Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung NVMe SSD landar i Maj!

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag antar att X antal sidor senare så har ni lyckats optimera de andra dock? (orkar inte läsa 30+ sidor med trådar )

Nej, 4K prestandan på lågt ködjup ligger där den gör.
Eftersom alla tillverkares NVMe drivrutiner har mer eller mindre samma prestanda i ett givet OS.
Så antar jag att det är en arkitekturföränding i Windows som är orsaken till prestandaskiullnaden.
Alltså något som en drivrutin inte kan kringå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per Hansson:

Nej, 4K prestandan på lågt ködjup ligger där den gör.
Eftersom alla tillverkares NVMe drivrutiner har mer eller mindre samma prestanda i ett givet OS.
Så antar jag att det är en arkitekturföränding i Windows som är orsaken till prestandaskiullnaden.
Alltså något som en drivrutin inte kan kringå...

Intressant.
Men om det är som du säger så måste Win 7 vara mer optimerad för NVMe, vilket låter helt koko med tanke på att det egentligen inte har stöd för det, eller gjordes med det i åtanke. Win 10 borde om något vara snabbare, då M.2 enheter varit en stor framtid som nu kommer med detta OS.

Då kanske Microsoft behöver ta och fixa detta, för 50MB vs 35MB är rätt märkbar skillnad. Det är typ skillnaden mellan NVMe och ACHI i QD1 för vanliga användare...
Nu får du ju självklart betydligt högre prestanda "över" QD1 med NVMe, men för icke powerusers så är det ju nästan uteslutande QD1 som används. Och med alla tillverkares 3D NAND och M.2 kontakten mer eller mindre standard på alla moderkort så kommer dessa enheter bara öka till antalet.

Permalänk

Instämmer, tack för all information och länkar!

Har långt ifrån läst igenom allting men av det jag läst är det framför allt 2 saker som får mig att fundera över om jag ska behålla min SM951 NVMe när jag får den eller om jag skickar tillbaka eller säljer den.

Dels det här med att man för att få vettig prestanda är tvungen att slå av en funktion i Windows som finns där för att skydda dig mot dataförlust och/eller korrupta filer. Känns inte speciellt lockande.

Sen att det tydligen även varit en del värmeproblem där jag läste att vissa uppmätt runt 80 grader. Känns inte heller som någon höjdare.

Anledningen till att jag beställde disken var efter att ha läst att den jämfört mot 750n jag kör med för stunden var både snabbare och bättre lämpad i en typisk gaming-rigg medan 750n trots ett modifierat firmware fortfarande mest kommer till sin rätt i en dator som används mer som en server och skyfflar stora datamängder 24x7 fast efter det jag läst nu måste jag säga att jag känner mig tveksam.

Kanske slutar med att jag säljer både 750n och Samsung-disken och köper en 850 Pro istället, både snabb och väl beprövad

Permalänk
Medlem

Fick hem min Samsung SM951 256GB M.2, NVMe

Prestanda siffror för min Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Gött att inte längre vara begrännsad till 250 GB utrymme. 500GB bör jag klara mig länge på för Windows, program och spel.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Intressant.
Men om det är som du säger så måste Win 7 vara mer optimerad för NVMe, vilket låter helt koko med tanke på att det egentligen inte har stöd för det, eller gjordes med det i åtanke. Win 10 borde om något vara snabbare, då M.2 enheter varit en stor framtid som nu kommer med detta OS.

Förvisso håller jag med men det har varit såhär tidigare, WinXP hade som vissa kanske minns en lååång lista med skit man "borde" stänga av/ändra på för att det var antingen meningslöst eller direkt farligt för en SSD.
Men Win2K som var ett äldre OS hade inga av dessa problemen då det saknade stöd för allt detta muck som Microsoft lagt in för att spara några sekunder i uppstarten av datorn.

Kanske är det aningen mycket OT men även Win8 och i och med det Win10 har några ganska fantastiskt korkade funktioner i min mening.
"Fast Startup" låter kanske inte så farligt, men betänk vad som händer när du egentligen inte stänger av ditt OS när du stänger av datorn, utan sparar vissa delar av minnet i en pagefile, precis som viloläget gör till hiberfil.sys filen.
Om du nu har en dual-boot, eller tar ut din disk för att läsa/ändra något i ett annat OS, ja då har du när du startar datorn med all sannolikhet ett korrupt filesystem, det tog mej ett bra tag i Win10 technical preview att till fullo förstå detta, körde en dual boot på min arbetslaptop, en SSD med Win7 och en annan med Win10, varje gång en ny build installerades så ändrades denna inställningen till att vara på.
Och om jag då startade upp Win7 så hittade chkdsk hundratals fel på disken som den "lagade"
Allt detta muck för att spara en sekund eller två i uppstart, jomenvisst serrö jättebra!

Skrivet av WebMaximus:

Instämmer, tack för all information och länkar!

Har långt ifrån läst igenom allting men av det jag läst är det framför allt 2 saker som får mig att fundera över om jag ska behålla min SM951 NVMe när jag får den eller om jag skickar tillbaka eller säljer den.

Dels det här med att man för att få vettig prestanda är tvungen att slå av en funktion i Windows som finns där för att skydda dig mot dataförlust och/eller korrupta filer. Känns inte speciellt lockande.

Postade mina tankar ang detta här: http://www.overclock.net/t/1543242/found-samsung-sm951-for-sa...

Skrivet av WebMaximus:

Sen att det tydligen även varit en del värmeproblem där jag läste att vissa uppmätt runt 80 grader. Känns inte heller som någon höjdare.

Dom direkta problemen beror på att Z170 har någon bugg som verkar få tempsensorn att balla ur i SM951 NVMe, men detta verkar kunna kringås genom att tex kör med Intel's NVMe driver istället för den inbyggda i Windows.
Sen visst kan den bli varm, men om du är orolig rikta nån liten fläkt över den, eller sätt på en liten kylfläns över själva kontroller chippet.
Vid normalt användande så blir den inte så varm...

Skrivet av WebMaximus:

Anledningen till att jag beställde disken var efter att ha läst att den jämfört mot 750n jag kör med för stunden var både snabbare och bättre lämpad i en typisk gaming-rigg medan 750n trots ett modifierat firmware fortfarande mest kommer till sin rätt i en dator som används mer som en server och skyfflar stora datamängder 24x7 fast efter det jag läst nu måste jag säga att jag känner mig tveksam.

Kanske slutar med att jag säljer både 750n och Samsung-disken och köper en 850 Pro istället, både snabb och väl beprövad

Använd disken och sluta oroa dej istället är mitt tips
Allt som står på internet är inte sant

stavning...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Per Hansson:

Förvisso håller jag med men det har varit såhär tidigare, WinXP hade som vissa kanske minns en lååång lista med skit man "borde" stänga av/ändra på för att det var antingen meningslöst eller direkt farligt för en SSD.
Men Win2K som var ett äldre OS hade inga av dessa problemen då det saknade stöd för allt detta muck som Microsoft lagt in för att spara några sekunder i uppstarten av datorn.

Kanske är det aningen mycket OT men även Win8 och i och med det Win10 har några ganska fantastiskt korkade funktioner i min mening.
"Fast Startup" låter kanske inte så farligt, men betänk vad som händer när du egentligen inte stänger av ditt OS när du stänger av datorn, utan sparar vissa delar av minnet i en pagefile, precis som viloläget gör till hiberfil.sys filen.
Om du nu har en dual-boot, eller tar ut din disk för att läsa/ändra något i ett annat OS, ja då har du när du startar datorn med all sannolikhet ett korrupt filesystem, det tog mej ett bra tag i Win10 technical preview att till fulla förstå detta, körde en dual boot på min arbetslaptop, en SSD med Win7 och en annan med Win10, varje gång en ny build installerades så ändrades denna inställningen till att vara på.
Och om jag då startade upp Win7 så hittade chkdsk hundratals fel på disken som den "lagade"
Allt detta muck för att spara en sekund eller två i uppstart, jomenvisst serrö jättebra!

Fast startup är ju egentligen inget mer än Windows kärnan som den låter vara "igång". Det är en ganska rejäl snabbare uppstart på mekaniska eller långsamma SSDer, men samtidigt så bör den precis som readyboost och prefetch vara avstängd som standard när Windows upptäcker SSD som systemdisk.

Det finns en liknande funktion som heter Intel Rapid Start, den använder ett C4 vilo läge för att "stänga av" datorn. Sen direkt via BIOS så läser den in allt igen till RAM och kör igång. Fördelen är att du kan pausa mitt i ett videoklipp och bara fortsätta efter omstart. Kräver SSD och Intel moderkort med BIOS stöd, men fungerar även till Windows 7. Du kan få helt galet snabb uppstart med den faktiskt.

Har inget emot att de försöker optimera nya OS, men när man missar att optimera Windows 10 för NVMe SSD, när det är framtiden, så är man lite besviken.

@Tino Vilket OS?
För du har ju de bättre 4k-1 värdena.

Permalänk
Medlem

@Paddanx du ser hela min setup i min signatur (Windows 10 Pro).
Kan även noter att jag inte har gjort någon speciell inställning utan installera Windows 10 från usb sen installerat drivrutinerna som fanns på tillverkarens hemsida för moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har inget emot att de försöker optimera nya OS, men när man missar att optimera Windows 10 för NVMe SSD, när det är framtiden, så är man lite besviken.

Jag hängde inte med här riktigt? Vad är det de har missat och hur, menar du?

Permalänk

Har nu testat min SM951 NVMe 512 GB en del och är supernöjd, väldigt snabb i alla lägen jag testat och inga problem vare sig att installera Windows 10 på den eller några andra problem.

Även kommit fram till att det här problemet med FUA inte längre verkar vara ett problem. Ifall det beror på den senaste firmware-versionen eller något annat vet jag inte men här är resultatet i CrystalDiskMark och inget fel där som ni ser och det är med FUA aktiverat och använder MS inbyggda drivrutin för NVMe.

I AS SSD verkar det vara en speciell version av programmet som resulterar i dåliga siffror när FUA är aktiverat. Kör man med en annan version (har själv testat med 1.6.4237.30508) får man även i AS SSD bra/normala siffror som synes här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

@Paddanx du ser hela min setup i min signatur (Windows 10 Pro).
Kan även noter att jag inte har gjort någon speciell inställning utan installera Windows 10 från usb sen installerat drivrutinerna som fanns på tillverkarens hemsida för moderkortet.

Okej, då är det ju kanon.
Då finns det iaf hopp att få bättre prestanda även i nyare OS. Dock hade de ännu högre (runt 60MB/s+) i deras bästa. Men det är bättre än 35 iaf.

@Sveklockarn läs tråden, och Per Hansson större tester... Win 7 är underligt nog det OS med högst 4k-QD1 läs prestanda med NVMe. (som är den absolut viktigaste prestandan man använder på en SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej, då är det ju kanon.
Då finns det iaf hopp att få bättre prestanda även i nyare OS. Dock hade de ännu högre (runt 60MB/s+) i deras bästa. Men det är bättre än 35 iaf.

@Sveklockarn läs tråden, och Per Hansson större tester... Win 7 är underligt nog det OS med högst 4k-QD1 läs prestanda med NVMe. (som är den absolut viktigaste prestandan man använder på en SSD)

Kan de vara så att de testa 512GB och jag kör 256GB? Vet att det finns lite prestanda skillnad mellan dom två.

Permalänk

Ang ev värmeproblem var den främsta anledningen till min oro över det i början att M2-slotten på mitt moderkort sitter precis under grafikkortet som i sin tur ofta blir rätt varmt som bekant. Dock visade det sig att mitt moderkort har 2 st M2-slottar så valde därför självklart att installera min Samsung-disk i den slot som sitter en bra bit ifrån grafikkortet så nu borde det vara lugnt!

Har även en väl ventilerad låda med en 200mm-fläkt i fronten som drar in sval luft rakt mot bl a just den M2-slot där jag nu monterat disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Kan de vara så att de testa 512GB och jag kör 256GB? Vet att det finns lite prestanda skillnad mellan dom två.

Kanske.

De testade dock sin disk i 3 olika OS. 7/8/10. Och i 8 och 10 var de rätt lika, men hade samma 4k-1 som din mSata disk, vilket menar att en ACHI disk skulle ha samma latency som NVMe... vilket är bara synd.

I Win 7 fick de 50MB/s i AS SSD, och 60 typ i CDM (enligt hans länk och deras tester).

Det intresserar mig för NVMe skulle ha just lägre latency, vilket är viktigt. Visst får du högre max IOPs och Seq prestanda, men du når otroligt sällan dessa siffror i vanlig användning. Just 4k-1 använder du varje dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Sveklockarn läs tråden, och Per Hansson större tester... Win 7 är underligt nog det OS med högst 4k-QD1 läs prestanda med NVMe. (som är den absolut viktigaste prestandan man använder på en SSD)

Nu kör jag ju inte en SM951, utan en Intel 750, men tror du samma gäller för den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu kör jag ju inte en SM951, utan en Intel 750, men tror du samma gäller för den?

Är precis det jag vill försöka få statistik och info för. I dags läget vet jag inte om det är disken eller NVMe implementeringen.

Win 7 ska inte ens ha NVMe stöd egentligen, utan man måste patcha in det. Därför finner jag det konstigt att denna lappning blir en bättre lösning än något som är modernare och har stödet inbyggt. MS kanske gjorde om något i disk access systemet i Win 8 som har fått denna effekt, vilket nu ger negativ verkan på NVMe diskar.

Vet iaf att 850 PRO tex har inga problem att lev runt 35MB/s i 4k-1 på AHCI (och det finns fler diskar som kan detta):
http://benchmarkreviews.com/17828/samsung-ssd-850-pro-solid-s...
http://benchmarkreviews.com/17828/samsung-ssd-850-pro-solid-s...

NVMe lovade lägre accesstider redan från start, och ska vi någonsin märka en skillnad i "normal klient användning" så är det denna siffra som gör skillnad. Du märker tex om du har en SSD med 20MB/s här och sätter i 850 disk. Datorn bootar faktiskt snabbare... inte mycket, men märkbart. Samma med lättare program.

NVMe diskarna som både Intel och Samsung har ska ju kunna ge lägre accesstid, vilket ska göra 4k-1 snabbare då det är där flaskhalsen är, men om de levererar samma ca 35MB/s så måste något vara galet.

Det kan ju vara så att det är en storleks sak, där mer NAND gör sämre accesstid, men det förklarar inte varför Windows 7 i de testerna kan få så höga värden (med samma disk).

Notera som sagt att gör du tyngre jobb, som video editering eller databas hantering så kommer NVMe definitivt ge dig fördelar. Men dagens SSDer är redan så snabba för lätt bruk att de sällan går över QD2.

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Har nu testat min SM951 NVMe 512 GB en del och är supernöjd, väldigt snabb i alla lägen jag testat och inga problem vare sig att installera Windows 10 på den eller några andra problem.
<snip>
använder MS inbyggda drivrutin för NVMe.

Skrivet av WebMaximus:

Ang ev värmeproblem var den främsta anledningen till min oro över det i början att M2-slotten på mitt moderkort sitter precis under grafikkortet som i sin tur ofta blir rätt varmt som bekant. Dock visade det sig att mitt moderkort har 2 st M2-slottar så valde därför självklart att installera min Samsung-disk i den slot som sitter en bra bit ifrån grafikkortet så nu borde det vara lugnt!

Har även en väl ventilerad låda med en 200mm-fläkt i fronten som drar in sval luft rakt mot bl a just den M2-slot där jag nu monterat disken.

Jaha, så du kör med den inbyggda NVMe drivern i Win10 och har inte alls de problemen att prestandan blir kokko efter 10 minuters standby tid i Windows?
Var flera, så gott som alla tror jag, som hade det problemet med deras Z170 kort, flera reklamerade till och med sina SM951 NVMe av den anledningen...

Jag gav GTCrais på overclock.net en Win7 ISO med USB3 stöd samt NVMe stöd integrerat att testa med av denna anledningen, själv har jag X99 så upplever inte dessa problem.
Win7 funkade för honom utan problem, senare testade han även Win10 med Intel's NVMe driver när jag förklarade hur han skulle göra det, och det funkade också.
En intressant takeaway där är att med Intel's NVMe driver på SM951 så kan man ej längre läsa temperaturvärdet med tex Aida64...

http://www.overclock.net/t/1551060/official-samsung-sm951-own...

http://www.overclock.net/t/1551060/official-samsung-sm951-own...

Permalänk

Nope, som jag skrev har jag inte haft några problem såhär långt...inga jag märkt av iaf.

Dock lite osäker på om det kanske beror på att jag inte testat det du säger många haft problem med. Vad exakt menar du med standby tid i Windows, att man bara låter burken stå eller?

Permalänk

Yes, kör först en test med tex AS SSD
Vänta sedan minst 10 minuter utan att använda datorn & gör om testet.

Permalänk

Ok, ska testa det.

Permalänk

Såhär såg det ut nu när jag testade när jag kom hem efter att datorn bara stått på i ca 4 timmar utan att göra någonting och kan inte se något problem med de värden jag fick?

Permalänk

Nej det ser ju fantastiskt fint ut!

Permalänk

Faktum är att jag efter det här inlägget gjorde en installation av ett väldigt stort program och undrade varför det tog sån extremt lång tid mot vad det brukar göra...slog av write-cache buffer flushing och då gick det bättre...

Så efter alla de här diskussionerna har jag nu tröttnat på min SM951 och kommer skicka tillbaka den och köra vidare på min Intel 750 istället där jag slipper alla såna här problem och kan lägga min tid på annat - ska bli bra skönt faktikst

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Så efter alla de här diskussionerna har jag nu tröttnat på min SM951 och kommer skicka tillbaka den och köra vidare på min Intel 750 istället där jag slipper alla såna här problem och kan lägga min tid på annat - ska bli bra skönt faktikst

Du bekräftar vad jag kom fram till, att enheten kan vara hur snabb som helst, men om den inte fungerar 100% problemfritt så är det skit samma. Känner mig lättad över att inte ha gått "omvägen" via SM951, som jag planerade från början.

Permalänk

Kan bara instämma!

Permalänk

Kan ju vara orsaken varför Samsung försökt hålla nere antalet leverantörer och antalet diskar, för det inte fungerar än bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Det finns ju givetvis en anledning till att detta är en disk som endast säljs till OEM.
Dock anser jag själv att den är värd mödan, med write-cache buffer flushing deaktiverat så flyger den ju formligen fram!
Och det är ju bara att koppla en UPS till datorn om man är rädd för strömavbrott med buffer flushing deaktiverat...
Och har man Z170 chipset verkar den ju fungera felfritt med Intel's NVMe drivare.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Nu kör jag ju inte en SM951, utan en Intel 750, men tror du samma gäller för den?

Skrivet av Paddanx:

Är precis det jag vill försöka få statistik och info för. I dags läget vet jag inte om det är disken eller NVMe implementeringen.

Win 7 ska inte ens ha NVMe stöd egentligen, utan man måste patcha in det. Därför finner jag det konstigt att denna lappning blir en bättre lösning än något som är modernare och har stödet inbyggt. MS kanske gjorde om något i disk access systemet i Win 8 som har fått denna effekt, vilket nu ger negativ verkan på NVMe diskar.

Hittade följande quote på tweaktown i ett Win8.1 vs Win10 NVMe test:
We saw a significant storage performance downgrade when we moved from Windows 7 to Windows 8.1. Will the same trend continue, or will Windows 10 provide equal or better storage performance than Windows 8.1? Let's find out.

Efter lite Googlande hittade jag sedan denna äldre artikel de gjort, mycket intressant...
http://www.tweaktown.com/reviews/7062/intel-750-1-2tb-nvme-pc...

Permalänk

Hos mig är det mer vanligt att datorn hänger sig eller strular på annat sätt och där hjälper ju inte en UPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per Hansson:

Hittade följande quote på tweaktown i ett Win8.1 vs Win10 NVMe test:
We saw a significant storage performance downgrade when we moved from Windows 7 to Windows 8.1. Will the same trend continue, or will Windows 10 provide equal or better storage performance than Windows 8.1? Let's find out.

Efter lite Googlande hittade jag sedan denna äldre artikel de gjort, mycket intressant...
http://www.tweaktown.com/reviews/7062/intel-750-1-2tb-nvme-pc...

Ska kolla igenom dessa noggrant imorgon (hinner inte idag), men när man ser:
"4K write performance is vastly superior on Server 2008 and Windows 7 in comparison to Windows 8, 8.1 or Server 2012."
Så börjar man inse att de "optimeringar" som MS gjort... verkligen behövs tas bort igen.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ska kolla igenom dessa noggrant imorgon (hinner inte idag), men när man ser:
"4K write performance is vastly superior on Server 2008 and Windows 7 in comparison to Windows 8, 8.1 or Server 2012."
Så börjar man inse att de "optimeringar" som MS gjort... verkligen behövs tas bort igen.

Men men... då kan ju inte strejf predika om hur snabbare windows 8,11,11,12 osv bootar än win 7

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar