Tips på subwoofer för att komplettera B&W 685 S2?

Permalänk
Medlem

Tips på subwoofer för att komplettera B&W 685 S2?

Köpte häromdagen ett par 685 S2 och är verkligen grymt nöjd. Bytte från ett gammalt Dynavoice F6-kit och skillnaden blev större än jag förväntat mig. Snacka om lyft

Det enda problemet är väl djupbasen som dessa av förståeliga skäl inte kan producera fullt ut, så jag vill komplettera med en bra sub. Jag har idag en låda som jag haft ett tag, http://www.eu.onkyo.com/en/products/skw-208-34611.html

Jag upplever den som väldigt "fladdrig" och brummig och det är svårt att få en kontrollerad djupbas vid film samtidigt som jag vill ha en snabb och snärtig bas vid musik. För att få någon sorts närvaro i musiken så upplever jag att man måste köra på en massa gain och det är svårt att få kontroll på den. Kör den delad vid 80Hz och det verkar lira bra tillsammans med B&W-högtalarna åtminstone.

Går det att åstakomma för normala slantar? Säg upp till 5000:-.

Bor i en lägenhet så jag funderar lite på hur stor låda man törs gå upp till, vad krävs för mina krav? Skulle någon av dessa nedan passa mina krav?

https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/aktiv/20669...
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/subbas/bowers--wilkins-a...
http://www.hifiexperience.se/hogtalare/subwoofers/velodyne-im...

Har ni andra tips så ös på Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Klipsch-basen tillhör deras sämsta serie med bl.a. ganska usla lådor och presterar inte så bra. De lite bättre klipsch-subbarna ligger strax över din budget.
B&W tillverkar bra högtalare, men ganska medelmåttiga (eller åtminstone inte prisvärda) subbar.

Kolla in SVS SB1000 eller PB1000 (båda ryms nästan i budgeten), XTZ W10.16 eller 12.16 eller något från BK electronics:

http://www.lsound.eu/subwoofers.html
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/subwoofers
http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers.htm

Leta gärna även begagnat. Där kan man göra riktiga fynd ibland.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! XTZ W10.16 verkar definitivt vara någonting värt att kolla vidare på. Grymt pris på den faktiskt.

Dum fråga kanske, men detta borde väl bli en avsevärd skillnad mot onkyoburken jag har just nu? Just när det gäller kontrollen tänker jag på då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Tack för tipsen! XTZ W10.16 verkar definitivt vara någonting värt att kolla vidare på. Grymt pris på den faktiskt.

Dum fråga kanske, men detta borta väl bli en avsevärd skillnad mot onkyoburken jag har just nu? Just när det gäller kontrollen tänker jag på då.

Absolut! Lär vara en stor skillnad på alla punkter.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har xtz 99 w10.16, överträffade mina förväntningar med flera mil.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Tack, har nu läst på lite och jag tror jag har hittat vinnaren i XTZ W10.16.

Kul att det finns såna här guldkorn, fick också intrycket av att B&W gjorde ganska mediokra subbar så det var tur att jag skapade den här tråden

Permalänk
Medlem

Har du plats och denna finns kvar så är det en riktigt bra sub för pengen: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=13438...

Lab 12-elementet är brutalt och resten (förstärkare + låda) håller den vanliga höga BK-kvalitén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Har du plats och denna finns kvar så är det en riktigt bra sub för pengen: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=13438...

Lab 12-elementet är brutalt och resten (förstärkare + låda) håller den vanliga höga BK-kvalitén.

Tack för tipset! Tror dock att den där blir lite overkill i mitt lilla vardagsrum. Känns som att en bra kontrollerad 10" kommer göra susen så jag ska hålla utkik efter en sån. Den var iofs inte speciellt dyr ny heller så det kan även bli så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare

XTZ W10 är nog helt ok. Finns en Dynavoice Thunder 12" sluten på annons här annars
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=13390...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Xtz 10 är en väldigt prisvärd fimsub, men imo är den inte speciellt rapp å snärtig för musik, så om du efterfrågar det så kolla på bk gemeni ii. Har själv en och den är väldigt prisvärd och antagligen den bästa musikaliska subben i den klassen, föredrar den före xtz när det kommer till musik (har polare med xtz så har hört den rätt mycket). Bk har ju även dyrare subbar som kan vara intressanta också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Xtz 10 är en väldigt prisvärd fimsub, men imo är den inte speciellt rapp å snärtig för musik, så om du efterfrågar det så kolla på bk gemeni ii. Har själv en och den är väldigt prisvärd och antagligen den bästa musikaliska subben i den klassen, föredrar den före xtz när det kommer till musik (har polare med xtz så har hört den rätt mycket). Bk har ju även dyrare subbar som kan vara intressanta också.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, jag som hade bestämt mig nästan ju
Går det inte att få schysst kontroll på XTZ också om man är lite försiktig med gain och placering osv? Blir lite förvånad för alla reviews säger nästan tvärtom, att den är bäst till musik men att den också funkar till film om man inte är så kräsen med den djupaste basen. Det är ungefär så jag känner

Ska hålla utkik efter Gemini också men den verkar lite svårt att hitta här i Sverige?

Permalänk

Du kan får en Canton 10.2 för ca 3700 kr från Tyskland inkl frakt. Köpte en själv och är nöjd. Ganska stor pjäs dock. Finns både i svart och vitt utförande.

http://www.tsnversand.de/lautsprecher-boxen-speaker/aktiv-sub...

Tog två dagar att få den från Tyskland så klart godkänt.

Permalänk
Medlem

Tack! Finns många bra val nu, gäller bara att bestämma sig

Mina funderingar går såhär:

Jag har mina B&W 685 inställda på "Full range" nu så dom spelar alla frekvenser, tycker det låter betydligt bättre än att bara låta dom spela "Small". Har alltså ställt i min Yamaha på "double bass" så att både fronterna och subben ska spela bas. 685orna spelar bas långt över förväntan för storleken måste jag säga, de verkar tycka om mycket effekt/volym, de kommer till sin rätt när man drar på lite.

Testade att låta de bara vara inställda på "Small" men det blir så oerhört platt ljud då. Enligt specen på stativarna står det följande så jag antar att de klarar att spela allting utom de allra lägsta som jag tänkte att subben får hjälpa till med.
Frekvensomfång (-3dB) : 52–22 000 Hz
Frekvensomfång (-6dB) : 45–50 000 Hz

Subwoofern får då gärna vara "snabb" och diskret snarare än att den ska ta över hela rummet. Bor även i lägenhet så jag kommer inte prioritera att spela så högt det bara går utan hellre att den passar bra till musik. "Filmmuller" kommer lite i andra hand.

Vad tror ni, är en XTZ 99 W10.16 eller Canton 10.2 rätt val? Det jag kunnat läsa mig till är att den går att få rätt snabb och diskret och ska kunna integreras bra med alla frontar.

Permalänk

Bor du i en lägenhet skall du nog inte ha en stor sub som Canton 10.2.

Nu är jag ingen ljudexpert, men tycker själv det låter bäst om man sättter crossover på 80 Hz (vilket verkar vara någon sorts standard numera).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Bor du i en lägenhet skall du nog inte ha en stor sub som Canton 10.2.

Nu är jag ingen ljudexpert, men tycker själv det låter bäst om man sättter crossover på 80 Hz (vilket verkar vara någon sorts standard numera).

Det är precis det jag satt Var lite otydlig i inlägget ovan.

Permalänk

Vad driver du dem med? Jag hörde dem med en onkyo 905 och det lät "ok". Men med ett ordentligt slutsteg eller stereoförstärkare så blev det som en helt annan högtalare. Djupare och mer kontrollerad bas, med kraft i mellan registret och en allmänt mer spelglad högtalare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Vad driver du dem med? Jag hörde dem med en onkyo 905 och det lät "ok". Men med ett ordentligt slutsteg eller stereoförstärkare så blev det som en helt annan högtalare. Djupare och mer kontrollerad bas, med kraft i mellan registret och en allmänt mer spelglad högtalare

Skickades från m.sweclockers.com

Med en Yamaha RX-V773 så den är väl lite klenare än den Onkyo du nämner. Skönt att veta att det finns mer att plocka ur dom med en annan förstärkare med lite mer kräm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Xtz 10 är en väldigt prisvärd fimsub, men imo är den inte speciellt rapp å snärtig för musik, så om du efterfrågar det så kolla på bk gemeni ii. Har själv en och den är väldigt prisvärd och antagligen den bästa musikaliska subben i den klassen, föredrar den före xtz när det kommer till musik (har polare med xtz så har hört den rätt mycket). Bk har ju även dyrare subbar som kan vara intressanta också.

Skickades från m.sweclockers.com

Om XTZ 10.16 inte uppfattades som rapp är det stor risk att den var felplacerad eller aningen felinställd. Det är en av de bästa köpesubbarna i sin prisklass. BK Gemini ska dock också vara bra.

Skrivet av Doomfarer:

Du kan får en Canton 10.2 för ca 3700 kr från Tyskland inkl frakt. Köpte en själv och är nöjd. Ganska stor pjäs dock. Finns både i svart och vitt utförande.

http://www.tsnversand.de/lautsprecher-boxen-speaker/aktiv-sub...

Tog två dagar att få den från Tyskland så klart godkänt.

Canton 10.2 är tyvärr sämre än XTZ:as 10"-are med sämre låda, klenare förstärkare och vad som ska vara ett billigare element. Trots tyska priser är den inte prisvärd.

XTZ-subbarnas prestanda kan man få en nys om i ilkkas tester på hometheatershack där han testar storebror W12.16 (som påminner mycket om 10.16 men med större element):
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archiv...

Jämför med en sub från en vanlig högtalartillverkare som presterar ganska likt många liknande subbar:
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archiv...

Visst är 12.16 större och 10.16 skulle inte riktigt prestera lika bra i maxtryck, men skillnaden är ändå enorm - mycket större än vad storleksskillnaden antyder.

Intressanta grafer är t.ex.:
- den med "maximum output level" där bra resultat är hög kurva från låga hertz upp till där man tänkt dela (80 Hz?)
- "total harmonic distorsion" där bra resultat är låga värden, speciellt vid hörbara frekvenser under delningsfrekvensen
- "group delay" - bra värden är låg blå kurva - säger bl.a. om subben är "rapp"

BK XLS200 presterar också riktigt bra för sin storlek och utklassar Monitor Audio-subben rejält:
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archiv...

Skrivet av badbolll:

Tack! Finns många bra val nu, gäller bara att bestämma sig

Mina funderingar går såhär:

Jag har mina B&W 685 inställda på "Full range" nu så dom spelar alla frekvenser, tycker det låter betydligt bättre än att bara låta dom spela "Small". Har alltså ställt i min Yamaha på "double bass" så att både fronterna och subben ska spela bas. 685orna spelar bas långt över förväntan för storleken måste jag säga, de verkar tycka om mycket effekt/volym, de kommer till sin rätt när man drar på lite.

Testade att låta de bara vara inställda på "Small" men det blir så oerhört platt ljud då. Enligt specen på stativarna står det följande så jag antar att de klarar att spela allting utom de allra lägsta som jag tänkte att subben får hjälpa till med.
Frekvensomfång (-3dB) : 52–22 000 Hz
Frekvensomfång (-6dB) : 45–50 000 Hz

Subwoofern får då gärna vara "snabb" och diskret snarare än att den ska ta över hela rummet. Bor även i lägenhet så jag kommer inte prioritera att spela så högt det bara går utan hellre att den passar bra till musik. "Filmmuller" kommer lite i andra hand.

Vad tror ni, är en XTZ 99 W10.16 eller Canton 10.2 rätt val? Det jag kunnat läsa mig till är att den går att få rätt snabb och diskret och ska kunna integreras bra med alla frontar.

Att de kan spela ner till ca 50 Hz (med ej angivet ljudtryck) säger inget om att de bör låta spelas dit. Genom att avlasta frekvenserna som högtalarna har svårast att spela upp kommer de ha mer ork högre upp.

Skrivet av Doomfarer:

Bor du i en lägenhet skall du nog inte ha en stor sub som Canton 10.2.

2 fel i samma korta mening! Mer kapabel sub är inte fel - Att subben distfritt kan spela i volymen du vill betyder inte att du måste höja subnivån. Sen kan väl inte ett ensamt 10"-element i normalstor låda klassas som "stor"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Om XTZ 10.16 inte uppfattades som rapp är det stor risk att den var felplacerad eller aningen felinställd. Det är en av de bästa köpesubbarna i sin prisklass. BK Gemini ska dock också vara bra.

Canton 10.2 är tyvärr sämre än XTZ:as 10"-are med sämre låda, klenare förstärkare och vad som ska vara ett billigare element. Trots tyska priser är den inte prisvärd.

XTZ-subbarnas prestanda kan man få en nys om i ilkkas tester på hometheatershack där han testar storebror W12.16 (som påminner mycket om 10.16 men med större element):
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archiv...

Jämför med en sub från en vanlig högtalartillverkare som presterar ganska likt många liknande subbar:
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archiv...

Visst är 12.16 större och 10.16 skulle inte riktigt prestera lika bra i maxtryck, men skillnaden är ändå enorm - mycket större än vad storleksskillnaden antyder.

Intressanta grafer är t.ex.:
- den med "maximum output level" där bra resultat är hög kurva från låga hertz upp till där man tänkt dela (80 Hz?)
- "total harmonic distorsion" där bra resultat är låga värden, speciellt vid hörbara frekvenser under delningsfrekvensen
- "group delay" - bra värden är låg blå kurva - säger bl.a. om subben är "rapp"

BK XLS200 presterar också riktigt bra för sin storlek och utklassar Monitor Audio-subben rejält:
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archiv...

Att de kan spela ner till ca 50 Hz (med ej angivet ljudtryck) säger inget om att de bör låta spelas dit. Genom att avlasta frekvenserna som högtalarna har svårast att spela upp kommer de ha mer ork högre upp.

2 fel i samma korta mening! Mer kapabel sub är inte fel - Att subben distfritt kan spela i volymen du vill betyder inte att du måste höja subnivån. Sen kan väl inte ett ensamt 10"-element i normalstor låda klassas som "stor"?

Har missat helt att dom har en massa mätningar på subar hos home theater shack, bra tips!
Som parantes på mätningarna, Oj vad jag är glad som har Pro element

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av badbolll:

Med en Yamaha RX-V773 så den är väl lite klenare än den Onkyo du nämner. Skönt att veta att det finns mer att plocka ur dom med en annan förstärkare med lite mer kräm

En 773 är långt ifrån tillräcklig för att de ska komma tillrätta. Ett vanligt fel som många gör, men prova att låna hem ett slutsteg till dina 683 s2 så ska du se att det kommer att hända mera saker än att du får mer ummpf i basen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Att de kan spela ner till ca 50 Hz (med ej angivet ljudtryck) säger inget om att de bör låta spelas dit. Genom att avlasta frekvenserna som högtalarna har svårast att spela upp kommer de ha mer ork högre upp.

Jag tror säkert att jag kommer kunna ändra stativarna till small range senare om jag får en ordentlig sub, för just nu är Onkyon enbart fladdrig och brummig, ingenting att hänga i granen alls. Det är nog därför det låter absolut bäst med full range på 685orna. Det är till och med så att det är en Onkyo SKW-501 jag har som sub, inte 528 som jag skrev ovan. Tyvärr är den alltså ännu risigare än jag först trodde..

Tror att jag har blivit övertygad, det är nog XTZ som passar mig bäst i den prisklassen. Läst många recensioner nu och alla verkar rätt eniga. Tack för tipset!

Skrivet av DasBoot_swe:

En 773 är långt ifrån tillräcklig för att de ska komma tillrätta. Ett vanligt fel som många gör, men prova att låna hem ett slutsteg till dina 683 s2 så ska du se att det kommer att hända mera saker än att du får mer ummpf i basen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte 683 jag har utan 685, men du har säkert rätt ändå, de skulle säkert gilla lite mer effekt.

Permalänk
Skrivet av mudde:

Canton 10.2 är tyvärr sämre än XTZ:as 10"-are med sämre låda, klenare förstärkare och vad som ska vara ett billigare element. Trots tyska priser är den inte prisvärd.

Lite täckning för detta uttalande, eller är det bara hittepå?

Skrivet av mudde:

2 fel i samma korta mening! Mer kapabel sub är inte fel - Att subben distfritt kan spela i volymen du vill betyder inte att du måste höja subnivån. Sen kan väl inte ett ensamt 10"-element i normalstor låda klassas som "stor"?

Lite drygt uttalande, men det får stå för dig. Basgången från en stor sub (och ja jag kallar dessa stora men alla har vi olika referensramar) funkar inte bra i de flesta lägenheter. Du lär få klagomål från grannen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Har missat helt att dom har en massa mätningar på subar hos home theater shack, bra tips!
Som parantes på mätningarna, Oj vad jag är glad som har Pro element

Mätningarna är fantastiska. Synd bara att det inte kommer att komma nya då Ilkka (som gjort alla) slutade testa när han fick jobb på Genelec för några år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Lite täckning för detta uttalande? Eller är det bara hittepå?

Uttalandet är delvis baserat på vad jag hört subbarna prestera.
Hittar tyvärr inte referensen där de diskuterar elementet i Canton.
Effekten på förstärkaren är är lägre (200 vs 300 W RMS).
Har du känt på lådorna? Canton-subben är tyvärr ganska klent byggd. Vikten ger en antydan om det - 15 kg för en portad sub i den storleken är lite lågt. XTZ-suggen väger nästan det dubbla!

Canton-subben är inte sämre än många andra subbar. Tyvärr gäller det många högtalartillverkare att de skiter i subben eftersom folk ändå köper den för att den matchar högtalarna i designen. Väldigt få jämför med andra subbar innan köp.

Citat:

Lite drygt uttalande, men det får stå för dig. Basgången från en stor sub (och ja jag kallar dessa stora men alla har vi olika referensramar) funkar inte bra i de flesta lägenheter. Du lär få klagomål från grannen.

Ber om ursäkt att det lätt tolkas som drygt. "Basgången" skiljer sig enormt och beror till stor del på design. Slutna har en annan avrullning och portade beror väldigt mycket på om den är byggd för att spela djupt eller med mycket tryck högre upp. Även elementen skiljer mycket i "basgång".
Visst kan stora subbar generellt spela högre, men det betyder väl inte att du måste spela högre för att subben klarar det?
Vad grannarna klagar på är också väldigt olika.

Permalänk
Medlem

Jätte ledsen. Men alla i den tråden vilseleder dig och har noll koll. Dom rekommenderar helt höftat.
Dom äger uppenbart ingen av produkterna eller har inte provat något av dem.

Du ska helt klart inte ha en subwoofer utan du har helt fel upplägg från början.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Det enda problemet är väl djupbasen som dessa av förståeliga skäl inte kan producera fullt ut,

Skrivet av AkUs:

Jätte ledsen. Men alla i den tråden vilseleder dig och har noll koll. Dom rekommenderar helt höftat.
Dom äger uppenbart ingen av produkterna eller har inte provat något av dem.

Du ska helt klart inte ha en subwoofer utan du har helt fel upplägg från början.

Har du något annat sätt att få till djupbasen än en subwoofer? Då slipper vi med "noll koll" höfta fram saker

Permalänk
Medlem

Vilken sub nu nu än väljer så om den inte placeras rätt i rummet och justeras rätt så kommer vad du än ställer in uppfattas som fladdrigt, segt och bumlig.
Gör dig själv en STOR tjänst och lägg ett par timmar på att checka av ditt rums resonanser.

Ladda hem en tongenerator (sök på google) och koppla en pc till förstärkaren eller bränn ut ett svep på cd.
Kör svep från 15 hz och upp till 250hz och skruva upp lite lagom och sätt dig o lyssna.
Skriv upp vid vilka frekvenser voymen tycks öka markant för att sedan gå ner igen, sen gör du samma sak igen men ändra din placering i djupled med nån meter mot högtalarna.
Då kommer du märka att frekvenserna du skrev upp gäller inte längre utan dom har ändrats, samma sak om du drar dig ut mot sidorna.
Gör nu samma sak igen men ändra på fasen på suben (har den steglös ändra med 25 grader)
Resonaser fördubblas i frekvens så om du har en bula vid 35Hz då kommer det att burra till extra vid 70hz med. Och det kan tyckas burra till lite överallt under ett svep för ett rum har flera leder och alla tillför resonanser.

Placering av subben,
Hur man än placerar en sub så påverkar du ALDRIG resonanserna, visst en hörnplacering boostar den lägre basen och en placering mer fritt gör tvärtom. Resonanserna ligger lika förbannat kvar även om dom inte uppfattas av den enkla anledingen att vi inte spelar med lika många decibel.
Det kan man nyttja till sin fördel om man har gigantiska resonanser från 40hz och neråt.

Delning mot stativarna.
Hur många ställer in en delning på sin hembioförstärkare och sen även ställer in delning på suben?
Dom flesta skulle jag tro, alltså delas suben supertvärt och det ger dig groupdelay som redan har nämnts påverkar negativt!!
Så kör suben fullrange om din förstärkare filtrerar LFE signalen.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mudde:

Har du något annat sätt att få till djupbasen än en subwoofer? Då slipper vi med "noll koll" höfta fram saker

Man bör självklart ha en högtalare som klarar av det (fullregister) i stället för en sub, att ha flera ( inte en, mycket viktigt !) subbar som stöttar upp mellan 10-30 Hz är däremot nått annat än det de flesta kalla sub men topparna bör gå ner till minst 30 Hz och helst djupare än så omman har krav på bra ljud.

Att spela stark har däremot inget med sub att göra så hur mycket man stör har inte direkt med ljudkvaliten att göra, det beror mest på ljudtrycket och hur mycket förstånd och respekt ljudanläggningens brukare har om man bor så att man kan störa.

Dessutom tror jag hatt de som har sämre ljud stör mer för de lyssnar troligen på musik som inte har så mycket information i infra/suboktaverna utan de spelar snarare pop/rock med högt ljudtryck och har gått på att de ska ha en så kallad sub (som egentligen inte är en sub utan en bas) i stället för att skaffa bra högtalare som klarar av att spela bas och bara behöver hjälp med infra/sub bas oktaverna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Har du något annat sätt att få till djupbasen än en subwoofer? Då slipper vi med "noll koll" höfta fram saker

Obs! Nu pratar jag om musik. I film behövs subbas.

Om du har ett normalt stort rum (säg 12-20kvm) klarar sig 685 mycket bra under rätt förutsättningar.

Slutsteg, dac, placering, stativ osv. Dessa saker skall göra att du får en torr o fin bas. Att tillsätta sub kommer bara göra allt sämre.
Speciellt en XTZ sub för 3000kr.

Jag har provat ett par 685 med en surround receiver för 13.000kr och när jag bytte till ett 2-kanal steg för samma pengar
så hörde jag STOR skillnad i basmängd och kvalitet. Så om du sitter på en Yamaha 773 är det helt uppåt väggarna.

Vi säger scenario 1. Vilket jag antar du har nu. Du driver dina 685 med en underdimensionerad förstärkare (både ström och kvalitets mässigt). Då kommer inte 685 bli bra bara för du tillsätter en sub. Du kommer fortfarande få skräp ljud ifrån 685 i 50hz+ området.
Att sen köpa en XTZ 10.16 och tro du ska få bra bas. Tyvärr.

Vi säger scenario 2.

Du har en bra DAC/försteg/whatever och ett stabilt 2-kanal steg (rotel/NAD/Advance m.m). Då kommer du ha en mycket fin bas
som du självklart har rätt att uppgradera med en sub. Men återigen. När du har kringelektronik för 25.000kr och får ut det mesta av 685orna. Vad ska du då ha för en bas för att matcha ljudet nu. Då kan du helt plötsligt glömma allt under 10.000kr för det kommer bara
försämra ljudbilden.

Jag har i samma rum (18kvm) provat 685 på bra elektronik och sedan parallellt testat dem emot ett par B&W 805 Nautilus.
Det är oroväckande hur bra 685 presterar och precis som när både 685 och 683 vann "Året's högtalare" i Engelsk press
dom åren de kom (gäller iof hela B&W 6-serie) så är enda negativa klausulen att man måste ha oftast dyrare elektronik än tänkt
för att få ut det mesta.

Lycka till i Hi-Fi djunglen. Men less is more oftast.

P.S Du kanske kan gå in på hifiklubben och få 685 s2 demat för dig på dyrare elektronik som får dom att sträcka på bena.
Så vet du för dig själv om du ska köpa en sub eller investera i dyrare elektronik.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Vilken sub nu nu än väljer så om den inte placeras rätt i rummet och justeras rätt så kommer vad du än ställer in uppfattas som fladdrigt, segt och bumlig.
Gör dig själv en STOR tjänst och lägg ett par timmar på att checka av ditt rums resonanser.

Ladda hem en tongenerator (sök på google) och koppla en pc till förstärkaren eller bränn ut ett svep på cd.
Kör svep från 15 hz och upp till 250hz och skruva upp lite lagom och sätt dig o lyssna.
Skriv upp vid vilka frekvenser voymen tycks öka markant för att sedan gå ner igen, sen gör du samma sak igen men ändra din placering i djupled med nån meter mot högtalarna.
Då kommer du märka att frekvenserna du skrev upp gäller inte längre utan dom har ändrats, samma sak om du drar dig ut mot sidorna.
Gör nu samma sak igen men ändra på fasen på suben (har den steglös ändra med 25 grader)
Resonaser fördubblas i frekvens så om du har en bula vid 35Hz då kommer det att burra till extra vid 70hz med. Och det kan tyckas burra till lite överallt under ett svep för ett rum har flera leder och alla tillför resonanser.

Placering av subben,
Hur man än placerar en sub så påverkar du ALDRIG resonanserna, visst en hörnplacering boostar den lägre basen och en placering mer fritt gör tvärtom. Resonanserna ligger lika förbannat kvar även om dom inte uppfattas av den enkla anledingen att vi inte spelar med lika många decibel.
Det kan man nyttja till sin fördel om man har gigantiska resonanser från 40hz och neråt.

Delning mot stativarna.
Hur många ställer in en delning på sin hembioförstärkare och sen även ställer in delning på suben?
Dom flesta skulle jag tro, alltså delas suben supertvärt och det ger dig groupdelay som redan har nämnts påverkar negativt!!
Så kör suben fullrange om din förstärkare filtrerar LFE signalen.

Tack för tipsen! Ska lattja runt lite, det kan säkert göra mer än vad jag trodde. Nu vet jag dock att min sub är riktigt kass, att den inte har någon kontroll/ljudkvalite ligger ju i att det är den enklaste tänkbara instegssubben som följde med något "hemmabiopaket" för flera år sedan. Övertygad om att en riktig sub kommer att göra ett lyft, denna tråden var bara för att försöka få mig en uppfattning om vilken sub jag ska ha i denna djungel.

Ljud är ju dessutom mycket tycke och smak, så det är svårt att bilda sig en uppfattning eftersom alla har olika preferenser när det gäller ljud.

Edit:

Skrivet av AkUs:

Obs! Nu pratar jag om musik. I film behövs subbas.

Om du har ett normalt stort rum (säg 12-20kvm) klarar sig 685 mycket bra under rätt förutsättningar.

Slutsteg, dac, placering, stativ osv. Dessa saker skall göra att du får en torr o fin bas. Att tillsätta sub kommer bara göra allt sämre.
Speciellt en XTZ sub för 3000kr.

Jag har provat ett par 685 med en surround receiver för 13.000kr och när jag bytte till ett 2-kanal steg för samma pengar
så hörde jag STOR skillnad i basmängd och kvalitet. Så om du sitter på en Yamaha 773 är det helt uppåt väggarna.

Vi säger scenario 1. Vilket jag antar du har nu. Du driver dina 685 med en underdimensionerad förstärkare (både ström och kvalitets mässigt). Då kommer inte 685 bli bra bara för du tillsätter en sub. Du kommer fortfarande få skräp ljud ifrån 685 i 50hz+ området.
Att sen köpa en XTZ 10.16 och tro du ska få bra bas. Tyvärr.

Vi säger scenario 2.

Du har en bra DAC/försteg/whatever och ett stabilt 2-kanal steg (rotel/NAD/Advance m.m). Då kommer du ha en mycket fin bas
som du självklart har rätt att uppgradera med en sub. Men återigen. När du har kringelektronik för 25.000kr och får ut det mesta av 685orna. Vad ska du då ha för en bas för att matcha ljudet nu. Då kan du helt plötsligt glömma allt under 10.000kr för det kommer bara
försämra ljudbilden.

Jag har i samma rum (18kvm) provat 685 på bra elektronik och sedan parallellt testat dem emot ett par B&W 805 Nautilus.
Det är oroväckande hur bra 685 presterar och precis som när både 685 och 683 vann "Året's högtalare" i Engelsk press
dom åren de kom (gäller iof hela B&W 6-serie) så är enda negativa klausulen att man måste ha oftast dyrare elektronik än tänkt
för att få ut det mesta.

Lycka till i Hi-Fi djunglen. Men less is more oftast.

P.S Du kanske kan gå in på hifiklubben och få 685 s2 demat för dig på dyrare elektronik som får dom att sträcka på bena.
Så vet du för dig själv om du ska köpa en sub eller investera i dyrare elektronik.

Bra tips, förstår hur du menar. Jag vet att min Yamaha säkerligen är mil ifrån att göra 685 rättvisa, det är lite därför jag försöker gå en liten "genväg" genom att skaffa en sub. Jag fick lyssna på dom hos Hifiklubben på en NAD (oklart vilken modell) och det låter riktigt bra när dom får mer effekt.

Jag har lyssnat på scenarion där stativare faktiskt fungerar helt okej tillsammans med en sub, det blir ju inte lika bra givetvis, men det är nog en duglig kompromiss för mig.

Skulle du säga att det duger med att komplettera med en extra förstärkare för fronterna eller är det bara att ge upp Yamahan helt och hållet?

Om man leker med tanken, skulle en sån här (eller liknande) kunna kopplas från Yamahan och på så vis ge 685orna lite bättre
förutsättningar?
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereoslut...