vem vill ha kräm i datorn?

Permalänk

vem vill ha kräm i datorn?

God kväll!
Jag håller på med ett examensarbete om konstiga ord och uttryck och har snubblat över uttrycket "kräm i datorn"

Jag undrar om någon har en aning om vad uttrycket kommer ifrån, finns det något uttryck på engelska som låter liknande?

Betydelsen verkar också variera, från att handla om processorn i datorn till att beskriva ett snabbt internet.

Vilken betydelse skulle du säga att krämen har?

tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Juice är ett liknande uttryck på engelska.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylvapersson:

God kväll!
Jag håller på med ett examensarbete om konstiga ord och uttryck och har snubblat över uttrycket "kräm i datorn"

Jag undrar om någon har en aning om vad uttrycket kommer ifrån, finns det något uttryck på engelska som låter liknande?

Betydelsen verkar också variera, från att handla om processorn i datorn till att beskriva ett snabbt internet.

Vilken betydelse skulle du säga att krämen har?

tacksam för alla svar!

Första Varningen till att du ska ignorera allt den här personen har att säga.

(Inväntar smart person som kletar Hudkräm på sin laptop)

Permalänk
Medlem

Det är ju inte direkt framtaget för datorer.
Uttrycket "kräm" har man använt i bra många år för att uttrycka att man vill ha mer kraft i något eller helt enkelt att det är mycket kraft i vad det nu är personen refererar till.

Jag har hört och använt uttrycket hela mitt 23 åriga liv. Bor vid gränsen till Norrland om det spelar någon roll.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Ett vanligt uttryck enligt mig, som används för att beskriva något med mycket kraft. Kan vara allt ifrån bilar till dammsugare.
Och ja, jag vill ha kräm i datorn.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

"Mera pulver" är en annan variant.
Exakt vart uttrycke kommer från vågar jag mig inte på att slå fast, men gissingsvis från motorsport/raggar kulturen.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

betyder det inte att man klämmer ut den sista krämen, typ från tandkrämstuben, alltså det sista som finns kvar innan de tar stop.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Skrivet av ylvapersson:

God kväll!
Jag håller på med ett examensarbete om konstiga ord och uttryck och har snubblat över uttrycket "kräm i datorn"

Jag undrar om någon har en aning om vad uttrycket kommer ifrån, finns det något uttryck på engelska som låter liknande?

Betydelsen verkar också variera, från att handla om processorn i datorn till att beskriva ett snabbt internet.

Vilken betydelse skulle du säga att krämen har?

tacksam för alla svar!

Som andra sagt så kraft eller liknande, en bil med mycket kräm i går fort eller accelererar snabbt. Kommer nog från engelskans juice som någon sa...

För dialektdiskutionen kan jag tillägga att jag är skåning och har levt med uttrycket så länge jag kan minnas.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Om man krämar gött här i Västra Götaland har man gjort en rejäl nummer två på dasset.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Om man krämar gött här i Västra Götaland har man gjort en rejäl nummer två på dasset.

Den körven var det kräm i!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

Ett annat uttryck som många använder är att de "sitter" på sina komponenter. Vem vill sitta på ett grafikkort?

Permalänk
Skrivet av anon186984:

Ett annat uttryck som många använder är att de "sitter" på sina komponenter. Vem vill sitta på ett grafikkort?

Troligtvis han eller hon som inte har en stol!

Permalänk
Medlem

Ett examensarbete om slanguttryck...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Det jag tycker är mest konstigt är att folk inte vet när ett ord ska stavas med "e" eller "ä" och värre har det blivit de senaste åren.
ex. det "ända" jag gjorde var.......
Och detta med "de, dem, dom" måste vara otroligt svårt....
och detta med: jag gjorde "de", "de" gjorde ont
folk tycks inte lära sig svenska i skolan längre!

Permalänk
Medlem

Allt skall nödvändigtvis inte tolkas bokstavligen.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Det jag tycker är mest konstigt är att folk inte vet när ett ord ska stavas med "e" eller "ä" och värre har det blivit de senaste åren.
ex. det "ända" jag gjorde var.......
Och detta med "de, dem, dom" måste vara otroligt svårt....
och detta med: jag gjorde "de", "de" gjorde ont
folk tycks inte lära sig svenska i skolan längre!

Håller med, och "var" eller "vart" är också ett stort problem.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WhiteOnyx:

Det jag tycker är mest konstigt är att folk inte vet när ett ord ska stavas med "e" eller "ä" och värre har det blivit de senaste åren.
ex. det "ända" jag gjorde var.......
Och detta med "de, dem, dom" måste vara otroligt svårt....
och detta med: jag gjorde "de", "de" gjorde ont
folk tycks inte lära sig svenska i skolan längre!

Tragiskt men sant. En av orsakerna till föraktet för 90-talister och yngre.

Permalänk
Medlem

Ett annat konstigt och roligt uttryck är när folk säger att det står en server och snurrar i garderoben. Varför vill man att en server ska snurra?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ett examensarbete om slanguttryck...

Dissade du precis all form av språkforskning...?

Ontopic: Har jag både hört "mer kräm" om bilar, datorer och verktyg m.m. Men det var nog ett par 5-10 år sedan sist nu.
Har tänkt att det är någon variant av kraft/ström dvs engelska juice/power.

Permalänk
Medlem

Aldrig fel med mer kräm i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Aldrig fel med mer kräm i datorn.

http://i62.tinypic.com/foixyp.jpg

Äntligen kom den efterlängtade bilden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Aldrig fel med mer kräm i datorn.

http://i62.tinypic.com/foixyp.jpg

åh nej, det där kommer aldrig att funka! Skulle ju varit äpple kräm!

// LZ

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig hört det användas som ett substantiv – att man "vill ha mer kräm i datorn" – men däremot som ett verb – "att kräma på".

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Jag kyler min burk med jordgubbskräm.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Inaktiv

Vi brukar säga mer sås i grejerna.

Permalänk
Medlem

Jag kör på detta uttrycket, kräm äter jag bara ihop med mjölk när jag vill lyxa till det och känna mig som ett barn igen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tror att det är mer krut än kräm i datorerna.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Ett annat konstigt och roligt uttryck är när folk säger att det står en server och snurrar i garderoben. Varför vill man att en server ska snurra?

Ingen hårddisk, ingen server
Å dom har ju snurrat sen man uppfann dom
Sen kom SSD'n

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Kräm i andra sammanhang än mat förknippar jag med elektricitet.

Annars brukar jag höra dessa uttryck:

Kräm, tryck , krut , ös , moffa

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd

Precis som någon sagt innan så för mig är kräm det som kommer ur det mänskliga avgasröret (skithålet på sthlmska)..

Skickades från m.sweclockers.com