Vad gör du med din RPi?

Permalänk
Medlem

Har satt upp en 24-tummare vid barbordet med Rpi2 och retropi. Tanken var att dricka öl och spela gamla spel men nu har den mest blivit stående tyvärr. Hade även en chromecast där i början också. Tanken var bra men funderar på att börja ta med den på arbetsresorna istället.

Permalänk

Har en RP2 som kör OpenElec och en RP3 som är en Emulationstation/Retropi. Men dom används väldigt sparsamt. (Inte alls)

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Har en RPi3 som sitter bakom tvn i sovrummet, kör LibreELEC, streamar från min NAS,
sen en RPi B+ som ligger och skräpar bara.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pentagram:

Har en RP2 som kör OpenElec och en RP3 som är en Emulationstation/Retropi. Men dom används väldigt sparsamt. (Inte alls)

Likadant här, förutom att min RPi 1 kör OpenElec (eller vad det är, Kodi är vad som används på den) samt en RPi 3 som kör RetroPie men även där används enbart Kodi. Använde RPi 3an under semestern men kopplades ur idag då den inte lär användas den närmaste tiden. Åsksäsong så föredrar dessutom att ha så lite ikopplat som möjligt när jag inte är hemma och då dessa är lite dryga att stänga av korrekt så lär de hamna på hyllan tills, i värsta fall, jul.

Gillar RPi 3an dock, hade gärna sett den användas mer än den gör i dagsläget. RPi 1 är jag fortfarande av åsikten att den är smått värdelös då den är så pass begränsad för mina behov. RPi 3an känns förhållandevis kraftfull och kompetent. Även om jag hoppades på lite intressantare specifikationer på den. RPi 4 kanske...

Permalänk
Medlem

RPi3 owncloud

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk

@M89:
Hur fixar man detta? Alltså få den som en dreambox.
Har installerat OSMC, aktiverat TV i inställningar, aktiverat tillägget PVR IPTV simple client. Men något om TV kommer inte upp på hemskärmen.

EDIT: Har fått igång det nu. Gick inte att ha m3u filen på nätverksplats. Men vet du någon m3u som fungerar eller vart man hittar dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

@M89:
Hur fixar man detta? Alltså få den som en dreambox.
Har installerat OSMC, aktiverat TV i inställningar, aktiverat tillägget PVR IPTV simple client. Men något om TV kommer inte upp på hemskärmen.

EDIT: Har fått igång det nu. Gick inte att ha m3u filen på nätverksplats. Men vet du någon m3u som fungerar eller vart man hittar dom?

För att få den som en dreambox krävs tillägget m-TVGuide som finns att hämta på http://mods-kodi.pl/index.php (Polsk hemsida så använd google translate).

Dock använder jag mig inte av m3u filer så vet inte riktigt hur det fungerar men vet att det skall fungera via m-TVGuide.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

@M89: Heter .zip filen "repository.mods-kodi-0.1.1"? Det är vad som laddas ner om jag trycker på m-TVGuide.
Den zip filen innehåller inte något som jag tror skulle kunna vara ett plugin/addon.

EDIT: Verkar som att det stämmer, kollade deras tutorial. Tänkte inte på att man kunde installera tillägg från zipfiler.
Måste man ha Premium konto för att ens få det att fungera med m3u?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

@M89: Heter .zip filen "repository.mods-kodi-0.1.1"? Det är vad som laddas ner om jag trycker på m-TVGuide.
Den zip filen innehåller inte något som jag tror skulle kunna vara ett plugin/addon.

EDIT: Verkar som att det stämmer, kollade deras tutorial. Tänkte inte på att man kunde installera tillägg från zipfiler.
Måste man ha Premium konto för att ens få det att fungera med m3u?

Ja premium behövs

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Mestadels använder jag min pi till att hålla ordning på och snabbt kunna hitta videofiler vi spelat in på några konserter de senaste åren.
Använde semestern till att knacka ihop en liten PHP-media tja vad man nu ska kalla det.

(Om någon blir nyfiken, så lite text och allt för många bilder typ, och självklart fritt från allskönans reklam mm).
Media PHPi

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Min Pi3 står som TS3 server, kör Rasbian med Exagear för x86 Emulering, använder ca 2% av CPU så det finns utrymme för att göra mer.

Ca 20 användare hela tiden i snitt.

Permalänk
Avstängd

Kör ett minikluster med mina.

HDFS och Yarn

Har skapat några jobb i Spark, Crunch och MapReduce.

Lite HBase tillsammans med Zookeeper och Hive på detta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaakz:

Min Pi3 står som TS3 server, kör Rasbian med Exagear för x86 Emulering, använder ca 2% av CPU så det finns utrymme för att göra mer.

Ca 20 användare hela tiden i snitt.

Hur bökigt är det att få igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Hur bökigt är det att få igång?

Beror på tidigare kunskap, men för nån som inte har installerat vare sig Rasbian eller TS3 server förut skulle jag säga ca en timma kanske.
Tog ca 10 minuter för mig, finns en utomordentlig guide på exagears sida för just detta.

https://eltechs.com/run-teamspeak-3-server-on-raspberry-pi/

Permalänk
Medlem

Avvecklade nyligen min esxi miljö där hemma och hoppade på RPi tåget istället för att ersätta dom viktigaste tjänsterna som esxi miljön tidigare hade hand om.

Resultatet blev tre pajer, en för irssi, en för pi-hole och en webbserver.
irssi maskinen är väl den som varit live längst men dom andra två är rätt färska men verkar sköta sig hittills.

Satte upp en liten statussida för att hålla koll på dom hemler.se

Har börjat grotta ner mig i hela RPi träsket nu så troligen kommer det byggas på vartefter. Har en extra RPi3 att labba med och råkade klicka hem en äldre B+ med adafruit 2.8" touchskärm på tradera igår som troligen kommer under veckan. Har även lite planer för att bygga in en RPi3, 7" skärm och batteri i en smutt liten aluminiumlåda som jag har liggandes också för att ha som halvportabel labbmaskin.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Avvecklade nyligen min esxi miljö där hemma och hoppade på RPi tåget istället för att ersätta dom viktigaste tjänsterna som esxi miljön tidigare hade hand om.

Resultatet blev tre pajer, en för irssi, en för pi-hole och en webbserver.
irssi maskinen är väl den som varit live längst men dom andra två är rätt färska men verkar sköta sig hittills.

Satte upp en liten statussida för att hålla koll på dom hemler.se

Har börjat grotta ner mig i hela RPi träsket nu så troligen kommer det byggas på vartefter. Har en extra RPi3 att labba med och råkade klicka hem en äldre B+ med adafruit 2.8" touchskärm på tradera igår som troligen kommer under veckan. Har även lite planer för att bygga in en RPi3, 7" skärm och batteri i en smutt liten aluminiumlåda som jag har liggandes också för att ha som halvportabel labbmaskin.

Blev väldigt inspirerad av sidan hemler.se som du satt upp, skulle vilja trycka upp något liknande.
Får man fråga vad du använt för att visa cpu temps och diverse stats som uptime?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@shaakz: Det är två cronjobb som ligger och kör på pirc och pi-hole som skriver outputen från uptime och "/opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp" till en textfil via en samba share till hemler. Statusen är cronjobs på hemler som pingar dom andra två och och skriver svaret i en textfil även där. Filerna läses sedan in med php och datan plockas ut ur textsträngarna för att visas på sidan.

Finns garanterat bättre sätt att göra det på men det var vad jag lyckades knacka ihop själv en kväll med en kopp kaffe eller två

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Jag sätter för tillfället upp en RPI3 som mediacenter. Nyligen beställt en DAC för ljudsystemet och en extern 2.5" USB HDD som lagring för serier, filmer m.m. Därefter styrs allt genom telefon. Hoppet är också att kunna få Telias TV-box att gå igenom Raspberryn och därigenom kunna använda sig av högtalarsystemet för TV-program etc.

Är det någon här som använt HiFi's DAC'ar? För normalt kostar en bra DAC ett antal tusen kronor och undrar egentligen om ljudet på Hifi's DAC är vettigt m.t.p att den kostar just ca 600 Kr.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Avstängd

Installerade den dokumentorienterade databasen MongoDB (huMONGOus) som är en distribuerad sådan.

Skapade 100'000st hojar i databasen och gjorde en benchmark för varje nod som lades till. Upp till 3 st noder + master.

Självklart en märkbar prestandaförrbättring för varje nod som lades till

Håller på att lasta den med 100 miljoner hojar för att se hur det går. Klarar 4st raspberrys av det är frågan.

Permalänk
Medlem

@wurpan:
Grymt!
Låter även som det klart roligaste sättet att göra det hela på (självmek är alltid roligast!)

Ska pilla ihop något liknande nu när jag fick så bra inspiration, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Tvåa på baksidan av TVn för att sköta ambilighten. Styrs från plugin i SPMC/Kodi.

Trea som kör Domoticz för att styra och mäta saker hemma. Z-wave, 1-wire och 433Mhz-sändare/mottagare anslutna.

Tvåa under fronten på frånluftvärmepumpen (IVT). Läser av den seriella dumpen som pumpen gör varje minut (via ett pythonscript som loopar och lyssnar på seriell-usb-adaptern) och postar det via wlan (http get) till 3an med Domoticz. Domoticz kör hemmasnickrade script som tolkar och lägger in datan i olika grafer och systemet gör också en visualisering av värmepumpens delar med aktuella värden. Skickar meddelande till mobilen vid larm osv.

Sen har jag en trea och några tvåor liggandes som inte har något användningsområde just nu. Kanske någon etta också.

Tidigare så har de använts till saker som Kodi men sen vi konverterade till Android TV (1 Nexus Player, 2 NVIDIA shield Android TV) så används de inte längre som HTPCs.

Permalänk
Medlem

Skaffade en till RPi1. Kör OpenHab, har tänkt styra belysning och övervaka dörrar/fönster, temperatur och luftfuktighet. Har precis fått igång ett gäng ESP8266-01 med DHT-22 sensorer samt vattentät DS18B20 till poolen

Mest nöjd med att jag lyckats styra mina Nexa brytare med en 10kronors 433Mhz sändare direkt ifrån Raspberryn!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Har en Raspberry PI 2 som jag kör som openVPN hemma. I övrigt har jag några modell 1/2 som ligger och skräpar (tyvärr )
har tidigare använt en Raspberry PI 1 som XBMC och det fungerade helt ok med tanke på prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Skaffade en till RPi1. Kör OpenHab, har tänkt styra belysning och övervaka dörrar/fönster, temperatur och luftfuktighet. Har precis fått igång ett gäng ESP8266-01 med DHT-22 sensorer samt vattentät DS18B20 till poolen

Mest nöjd med att jag lyckats styra mina Nexa brytare med en 10kronors 433Mhz sändare direkt ifrån Raspberryn!

Jag har också ett gäng ESP8266 och DHT22/DS18B20 liggande som jag tänkt använda för att logga temperatur och fukt på olika ställen i huset. Hur har du tänkt att dina skall kommunicera med OpenHAB? MQTT?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

3x RPi3
Kör rasplex på 2, fungerar fint över HDMICEC, behöver därmed enbart TV-fjärr för att styra.

Den sista är en labbpaj

Permalänk

PiHole på en
Webb-dev på en
RetroPie på en
En är remote-screen på en stor tv.
Några bi-labbar på jobbet som bara visar statistik...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag har också ett gäng ESP8266 och DHT22/DS18B20 liggande som jag tänkt använda för att logga temperatur och fukt på olika ställen i huset. Hur har du tänkt att dina skall kommunicera med OpenHAB? MQTT?

La in Easy ESP på mina ESP8266. Tänkte använda MQTT men har inte kollat något mer på det ännu

Är du duktig på OpenHAB? Har lite frågor

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

1. Kör Kodi på RPi3 med HiFiBerry Digi+ fungerar kanon
2. Kör DUMP1090 v1.15 dev och Flightradar24 Feeder på RPi2

Skulle vilja ha några fler

Visa signatur

__________________
.: ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI) | AMD Ryzen 7 2700X | G.Skill Trident Z RGB 3600MHz 16GB | XFX Radeon RX6800XT MERC 319 16GB | Corsair Hydro H100i v2 | Samsung 960 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair HX850i | Asus XG32VQ | LG ET430k | Logitech Z-2300 | Asus ROG Strix Scope TKL Deluxe Cherry MX Silent Red | Xtrfy M42 | Corsair MM350| Philips Fidelio X3 | Sennheiser GSP 600 :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

La in Easy ESP på mina ESP8266. Tänkte använda MQTT men har inte kollat något mer på det ännu

Är du duktig på OpenHAB? Har lite frågor

Nej, tyvärr inte. Har nätt och jämt börjat experimentera men inte fått till något vettigt än.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Har Rpi 3 som fungerar som PC (rasbian), Media server (kodi) och retropie inbakat allt tillsammans. Klockers till TV'n där hemma Använder också egen modifierad bash så varje gång jag startar systemet eller avslutar valfri tjänst så kommer man till meny där du väljer vilken system du vill gå in på