Vad gör du med din RPi?

Permalänk
Medlem

Har tänkt ha min Pi2 som arkadmaskin, men har inte fått tummen ur att fixa det.

Permalänk
Medlem

En av mina Pi´s kör kodi i sovrummet. Den andra ligger på skrivbordet i väntan på annat projekt då jag har en NUC som mediaspelare i vardagsrummet. Lutar åt en emulator arkad ska bara se över vad man kan tänkas ha i lager för det projektet.

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Medlem

Rasplex för o spela film

Permalänk
Hedersmedlem

@anon250853 *Trådar sammanfogade i enlighet med §2*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Använder den som en 4G gateway för att ha en alternativ väg hem så man kan titta till sina enheter på lanet fall primära förbindelsen går ner. Tryggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

kör openvpn server på den.
Ska även lägga in den som en nätverkshårddisk när jag orkar.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Jag kör kör openHAB och mysensors för att logga sensorvärden, temperatur, fuktighet, närvarosensorer och annat. Kommer bli styrning av NEXA strömbrytare och belysning senare.

Permalänk
Medlem

Jag använder min till en Torrentbox samt en NAS inom nätverket, fungerar utmärkt och väldigt gött att kunna stänga av den stationära på nättern eftersom den låter som ett jetplan.

Permalänk
Snusfri

Mina päron fick överta min gamla Celeron 847 HTPC och jag testade först med KODI på ett äldre 4GB kort men det var så sjukt slött att precis allt laggade, fick framedrops på 480p material..

Så slängde i ett 16GB lite nyare kort och det fungerar bra mycket bättre så nu har man en liten HTPC som duger för tillfället för 1080p material på gammeltv'n.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Min ena Pi kör studioklocka på en gammal 19" skärm, den andra håller jag på och bygga en 3G Console-server som man kan sätta på valfri enhet som har seriellt interface.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Adblocker för vissa av mina enheter (https://pi-hole.net/)
Övervakningsmjukvara (observium eller librenms, testar runt)
Webbserver

vad övervakar du om man får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Typ som en Dreambox fast med polsk IPTV ca 200 kanaler.

http://i.imgur.com/ihJzF6o.png

Laddas inte kanalerna upp segt? och hur får du sådan meny? testade med samma sak fast då var det kanaler över hela världen och det var riktigt krångligt för en vanlig person att hitta kanaler och tog en massa tid tills det kom upp något.

Permalänk
Medlem

Har en RPi 2 som är en AirSonos gateway och en RPi3 som är under config för att bli en OpenHAB installation med Z-wave och Nexenta. Försöker få tag i en Zero som jag kan ha till EmulationStation

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laht:

Jag använder min raspi som webbproxy till en motorstyrenhet byggd med arduino, den i sin tur styr en servo som är kopplad på en rullgardin.

Rätt skönt att kunna styra rullgardinen med mobilen eller datorn!

du får jättegärna förklara mer och visa lite med bilder!

Permalänk
Medlem

(går inte redigera första posten)
Förklara gärna lite kort vad ert system gör också om det inte är obvious på namnet.

Permalänk
Medlem

En till Kodi (kopplad till Tv:n), en som NAS (med ett gäng usb-diskar) och en som "jag vet inte vad det kallas"-maskin
(Jag kör diverse program och script på/från den, så att jag kan stänga av min stationära utan att förlora en massa arbete. Vad kallar man en sån maskin.)
Hoppas kunna införskaffa en eller två pi3:or den 25:e, är dock inte helt 100 på vilken funktion dom ska ha än...

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

Två st. i full bruk:
RPi1: Backupar hemmaservern till externa hårddiskar på en USB-hub med rsync över ssh automatiskt när kontakten sätts i. Apache körs också för att kunna surfa in och se progress-logg samt möjlighet att stänga av den via websidan.
RPi2: Inkopplad i vardagsrums-TV:n och används till Kodi samt RetroPie.

Jag är sugen på att skaffa en till för ren test och lek.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Har en Pi som sitter i en fågelholk och tar bilder var tredje minut. Skickar via scp till min server och via ett enkelt pythonskript till Twitter. Nu har den dock varit på hela vintern och något har pajjat...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@007onex:
Hur gjorde du? Har installerat OSMC, lagt till tillägget "TV Guide" och aktiverat IPTV. Hur gör jag sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

@007onex:
Hur gjorde du? Har installerat OSMC, lagt till tillägget "TV Guide" och aktiverat IPTV. Hur gör jag sen?

in på addons, har du installerat dem?

Permalänk

@007onex:
Vilka? Har installerat IPTV Simple Client

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

@007onex:
Vilka? Har installerat IPTV Simple Client

Om du söker på addons for raspberry pi på Google så kommer det upp. Sedan så väljer du själv vad du vill se. Om du vill ha SVT play så finns det en addon för just SVT play, det finns inte en enda för alla kanaler utan du måste installera ett par, hänger du med

Permalänk
Medlem

Har 3 st Raspberry
Jag testa ha den som media dator men den var för långsam för min smak

Men funderar på använda dom till att ersätta datorer/servrar som gör mindre
resurskrävande sysslor hemma.

Så är de nån som kan ge ideer så tar jag också emot tips

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem

en RPI 1 för kodi
en RPI 2 för Retropie

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Kodi + Murmur just nu, 24/7 online..
Murmur är alltså server programmet till Mumble (typ teamspeak fast utan några begränsningar alls).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

2 st Pi B med OSMC
1 st Pi 2 med OSMC
1 st Pi 3 med LibreELEC (för tillfället)
(1 st Banana Pi Pro med OpenMediaVault)

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

En RPi1B ute i stugan som kör OpenHAB/Z-wave för temperaturövervakning och styrning av element.
En RPi2 som kör Retropie.
En RPi0 som kör Pi-hole.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

På jobb kör vi en för att visa telefonköer.

Jag har en med mig som kopplar upp mot mitt mobila nätverks, startar en OpenVPN-förbindelse och sen startar Kodi för att kunna se på serier vart jag än är :>
Har köpt en Adafruit LCD men har inte fått den att fungera så det ligger lite på is. Sen har jag en kunddisplay som jag har tänkt att den ska få mata ut något kul på också.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

OpenElec hemma på en RPi3. På jobbet använder vi ett flertal olika modeller i testmiljö som servrar för bla redis, nodejs, nginx. Använder även grafikkretsen på dem för lite lättare bildmanipulation i GLSL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Laddas inte kanalerna upp segt? och hur får du sådan meny? testade med samma sak fast då var det kanaler över hela världen och det var riktigt krångligt för en vanlig person att hitta kanaler och tog en massa tid tills det kom upp något.

Laddas väldigt fort, vi har även skapat projektet så att det liknar Kodis originala Live TV, dock så kostar det en slant att använda. Inbyggt finns streamar från 4 olika betal leverantörer eller om man vill köra med m3u lista. Finns även inspelnings möjligheter och flera olika skins att välja mellan t.ex Aeon Nox, Arctic: Zephyr, Estuary och Confluence.

Hemsida: http://mods-kodi.pl/index.php

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B