Permalänk
Medlem

Räcker det här nätagget?

Såg att komplett rear ut >Corsair RM550, 550W PSU

Undrar om det räcker för tjejens dator

Spec
i 5 760 @ 4.0 ghz
16gb minne
1 ssd
1 lagrigs disk
1 geforce kfa 580 kommer bytas ut till ett ati 290 tri ex kort när jag köper ett nytt
1 externt ljud kort

Edit:
kollade på http://www.coolermaster.outervision.com/PSUEngine2 och hammnade på 500 w med ett ati 290 kort och allt är la oklockat, så kanske är för snålt med ett 550?

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Skrivet av Spatten:

Såg att komplett rear ut >Corsair RM550, 550W PSU

Undrar om det räcker för tjejens dator

Spec
i 5 760 @ 4.0 ghz
16gb minne
1 ssd
1 lagrigs disk
1 geforce kfa 580 kommer bytas ut till ett ati 290 tri ex kort när jag köper ett nytt
1 externt ljud kort

Edit:
kollade på http://www.coolermaster.outervision.com/PSUEngine2 och hammnade på 500 w med ett ati 290 kort och allt är la oklockat, så kanske är för snålt med ett 550?

Rent effektmässigt så klarar du dig, kan dock tycka du borde hålla dig borta från Corsairs budgetsegment.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Spatten:

Såg att komplett rear ut >Corsair RM550, 550W PSU

Undrar om det räcker för tjejens dator

Spec
i 5 760 @ 4.0 ghz
16gb minne
1 ssd
1 lagrigs disk
1 geforce kfa 580 kommer bytas ut till ett ati 290 tri ex kort när jag köper ett nytt
1 externt ljud kort

Edit:
kollade på http://www.coolermaster.outervision.com/PSUEngine2 och hammnade på 500 w med ett ati 290 kort och allt är la oklockat, så kanske är för snålt med ett 550?

Inga problem överhuvetaget men corsair har bra support och det lär funka ypperligt!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Rent effektmässigt så klarar du dig, kan dock tycka du borde hålla dig borta från Corsairs budgetsegment.

RM är inte så mycket budget, iaf jämfört med CX.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Rent effektmässigt så klarar du dig, kan dock tycka du borde hålla dig borta från Corsairs budgetsegment.

rm är la deras dyrast märke?

Skrivet av andra94:

Inga problem överhuvetaget men corsair har bra support och det lär funka ypperligt!

Gud så bra

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Spatten:

rm är la deras dyrast märke?

Gud så bra

AX är deras dyraste märke då det är platinum klassat detta är guld men på den låga nivån borde det funka ypperligt annars rekommenderas ett supenova g2 nätagg

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

AX är deras dyraste märke då det är platinum klassat detta är guld men på den låga nivån borde det funka ypperligt annars rekommenderas ett supenova g2 nätagg

Jo har tittat på sunpernova g2, men är ju alltid trevligt om man kan köpa ett bra agg som funkar för halva prist

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Spatten:

Jo har tittat på sunpernova g2, men är ju alltid trevligt om man kan köpa ett bra agg som funkar för halva prist

Man får vad man betalar för är ett bra ordspråk när det gäller nätagg

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Man får vad man betalar för är ett bra ordspråk när det gäller nätagg

Så Super nova g2 är bättre kvalite då ?

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

Bra pris och kommer funka fint. Men jag skulle valt cm v750s över både rm och g2.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

AX är deras dyraste märke då det är platinum klassat detta är guld men på den låga nivån borde det funka ypperligt annars rekommenderas ett supenova g2 nätagg

AX går faktiskt ändå upp till titanium.
(Ägare av det)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

RM är inte så mycket budget, iaf jämfört med CX.

Tyvärr fel, det bygger på samma skit som CX plattformen. Enda skillnaden är att RM serien är fullt modulärt. Enda som är något att ha ifrån Corsair är deras Ax/AXi serie. Och möjligtvis deras Force GT serie och uppåt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andra94:

Man får vad man betalar för är ett bra ordspråk när det gäller nätagg

Japp håller med.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

RM är inte så mycket budget, iaf jämfört med CX.

samma skit i CX som i RM

Skrivet av Spatten:

rm är la deras dyrast märke?

Gud så bra

nix AXi är klart bättre

Skrivet av Spatten:

Jo har tittat på sunpernova g2, men är ju alltid trevligt om man kan köpa ett bra agg som funkar för halva prist

du får inte samma kvalitet för 550kr

Skrivet av Spatten:

Så Super nova g2 är bättre kvalite då ?

ja

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Tyvärr fel, det bygger på samma skit som CX plattformen. Enda skillnaden är att RM serien är fullt modulärt. Enda som är något att ha ifrån Corsair är deras Ax/AXi serie. Och möjligtvis deras Force GT serie och uppåt.

Skrivet av Grönahunden:

samma skit i CX som i RM

Intressant. visste jag inte. Däremot rent funktions mässigt, utöver kvalité, så har RM serien vissa intressanta saker. Semi passiv och 80+ guld rating. HX serien är väll däremot lik AX bara det att den inte är digital? Kan lika väl passa på och kontrollera så jag vet i framtiden

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Intressant. visste jag inte. Däremot rent funktions mässigt, utöver kvalité, så har RM serien vissa intressanta saker. Semi passiv och 80+ guld rating. HX serien är väll däremot lik AX bara det att den inte är digital? Kan lika väl passa på och kontrollera så jag vet i framtiden

Nej, den aktuella HXi serien tillverkas utav CWT.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

samma skit i CX som i RM

nix AXi är klart bättre

du får inte samma kvalitet för 550kr

ja

Trodde det eftersom det annars kostar 1100 men är la " rea" som vanligt kör på ett super nova g2 istället

Tack så mycket för alla råd

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Spatten:

Såg att komplett rear ut >Corsair RM550, 550W PSU

Undrar om det räcker för tjejens dator

Spec
i 5 760 @ 4.0 ghz
16gb minne
1 ssd
1 lagrigs disk
1 geforce kfa 580 kommer bytas ut till ett ati 290 tri ex kort när jag köper ett nytt
1 externt ljud kort

Edit:
kollade på http://www.coolermaster.outervision.com/PSUEngine2 och hammnade på 500 w med ett ati 290 kort och allt är la oklockat, så kanske är för snålt med ett 550?

Problemet är att du ställer frågan i ett forum nedlusat av elitister som gärna vill försvara sina egna svindyra inköp av nätaggregat som är så overkill att dom hade kunnat koppla in huset på det.

Ett RM550W är INTE ett lågbudget aggregat, det är producerat av CWT som är en erkänt bra nätaggregats-tillverkare. Det är Guld-klassat och kan leverera 45A vid +12V. Ett R9 290 kan max uppnå ~23A (275W TDP).

Agget räcker.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Problemet är att du ställer frågan i ett forum nedlusat av elitister som gärna vill försvara sina egna svindyra inköp av nätaggregat som är så overkill att dom hade kunnat koppla in huset på det.

Ett RM550W är INTE ett lågbudget aggregat, det är producerat av CWT som är en erkänt bra nätaggregats-tillverkare. Det är Guld-klassat och kan leverera 45A vid +12V. Ett R9 290 kan max uppnå ~23A (275W TDP).

Agget räcker.

vad spelar det för roll att det är CWT som gjort agget ? FSP, SeaSonic, Delta, är ju alla erkänt bra nätaggregats-tillverkare (OEM företag).
samtidigt finns det både guldkorn och skit bland dom nätaggen som görs av alla företag.

Corsair kan fortfarande göra ändringar layout på kretskortet för att spara in på delar.
CS,CX,RM är budget punkt! AX är INTE budget.

om nu alla nätagg håller lika bra så borde då det vara jämn spridning på dom nätagg som dör. om nu något företags nätagg dör oftare än andra så borde ju slutsasen vara att nån på Corsair har fuskat nånstans även fast det är guld specs.

läs igenom några hundra trådar på SweC så lär du hitta ett mönster att det är märkligt många som har datorer som dör med CS,CX,RM är det en ren tillfällighet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Ett RM550W är INTE ett lågbudget aggregat, det är producerat av CWT som är en erkänt bra nätaggregats-tillverkare. Det är Guld-klassat och kan leverera 45A vid +12V. Ett R9 290 kan max uppnå ~23A (275W TDP).

Tydligen har du blivit felinformerad. CWT använder till 90% Taiwanesiska kondensatorer i sina nätaggregat och inte Japanska som t.ex Seasonic, Superflower och i viss mån FSP.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Hum... Lyckas man kräma ur över 90% verkningsgrad och köra agget passivt upp till 40% belastning så kan det väl ändå inte vara skräp om man ser till att det kostar 550 kr? Jag beställde precis ett som jag tänkt driva min blivande studio-dator med.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hum... Lyckas man kräma ur över 90% verkningsgrad och köra agget passivt upp till 40% belastning så kan det väl ändå inte vara skräp om man ser till att det kostar 550 kr? Jag beställde precis ett som jag tänkt driva min blivande studio-dator med.

Bara du själv som kan avgöra det. Jag personligen skulle inte köpt något CWT tillverkat nätaggregat oavsett hur billigt eller dyrt det må vara. Corsair är även det nätaggregatet som har stört del Coil Whine.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hum... Lyckas man kräma ur över 90% verkningsgrad och köra agget passivt upp till 40% belastning så kan det väl ändå inte vara skräp om man ser till att det kostar 550 kr? Jag beställde precis ett som jag tänkt driva min blivande studio-dator med.

okej ge oss en uppdatering ang: Coilwhine eller om datorn dör om något år.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Grönahunden:

vad spelar det för roll att det är CWT som gjort agget ? FSP, SeaSonic, Delta, är ju alla erkänt bra nätaggregats-tillverkare (OEM företag).
samtidigt finns det både guldkorn och skit bland dom nätaggen som görs av alla företag.

Corsair kan fortfarande göra ändringar layout på kretskortet för att spara in på delar.
CS,CX,RM är budget punkt! AX är INTE budget.

om nu alla nätagg håller lika bra så borde då det vara jämn spridning på dom nätagg som dör. om nu något företags nätagg dör oftare än andra så borde ju slutsasen vara att nån på Corsair har fuskat nånstans även fast det är guld specs.

läs igenom några hundra trådar på SweC så lär du hitta ett mönster att det är märkligt många som har datorer som dör med CS,CX,RM är det en ren tillfällighet ?

CX och CS är budgetaggregat, RM är mer mellanklass och HX samt AX är entusiast.

Jag påstod aldrig att alla nätaggregat håller lika bra jag försökte bara balansera den här diskussionen lite eftersom ni verkar få det att framstå att man måste lägga en förmögenhet på ett nätaggregat annars kommer datorn gå sönder. Jag har hållit på med datorer sedan tidigt nittiotal och haft ok till riktiga skitaggregat och jag har inte haft ett enda som gått sönder eller på något annat sätt påverkat min dator. Nu säger jag inte att detta inte kan hända men man ska ha klart för sig att det ligger mycket marknadsföring bakom allt detta med effektivitetsklassningar och kapacitorer av olika kvalite hit och dit.

Kan du göra mig den tjänsten att du sammanfattar alla dessa trådar och vetenskapligt och systematiskt framställer din data så att den kan påvisa det du säger, tills dess är det bara vilda påståenden.

Corsair är en välrenommerad tillverkare och jag är övertygad om att dom värnar om sitt rykte och sällan skulle tillverka produkter som är ren skit. Inte ens CX-serien. Visst dom har sparat in pengar där dom kan men att aggregaten skulle spontant paja efter två-tre år är osannolikt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Peppar2014:

Tydligen har du blivit felinformerad. CWT använder till 90% Taiwanesiska kondensatorer i sina nätaggregat och inte Japanska som t.ex Seasonic, Superflower och i viss mån FSP.

Eftersom du verkar så pass insatt i dom elektriska detaljerna i ett nätaggregat så kanske du kan förklara för mig vad det gör för en reell skillnad att man använder sig av Taiwanesiska kontra Japanska kondensatorer. Du inser att det är väldigt mycket marknadsföringstrams inblandat i detta?

Nu säger jag inte att det inte är någon skillnad, det jag säger är, spelar det egentligen någon roll när du ska ha ström till din PC?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Är cooler master g750m ett bättre agg tror ni? Blev tänd på idén om guld-certifigerat agg med semipassiv kylning. Men 550w blir kanske på sikt något underdimensionerat.

https://www.komplett.se/cooler-master-g750m-750w-psu/795139?c...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har ett RM750 som jag har använt i ca 6 veckor nu. Funkar hur bra som helst. Inga missljud eller några andra problem. Enda jag kan klaga på är att kablarna är lite styv så det blir bara lite mer arbete vid montering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är cooler master g750m ett bättre agg tror ni? Blev tänd på idén om guld-certifigerat agg med semipassiv kylning. Men 550w blir kanske på sikt något underdimensionerat.

https://www.komplett.se/cooler-master-g750m-750w-psu/795139?c...

Nej,det byggs också utav CWT.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Eftersom du verkar så pass insatt i dom elektriska detaljerna i ett nätaggregat så kanske du kan förklara för mig vad det gör för en reell skillnad att man använder sig av Taiwanesiska kontra Japanska kondensatorer. Du inser att det är väldigt mycket marknadsföringstrams inblandat i detta?

Nu säger jag inte att det inte är någon skillnad, det jag säger är, spelar det egentligen någon roll när du ska ha ström till din PC?

just nu när nätagget används så är det nog ingen större skillnad, med japanska kondingar så ska det hålla bättre. om sen något skiter sig i agget så kan det antingen dö helt bara byta ut till nytt nätagg, eller så kan det bli helt fel värden så det är 18V istället för 12V och 5V när det ska vara 3.3V osv då är chansen att det är fler grejer än bara nätagget som dör.

det hänger inte bara på kondingar, finns anda delar Op Ampar, regulatorer, mm. vilken temp delarna ska klara av 85C, 105C, 120grader.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nej,det byggs också utav CWT.

Finns det något bättre alternativ i prisklassen 500-800 kr enligt dig?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...