Permalänk
Medlem

Rykte: Microsoft köpsugen på AMD?

Läste detta på Neogaf; http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1072433

Kan bli rätt så intressant, vad tror ni?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte det, kommer bli som allt annat Microsoft rör, det kommer sakta förfalla med tiden och bli totalt värdelöst.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Hoppas verkligen inte det, kommer bli som allt annat Microsoft rör, det kommer sakta förfalla med tiden och bli totalt värdelöst.

dessvärre är ju AMD på väg och det hållet idag oavsett.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så var det faktiskt lite oväntat, men det låter faktiskt ganska vettigt från Microsofts håll. I så fall sparar massor med pengar på chippen till Xbox One, kanske börjar utnyttja AMD-processorer i kommande Surface osv. Det skulle ju även ge en hel del extra pengar till R&D för AMD's del.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Både Samsung och Microsoft är riktigt bra företag med stor framtid.
Båda har stora potentialer och brukar komma med lite mer kreativa idéer vilket AMD behöver, kan bara bli bättre än vad det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

dessvärre är ju AMD på väg och det hållet idag oavsett.

Jo det ser ju tyvärr inte så ljust ut.

Dom har en bra marknadsavdelning dock, de kan man inte säga något om.

Vet inte riktigt vilket företag som skulle vara bra för AMD egentligen.

Tror dock inte Microsoft är rätt väg att gå ..

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt vettigt från Microsofts perspektiv.
AMD är just nu väldigt billigt, sedan så sparar dom lätt in dom pengarna på några års tillverkning av X-Box chips. Kommer tjäna på varje PS4 som konkurenten säljer, låter som en smart affärs ide.

Sedan så kommer dom in på en ny marknad, vilket kanske är smart om man har så mycket pengar över som Microsoft har.
Förhoppningen skulle isåfall vara att AMD får en betydligt bättre R&D budget och kan börja konkurera med Intel.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Nvidia och Intel hoppas på Samsung istället för Microsoft. Om Microsoft köper upp AMD kan man vara säker på allt kommer att vara optimerat för AMD.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jag tror att Nvidia och Intel hoppas på Samsung istället för Microsoft. Om Microsoft köper upp AMD kan man vara säker på allt kommer att vara optimerat för AMD.

På vilket sätt kommer allt vara optimerat för Amd? Microsoft intresse på spel sidan är att alla spel använder sig av DirectX 12 i dagsläget. Där har ju Nvidia och Intel har en ge del att säga till om.
Windows skall vara det naturliga valet i datorer även i framtiden.

Skulle tro att det större syftet med ett uppköp av Amd är att få kontrollen av x86 licensen.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Hjälpsam

Ser hellre att MS köper, än att Samsung gör det, risken med Samsung är att de inte är lika fokuserade på PC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

På vilket sätt kommer allt vara optimerat för Amd? Microsoft intresse på spel sidan är att alla spel använder sig av DirectX 12 i dagsläget. Där har ju Nvidia och Intel har en ge del att säga till om.
Windows skall vara det naturliga valet i datorer även i framtiden.

Skulle tro att det större syftet med ett uppköp av Amd är att få kontrollen av x86 licensen.

x86 licensen är väl Intels? AMD tog dock fram x86-64 eller x64 som det också kallas, men bygger fortfarande på Intels licens.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Jo det ser ju tyvärr inte så ljust ut.

Dom har en bra marknadsavdelning dock, de kan man inte säga något om.

Vet inte riktigt vilket företag som skulle vara bra för AMD egentligen.

Tror dock inte Microsoft är rätt väg att gå ..

jag tror att vem som helst med kapital som är villig att satsa på RND är bra för oss konsumenter så att AMD fortsatt kan konkurrera med jättarna. Det sämsta som kan hända är att Intel och Nvidia får monopol (vilket de nästan redan har idag ju), då kommer priserna bara att fortsätta att trissas upp och utvecklingen kommer att stanna av.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Microsoft kommer ju tjäna på det gällande Xbox Two då de utvecklar ett bra och billigt chip som Sony måste betala mycket för i sin PS5a.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Verkar som alla snabbt glömmer allt som Microsoft tagit över och kört i diket, är iof mest mjukvaruprylar jag tänker på.
Tex, Visio, Skype.. Snart Minecraft.
Okej det ryktas om att Microsoft skriver om hela koden till Minecraft, vilket kan bli bra, men tror det när jag ser det, blir imponerad om de fuckar upp koden mer än den är idag.
När jag tänker efter så är nog mycket av det som Microsoft förstört deras eget från början, msn tex.
De gjort ju AoE spelen tex, de äger väl bungie med va?

Hmm, jag är ändå skeptisk, skype och msn framför allt har satt för stora hål i min själ!

Windows verkar ju kanske gå att rädda, fast som det är nu så är man ju bara kvar pga det kassa stödet av mainstream spel på Linux.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jag tror att Nvidia och Intel hoppas på Samsung istället för Microsoft. Om Microsoft köper upp AMD kan man vara säker på allt kommer att vara optimerat för AMD.

Tja då får Nvidia smaka på sin egen medicin i alla fall

Skrivet av Sushifrukt:

Verkar som alla snabbt glömmer allt som Microsoft tagit över och kört i diket, är iof mest mjukvaruprylar jag tänker på.
Tex, Visio, Skype.. Snart Minecraft.
Okej det ryktas om att Microsoft skriver om hela koden till Minecraft, vilket kan bli bra, men tror det när jag ser det, blir imponerad om de fuckar upp koden mer än den är idag.
När jag tänker efter så är nog mycket av det som Microsoft förstört deras eget från början, msn tex.
De gjort ju AoE spelen tex, de äger väl bungie med va?

Hmm, jag är ändå skeptisk, skype och msn framför allt har satt för stora hål i min själ!

Windows verkar ju kanske gå att rädda, fast som det är nu så är man ju bara kvar pga det kassa stödet av mainstream spel på Linux.

Skype tycker jag fungerar lika bra /dåligt som förr. Men tycker det blivit något bättre senaste året. MSN var ju för folk sluta använda det bland annat.

Men håller med att dom förstört sitt eget OS en del.

Hoppas för övrigt att inte är MS som tar över, för då kan man glömma GL och linux för all framtid Vist finns ju fördelar med, men detta är ju spekulationer som det alltid gjort i flera år. Troligen händer inget alls.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Microsoft kommer ju tjäna på det gällande Xbox Two då de utvecklar ett bra och billigt chip som Sony måste betala mycket för i sin PS5a.

Var har du fått denna info från? Känns lite väl tidigt för att dom upphandlingarna ska vara klara.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Var har du fått denna info från? Känns lite väl tidigt för att dom upphandlingarna ska vara klara.

Ren spekulation enligt några sajter jag läst.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9