DirectX12 AMD vs. nVidia?

Permalänk
Medlem

DirectX12 AMD vs. nVidia?

Verkar som att AMD har större vinst i antalet draw calls med DX12, 290X är efter Titan X med en hel del i DX11, men före i DX12. Håller antalet draw calls AMD tillbaka? Är det en av anledningarna att AMD inte har samma vinst av att gå ner i upplösning?
Man ser ju också hur AMD hela tiden kan optimera ur mer prestanda ur sina drivrtuiner medan nVidias verkar vara ganska färdigoptimerade, de ligger redan mycket närmare sin teoretiska prestanda.

AMD lider väsentligt mer i CPU-begränsade scenarion:
http://www.overclock.net/t/1495236/amd-vs-nvidia-cpu-overhead

AMD klarar färre drawcalls i DX11, men fler i DX12:
http://www.hardwareluxx.com/index.php/news/software/benchmark...

Letar efter en jämförelse där man såg CPU-belastning och prestandajämförelse mellan de båda lagen också. Någon som vet vad jag söker?

Hittade denna tråden också:
http://www.techpowerup.com/forums/threads/amd-high-overhead-d...

Så, några tankar? Tror ni att man kan se andra prestandaförhållanden mellan olika kort i DX12 sedan?

Permalänk

Har läst lite kring detta, detta kan nog vara intressant för dig.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=398858

Verkar som AMD helt enkelt är dåliga med deras DX11 drivrutiner medan Nvidia ligger bra till.
Dock med nya W10 drivrutiner och vissa brancher verkar dom ha gjort rätt stora förbättringar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

Verkar som att AMD har större vinst i antalet draw calls med DX12, 290X är efter Titan X med en hel del i DX11, men före i DX12. Håller antalet draw calls AMD tillbaka? Är det en av anledningarna att AMD inte har samma vinst av att gå ner i upplösning?
Man ser ju också hur AMD hela tiden kan optimera ur mer prestanda ur sina drivrtuiner medan nVidias verkar vara ganska färdigoptimerade, de ligger redan mycket närmare sin teoretiska prestanda.

AMD lider väsentligt mer i CPU-begränsade scenarion:
http://www.overclock.net/t/1495236/amd-vs-nvidia-cpu-overhead

AMD klarar färre drawcalls i DX11, men fler i DX12:
http://www.hardwareluxx.com/index.php/news/software/benchmark...

Letar efter en jämförelse där man såg CPU-belastning och prestandajämförelse mellan de båda lagen också. Någon som vet vad jag söker?

Hittade denna tråden också:
http://www.techpowerup.com/forums/threads/amd-high-overhead-d...

Så, några tankar? Tror ni att man kan se andra prestandaförhållanden mellan olika kort i DX12 sedan?

Jag tror att AMD:s prestanda i DX12 kan bli en glad överraskning.
Nu är ju inte drivrutinerna klara vare sig för AMD eller Nvidia, misstänker att Maxwell kan prestera betydligt bättre än Kepler.
Det kommer ju också ta lite tid innan vi ser spel som nyttjar DX12 för fullt.
Men kolla dessa två.
https://www.youtube.com/watch?v=EMpx_VrUEDw
https://www.youtube.com/watch?v=FWOfMLn3CFo

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zero Walker:

Har läst lite kring detta, detta kan nog vara intressant för dig.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=398858

Verkar som AMD helt enkelt är dåliga med deras DX11 drivrutiner medan Nvidia ligger bra till.
Dock med nya W10 drivrutiner och vissa brancher verkar dom ha gjort rätt stora förbättringar.

Intressant tråd, tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja tack för länkar. Jag får lite vatten på min kvarn här. Intressant läsning. Synd bara ifall DX11-spel ska fortsätta lida utan åtgärder. :/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

Ja tack för länkar. Jag får lite vatten på min kvarn här. Intressant läsning. Synd bara ifall DX11-spel ska fortsätta lida utan åtgärder. :/

Fast det verkar vara något på gång även där, i tråden vi fick, har man noterat mindre overhead även för DX11, i AMD:s betadrivers för Windows 10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Så, några tankar? Tror ni att man kan se andra prestandaförhållanden mellan olika kort i DX12 sedan?

rent allmänt innebär dx12 en smärre revolution för spel, hårdvara och för spelutvecklare.
AMD verkar ha fokuserat hela sin verksamhet på win 10 och dx12.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Frågan är dock, när kommer dx12 ta fart?
Och stämmer ryktena om att AMDs 300 serie inte kommer klara dx12_1. Iofs klarar inte xbox dx12_1 så lär det väl saknas i spel ändå.

Hoppas DX12 kommer på bred front fort och räddar min sketna dator något år till.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

@Aleshi: Hejsan!

Jag hör hela tiden att Nvidia inte stödjer DX12, men med mitt gamla GTX 770 AMP Edition så står det att den har DX12 enligt dess specifikationer... så hur är det egentligen, vem ska man tro på?

Länk till kortet jag har.

https://www.zotac.com/se/product/graphics_card/gtx-770-amp
DirectX DX12 SM5.1

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@Aleshi: Hejsan!

Jag hör hela tiden att Nvidia inte stödjer DX12, men med mitt gamla GTX 770 AMP Edition så står det att den har DX12 enligt dess specifikationer... så hur är det egentligen, vem ska man tro på?

Länk till kortet jag har.

https://www.zotac.com/se/product/graphics_card/gtx-770-amp
DirectX DX12 SM5.1

MVH

Det är väl ingen som sagt att Nvidias kort inte har stöd för DX12?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@Aleshi: Hejsan!

Jag hör hela tiden att Nvidia inte stödjer DX12, men med mitt gamla GTX 770 AMP Edition så står det att den har DX12 enligt dess specifikationer... så hur är det egentligen, vem ska man tro på?

Länk till kortet jag har.

https://www.zotac.com/se/product/graphics_card/gtx-770-amp
DirectX DX12 SM5.1

MVH

Det har stöd för DX12 och kommer sannolikt få prestandavinst av DX12 överlag, men inga kort idag har full möjlighet att dra nytta av alla förbättringar i DX12. En av de största fördelarna med DX12 är Asynchronous Compute som Kepler och Maxwell, och enligt vissa elaka rykten även Pascal inte har bra stöd för. Vilket inneburit att AMDs GCN dragit mycket större nytta av DX12 medan nVidia rent av förlorat prestanda när Asynchronous Compute används. Därför finns det de som felaktigt beskriver det som att nVidia inte har stöd för DX12.

Ett GTX 770 (GTX 680) är ganska mobbat i Ashes of Singularity:
http://www.sweclockers.com/test/21779-directx-12-med-ashes-of...

Man får hoppas att det ser bättre ut i andra tester. Men överlag så är det så att AMD verkar ha sänkt prestanda gentemot nVidia i DX11, och när DX12 kommer som "jämnar ut" det hela så ökar AMD mer i prestanda än nVidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är väl ingen som sagt att Nvidias kort inte har stöd för DX12?

Jo det finns folk som väljer att beskriva det så. Inte rätt, och som tur är inte så vanligt, men det förekommer.

Permalänk
Avstängd

@Aleshi: OK, tack så mycket för din beskrivning.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det har stöd för DX12 och kommer sannolikt få prestandavinst av DX12 överlag, men inga kort idag har full möjlighet att dra nytta av alla förbättringar i DX12. En av de största fördelarna med DX12 är Asynchronous Compute som Kepler och Maxwell, och enligt vissa elaka rykten även Pascal inte har bra stöd för. Vilket inneburit att AMDs GCN dragit mycket större nytta av DX12 medan nVidia rent av förlorat prestanda när Asynchronous Compute används. Därför finns det de som felaktigt beskriver det som att nVidia inte har stöd för DX12.

Ett GTX 770 (GTX 680) är ganska mobbat i Ashes of Singularity:
http://www.sweclockers.com/test/21779-directx-12-med-ashes-of...

Man får hoppas att det ser bättre ut i andra tester. Men överlag så är det så att AMD verkar ha sänkt prestanda gentemot nVidia i DX11, och när DX12 kommer som "jämnar ut" det hela så ökar AMD mer i prestanda än nVidia.

Det är ju mer så att Nvidia gjort sina GPUs på ett sånt sätt att Async compute inte hjälper alls. Helt onödig funktion för dem då.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det är ju mer så att Nvidia gjort sina GPUs på ett sånt sätt att Async compute inte hjälper alls. Helt onödig funktion för dem då.

Det har ju varit uppenbart att Async Compute är av ganska stor vikt gällande DX12 så generellt är det verkligen ingen onödig funktion.

Vi får dock se hur det blir på den nya generationen kort.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Datavetare

Finns väl fyra lanserade titlar så här långt som stödjer DX12? Ashes of the Singularity, Hitman, Rise of the Tomb Raider och Quantum Break. Ignorerar Quantum Break då den titeln, för att vara diplomatisk, lämnar en del övrigt att önska på PC och för tillfället bäst avnjuts på XBO.

AoS får i genomsnitt en boost av att använda AMDs Async Compute Engines (ACE), men finns faktisk lägen och HW-kombinationer där även prestanda faktiskt blir bättre utan ACE

Dold text

Rent generellt verkar gälla: GCN1.1 får störst boost av att använda ACE, ju högre upplösning och inställningar ju mer ger ACE.

AMD själv har sagt att man samarbetet ihop med IO Interactive för att ge Hitman den bästa implementationen av "async compute" så här långt. Resultatet av de tester som gjorts visar att effekten av att använda ACE typiskt är 5-10 %. Sitter man däremot på en väldigt stark CPU, t.ex. 6700K, så noterade Digital Fondary att det överhuvudtaget inte finns någon skillnad i prestanda mellan DX11 och DX12, vare sig man sitter på AMD eller Nvidia kort.

Hitman också ett exempel på att att "samarbete" mellan spelutvecklare och GPU-tillverkare verkar främst betyda "se till att det fungerar skit för den andra tillverkaren" Prestanda i Hitman sög verkligen initialt på Nvidia kort, något Nvidia nu lyckas fixa både i DX11 (inte så förvånande) och DX12 (förvånande då alla säger att drivers har långt mindre påverkan här). Detta är vad Digital Fondary säger

"This means results mostly stick to the 50-60fps region in the benchmark - a big leap over the 30-40fps we saw a few days ago."

Slutligen RoTR. Där är prestanda konsekvent lägre med DX12, både för Nvidia och AMD förutsatt att man sitter på en relativt stark CPU. Det kort som förlorar minst prestanda att gå till DX12 är 980Ti, gissningsvis för att det kortet som har högst FPS och därmed lägger mest stress på CPU-delen.

Så är DX12 meningslöst? Absolut inte! Vi ser exakt samma beteende som vi såg med Mantle: det blir i princip samma prestanda som DX11 fast CPU-lasten går ned. Även RoTR ser en vinst med DX12 om man parar en väldigt stark GPU med en svag CPU! Idag ger därför inte DX12 någon relevant vinst, men i framtiden kan spelutvecklarna t.ex. hitta nya renderingstekniker som lägger mer stress på CPU-delen eller göra andra saker som stressar CPU-delen mer.

Problemet för DX12 på PC är konsolerna. CPU-delen i PS4/XBO är en Jaguar på 1.6/1.75 GHz, hur många sitter på 380+/960+ med Jaguar/Atom Silvermont på ~2,0-2,4 GHz vilket skulle vara ungefär samma balans mellan CPU och GPU? Om man hade en sådan PC skulle man garanterat se en enorm boost med DX12 redan nu, men en vettigt designad spel-PC har inte den balansen mellan GPU och CPU. Så länge vi har denna generation konsoler lär det vara väldigt svårt att utveckla speltitlar som fullt ut nyttjar DX12 på en normalbalanserad PC, en PC har helt enkelt brutalt mycket mer CPU-kraft och ett spel drar fullt ut drar nytta av det är inte rimligt att köra på dagens konsoler.

Angående att Maxwell/Kepler inte skulle stödja DX12. Är inte helt förvånande att det blir förvirring när väldigt många använder tekniska termer på helt inkorrekt sätt (det inkluderar tyvärr AMD och Nvidia)

Vad är betyder av "asynkron"? Det betyder "ej samtidig" (för datorvetenskap: "ej nödvändigtvis samtidig"), d.v.s. man tar bort tiden som villkor för att en uppgift hanterats. Det AMD kallar "ACE" är inte rent tekniskt "asynchronous compute", redan den första GPUn som hade programmerbara shaders stödjer "asynchronous compute", vad GCN har är "concurrent compute", d.v.s. HW-stöd för att hålla flera (oberoende) beräkningar aktiva parallellt (vilket i sin tur inte får blandas ihop med att grafik är extremt data-parallellt, d.v.s. samma beräkning på en lång rad olika pixels parallellt). ACE tillför uppgiftsparallellism, alla GPUer har dataparallellism.

DX12 säger bara att det ska finnas tre typer av köer, grafik, beräkning och kopiering. DX12 säger absolut inget om hur detta ska implementeras mer än att implementationen har möjlighet att utnyttja det faktum att jobb postade till olika köer behöver inte synkroniseras. Så möjligt att nyttja uppgiftsparallellism mellan köer, alla dagens GPUer kan detta mellan grafik och kopieringskön, men Kepler/Maxwell verkar kräva sekventiell hantering av uppgifter mellan grafik och beräkning (vilket fortfarande uppfyller alla krav DX12 ställer).

Jämfört man Maxwell och Kepler med samma teoretiska kapacitet så presterar Maxwell väsentligt bättre. Något likt ACE (som påminner mycket om HyperThreading) ökar inte den teoretiska kapaciteten, så det tillför bara något om det finns outnyttjad kraft kvar i kretsen. Frågan är hur mycket outnyttjad kraft det finns i Maxwell med tanke på att t.ex. 970 presterar i nivå med 390 trots att den förra i teorin har ungefär halva beräkningskapaciteten. Man kan med 100 % säkerhet säga att "async compute" skulle ge mindre på Maxwell än på GCN, så här lång ger det 5-10 % för GCN -> meningslöst för Maxwell.

Det Nvidia menar med "fullt DX12" stöd i Maxwell (med gliring mot att GCN saknar detta) är att Maxwell har stöd för "feature level 12.1" medan GCN och Kepler bara har stöd för "12.0". Fast ska man vara helt nitisk på denna punkt så är faktiskt Intels Skylake iGPU den enda som stödjer allt som DX12 specificerat så här långt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

"Slutligen RoTR. Där är prestanda konsekvent lägre med DX12, både för Nvidia och AMD förutsatt att man sitter på en relativt stark CPU. Det kort som förlorar minst prestanda att gå till DX12 är 980Ti, gissningsvis för att det kortet som har högst FPS och därmed lägger mest stress på CPU-delen."

Aså.. Det är jättemånga som får bättre och stabilare fps med DX12 i RoTR.
Vet inte var du får din information ifrån, men du kan ju läsa själv på Steam.
Sen spekuleras det i att Async Compute Engines inte ens är aktiverat i RoTR.

Dom som gnäller mest är dom som har två grafikkort och bara kan utnyttja ett i DX12.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Datavetare

@SCORPIUS: är övertygad om att placeboeffekter kan kännas så verkliga att de i praktiken har en positiv påverkan. Om så är fallet är det bara att köra på!

Men de som ändå försöker sig på att mäta skillnaden kommer till en annan slutsats.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@SCORPIUS: är övertygad om att placeboeffekter kan kännas så verkliga att de i praktiken har en positiv påverkan. Om så är fallet är det bara att köra på!

Men de som ändå försöker sig på att mäta skillnaden kommer till en annan slutsats.

Du kan ju prova själv?
Det gjorde jag och fick bättre resultat med ett kort i DX12 än jag fick i med ett kort i DX11.
Nu har jag turen att jag kan köra CF. Så jag har provat det med.

Placebo? Nej.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SCORPIUS:

Du kan ju prova själv?
Det gjorde jag och fick bättre resultat med ett kort i DX12 än jag fick i med ett kort i DX11.
Nu har jag turen att jag kan köra CF. Så jag har provat det med.

Placebo? Nej.

De som utvecklat RoTR har själva sagt att man är medveten om att DX11 generellt sett presterar bättre än DX12 om man har en stark CPU, men att man sett fördelar med DX12 med svagare CPUer. Rimligen borde de veta... Och jag har en 5775C så lär hamna i gruppen "har en stark CPU (för spel)".

Och RoTR har stöd för "async compute"

Another big feature [när man använder DX12, min anm.], which we are also using on Xbox One, is asynchronous compute

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De som utvecklat RoTR har själva sagt att man är medveten om att DX11 generellt sett presterar bättre än DX12 om man har en stark CPU, men att man sett fördelar med DX12 med svagare CPUer. Rimligen borde de veta...

Och RoTR har stöd för "async compute"

Another big feature [när man använder DX12, min anm.], which we are also using on Xbox One, is asynchronous compute

Åter igen.. Du kan ju prova själv, det gjorde jag.

Well?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tycker Adored förklarar det rätt bra:
https://www.youtube.com/watch?v=55sEPM7Ux-U
Tl;ds Async shaders ger olika mycket vinst beroende på hur bra GPU'n kan fyllas med jobb redan nu.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

De som utvecklat RoTR har själva sagt att man är medveten om att DX11 generellt sett presterar bättre än DX12 om man har en stark CPU, men att man sett fördelar med DX12 med svagare CPUer. Rimligen borde de veta... Och jag har en 5775C så lär hamna i gruppen "har en stark CPU (för spel)".

Och RoTR har stöd för "async compute"

Another big feature [när man använder DX12, min anm.], which we are also using on Xbox One, is asynchronous compute

Jag gillar din analys ovan, och jämförelsen med Mantle stämmer ganska väl. Det du får tänka på är dock att de titlar som släpptes med Mantle fick det "shoehornat" in i sig en bra bit in i eller efter utvecklingen av spelet. Exakt samma med många DX12-spel idag, AoS-utvecklaren ska ju t.om att de behövde anpassa renderings-pipelines efter DX11 bland annat.

Så spel har inte hunnit dra så mycket nytta av DX12 än, men det kanske är underförstått. På samma sätt hann ju typ ett spel (Civ: Beyond Earth) ens börja dra nytta av Mantle med en hyfsad implementation, och där gav det ju faktiskt rätt rejäla vinster - även om CPU:n inte flaskade vill jag minnas, men nu kanske jag snackar i nattmössan - samt att det implementerade en annan teknik för Multi-GPU om jag minns rätt. BF4 fick också en rejäl boost i prestanda då det lätt CPU-flaskar i högre frekvenser. Det tog dock ungefär ett år av patchande och nya drivrutiner innan det fungerade någorlunda väl pga minnesläckor och diverse andra problem, och då var det ändå en "enkel" implementation.

Därför ska man nog inte dra i för stora växlar över vilka fördelar DX12 ger eller inte ger utifrån de spel som släppts med gränssnittet än så länge.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

I think it will take a bit of time, and the drivers & games need to mature and do the right things. Just reaching parity with DX11 is a lot of work. 50% performance from CPU is possible, but it depends a lot on your game, the driver, and how well they work together. Improving performance by 20% when GPU bound will be very hard, especially when you have a DX11 driver team trying to improve performance on platform as well. It’s worth mentioning we did only a straight port, once we start using some of the new features of dx12, it will open up a lot of new possibilities – and then the gains will definitely be possible. We probably won’t start on those features until we can ditch DX11, since a lot of them require fundamental changes to our render code.

http://wccftech.com/hitman-lead-dev-dx12-gains-time-ditching-...

Permalänk
Avstängd

@Yoshman:

AMD + MS = DX12
"AMD", Nvidia och alla andra = (Mantle, OpenGL) Vulkan

https://www.youtube.com/watch?v=1u_vUWCEYXw

Är inte Vulkan att föredra nu för AMD? Nej för de tjänar just nu mer på DX12 ihop med MS.. hmmm... hur ska de ha det "open standards" eller icke... AMD verkar bullshitta runt bara och de flesta verkar gå på det... Nvidia visar var de står med sitt Gameworks, PhysX o.s.v det är deras...

men frågan är vad är bäst för oss PC gamers?

En kille skrev..
AMD has DX12 which is truly based off Mantle since MS can't even program games for their own API since it's not even their API and even NVidia went as far as putting in the "12.1" which AMD GPU's fail to perform with like NVidia fails with Async Compute..

Nvidia shows off Vulkan and Threaded Rendering.
https://www.youtube.com/watch?v=vVokMbWbvs0
as you can see in my video. Something they should work with Developers with. AMD is about open standards and you would think they would back up open standards like Vulkan more then they are currently showing.

When Async is used on Nvidia hardware it has a neg impact in performance just like when con raster / rovs is used in games on AMD hardware.

Hur ska man tolka allt som sägs?
Ska man välja Pascal eller ska man välja Polaris?
Vad ger mest "ögongodis" extra grafik och mer spelglädje? AMD eller Nvidia?

MVH

Permalänk
Medlem

"Ska man välja Pascal eller ska man välja Polaris?
Vad ger mest "ögongodis" extra grafik och mer spelglädje? AMD eller Nvidia?"

Det vet vi inte än.

Återkom om ett år ca

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaBlack:

....Hur ska man tolka allt som sägs?
Ska man välja Pascal eller ska man välja Polaris?
Vad ger mest "ögongodis" extra grafik och mer spelglädje? AMD eller Nvidia?

Tv-spelsutvecklare som strävar efter maximal prestanda har idag ingen anledning att optimera för AMDs hårdvara. Avsaknaden av dessa optimeringar hänger med till PC och drabbar röda användare värst. GameWorks däremot har goda meriter och ett bra rykte när det kommer till prestanda och stabilitet. Det var inte länge sen som Nvidia gick ut med att de redan stödjer DirectX12 helt. Microsoft fick sedan stiga in och rätta AMD som egentligen bara stödjer små delar av den senaste tekniken.

Ett grönt kort är att föredra nu när AMD står för hårdvaran till alla spelkonsoler. Titta bara på alla nya DX12 titlar och du märker snabbt att Nvidia har bättre prestanda. Medans AMD fuskar med sina siffror igenom att sänka image quality och ta bort effekter.

Permalänk
Medlem

@anon185723: Detta vill jag gärna se bevis på.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon185723:

Tv-spelsutvecklare som strävar efter maximal prestanda har idag ingen anledning att optimera för AMDs hårdvara. Avsaknaden av dessa optimeringar hänger med till PC och drabbar röda användare värst. GameWorks däremot har goda meriter och ett bra rykte när det kommer till prestanda och stabilitet. Det var inte länge sen som Nvidia gick ut med att de redan stödjer DirectX12 helt. Microsoft fick sedan stiga in och rätta AMD som egentligen bara stödjer små delar av den senaste tekniken.

Ett grönt kort är att föredra nu när AMD står för hårdvaran till alla spelkonsoler. Titta bara på alla nya DX12 titlar och du märker snabbt att Nvidia har bättre prestanda. Medans AMD fuskar med sina siffror igenom att sänka image quality och ta bort effekter.

Ironi?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det får vi hoppas

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.