Tv-apparater med 8K-upplösning släpps 2018

Permalänk
Skrivet av FiskFisk33:

...och 4K kommer fortfarande att vara helt onödigt för alla tvapparater mindre än 100" (om man inte sitter 30cm ifrån)

Iaf så hade jag hellre sett att man gick mot högre framerate och bitdjup än 4K/8K på TV-apparater. Datormonitorer är en annan femma som man ofta har otroligt mycket närmare näsan, men vanliga TV-skärmar ... ne..

Permalänk
Medlem

Så länge priserna är ungefär konstanta på TV med 4K/8K som dagens/gårdagens 1080p ser jag inga problem med detta.

4K blu-ray släpps också snart vilket är trevligt med en stor 4K TV.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Netflix och YouTube har material i 4k. Sen blev ju bluray standarden för 4k färdig för någon vecka sedan. Så det kommer ju grejer snart.
Jag har en tv men har aldrig kopplat in tv antennen så jag skiter i vad SVT sänder i när jag köper tv Om något år eller två kommer 4k vara det man köper i de flesta fall och 1080 tv vara riktig budget.

Youtube och netflix har däremot horribel bitrate så den 4k'n är tvärkass i jämförelse med vad det borde vara. Blueray UHD är däremot något intressant att se fram emot.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

Ligger Sverige i "bakkant"?
Jag gissar nu men jag tror nog att t.ex Ericsson fortfarande producerar en hel del som ligger i "framkant", och förhoppningsvis gäller detta många andra svenska företag.
Men det är inte alltid man får veta eller se det.

Eller vad syftar du på?

Jag syftade på TV.
Sverige ligger inte direkt i framkant vad gäller TV.
Där är det Japan som är ledande.

Permalänk
Medlem

Vist är det kul med högre upplösning. Men 8k kommer dröja 4k är ju fortfarande i test stadiet. Sen ska man inte tapesera väggen med tven så räcker både 1080p och 4k långt. Jobbigt att få bra skalning från 4k till 1080p idag i alla fall.

Men varför ens ta upp tvsäningar är inte därför jag köper bra TV för, utan utbudet som jag tittar på kommer på andra vägar än TV sändning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FiskFisk33:

...och 4K kommer fortfarande att vara helt onödigt för alla tvapparater mindre än 100" (om man inte sitter 30cm ifrån)

Förundras alltid över inlägg av denna typ, har du testat själv?

Inga internetdiskussionsidagram nu utan av egen erfarenhet? Köpte det som är "helt onödigt" förra sommaren, och kör 4k material via Netflix och enskilda klipp på youtube. Skillnaden är helt klart där.

Likadant vid datorn, 4k Acer skärm, sitter ca 50cm ifrån, ibland närmare beroende på spel och stolens inställning, inte så att jag märker någon massiv skillnad på bilden om jag lutar mig framåt eller inte.. Hade tidigare Dells u2711 med en standardupplösning på 2560*1440 och hade under några dagar dessa jämte varandra. Skillnad? Självklart. Kör GTA V i 3840 x 2160, sänker jag till 2560*1440 ser jag även här hur bilden blir sämre och mindre skarp, speciellt på Franklins rakade huvud.

Allmän fråga/påstående:
Lägg av med myter om att du måste sitta si och så bit ifrån för att se skillnad, att allt över 1080p är skräp/inte finns. Upplever att den allmäna jargongen här på forat är att de tär 1080 som gäller, allt över är hittepå. Hur kommer det sig?

För när vi säker 4k så menar vi väl 3840*2160 och 1080 är 1920*1080, eller är det något helt annat som avses?
Som att jämföra VHS vs DVD eller DVD vs Blueray i mina ögon, men finns såklart folk som inte ser skillnaden där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Så länge priserna är ungefär konstanta på TV med 4K/8K som dagens/gårdagens 1080p ser jag inga problem med detta.

4K blu-ray släpps också snart vilket är trevligt med en stor 4K TV.

Det kommer alltid att finnas tvapparater för 4000, 12000 och 50000 kronor. Dessa steg i utvecklingen pressar bara priserna på befintlig teknik.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Youtube och netflix har däremot horribel bitrate så den 4k'n är tvärkass i jämförelse med vad det borde vara. Blueray UHD är däremot något intressant att se fram emot.

Är medveten om att Youtube o netflix skickar dålig bitrate i 4k men upplösningen är bra i alla fall vilket är ett steg framm

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Intressant!
En av lösningarna för glasögonfri 3D är ju att sätta en Lenticular lens på skärmen. något som dock suger med dagen teknik då upplösningen blir för låg. (hälften för 2 vinklar, 25% för 4 vinklar).
Med 8K upplösning så har man ju dock tillräckligt med upplösning för att det inte ska bli för sunkigt resultat.

Lär väl dock dröja innan dom mjölkat färdigt alla steg tills det är dax för det steget.

Permalänk
Medlem

Bör det inte finnas en gräns då den upplevda förbättringen genom ökad PPI avtar?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Intressant graf. Otippat att 720p-TVapparater sålt nästan lika väl som 1080p-TVs fram till idag.

Jaha var det sålda TV-apparater? Trodde de syftade på TV-paneler i hemmen. Då är det inte konstigt att 720p hängt kvar så länge eftersom de kom först och jag vet många som uppgraderade sin tjock-TV under några år med 720p och använder dem än idag.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Hellspawned:

Varför skulle de göra det?
Finns knappt ens efterfrågan för HD bland svenssons. Iaf inte när det kostar lite mer än SD.

Helt rätt. Min tjej märker inte ens av skillnaden på om standard SVT eller SVT HD är på tvn. Dom flesta Svenssons verkar inte bry sig om kvalite, det viktigaste är om tvn är snygg på utsidan.
Bara vi nördar på teknik forum som bryr oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Då klarar jag mig med min 1080p TV ett tag till då. Blev så förvånad när jag var nere till Thailand förra året, hur pass många HD kanaler dom har jämförelse med här i Sverige. Kostnadsfritt dessutom.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikMH:

Jaha var det sålda TV-apparater? Trodde de syftade på TV-paneler i hemmen. Då är det inte konstigt att 720p hängt kvar så länge eftersom de kom först och jag vet många som uppgraderade sin tjock-TV under några år med 720p och använder dem än idag.

Ja du. Det var en intressant fråga. Jag antog att det var sålda apparater för att det är lättare att få fram ordentlig statistik på en sådan sak. Men nu när du tar upp det så verkar det ju onekligen troligare att det är som du säger, alltså vad folk har i hemmen.
Har kollat i artikeln och även dess källa utan att kunna avgöra vad grafen faktiskt visar ;).
Tror det är vettigare att gå på din linje (alltså att det inte rör sig om försäljningar).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Netflix och YouTube har material i 4k. Sen blev ju bluray standarden för 4k färdig för någon vecka sedan. Så det kommer ju grejer snart.
Jag har en tv men har aldrig kopplat in tv antennen så jag skiter i vad SVT sänder i när jag köper tv Om något år eller två kommer 4k vara det man köper i de flesta fall och 1080 tv vara riktig budget.

Va inte det sönderkomprimerad 4k? Jag har i princip bara 10k bitrate på mina HD filmer hemma och det duger en bra 1080p TV till, ser förmodligen bättre ut än Netflix material i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiskFisk33:

...och 4K kommer fortfarande att vara helt onödigt för alla tvapparater mindre än 100" (om man inte sitter 30cm ifrån)

Tråkigt för dig att du har så vansinnigt dåliga ögon att du inte ser skillnad. Min flickvän är ögonkirurg, hon kan nog hjälpa dig.
Ser man inte skillnad på FullHD och 4K är något definitivt fel, även från vanligt TV-avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiskFisk33:

...och 4K kommer fortfarande att vara helt onödigt för alla tvapparater mindre än 100" (om man inte sitter 30cm ifrån)

Onödigt?!
Hur ska jag kunna granska pormaskarna hos mitt lokala nyhetsankare utan 8k har du tänk?

Permalänk
Medlem

Konstig artikel och konstiga antaganden.

1.
HD var alltid 1080 eller 720 redan från introduktionen av standarderna, faktum är att flertalet kameror i början var förhållna till 1080i framför 720 50p. Sedan är det en annan femma att tillverkarna inte direkt började producera displayer med native resolution. Själv produktionen av material var alltså redan initialt uppe i 1080 eller ja med modifikation, många standarder för kameror var anamorfiska format så som 960x720 och 1280x1080 eller 1440x1080 etc.
HD har funnits sedan mitten av 80-talet och blev ett populärt format för produktion av "film" runt 2000 och då gällde produktionen 1080p.

Hur som helst, HD Ready displayer hade egentligen det enda gemensamma att de skulle klara att ta emot 720p och 1080i, sedan var upplösningarna diverse olika hopkok men nära nog på aldrig "äkta" 1280x720 förens på senare tid i telefoner och på datorer.

2.
4K har funnits ett tag nu på produktionssidan (2007 släpptes RED ONE - kamera) så väl som det varit standard för så väl filmscannrar sedan länge tillbaka nu (beroende på hur man ser det kan man nog säga nittiotalet) och high end bio projektorer sedan de började digitaliseras (början av 2000-talet) m.m.

I avseende 4K upplösning av displayer och för den delen produktionsstandard så är standarden minst lika förvirrande som HD var med diverse olika upplösningar i samma gränsland.

3.
8K. I dag finns det i princip ingen produktion what so ever bortsett från timelaps och liknande med stillbildskameror som är i 8K. Red som alltid legat i framkant i avseende upplösning för digitala filmkameror producerar i dag max 6K.

4. Slutledning, när man räknar på upplösningar av displayer är att förvirringen är totalt och att empirisk data rimligen inte går att mäta som det gjorts av denne forskare. Men skit samma, ponera att han har koll. Isf bör man även väga in produktion av material och implementering av upplösningen i andra sammanhang så som i filmscannrar. I dag finns det ingen produktion av 8K material varefter hans uträkning är helt upp åt väggarna.

Det är rimligt att tro att det trots allt kommer 8K displayer men på bred front, för vilket syfte etc? Både 1080 och 4K har varit motiverat av att det funnits mycket material att visa, vad skall vi med 8K displayer till? Jag skulle inte tacka nej, det vore toppen att klippa 6k material och ha plats över för timeline m.m. men i övrigt?

Jag har inget emot höga upplösningar men jag tror detta är dåligt dragna slutsatser.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Det får lika gärna vara 24k, totalt ointressant fortfarande. När kommer oled utbudet nu igen?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Oled, är det inte bara LG som utvecklar det ? tycker att jag bara ser deras namn median nu för tiden när Oled nämns

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Men varför ens ta upp tvsäningar är inte därför jag köper bra TV för, utan utbudet som jag tittar på kommer på andra vägar än TV sändning.
Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte heller varför alla hakar upp sig på TV-sändningar, fast i för sig vem vill inte se Gunilla Perssons rynkor i 4k :>

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keefa:

Oled, är det inte bara LG som utvecklar det ? tycker att jag bara ser deras namn median nu för tiden när Oled nämns

Nej, men de är bara dem som har OLED-tv på konsument-marknaden såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keefa:

Oled, är det inte bara LG som utvecklar det ? tycker att jag bara ser deras namn median nu för tiden när Oled nämns

Samsung har valt att satsa på 4k och kurvat i år. LG satsar på oled.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

När kommer TV-sändningar i 1080p?

#framtiden

Kör inte SVT HD vissa program i 1080p?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kör inte SVT HD vissa program i 1080p?

http://www.svt.se/omsvt/om-sandningarna/hdtv/expertinformatio...

720p är det som gäller, vad jag kan läsa mig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

http://www.svt.se/omsvt/om-sandningarna/hdtv/expertinformatio...

720p är det som gäller, vad jag kan läsa mig till.

Tack för detta. Nog min HD box som luras isf

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

År 2035 kommer vi skratta åt patetiska 8K teveaparater och istället njuta av 32K på papperstunna 150 tums skärmar. Som självklart inte får plats i normala rum men då kommer de flesta att bo i slott eftersom människor kommer att bli rika på sina lägenheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Så sjukt , kollar man på telia har de typ 5-6 HD kanaler? 4K pushas som faaan redan och våra TV leverantörer kan inte ens leverera 1080p haha , Ring när alla kanaler sänds i HD kan vi börja snacka 8 k...

vi vet båda att vanlig tv lär dö ut tills 8k blir standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Så sjukt , kollar man på telia har de typ 5-6 HD kanaler? 4K pushas som faaan redan och våra TV leverantörer kan inte ens leverera 1080p haha , Ring när alla kanaler sänds i HD kan vi börja snacka 8 k...

Kommer aldrig bli tv i ens 4K. Är det verkligen folk som tittar på traditionell tv fortfarande? Jag ser allt över nätet.
Det är isf där vi kommer få 4K i framtiden men det kommer dröja mycket mycket länge. 720p är standard i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vist är det kul med högre upplösning. Men 8k kommer dröja 4k är ju fortfarande i test stadiet.

Test stadiet är nog passerat då många nya filmer spelas in i 4K.
Men 8K är väl i test stadiet, det finns visserligen en Red videokamera som filmar i 8K som kostar sisådär 70.000 USD.