Permalänk
Medlem

Vart köper man is?

tja, har sett någon bygga en "ac" på youtube som bestod (basically) av en hink fylld med is, och en fläkt riktad nedåt i den. Jag har allt förutom isen, har inte plats i frysen för att frysa det själv.

Så är det någon som vet vart man kan köpa påsar med is? Block eller kuber spelar ingen roll, bara det är is i mängder,och billigt!
M h Linus

Permalänk
Medlem

Ica och coop här säljer då det.
Skulle dock inte kalla det billigt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Willys säljer med

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusen1:

tja, har sett någon bygga en "ac" på youtube som bestod (basically) av en hink fylld med is, och en fläkt riktad nedåt i den. Jag har allt förutom isen, har inte plats i frysen för att frysa det själv.

Så är det någon som vet vart man kan köpa påsar med is? Block eller kuber spelar ingen roll, bara det är is i mängder,och billigt!
M h Linus

Jag skulle säga att den typen av kylning inte är värt besväret. Det kommer kosta mycket tid och pengar om du ska köra med köpes-is. Kyl i sånt fall 1,5-liters-flaskor i en större kylbag med samma princip, ha alltid många flaskor i frysen att byta mot. Dock skulle jag säga att det ändå inte är värt besväret. Så bra kyler det inte. Satsa på en vettig fläkt istället, en stor som inte behöver snurra så fort för att skyffla mycket luft.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Simplare att bara blåsa en fläkt genom en massa fuktade tygremsor. En så kallad evaporations-kylare. Is är överflödigt. Bara blås genom fuktiga tygtrasor.

Man slipper även besväret med allt frysande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Valfri livsmedelskedja av det välkändare slaget, inte typ Hasses Livs eller vad nu alla diverse kedjor kan tänkas heta, har ispåsar till salu.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

ismaskin om du ska köra det i längden + att ha is i drinken till sommaren är ett måste
http://www.netonnet.se/art/hemhushall/koksmaskiner/kylskapvin...
Annars investera i en riktig ac på 1.5k uppåt eller ta is från frysen

Permalänk
Medlem

Ica har sällan is att köpa. Eventuellt att vissa enstaka butiker valt att ha det. Som @iMatter länkade så har Coop, Willys osv oftare is till salu.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Willys har det! Stora genomskinliga påsar med blåaktig ton. Har själv tänk lägga min radiator i en hink is, såg dem idag och nu när du säger det skulle det vara perfekt till det.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

ismaskin om du ska köra det i längden + att ha is i drinken till sommaren är ett måste
http://www.netonnet.se/art/hemhushall/koksmaskiner/kylskapvin...

Annars investera i en riktig ac på 1.5k uppåt eller ta is från frysen

För syftet att kyla rummet är det där väldigt motverkande. En sådan ismaskin genererar en hel del värme. Tror du mig inte så testa känna runt lite på ett kylskåp. Möjligen om han skapar ett lager utav det under vintern, men då är det bättre att bara skära isblock ur sjöar och lagra dem som man gjorde förr. Går även att ha maskinen utomhus eller i separat luftsystem.

Men ja, AC är det man ska investera i då det är avsevärt mycket billigare i längden än både isköpande och isproduktion. @DavidtheDoom's alternativ är väl billigast, men knöligt och höjer luftfuktigheten rejält.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Bor man i Göteborg så kan man gå till Feskekôrka och köpa en hel ica-kasse med is för typ en tjuga. Antar att det går bra att köpa större sortier för mindre pengar/kilogram bara man hör av sig i förväg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Åk förbi McDonalds och fråga, hämtade en hel soppsäck där till studenten

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Åk förbi McDonalds och fråga, hämtade en hel soppsäck där till studenten

De hade ju inte råd att ha kvar McLunch så de kommer säkert snåla med isen också.

Permalänk
Medlem

Ica Maxi. 20kr för 1kg is.

Permalänk
Medlem

"alla" Burgar restaurangerna, som McDonalds, Max, osv... och nästan alla barer, har is i överskott. Ismaskinerna ska tömmas, och desinficeras regelbundet. Isfacken de förvarar isen i, om de inte har inbyggd ismaskin, ska tömmas, och desinficeras, lika regelbundet. Jag vet flera krogar som slänger in is i frysarna "just in case", bara för att det är goodwill poäng i att ge bort det till olika behövande. Ska man koma och hämta regelbundet får man kanske ge dem ett par tior. I det läget blir driftskostnaden på "isdriven kyla" fort högre än den för en vanlig AC tror jag, så där helt spontant, utan att ha räknat på det. Mycket lägre investeringskostnad för att starta upp anläggningen dock.

Jag har en snart 20 år portabel AC som gör ett rent fantastiskt jobb... Det kan vara värt att undersöka ett liknande alternativ, om man inte vill ha något permanent monterat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

tack för all hjälp och alla förslag! Det är bara tänkt att ha köra den ett tag innan jag går och lägger mig för att inte svetten ska rinna så förbannat under natten, jag bor nämligen på övervåningen... Köpa en riktig AC är inte ett alternativ då de är för dyra, och elkostnaderna för en sådan lär väl vara skyhöga?

Kommer försöka mig på någon slags iskylare, återkommer med resultat om någon är intresserad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusen1:

tack för all hjälp och alla förslag! Det är bara tänkt att ha köra den ett tag innan jag går och lägger mig för att inte svetten ska rinna så förbannat under natten, jag bor nämligen på övervåningen... Köpa en riktig AC är inte ett alternativ då de är för dyra, och elkostnaderna för en sådan lär väl vara skyhöga?

Kommer försöka mig på någon slags iskylare, återkommer med resultat om någon är intresserad!

Skickades från m.sweclockers.com

Det ligger en tråd på Swec någonstans där man diskuterar billig extrem kylning, försök leta reda på den tråden.

edit:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/877081-alternativ-kylni...

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusen1:

tack för all hjälp och alla förslag! Det är bara tänkt att ha köra den ett tag innan jag går och lägger mig för att inte svetten ska rinna så förbannat under natten, jag bor nämligen på övervåningen... Köpa en riktig AC är inte ett alternativ då de är för dyra, och elkostnaderna för en sådan lär väl vara skyhöga?

Kommer försöka mig på någon slags iskylare, återkommer med resultat om någon är intresserad!

Skickades från m.sweclockers.com

Is metoden kommer inte hjälpa dig då... då kan du lika gärna köpa isklampar, lägga den i en handduk och lägga den i sängen med dig om du bara ska "bli kallare".
Hela poängen med en AC är ju att bli av med fukten, och just det är svårt att ersätta.
Alla trasor och IS lösningar jag ser ovan kommer ju bara att ÖKA mängden fukt för dig.

ca 2500-3000kr kostar en "billig" AC som räcker till små sovrum iaf. Men även dessa är inte perfekta. Många behöver byta vattenbehållare lite då och då, och väsnas som satan på natten.
Jag investerade i en större enhet för typ 10 år sedan för ca 6000kr.
Denna har ca 9000 BTU och kan få bort ca 30-nånting liter per dygn.
Detta räcker till typ 40m2 utan problem, så det är väl overkill för ett sovrum.
Det som gjorde min dyr var dock att den inte hade behållare, utan den transporterar ut fukten med varmluften, vilket är en "lyx" funktion.

Ingen aning hur "bra" den är, men tex:
http://www.siba.se/hus-och-hem/klimat-och-ac/luftkonditioneri...
Denna klarar ändå 7000 BTU och 19 liter/dygn vilken lätt räcker för ett sovrum. Den har dock behållare som måste tömmas.
Dock är de roliga i beskrivningen: "Luftkonditioneringen är tystgående, endast 64dB vilket gör att du kan ha den igång mednas du sover utan att störas." Vem fan sover med 64dB i rummet?!!?

Dessa är dock kanon att "tömma rummet på fukt", så att du NÄR du ska sova kan somna i ett svalt, relativt fuktfritt rum, och somnar betydligt lättare. Efter det kan man lätt ha en tyst vanlig fläkt gående på natten som håller det svalt när väl fukten är borta.

Bästa lösningen är en fast installerad enhet, men då pratar vi 10kkr+. Dessa kan man dock sova med, då kompressorn sitter utanför hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusen1:

tack för all hjälp och alla förslag! Det är bara tänkt att ha köra den ett tag innan jag går och lägger mig för att inte svetten ska rinna så förbannat under natten, jag bor nämligen på övervåningen... Köpa en riktig AC är inte ett alternativ då de är för dyra, och elkostnaderna för en sådan lär väl vara skyhöga?

Kommer försöka mig på någon slags iskylare, återkommer med resultat om någon är intresserad!

Skickades från m.sweclockers.com

Du lär inte sänka tempen en enda grad, förutsatt att du inte köper kubikmeter is.

En AC kostar såklart en del att investera i, men energiåtgången är inte så fasligt dyr. Av sommarens varma dagar (kanske 30 dar) rör det sig bara om några kr/dygn att sänka tempen i ett rum. Du kan alltså bli av med värmen till en kostnad av några hundra-lappar för ett år, bortsett från inköpet av AC'n.

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du planerar att frysa isen själv så kommer du alltid att generera lika mycket värme när du skapar isen, som du kan sänka med den. En frys och AC fungerar båda genom att "flytta" värmen, vilket innebär att du har ren värme som biprodukt. På en frys så är är det ett element på baksidan (därför det behöver vara ventilerat) och små AC enheter har generellt en varmluftslang som du vill hänga ut genom ett fönster eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Willys har det! Stora genomskinliga påsar med blåaktig ton. Har själv tänk lägga min radiator i en hink is, såg dem idag och nu när du säger det skulle det vara perfekt till det.

Föräldrarna köpte denna idag när dem var till Willys. 20kr för en hel del is.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Portabel AC kostar inte mycket nu när lågprisvaruhus importerar. Skaffa annars värmepump med kylfunktion och kör den om somrarna, de kostar däremot lite mer. Electrolux billigaste modeller börjar väl på 4300kr ungefär för portabel AC. Jula och liknande har billigare modeller. Det finns modeller som kan användas för uppvärmning på vintern också. Tänk på att du behöver flytta värmen från kondensorn ut ur huset, med hjälp av den medföljande slangen (eller genom en tvådelad lösning där ena sidan sitter ute såklart). Is är ingen bra lösning, och kylklampar som du gör själv kommer inte kyla särskilt mycket utan det är mest vattnet i sådana kylare (beroende på variant, tänker främst på de som man köper i butik) som gör sitt, och det bara gör köket varmt, drar massor el, gör att maten håller sämre i frysen. Köper man is kostar det relativt mycket pengar och nästa år är det samma procedur igen. En maskin måste såklart gå flera timmar innan du ska sova för att sänka temperaturen.

Vad det kostar? Säg 2000kr och uppåt för ett litet rum om 10 kvm. Har du större köp en kraftigare modell. Evaporativa kylare (de finns också i butik, inte bara hemmabyggen) och så vidare är helt enkelt inte värt det, du kommer säkert behöva köpa material för att bygga en sådan i vilket fall som helst. Is kostar. Vatten måste fyllas på, eller så måste de tömmas relativt ofta. En AC drar såklart en hel del el, men den gör sitt jobb och behöver inte gå hela tiden. Kan du komma billigare undan än kanske 5-7kr om dagen? Om vi säger att den står på 1/4 av dygnet. Kanske lägre, elpriset är billigt nu. Även om den skulle maxa dygnet runt handlar det inte om några större ofattbara summor. Förslagsvis kör du inte AC:n när du sover, den låter mycket. Det är också svalare ute under den tiden av dygnet.

@Sir. Haxalot: Mer värme, kompressorns effekt tillkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Åk förbi McDonalds och fråga, hämtade en hel soppsäck där till studenten

De får dock inte sälja is även om vissa gör det ändå.
Men fråga kan man alltid göra, de som går med på det brukar oftast ta 20-50 spänn till Ronald McDonald barnfond för en säck.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av agitax:

ismaskin om du ska köra det i längden + att ha is i drinken till sommaren är ett måste
http://www.netonnet.se/art/hemhushall/koksmaskiner/kylskapvin...
Annars investera i en riktig ac på 1.5k uppåt eller ta is från frysen

Med en kapacitet på 0,5 kg is i timmen är det ju totalt bortkastade pengar. Utöver anledningarna som @philipborg nämner så får man på tok för lite is för att det ska göra någon skillnad. Det krävs betydligt större ismaskiner och då landar vi prisklasser på många tusen varpå det är billigare och långt mycket bättre att bara köpa en portabel AC.

I övrigt får man liknande effekt med en fläkt och kallvatten. Eller bara en fläkt räcker långt för den upplevda temperaturen. För det är ju bara den som är relevant egentligen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

allt med vatten och liknande kommer enbart innebära att du odlar mögel i lägenheten, kyleffekten kommer vara minimal.

fläkten som blåser luft genererar även den värme...

täck för fönstrena, men aluminiumfolie eller liknande så ljuset stannar ute, solen värmer mycket

blås ut utluften från datorn utomhus, 100-200watt ger en del värme i ett litet rum.

utnyttja den kalla utomhusluften på natten.

hur ser det ut? varifrån kommer värmen?
underliggande lägenheter? trappuppgångar?

för kyla är en AC klart bästa investeringen, ja den kostar nu, men kör du den bara de varmaste månaderna, så kommer den å andra sidan hålla länge med.

ta en titt på blocket mm, finns alltid folk som spontanköper en AC; flyttar och sen inte har användning för den. och sålänge den fungerar kan du alltid sälja den igen och få tillbaks en del av pengarna

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Linusen1:

tja, har sett någon bygga en "ac" på youtube som bestod (basically) av en hink fylld med is, och en fläkt riktad nedåt i den. Jag har allt förutom isen, har inte plats i frysen för att frysa det själv.

Så är det någon som vet vart man kan köpa påsar med is? Block eller kuber spelar ingen roll, bara det är is i mängder,och billigt!
M h Linus

Inte satsa på att göra en diy värmeväxlare?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Skrivet av philipborg:

För syftet att kyla rummet är det där väldigt motverkande. En sådan ismaskin genererar en hel del värme. Tror du mig inte så testa känna runt lite på ett kylskåp. Möjligen om han skapar ett lager utav det under vintern, men då är det bättre att bara skära isblock ur sjöar och lagra dem som man gjorde förr. Går även att ha maskinen utomhus eller i separat luftsystem.

Men ja, AC är det man ska investera i då det är avsevärt mycket billigare i längden än både isköpande och isproduktion. @DavidtheDoom's alternativ är väl billigast, men knöligt och höjer luftfuktigheten rejält.

Annars kan man ju bara köpa en riktigt stor frys och låta den stå med öppen dörr dygnet runt, fungerar ju klockrent för att kyla rummet

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Simplare att bara blåsa en fläkt genom en massa fuktade tygremsor. En så kallad evaporations-kylare. Is är överflödigt. Bara blås genom fuktiga tygtrasor.

Man slipper även besväret med allt frysande.

Ohh jo massor av jobb, men med det sagt får man till designen och använder sig av en bra kylbox så läcker isen rätt länge och fungerar faktiskt rätt ok el för mig gjorde det det iaf.

Men som du säger inte värt besväret om man bor i Sverige idag, spara till en bra portabel AC är så mycket bekvämare, bor man i villa el har rätt att dona med fastigheten kan man ju hänga en riktig AC på tex väggen (utsidan såklart hehe) som är mer effektiv på alla sätt.

Men många som köper portabel AC idag klagar på olika sidor har jag sett fast tror att dom ev grovt överskattar kylkapacitet/m2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

De får dock inte sälja is även om vissa gör det ändå.
Men fråga kan man alltid göra, de som går med på det brukar oftast ta 20-50 spänn till Ronald McDonald barnfond för en säck.

Sen är det en viss skillnad på att sälja is och ge bort is

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb