Kan inte ändra bakgrundsbild Mint 17.1 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kan inte ändra bakgrundsbild Mint 17.1 Cinnamon

Bilderna jag browsar till i Dropboxmappen är "greyed out" och kan inte väljas. Dock är de synkade med molnet och ligger lokalt. Jag kan alltså öppna filerna, men skall jag in och ändra desktop background så är bilderna "utgråade" och inte valbara. Se screenshot

Är det någon rättighet som saknas? Jag har även sedan nyinstallation ändrat default-sökvägarna och det funkar fint. Dokument och bilder sparas under Dropbox-sökvägarna som sig bör.

XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Desktop"
XDG_DOWNLOAD_DIR="$HOME/Downloads"
XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME/Templates"
XDG_PUBLICSHARE_DIR="$HOME/Public"
XDG_DOCUMENTS_DIR="$HOME/Dropbox/Documents"
XDG_MUSIC_DIR="$HOME/Music"
XDG_PICTURES_DIR="$HOME/Dropbox/Pictures"
XDG_VIDEOS_DIR="$HOME/Videos"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Filerna som listas är bildfiler, bläddringsalternativet är "add folder". Inte helt säker på vilket program det är som sköter det i Cinnamon, men om det är Nitrogen eller dylikt så lägger du till mappar och sedan kommer valen mellan bilderna i aktuella mappar att vara tillgängliga.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Filerna som listas är bildfiler, bläddringsalternativet är "add folder". Inte helt säker på vilket program det är som sköter det i Cinnamon, men om det är Nitrogen eller dylikt så lägger du till mappar och sedan kommer valen mellan bilderna i aktuella mappar att vara tillgängliga.

Tack för svaret. Det är "add folder" jag gör, och väljer Dropbox/Bilder eller vad den nu heter. I den mappen är allt gråmarkerat. Under "Platser" finns inte Dropbox, bara under "Bokmärken" Det är nog det som ställer till det. Jag får inte in Dropbox som "native" folder under Home, utan bara som bokmärke.

E: Om jag kopierar bild/erna jag vill använda in i "Pictures"-mappen, då funkar det fint att välja. Men inte från Dropbox som sagt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack för svaret. Det är "add folder" jag gör, och väljer Dropbox/Bilder eller vad den nu heter. I den mappen är allt gråmarkerat. Under "Platser" finns inte Dropbox, bara under "Bokmärken" Det är nog det som ställer till det. Jag får inte in Dropbox som "native" folder under Home, utan bara som bokmärke.

E: Om jag kopierar bild/erna jag vill använda in i "Pictures"-mappen, då funkar det fint att välja. Men inte från Dropbox som sagt.

Jag skulle tro att du går in en nivå "för djupt". Gå upp en nivå, markera aktuell mapp utan att gå in i den, klicka "add". Edit: D.v.s. till motsvarande "tim/Dropbox/Pictures" på bilden i första inlägget.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Jag skulle tro att du går in en nivå "för djupt". Gå upp en nivå, markera aktuell mapp utan att gå in i den, klicka "add". Edit: D.v.s. till motsvarande "tim/Dropbox/Pictures" på bilden i första inlägget.

Ja, du har rätt. Det var bara lägga till mappen från Dropbox. Jag var i fel läge i hanteringen så att säga. Nu funkar det. Höll på att be dig fjärra min dator för att kolla själv, men det gick vägen ändå. Tack för hjälpen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K