Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köp av nytt ljudsystem

Tjenare! Kollar för tillfället på ett nytt ljudsystem. Planen med ljudet är att ha det vid TVn, så det kommer delvis användas till film men huvudsyftet ska vara för musik. Jag har en del frågor kring detta. Först och främst har jag fått ett erbjudande på ett par SFI högtalare. Dessa har ett par år på nacken men ska fungera utmärkt, vet dock inte vilken modell de är samt hur bra de egentligen är. Har försökt googla runt lite på SFI men hittar inte mycket. Priset för dessa är 1000 kr, vilket i mina öron låter väldigt bra, men hur bra tror ni de är, är SFI något att ha? Kompisens farsa sa att de ska vara riktigt bra med ett nypris runt 9000 kr.
Skulle gärna vilja ha tips på receiver till dessa med. Kommer få en liten bas från Audio Pro (8 tum) från kompisens farsa på köpet, så receiver ska kunna klara den med. Budget på receiver är cirkus 2000 kr, kommer antagligen försöka hitta begagnat, så tipsa gärna några lite över budgeten som brukar finnas på blocket eller SWEC marknad.

Om du inte tycker att jag ska satsa på SFI högtalarna, vad kan skulle du rekommendera? Budgeten är kring 2000-4000 kr för högtalarna. Tips på receiver till dessa med, budget 2000 kr.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

"SFI högtalare" säger väl inte så jättemycket, så svårt att veta där.

En bra receiver som brukar finnas begagnad för en rimlig peng är Onkyo TX-NR609. Även typ TX-NR636 tror jag den heter.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Rydisen:

Tack för svaret!
Vet tyvärr inte så mycket om högtalarna men ska få lite mer information imorgon, vet i alla fall nu att de är runt 20 år gamla, vilket avskräcker mig lite. Vad finns de annars i prisklassen runt 2-4000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phermo:

@Rydisen:

Tack för svaret!
Vet tyvärr inte så mycket om högtalarna men ska få lite mer information imorgon, vet i alla fall nu att de är runt 20 år gamla, vilket avskräcker mig lite. Vad finns de annars i prisklassen runt 2-4000 kr?

Ålder på högtalare spelar inte så stor roll rent ljudmässigt. Skumkanter på element torkar dock efter ett tag och går sönder.

De vanliga märkena som finns på media markt etc brukar komma upp. Typ yamaha, pioneer och onkyo.
Att kolla vad de kostade som nya på prisjakt brukar sedan ge en bra fingervisning om hur bra de är.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H