Freesync vs. G-sync - vad händer vid låg FPS

Permalänk
Medlem

Freesync vs. G-sync - vad händer vid låg FPS

Ville bara dela denna video. Väldigt informativ av vad som händer när vi dippar till låga FPS.

Observera att AMD kanske kan komma att uppdatera drivrutinen och fixa detta men fortfarande en mycket bra video, om än lite föööör tydlig.

Fixat YT-länk
Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Vilken video?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Permalänk
Medlem

Väldigt intressant!
Om detta inte är något som AMD kan "patcha in", så verkar det som att vi äntligen kan se vad poängen med G-sync-modulen är.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Väldigt intressant!
Om detta inte är något som AMD kan "patcha in", så verkar det som att vi äntligen kan se vad poängen med G-sync-modulen är.

Samtidigt är det värt att påpeka att G-sync modulen med sin handskakning faktiskt ger en liten förlust i fps jämfört med utan. Saxat från Anandtech's artikel om G-sync:

The polling takes about 1ms, which translates to a 3 - 5% performance impact compared to v-sync on. NVIDIA is working on eliminating the polling entirely, but for now that’s how it’s done.

Jag gillar PCPER, inget ont om dem. Men samtidigt kan jag inte annat än att tycka att deras artiklar är något vinklade till fördel för Nvidia. Man blir inte direkt förvånad, och det är inte direkt svårt att förstå vilken uppfattning ex. Ryan Shrout har om vilken teknik han tycker är bäst. Sen att de verkar vara rätt bundis med Tom Petersen från Nvidia (som av någon anledning alltid gör sina besök hos PCPER), är kanske inte en fördel i sammanhanget . Det är ju inte direkt ofta vi ser AMD's representanter på plats (även om det nu har hänt).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Samtidigt är det värt att påpeka att G-sync modulen med sin handskakning faktiskt ger en liten förlust i fps jämfört med utan. Saxat från Anandtech's artikel om G-sync:

The polling takes about 1ms, which translates to a 3 - 5% performance impact compared to v-sync on. NVIDIA is working on eliminating the polling entirely, but for now that’s how it’s done.

Jag gillar PCPER, inget ont om dem. Men samtidigt kan jag inte annat än att tycka att deras artiklar är något vinklade till fördel för Nvidia. Man blir inte direkt förvånad, och det är inte direkt svårt att förstå vilken uppfattning ex. Ryan Shrout har om vilken teknik han tycker är bäst. Sen att de verkar vara rätt bundis med Tom Petersen från Nvidia (som av någon anledning alltid gör sina besök hos PCPER), är kanske inte en fördel i sammanhanget . Det är ju inte direkt ofta vi ser AMD's representanter på plats (även om det nu har hänt).

Pcper är den review site som alltid lägger ned mest tid och gör de bästa djupdykningarna i sina previews/recensioner. Det har lett till att ex:Amd faktiskt erkände att de hade ett stort problem med frametimes och blev tvungna att göra ngt åt det.

Att kalla dom partiska säger mer om din partiskhet än ngt annat. Om Ryan föredrar g-sync över free-sync just nu är väl inte så konstigt då det förnärvarande ÄR bättre.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Pcper är den review site som alltid lägger ned mest tid och gör de bästa djupdykningarna i sina previews/recensioner. Det har lett till att ex:Amd faktiskt erkände att de hade ett stort problem med frametimes och blev tvungna att göra ngt åt det.

Att kalla dom partiska säger mer om din partiskhet än ngt annat. Om Ryan föredrar g-sync över free-sync just nu är väl inte så konstigt då det förnärvarande ÄR bättre.

Du tycker det är bättre, det är din åsikt inte ett faktum. Trots att jag föredrar Nvidia (av diverse olika skäl) så tycker jag i detta fallet att Free-synk är bättre, därför att jag föredrar en teknik utan en prestandaförlust vilket G-synk faktiskt ger. Dessutom tycker jag allt under 40fps (40Hz) är fullkomligt rötet, hur man än vänder och vrider på det. Det är helt enkelt inte njutbart med så få unika bilduppdateringar per sekund (tycker jag). Som grädde på moset får man dessutom en något högre input lag med både G-synkat och Free-synk vs utan synk, (om än marginellt). Ang. att vara partisk, jag är knappast partisk just i denna frågan, erfarenhetsmässigt som jag redan nämnt ovan, föredrar jag Nvidia. Jag har haft flest Nvidia kort (använder ett även idag). Så om jag skulle vara partisk så är det snarare till fördel för Nvidia och inget annat.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Du tycker det är bättre, det är din åsikt inte ett faktum. Trots att jag föredrar Nvidia (av diverse olika skäl) så tycker jag i detta fallet att Free-synk är bättre, därför att jag föredrar en teknik utan en prestandaförlust vilket G-synk faktiskt ger. Dessutom tycker jag allt under 40fps (40Hz) är fullkomligt rötet, hur man än vänder och vrider på det. Det är helt enkelt inte njutbart med så få unika bilduppdateringar per sekund (tycker jag). Som grädde på moset får man dessutom en något högre input lag med både G-synkat och Free-synk vs utan synk, (om än marginellt). Ang. att vara partisk, jag är knappast partisk just i denna frågan, erfarenhetsmässigt som jag redan nämnt ovan, föredrar jag Nvidia. Jag har haft flest Nvidia kort (använder ett även idag). Så om jag skulle vara partisk så är det snarare till fördel för Nvidia och inget annat.

Prestandaförlusten är typ nada... eller har du en källa på en prestandaförlust som jag inte har?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag kan inte kolla på videon? blir bara ett error, är det för att jag sitter på mobilen?

Edit : aha, det va visst därför, gick jag in på desktop sidan kunde jag ladda videon länkad andra gången

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant.
Nvidia är kanske ändå inte helt fel ute med en Gsync modul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Prestandaförlusten är typ nada... eller har du en källa på en prestandaförlust som jag inte har?

Det stod ju i mitt inlägg?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Fördelarna med Freesync är förstås att det är gratis att implementera för skärmtillverkare och att andra grafikkortstillverkare också kan använda det utan kostnader (dock utan namnet Freesync vad jag förstår) så billigare implementation för slutkunden. Man slipper också den extra hårdvara som G-sync kräver (än så länge i alla fall, framöver lär väl även G-sync fungera med endast mjukvara). Sen kommer det också att bli en del av DP-standarden så det kommer att fungera mer eller mindre universellt, och Nvidia kommer att vara tvungna att stöda det om de vill kunna köra senaste DP-standarden också.

Nackdelen är förstås att det är en såpass ny teknik att det inte finns så många produkter som stöder den än så länge.

De tekniska skillnaderna är inte så stora och påverkar främst i lägen då skärmuppdateringsfrekvensen går ner lågt och det borde inte ha så jättestor betydelse då det är en teknik riktad mot entusiaster och de ser väl till att ställa in grafiken så att den håller uppe hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fördelarna med Freesync är förstås att det är gratis att implementera för skärmtillverkare och att andra grafikkortstillverkare också kan använda det utan kostnader (dock utan namnet Freesync vad jag förstår) så billigare implementation för slutkunden. Man slipper också den extra hårdvara som G-sync kräver (än så länge i alla fall, framöver lär väl även G-sync fungera med endast mjukvara). Sen kommer det också att bli en del av DP-standarden så det kommer att fungera mer eller mindre universellt, och Nvidia kommer att vara tvungna att stöda det om de vill kunna köra senaste DP-standarden också.

Nackdelen är förstås att det är en såpass ny teknik att det inte finns så många produkter som stöder den än så länge.

De tekniska skillnaderna är inte så stora och påverkar främst i lägen då skärmuppdateringsfrekvensen går ner lågt och det borde inte ha så jättestor betydelse då det är en teknik riktad mot entusiaster och de ser väl till att ställa in grafiken så att den håller uppe hastigheten.

Vad jag har kunnat läsa mig till så fördelarna med gsync är.

Klarar 30-144hz (freesync 40-144hz tn och 48-75hz ips)
Storskillnad i ghosting mellan gsync och freesync där gsync är överlägset bäst.
Under 30hz har gsync bäst lösning över 144 har gsync vsync on och freesync valbart on eller off.
FungeraR på äldre grafikkort med dp 1.2
Mindre antal ingångar vilket ger lägre inputlag

ATT det krävs licens för gsynk är en myt Nvidia har gått ut att man måste köpa deras scaler för att det ska funka och det är ingen licens avgift utan är helt fritt man betalar för hårdvaran

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Storskillnad i ghosting mellan gsync och freesync där gsync är överlägset bäst.

Hur skulle G-Sync resultera i mindre ghosting än FreeSync menar du? Källa på det? Eller syftar du på att G-Sync-modulens overdrive (som inte har något med variabel uppdateringsfrekvensteknik att göra) skulle vara överlägsen den på konkurrerande scalers?

Nu vet jag inte vad G-Sync-modulen kostar, men att Asus MG279Q använder samma panel som Acer XB270HU men stöder FreeSync istället för G-Sync och i skrivande stund är 1500 kr billigare kanske ger en indikation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Vad jag har kunnat läsa mig till så fördelarna med gsync är.

Klarar 30-144hz (freesync 40-144hz tn och 48-75hz ips)
Storskillnad i ghosting mellan gsync och freesync där gsync är överlägset bäst.
Under 30hz har gsync bäst lösning över 144 har gsync vsync on och freesync valbart on eller off.
FungeraR på äldre grafikkort med dp 1.2
Mindre antal ingångar vilket ger lägre inputlag

Möjligheten att köra två eller fler grafikkort.
Freesync fungerar ju inte i dagsläget med Crossfire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usna:

Hur skulle G-Sync resultera i mindre ghosting än FreeSync menar du? Källa på det? Eller syftar du på att G-Sync-modulens overdrive (som inte har något med variabel uppdateringsfrekvensteknik att göra) skulle vara överlägsen den på konkurrerande scalers?

Nu vet jag inte vad G-Sync-modulen kostar, men att Asus MG279Q använder samma panel som Acer XB270HU men stöder FreeSync istället för G-Sync och i skrivande stund är 1500 kr billigare kanske ger en indikation?

Om du tittar på slutet av filmen ovan så pratas det om att hårdvaran dessutom används för att minskamotionblur. Vid jämförelse av rog och benq som har samma panel så är det stornskillnad.

Tom Petersen: “We don’t do that. We have anti-ghosting technology so that regardless of framerate, we have very little ghosting. See, variable refresh rates change the way you have to deal with it. Again, we need that module. With AMD, the driver is doing most of the work. Part of the reason they have such bad ghosting is because their driver has to specifically be tuned for each kind of panel. They won’t be able to keep up with the panel variations. We tune our G-Sync module for each monitor, based on its specs and voltage, which is exactly why you won’t see ghosting from us.

http://www.overclock.net/t/1547692/forbes-nvidia-explains-why-their-g-sync-display-tech-is-superior-to-amds-freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det stod ju i mitt inlägg?

Jag har försökt att återskapa prestanda förlust med g-sync på vs av. Jag har inte lyckats! Jag säger inte att det är falskt, men jag har stor respekt för PC Perspective och litar mer på dem än mig själv!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Vad jag har kunnat läsa mig till så fördelarna med gsync är.

Klarar 30-144hz (freesync 40-144hz tn och 48-75hz ips)

tror du ska läsa igen

det är implementerade freesync alltså vilket span som finns på skärmarna ute i handel just nu

Skrivet av nordichardware:

Asus ger bättre flyt för Radeon-ägare
Asus som hittills varit förvånansvärt tystlåtna kring Freesync har till NordicHardware bekräftat att deras kommande IPS-skärm MG279Q får stöd för AMD:s nya grafikteknik. Detta kommer göra det möjligt för Radeon-ägare med kompatibla grafikkort att njuta av variabla uppdateringsfrekvenser mellan 40-144 hertz.

http://www.nordichardware.se/Monitorer/asus-mg279q-far-144-hz...

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

tror du ska läsa igen http://cdn.overclock.net/d/d9/d9fae55b_slides05.jpeg

det är implementerade freesync alltså vilket span som finns på skärmarna ute i handel just nu

http://www.nordichardware.se/Monitorer/asus-mg279q-far-144-hz...

Det är sant, lite orättvist då denna skärm inte är släppt så vi vet inte vad den klarar. Det ska bli intressant och se hur motuonblur blir på denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Det är sant, lite orättvist då denna skärm inte är släppt så vi vet inte vad den klarar. Det ska bli intressant och se hur motuonblur blir på denna

asus bekräftar ett span på 40-144 hz enligt nordichadrware

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

asus bekräftar ett span på 40-144 hz enligt nordichadrware

Jag tolkade det som skärmen klara det och inte vad freesync klarade. Det trodde jag var okänt ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Jag tolkade det som skärmen klara det och inte vad freesync klarade. Det trodde jag var okänt ännu

http://support.amd.com/en-us/search/faq/222

9-240Hz

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Jojo och gsync klarar 1-240hz men om skärmen klarar 144hz så innebär inte det att panelen klarar freesync i 9-144hz. Det beror precis på när panelen börjar flimmra eller när artifakter uppstår. Därför kontrar man med vsync utanför detta. Gsync har väll hårdvara som skickar in 1-2 bilder extra när skärmen når sin undre gräns samt hårdvara som tar bort motionblur i högre variable fps.

Eller fungerar overdrive med freesync? Jämför man rog swift och benq så har du betydligt mindre motionblur på rog swift. Men vi får väll se jämförelsen mellan acer och denna. Nu är det paneler som vanligtvis lider av motionblur. Jag tror med tiden att ha en förutbestämd scaler är bättre än att det ska vara 100 olika som amd driver ska optimeras efter blir trixigt. Med optimera så menar jag minimera artifakter och motionblur m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spopavich:

Intressant och det bekräftar det jag har misstänkt hela tiden. Nvidia gör något med den extra hårdvaran som de lagt in i skärmarna. Det finns ingen garanterad ekonomisk vinning i att bygga en ASIC enbart för att låsa kunder till deras teknik. Nu är det mer eller mindre påvisat att det är någon form av DSP som sitter på G-sync modulen som bildbehandlar frames på den inbyggda frame-buffern.

Nvidias lösning är bättre, men dyrare och låst. AMDs lösning är inte lika bra men billigare.

Man får det man betalar för och det är upp till var och en om det är värt det eller inte.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Jojo och gsync klarar 1-240hz men om skärmen klarar 144hz så innebär inte det att panelen klarar freesync i 9-144hz.

alltså jag svarade på frågan vad klarar freesync den klarar 9-240Hz men att det inte finns några skärmar som stödjer adaptivsync och enligt nordichardware har asus givit dem uppgifter på att skärmen kommer kunna använda adaptivsync mellan 40-144Hz vilket betyder att freesync kommer att fungerar i det spannet

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

alltså jag svarade på frågan vad klarar freesync den klarar 9-240Hz men att det inte finns några skärmar som stödjer adaptivsync och enligt nordichardware har asus givit dem uppgifter på att skärmen kommer kunna använda adaptivsync mellan 40-144Hz vilket betyder att freesync kommer att fungerar i det spannet

Japp och jag tolkade det som att skärmen klarar 144 då den bara klarade 120hz på cebit och att innom vilket spann freesync fungerar på skärmen var okänt. Alltså var skärmen går in med vsync on / off. Då fick jag specen på freesync och trodde du missförstod mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Du tycker det är bättre, det är din åsikt inte ett faktum. Trots att jag föredrar Nvidia (av diverse olika skäl) så tycker jag i detta fallet att Free-synk är bättre, därför att jag föredrar en teknik utan en prestandaförlust vilket G-synk faktiskt ger. Dessutom tycker jag allt under 40fps (40Hz) är fullkomligt rötet, hur man än vänder och vrider på det. Det är helt enkelt inte njutbart med så få unika bilduppdateringar per sekund (tycker jag). Som grädde på moset får man dessutom en något högre input lag med både G-synkat och Free-synk vs utan synk, (om än marginellt). Ang. att vara partisk, jag är knappast partisk just i denna frågan, erfarenhetsmässigt som jag redan nämnt ovan, föredrar jag Nvidia. Jag har haft flest Nvidia kort (använder ett även idag). Så om jag skulle vara partisk så är det snarare till fördel för Nvidia och inget annat.

Vad jag sett ger den en förlust på 1% eller om det var 0,1% enligt swec artikeln som listade det hela.

Skrivet av grahnen:

Vad jag har kunnat läsa mig till så fördelarna med gsync är.

Klarar 30-144hz (freesync 40-144hz tn och 48-75hz ips)
Storskillnad i ghosting mellan gsync och freesync där gsync är överlägset bäst.
Under 30hz har gsync bäst lösning över 144 har gsync vsync on och freesync valbart on eller off.
FungeraR på äldre grafikkort med dp 1.2
Mindre antal ingångar vilket ger lägre inputlag

ATT det krävs licens för gsynk är en myt Nvidia har gått ut att man måste köpa deras scaler för att det ska funka och det är ingen licens avgift utan är helt fritt man betalar för hårdvaran

Inte vara sån, men är ju en beta drivers vad jag vet som dom testar. Jag själv bryr mig inte om en eller flera tar fram en teknik med adaptive-sync, bara att jag slipper välja märke på grafikkortet, när jag väljer skärm.

Jag tror faktiskt inte det är svårt att lösa så flera skärmar fungerar. Även om dom har lite olika egenskaper. Varför ju för man brukar installera en drivrutin ändå antingen görs det automatiskt eller skiva/ladda ner på nätet. Som talar om skärmens egenskaper, som Hz och skärmupplösning som exempel. Varför inte drivrutinen får del av mer tekniska egenskaper för free-sync ska fungera optimalt oavsett skärm (bara att drivrutinen kan bearbeta datan och översätta den helt enkelt)?

AMD har tyvärr liten budget och kommer bli jobbigt att få drivers att fungera perfekt i början. Men får dom tiden att göra den bra, tror jag att den kan bli riktigt bra, i klass med g-sync om inte bättre.

Skrivet av grahnen:

Om du tittar på slutet av filmen ovan så pratas det om att hårdvaran dessutom används för att minskamotionblur. Vid jämförelse av rog och benq som har samma panel så är det stornskillnad.

Tom Petersen: “We don’t do that. We have anti-ghosting technology so that regardless of framerate, we have very little ghosting. See, variable refresh rates change the way you have to deal with it. Again, we need that module. With AMD, the driver is doing most of the work. Part of the reason they have such bad ghosting is because their driver has to specifically be tuned for each kind of panel. They won’t be able to keep up with the panel variations. We tune our G-Sync module for each monitor, based on its specs and voltage, which is exactly why you won’t see ghosting from us.

http://www.overclock.net/t/1547692/forbes-nvidia-explains-why-their-g-sync-display-tech-is-superior-to-amds-freesync

Som sagt tror garanterat är något amd tittat på. Frågan är om dom har ekonomiska muskler till att få bra drivers (men att dom väntar med att släppa dom ur beta, hoppas jag dom kan lösa det). Tror garanterat Nvidia skulle klara fixa lika bra drivers till adaptive-sync som g-sync om dom ville.

Jag gillar inte låsta tekniker, vist ibland kan dom vara bättre i alla fall i början av en utveckling, sen kommer mer öppna alternativ bli lika bra.

Jag hoppas jag slipper välja skärm efter grafikkortet, vore mindre katastrof att jag blir tvingad till en viss tillverkare när t.ex när den jag vill ha har bättre pris/prestanda, men måste byta skärm samtidigt (blir ännu dyrare då):/

Sen tror jag AMD var tvungna att släppa något för att visa att free-sync inte var ett påhitt som Nvidia påstod. Så gissar dom hasta ut drivers för att visa att den låg i samma liga som g-sync.
I alla fall jag blev positivt överraskad att den ändå presterade så bra som den gjorde. AMD har ju tidigare haft problem att få drivers att fungera vid släpp av nya grafikkort, så kan ju bli bra detta. Men tyvärr får man vänta tills officiella drivers släpps.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nää att bli låst är rena skiten. Men om jag ska köpa skärm nu så vill jag ha den som fungerar bäst speciellt efter ett antal rog skärmar som inte hållit måttet. Jag försöker hitta en anledning till att köpa freesync istället för gsync. Men jag hittar betydligt mer problem hos freesync just NU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Nää att bli låst är rena skiten. Men om jag ska köpa skärm nu så vill jag ha den som fungerar bäst speciellt efter ett antal rog skärmar som inte hållit måttet. Jag försöker hitta en anledning till att köpa freesync istället för gsync. Men jag hittar betydligt mer problem hos freesync just NU.

Jag får tyvärr hålla med, men vad jag sett hittills så är det amd´s drivers mesta felet ligger på (som jag tycker är tur i alla fall). Sen den benq skärmen som dom använder, pratas det inte om gått om på swec redaktionen (buggiare skärm än asus rog).

Man får se hur det hela slutar när IPS med freesync kommer och se om det blir fler buggar eller fungerar bättre/lika bra som benq.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grahnen:

Vad jag har kunnat läsa mig till så fördelarna med gsync är.

Klarar 30-144hz (freesync 40-144hz tn och 48-75hz ips)
Storskillnad i ghosting mellan gsync och freesync där gsync är överlägset bäst.
Under 30hz har gsync bäst lösning över 144 har gsync vsync on och freesync valbart on eller off.
FungeraR på äldre grafikkort med dp 1.2
Mindre antal ingångar vilket ger lägre inputlag

ATT det krävs licens för gsynk är en myt Nvidia har gått ut att man måste köpa deras scaler för att det ska funka och det är ingen licens avgift utan är helt fritt man betalar för hårdvaran

Många har väl redan svarat på detta men i alla fall.

Freesync stöder en större skala av hastigheter (9-240Hz) men de få skärmar som kommit hittills stöder de hastigheter du nämner.

Ghosting varierar beroende på inställning och skärmkvalitet. Det finns ingen anledning att det skulle vara sämre på den ena eller andra tekniken.

Under stödd uppdateringsfrekvens fungerar en freesync-skärm som en vanlig skärm, du kan själv välja ifall den ska köra V-Sync och alltså lägga in kopior av frames mellan de riktiga framesen eller ej. I dagsläget gör G-sync inte det utan den kör V-sync automatiskt. Det gäller även över stödd frekvens som du nämner. Alltså kan man välja ifall man vill ha tearing eller stuttering, på G-sync är det stuttering som gäller, just nu i alla fall.

Båda teknikerna fungerar bara över DP men Freesync tillåter andra ingångar på skärmen, vilken standard som krävs är mindre intressant för det är bara de senaste korten från båda tillverkarna som stöder tekniken och då har man rätt utgångar i alla fall.

Antal ingångar har väldigt lite att göra med lagg och det är inget krav med flera ingångar, bara en möjlighet.

Jag sa aldrig licenspengar bara att det kostar en hel del att implementera G-sync och inte Freesync. Stöd för Freesync redan är inbyggt de scalers som används av skärmtillverkarna så det blir en mycket billigare implementation. Det är därför G-sync-skärmar är så dyra medan Freesync ligger mycket närmare samma skärm utan adaptive sync. Det är inte licenskostnader men du måste betala ganska mycket för en scaler som brister i funktionalitet bara för att den ska stöda G-sync liksom.

Nvidia kommer förstås att jobba på att minska eller helt eliminera dessa skillnader så långt som möjligt innan Freesync blir vanligare och i slutändan lär de vara väldigt likvärdiga när det gäller funktionalitet och bildkvalitet och sannolikt även kostnad för skärmtillverkaren. Då är den stora skillnaden som är kvar att Freesync är öppet för andra tillverkare att använda i sina grafikkort och det är ju en väldigt trevlig sak i mina ögon. Dock har det förstås inte så stor betydelse så länge det bara är Intel som tillverkar grafikprocessorer mer än dessa två då Intelgrafiken inte är så mycket att ha för spel i alla fall. Men sannolikheten är rätt så stor att Nvidia kommer att stöda Freesync (då det är en del av DP-standarden), kanske inte nu men på sikt, och då har ju den tekniken vunnit liksom.