Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

3,46 GB RAM utav 8 GB Installerat

Hej!

Jag har haft denna (annan link) datorn nu i 2 1/2 år.
Mitt problem är detta:

Tack vare detta problem så klarar datorn inte av t.ex GTA V på sämsta grafik, även med ultralowmod!
Jag har sök reda på svar jättelänge men har ännu inte hittat hittat det.
Jag postade detta på ett annat forum också fast där fick jag ingen lösning. här är länken till den om ni vill veta vad jag och dom kom fram till.

Permalänk
Medlem

Edit:
Läst fel

Edit:
Testa att starta memtest via t.ex usb minne eller skiva. och kolla hur mycket den hittar. Känns fortfarande som något typ av legacy stöd i bios. Men om du t.ex nollar bios för att fixa det så kan det hända att du måste fixa inställningarna för boot device ahci eller legacy för att windows ska startas.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det verkar som att du har kommit fram till att slot 2 på moderkortet är defekt och att slot 1 bara visar 3.46GB RAM oavsett vilken av dina två 4GB stickor du använder.

Det känns som att du drar efter halmstrån här. Väldigt mycket tyder på att ditt moderkort är defekt.

Du kan, som även de andra föreslog, uppdatera BIOS och eventuellt också ominstallera Windows. Hjälper inte detta så bör du räkna med att ditt moderkort är defekt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av hACmAn:

Din windows instalaltion är 32bitars. Den kan bara adressera 4gb så du har 3,46ledigt till det som inte är kritiskt efter det. Du måste byta till ett 64bitars windows os för att få tillgång till rästen. Kan hända du behöver ändra något i bios/uefi men det tar vi i sådana fall senare.

Har du tittat ordentligt på hans skärmdump?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Har du tittat ordentligt på hans skärmdump?

Läste fel. Två ggr

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av hACmAn:

Läste fel. Två ggr

Hahaha.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Låter som moderkortet inte riktigt kan allokera fullt ram av nån anledning.. men den där datorn lär ändå inte klara gta direkt bra ändå..

Permalänk
Medlem

Kan det vara den interna grafiken som tar ~4.5GB ram?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Motherboard: MSI Z370 Gaming Pro Carbon | CPU: Intel Core i7 8086K @ stock | CPU Cooler: Noctua NH-D15 | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB | GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 | PSU: Corsair RM650i 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Kolla vad du har delat till det integrerade grafikkortet. GPUn i processorn tar del av ram minnet. kolla i biosen eller i grafikkort drivrutinerna. och ställ ner det till en rimlig nivå. typ 512-1024Mb.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i msconfig => Boot => Advanced Options => Maximum memory?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

@JenzA:

den första bilen är mitt nuvarande val för att om jag väljer det som är på bild två så blir det 256mb ram ist för 8192mb.

Permalänk

@thomson: Den kör redan på den nyaste drivrutinen och jag har testat å ominstallera den oxå.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Det verkar som att du har kommit fram till att slot 2 på moderkortet är defekt och att slot 1 bara visar 3.46GB RAM oavsett vilken av dina två 4GB stickor du använder.

Det känns som att du drar efter halmstrån här. Väldigt mycket tyder på att ditt moderkort är defekt.

Du kan, som även de andra föreslog, uppdatera BIOS och eventuellt också ominstallera Windows. Hjälper inte detta så bör du räkna med att ditt moderkort är defekt.

Skrivet av HazZarD:

Låter som moderkortet inte riktigt kan allokera fullt ram av nån anledning.. men den där datorn lär ändå inte klara gta direkt bra ändå..

Jag har ominstallerat windows 8 typ 7-9 ggr så jag tror inte att det är det som är problemet, dessutom så står det samma sak i windows 7. Jag tror att det kan vara moderkortet som det är fel på, bara att hur fixar man sånt?

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Edit:
Läst fel

Edit:
Testa att starta memtest via t.ex usb minne eller skiva. och kolla hur mycket den hittar. Känns fortfarande som något typ av legacy stöd i bios. Men om du t.ex nollar bios för att fixa det så kan det hända att du måste fixa inställningarna för boot device ahci eller legacy för att windows ska startas.

redan testat memtest, gick inte för den fastnade på hammer row/test. tror att det är pga av DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1999:

@thomson: Den kör redan på den nyaste drivrutinen och jag har testat å ominstallera den oxå.

Testa att hämta hem den senaste biosuppdateringen

http://org.downloadcenter.samsung.com/downloadfile/ContentsFi...

Permalänk
Skrivet av xKiLLeRx:

Kolla vad du har delat till det integrerade grafikkortet. GPUn i processorn tar del av ram minnet. kolla i biosen eller i grafikkort drivrutinerna. och ställ ner det till en rimlig nivå. typ 512-1024Mb.

man kan välja mellan 128, 256 och 512mb. 512 funkar bäst fast jag vet inte vad dom andra 4GB går till, troligen nåt fel på slot 2.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så kan du testa att byta plats på minnena för att se om det fel på minnet eller moderkortet

Permalänk
Skrivet av thomson:

ska jag uppdatera ändå även om jag redan har den nyaste?

Permalänk
Skrivet av thomson:

Om du har möjlighet så kan du testa att byta plats på minnena för att se om det fel på minnet eller moderkortet

redan testat, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1999:

http://i.imgur.com/G7z39JZ.png
ska jag uppdatera ändå även om jag redan har den nyaste?

Nej, det finns ingen anledning att göra det då.
Det mest troliga är att ditt moderkort är trasigt då, såvida det inte finns någon inställning inne i bios som begränsar minnesanvändningen

Permalänk
Medlem

Har du varit inne i bios och kollat så att allt är ok där?

Permalänk
Medlem

Testa nollställa bios också. Finns flera sätt att göra det som ska göras medan strömkabeln är utdragen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonas1999:

redan testat memtest, gick inte för den fastnade på hammer row/test. tror att det är pga av DDR3.

Det är inget bra tecken att memtest inte kan köra tyder på hårdvarufel av nån typ, har du provat ett minne i taget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av thomson:

Har du varit inne i bios och kollat så att allt är ok där?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är inget bra tecken att memtest inte kan köra tyder på hårdvarufel av nån typ, har du provat ett minne i taget ?

Jag har inte testat det, kan nog göra det under natten.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av jonas1999:

Jag har ominstallerat windows 8 typ 7-9 ggr så jag tror inte att det är det som är problemet, dessutom så står det samma sak i windows 7. Jag tror att det kan vara moderkortet som det är fel på, bara att hur fixar man sånt?

Om man inte har extreme elektroniska kunskaper så tror jag att du tyvärr får inse att det är kört. Moderkortet är trasigt. Har du ingen garanti kvar så är det enda du kan försöka med att kontakta tillverkaren och se vad dom säger. Kanske kan hävda att det är ett konstruktionsfel?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hade lite liknande problem då jag inte fatade vad SW/ memory overlap samt HW/ memory overlap gjorde på minnes inställningarna på min opteron 165.

Men det ser ju inte bra ut, tekniker i mig vill tästa tills det går sönder. (inte bra).
Men testa som Jonas sa test ett minne i taget. Vill framförallt veta om det är samma mängd som är bortblåst.

Edit:

Har du nollat CMOS så du vet att det som faktist står i bios stämmer? Tror inte det är problemet men det var ett stort problem på asus rog 775 korten. (cmos var curupta från leverans) (ja jag testade bara 4 kort med problemet)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ett antal trådar om detta problemet här i forumet. Ett generellt tips kan vara att söka upp dem och kolla vad andra gjort för att lösa det.

Problemet beror på att Windows har fått för sig att det är fel på ett av dina minnen och har mappat bort det så att det inte används. Det kan bero på en tillfällig störning eller på ett verkligt fel. Man kan prova att plocka ur det ena minnet, starta datorn så att Windows upptäcker att det är skillnad för att sedan stänga av och montera tillbaka det andra minnet igen. Men jag är osäker på om detta hjälper då du har installerat om, vilket också brukar kunna lösa problemet. Hjälper inte detta så är det nog reklamation som gäller.

När det gäller Hammer Test i Memtest86 så är det vanligt att man får fel på det. Det indikerar ett fel på minnet, men har sällan betydelse under normal drift, eftersom de flesta program inte använder minnet på det viset. Jag tror inte att felet du ser i Hammer Test nödvändigtvis måste vara relaterat till att Windows tycker att minnet är trasigt. Dock kan du ju använda det felet till att motivera en reklamation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ser att biosen hittar båda minnena på sammanlagt 8192 MB