Gigabyte Geforce GTX 980 G1 Gaming

Permalänk
Medlem

Gigabyte Geforce GTX 980 G1 Gaming

Hej gott folk!

Köpte precis en "ny" Gigabyte Geforce GTX 980 G1 Gaming för 4000kr. (bra deal?)
Vad tror ni om kortet, är den bra? Har inte sett en recension här på sweclockers bara lillebror 970.
Ni som har en sådan, berätta gärna vad ni tycker.

Mvh

Permalänk
Medlem

Känns som om du redan vet vad du köpt. Skryttråd?

Visa signatur

En bra speldator.

Permalänk
Medlem

nej inte alls, vill veta vad andra tycker om kortet

Permalänk
Medlem

Det var ingen dålig deal du fick. Köpte mitt för 6299:-

Äger samma kort (bytte från GTX 460) och harre min vilket lyft det blev!
Kör just nu kortet i 1418/1519Mhz Base/Boost och klarar av att lira dom flesta spelen i 2560x1600 utan problem. Det enda som sviker lite är CPUn, annars så är det ett riktigt fint kort.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Bra pris du hittade, bra kort, grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ll061231:

Hej gott folk!

Köpte precis en "ny" Gigabyte Geforce GTX 980 G1 Gaming för 4000kr. (bra deal?)
Vad tror ni om kortet, är den bra? Har inte sett en recension här på sweclockers bara lillebror 970.
Ni som har en sådan, berätta gärna vad ni tycker.

Mvh

Var det du som budade över mig på Tradera tro...

Permalänk
Medlem

Läste först 980 Ti för 4000:-... p.g.a tävlingen

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Läste först 980 Ti för 4000:-... p.g.a tävlingen

hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Det var ingen dålig deal du fick. Köpte mitt för 6299:-

Äger samma kort (bytte från GTX 460) och harre min vilket lyft det blev!
Kör just nu kortet i 1418/1519Mhz Base/Boost och klarar av att lira dom flesta spelen i 2560x1600 utan problem. Det enda som sviker lite är CPUn, annars så är det ett riktigt fint kort.

Hur är det med fläktarna, de går väl hela tiden va? hörs det mycket?
Tänkte sätta kortet i en Fractal design r5, den får väl plats?

Har haft ögonen på en EVGA GeForce GTX980 SC ACX 2.0 4GB som var 5200kr på netonnet men höjts nu till 5890kr.
Grafikkortspriserna skulle ju sänkas nu efter Ti inte höjas ju.

Så glad att jag lyckades skaffa detta kort nu istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper0:

Var det du som budade över mig på Tradera tro...

ja kan ha varit eftersom jag köpte det därifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av ll061231:

Hur är det med fläktarna, de går väl hela tiden va? hörs det mycket?
Tänkte sätta kortet i en Fractal design r5, den får väl plats?

Har haft ögonen på en EVGA GeForce GTX980 SC ACX 2.0 4GB som var 5200kr på netonnet men höjts nu till 5890kr.
Grafikkortspriserna skulle ju sänkas nu efter Ti inte höjas ju.

Så glad att jag lyckades skaffa detta kort nu istället.

Finns ingen anledning eftersom Fury X lider med diverse konstigheter och hela 300-serien enbart är rebrands. Får de ordning på drivrutinerna så kan det ändra sig när Fury lanseras.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Finns ingen anledning eftersom Fury X lider med diverse konstigheter och hela 300-serien enbart är rebrands. Får de ordning på drivrutinerna så kan det ändra sig när Fury lanseras.

Vad menar du, vad har Fury X med mitt gtx 980 att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ll061231:

Vad menar du, vad har Fury X med mitt gtx 980 att göra?

Att priserna inte gått ned så mycket?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Att priserna inte gått ned så mycket?

Aha okej nu fattar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ll061231:

Hur är det med fläktarna, de går väl hela tiden va? hörs det mycket?
Tänkte sätta kortet i en Fractal design r5, den får väl plats?

Har haft ögonen på en EVGA GeForce GTX980 SC ACX 2.0 4GB som var 5200kr på netonnet men höjts nu till 5890kr.
Grafikkortspriserna skulle ju sänkas nu efter Ti inte höjas ju.

Så glad att jag lyckades skaffa detta kort nu istället.

Har mitt i ett NZXT S340, som inte är speciellt ljudisolerat och tycker inte att det låter så värst mycket då man bara spelar. Dock så låter ungefär som ett jetplan ska lyfta då man skruvar upp fläktar på max, men dit kommer dom aldrig vid vanlig belastning av spel osv.

Har aldrig märkt att fläktarna har gått över cirka 65% så det ska nog vara lugnt om du sätter det i ett R5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Har mitt i ett NZXT S340, som inte är speciellt ljudisolerat och tycker inte att det låter så värst mycket då man bara spelar. Dock så låter ungefär som ett jetplan ska lyfta då man skruvar upp fläktar på max, men dit kommer dom aldrig vid vanlig belastning av spel osv.

Har aldrig märkt att fläktarna har gått över cirka 65% så det ska nog vara lugnt om du sätter det i ett R5

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe jetplan va ,, får hoppas min dator inte lyfter.
Är kortet bra att överklocka?
Hur står den sig mot EVGA GeForce GTX980 SC ACX 2.0 4GB tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ll061231:

Hehe jetplan va ,, får hoppas min dator inte lyfter.
Är kortet bra att överklocka?
Hur står den sig mot EVGA GeForce GTX980 SC ACX 2.0 4GB tror du?

Haha, den låter iaf rätt så mycket på max. Men som sagt så når den aldrig ens nära det vid normal belastning
Här har du en video som visar hur fläktarna låter på 100% https://youtu.be/pAILvRdtP6s?t=3m24s

Ligger just nu på 190Mhz över stock clock utan att höja volten. Så jag skulle säga att den klockar rätt så bra faktiskt.
Har sett vissa som kör kortet i 1600Mhz+ men då med voltökning och tempen har en tendens att bli en aningen hög.

EVGA kortet kan jag tyvärr inte uttala mig om, men har hört att dom ska klocka bra plus att du har EVGAs garanti.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Haha, den låter iaf rätt så mycket på max. Men som sagt så når den aldrig ens nära det vid normal belastning
Här har du en video som visar hur fläktarna låter på 100% https://youtu.be/pAILvRdtP6s?t=3m24s

Ligger just nu på 190Mhz över stock clock utan att höja volten. Så jag skulle säga att den klockar rätt så bra faktiskt.
Har sett vissa som kör kortet i 1600Mhz+ men då med voltökning och tempen har en tendens att bli en aningen hög.

EVGA kortet kan jag tyvärr inte uttala mig om, men har hört att dom ska klocka bra plus att du har EVGAs garanti.

Detta är en noob fråga, men följer det med nått program för att överklocka, höja fläktarna osv som på klippet?
Finns det nån knapp eller så för att sätta den på oc eller gaming mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ll061231:

Detta är en noob fråga, men följer det med nått program för att överklocka, höja fläktarna osv som på klippet?
Finns det nån knapp eller så för att sätta den på oc eller gaming mode?

Det finns Gigabytes egna OC Guru II, som fungerar till det du vill men har tyvärr ett rätt så grötit UI (se länk). Skulle hellre rekommendera det som snubben i klippet använder, MSI Afterburner heter det.

Enda fördelen med OC Guru II är att den har OC/ECO mode som höjer/sänker klockningen en bit om man inte vill ge sig in på att klocka manuellt.

http://i.imgur.com/rTEsySc.png

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Det finns Gigabytes egna OC Guru II, som fungerar till det du vill men har tyvärr ett rätt så grötit UI (se länk). Skulle hellre rekommendera det som snubben i klippet använder, MSI Afterburner heter det.

Enda fördelen med OC Guru II är att den har OC/ECO mode som höjer/sänker klockningen en bit om man inte vill ge sig in på att klocka manuellt.

http://i.imgur.com/rTEsySc.png

Ja ser väldigt grötig ut! Var hämtar man MSI Afterburner? Ska man ladda ner någon drivrutin med? varifrån i så fall?

Permalänk
Medlem

http://gaming.msi.com/features/afterburner

Där har du nedladdningslänk till MSI Afterburner.
Nej, du behöver inga extra drivrutiner förutom till grafikkortet då förståss.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

http://gaming.msi.com/features/afterburner

Där har du nedladdningslänk till MSI Afterburner.
Nej, du behöver inga extra drivrutiner förutom till grafikkortet då förståss.

Aha ok tack för informationen, ska kolla in det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ll061231:

Hur är det med fläktarna, de går väl hela tiden va? hörs det mycket?
Tänkte sätta kortet i en Fractal design r5, den får väl plats?

Har haft ögonen på en EVGA GeForce GTX980 SC ACX 2.0 4GB som var 5200kr på netonnet men höjts nu till 5890kr.
Grafikkortspriserna skulle ju sänkas nu efter Ti inte höjas ju.

Så glad att jag lyckades skaffa detta kort nu istället.

Du kan superenkelt sänka fläktarnas lägsta rpm genom att modda och flasha bios. Googla på Maxwell bios editor.

Skrivet av ll061231:

Hehe jetplan va ,, får hoppas min dator inte lyfter.
Är kortet bra att överklocka?
Hur står den sig mot EVGA GeForce GTX980 SC ACX 2.0 4GB tror du?

Skrivet av Squedo:

Haha, den låter iaf rätt så mycket på max. Men som sagt så når den aldrig ens nära det vid normal belastning
Här har du en video som visar hur fläktarna låter på 100% https://youtu.be/pAILvRdtP6s?t=3m24s

Ligger just nu på 190Mhz över stock clock utan att höja volten. Så jag skulle säga att den klockar rätt så bra faktiskt.
Har sett vissa som kör kortet i 1600Mhz+ men då med voltökning och tempen har en tendens att bli en aningen hög.

EVGA kortet kan jag tyvärr inte uttala mig om, men har hört att dom ska klocka bra plus att du har EVGAs garanti.

Gigabyte G1 överklockar oftast mycket bra. Mina 970 kör jag i 1500 med undervolt till 1,162V om jag minns rätt. Ännu svalare! Vet andra som lyckats undervolt ännu mer trots överklockning. Borde gå på 980 också!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Citat:

Gigabyte G1 överklockar oftast mycket bra. Mina 970 kör jag i 1500 med undervolt till 1,162V om jag minns rätt. Ännu svalare! Vet andra som lyckats undervolt ännu mer trots överklockning. Borde gå på 980 också!

Med den klocken jag har nu så ligger den på en stockvolt på 1,037.
Tror du att det är möjligt att klocka ännu högre genom att övervolta? Om det ens är rekommenderat att göra på grafikkort? Har aldrig vågat prova.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Med den klocken jag har nu så ligger den på en stockvolt på 1,037.
Tror du att det är möjligt att klocka ännu högre genom att övervolta? Om det ens är rekommenderat att göra på grafikkort? Har aldrig vågat prova.

Jag vet inte vad stock reps boostvolt är på just ditt kort. Men googla på det! Övervolta är som med processorer så länge du kan få undan värmen är det lugnt. Det brukar oftast inte gå att ändra volt särskilt mycket på Maxwell.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Jag vet inte vad stock reps boostvolt är på just ditt kort. Men googla på det! Övervolta är som med processorer så länge du kan få undan värmen är det lugnt. Det brukar oftast inte gå att ändra volt särskilt mycket på Maxwell.

Om jag har läst och försått rätt så är stock volt 1037.5mV och boostvolt är 1237,5mV, vilket jag tycker låter rimligt. Eller?

Värmeavledning ska inte vara några problem då Gigabyte påstår att kylaren som sitter på G1 korten ska klara av att leda bort upp till 600W, men hur sant det är vet jag inte. Tycker det låter lite väl mycket.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Om jag har läst och försått rätt så är stock volt 1037.5mV och boostvolt är 1237,5mV, vilket jag tycker låter rimligt. Eller?

Värmeavledning ska inte vara några problem då Gigabyte påstår att kylaren som sitter på G1 korten ska klara av att leda bort upp till 600W, men hur sant det är vet jag inte. Tycker det låter lite väl mycket.

Låter rimligt. Testa övervolta och se Hur högt du kommer. Jag är nästan beredd att sätta en slant på att du når precis lika högt utan att röra volten. Jag har som sagt kunnat sänka volten på båda mina kort och ändå överklocka till 1500 MHz

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Låter rimligt. Testa övervolta och se Hur högt du kommer. Jag är nästan beredd att sätta en slant på att du når precis lika högt utan att röra volten. Jag har som sagt kunnat sänka volten på båda mina kort och ändå överklocka till 1500 MHz

Låter ju bra det!
Tror nästan att jag kan nå 1600Mhz stabilt med att öka volten några snäpp.

Vad skulle du rekomendera att man kör som stresstest för att se ifall det är stabilt?

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Låter ju bra det!
Tror nästan att jag kan nå 1600Mhz stabilt med att öka volten några snäpp.

Vad skulle du rekomendera att man kör som stresstest för att se ifall det är stabilt?

Det jag läste mig till när jag skaffade mina 970 och som jag upplevde själv är att man behöver köra en mängd olika test första säkerställa stabilitet. Men det vanliga, 3d mark och unigine heaven/Valley och gärna spel. Witcher är ju ett bra exempel som är realist tungdrivet med allt på max. Var även uppmärksam på när du stänger av spelet och kortet går ner i lägre klockning. Där är en del som haft lite problem.
Sen är owners threads på de stora engelskspråkiga forumen en guldgruva av information! Var beredd på många sidors läsning dock men med deras hjälp kan du garanterat få ut max av kortet!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |