27nde. och trodde absolute inte denna tråd skulle uppmärksammas så här mycket
Så tack för riktigt snabba svar och informerande svar av er alla

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Vart kan man läsa att de bytt tillbaka? Vill gärna få det bekräftat.

kan bekräfta att den V300 disken jag köpte i julas var knappt rappare än 2x HDD's i RAID 0 som datorn hade innan dess och jämfört med min 840 pro är den riktigt slö.. den kostade dock bara 399kr och datorn i fråga kör SATA 2 med AHCI aktiverat så den kan inte utnyttja snabbare diskar ändå men accesstiden borde vara betydligt bättre.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

jo antog att V300 var som en nål i en höstack :/ (lite för bra för att vara sann) Men jag vet inte riktigt än hur mycket pengar jag kommer få den 27nde. och trodde absolute inte denna tråd skulle uppmärksammas så här mycket
Så tack för riktigt snabba svar och informerande svar av er alla

kan tipsa dig om 250/256gb diskar istället, finns väldigt bra modeller runt 1000 lappen från crucial om din budget tillåter

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Vilken Windows version?

Tja igen! Det fick bli en ADATA SX900-Series 128GB från Inet då det strulade lite med pengarna och att den hade fått bra recentioner. Den borde komma imorgon, så tänkte kolla med er om vilket Windows jag borde skaffa, Windows 8.1 eller Windows 10 Technical Preview? eller alt fortsätta att köra med windows 7 pro då det är det jag har nu?

Och skulle nån kunna länka hur man installerar windows på en USB sticka? och hur man ändrar i bios så SSDn funkar korrekt?

Mvh

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Tja igen! Det fick bli en ADATA SX900-Series 128GB från Inet då det strulade lite med pengarna och att den hade fått bra recentioner. Den borde komma imorgon, så tänkte kolla med er om vilket Windows jag borde skaffa, Windows 8.1 eller Windows 10 Technical Preview? eller alt fortsätta att köra med windows 7 pro då det är det jag har nu?

Och skulle nån kunna länka hur man installerar windows på en USB sticka? och hur man ändrar i bios så SSDn funkar korrekt?

Mvh

Har du inte köpt win 8 skulle jag väntat tills dom släppt 10 (sägs även komma gratis för användare som har win 7 eller 8 redan).

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Nu har jag installerat windows på min ssd så nu till hur jag ska göra med min hdd? kan jag bara koppla in den sen formatera den inne i windows eller hur gör jag? tacksam för svar

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Lägg till några hundralappar och köp en Samsung 850 EVO. Ingen annan SSD kommer i närheten. Iallafall inte med Samsung Magician.

Ah ok, såg inte att du redan köpt en.

Aa, det är bara att koppla in den igen och formatera om du vill ha en ren fräsch HDD.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Lägg till några hundralappar och köp en Samsung 850 EVO. Ingen annan SSD kommer i närheten. Iallafall inte med Samsung Magician.

Ah ok, såg inte att du redan köpt en.

Aa, det är bara att koppla in den igen och formatera om du vill ha en ren fräsch HDD.

hehe jo använder min gammla tråd hehe

Tack för hjälpen, då vet jag

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro