Freesync vs. G-sync - vad händer vid låg FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Fast om deras egen teknologi är bättre är det väl klart de vill ha den för sig själva?

Bättre och bättre, Free-sync enligt mig fungerar bättre än vad jag vågade tro. Tror säkert AMd kan lyckas göra den lika bra som g-sync om dom har tiden till det.

Jag lär inte ta ett dumt beslut och köpa en skärm för 7000kr ca för att köra nvidias grafikkort dom närmaste 5 åren endast som val (ja jag vet går att köra skärmen och inte använda g-sync men då försvinner rätt stor poäng att köpa skärmen från början).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bättre och bättre, Free-sync enligt mig fungerar bättre än vad jag vågade tro. Tror säkert AMd kan lyckas göra den lika bra som g-sync om dom har tiden till det.

Jag lär inte ta ett dumt beslut och köpa en skärm för 7000kr ca för att köra nvidias grafikkort dom närmaste 5 åren endast som val (ja jag vet går att köra skärmen och inte använda g-sync men då försvinner rätt stor poäng att köpa skärmen från början).

Quote on quote... "Bättre och bättre AMD:s variant kan säkert bli lika bra" Hmm med andra ord är G-sync för tillfället bättre. Därav vill de använda sin egen teknologi. Det som PCPer talar om i sin video (att man anpassar så att skärmen börjar dubblera frames när man når under gränsen för Freesync, som hos G-sync) kräver enormt mycket jobb på en skärm per skärm basis - och lär därmed inte hända. Där har du nackdelen med mjukvarulösningar de kräver mer arbete för att fungera medan hårdvarulösningar bara fungerar. Jag är ingen NVidia fanboy, mitt förra kort var ett 270 som jag var grymt nöjd med (och innan det 5770) jag är bara inte såld på freesync, ÄN!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Quote on quote... "Bättre och bättre AMD:s variant kan säkert bli lika bra" Hmm med andra ord är G-sync för tillfället bättre. Därav vill de använda sin egen teknologi. Det som PCPer talar om i sin video (att man anpassar så att skärmen börjar dubblera frames när man når under gränsen för Freesync, som hos G-sync) kräver enormt mycket jobb på en skärm per skärm basis - och lär därmed inte hända. Där har du nackdelen med mjukvarulösningar de kräver mer arbete för att fungera medan hårdvarulösningar bara fungerar. Jag är ingen NVidia fanboy, mitt förra kort var ett 270 som jag var grymt nöjd med (och innan det 5770) jag är bara inte såld på freesync, ÄN!

Nej självklart, funderar på hur free-sync kommer utvecklas. Adaptive-sync standarden är framtiden enligt mig(men ingen vet om det kommer en bättre om 2/3år ).

Är less på all proprietär teknik eller den dumheten att köra med en specialkontakt bara för man kan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det som får mig att aldrig röra G-Sync igen är en Displayport ingång.

Du kan inte använda en adapter, och en passiv fungerar inte då varken DVI/HDMI kan konvertera en signal till Displayport.
RiP för dom som tänker koppla konsol/Pi eller något annat till denna skärm.

Samtidigt 1500:- Extra i pris kan ta sig, jag stannar nog vid FreeSync, bara och vänta till 3XX serien.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Quote on quote... "Bättre och bättre AMD:s variant kan säkert bli lika bra" Hmm med andra ord är G-sync för tillfället bättre. Därav vill de använda sin egen teknologi. Det som PCPer talar om i sin video (att man anpassar så att skärmen börjar dubblera frames när man når under gränsen för Freesync, som hos G-sync) kräver enormt mycket jobb på en skärm per skärm basis - och lär därmed inte hända. Där har du nackdelen med mjukvarulösningar de kräver mer arbete för att fungera medan hårdvarulösningar bara fungerar. Jag är ingen NVidia fanboy, mitt förra kort var ett 270 som jag var grymt nöjd med (och innan det 5770) jag är bara inte såld på freesync, ÄN!

G-Sync har nackdelar med, kolla bara min förra post.

Enda fördelen G-Sync har är

Låg-Fps FrameDoubling/Tripling
(Okonfirmerad) OverDrive fungerar, kan vara panelproblem.

Båda är relaterade med FreeSync vilket betyder att det går alltid att lösa, jag skulle gissa att det redan är fixat innan 3XX släpps.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

G-Sync har nackdelar med, kolla bara min förra post.

Enda fördelen G-Sync har är

Låg-Fps FrameDoubling/Tripling
(Okonfirmerad) OverDrive fungerar, kan vara panelproblem.

Båda är relaterade med FreeSync vilket betyder att det går alltid att lösa, jag skulle gissa att det redan är fixat innan 3XX släpps.

Mycket gissande här du. Jag baserar min åsikt på hur det fungerar nu, och inte hur det kommer fungera. Därav skrev jag att jag inte är såld på freesync ÄN.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.