Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III

Permalänk
Melding Plague

Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III

Asus äntrar testlabbet med det kraftigt överklockade Geforce GTX 980 Ti Strix, som även kommer med företagets senaste kyllösning DirectCU III.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett sånt där vill jag ha (:

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen inte hur backplaten ser ut. Skulle var mycket snyggare om den svarta delen täckte hela kortet

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Varför klumpar ni inte ihop era test som förr när det var samma gpu? Kan ju inte finnas någon bra anledning att testa 980 ti 5 gånger istället för att samla ihop och göra ett stort test.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande kort, men är nöjd med mitt EVGA SC+ ACX 2.0+ som dessutom kostade en femhundring mindre än Asus när jag köpte det. 40-50 MHz på coreclock hit och dit syns bara i syntetiska tester, men samtidigt så är EVGA:t "hela" 2 dB tystare.

...Ja jag är partisk.

Edit: Grammatik.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför klumpar ni inte ihop era test som förr när det var samma gpu? Kan ju inte finnas någon bra anledning att testa 980 ti 5 gånger istället för att samla ihop och göra ett stort test.

Har väl inte tillgång till alla på samma gång

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför klumpar ni inte ihop era test som förr när det var samma gpu? Kan ju inte finnas någon bra anledning att testa 980 ti 5 gånger istället för att samla ihop och göra ett stort test.

Hur många skulle vilja vänta i veckor för att tillgång på alla kort ska finnas.. ?
Självklart är det superbra att tester kommer ut så fort som möjligt efter korten finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Imponerande kort, men hade fortfarande valt EVGA SC+ ACX 2.0+.
40-50 MHz på coreclock hit och dit syns bara i syntetiska tester, men samtidigt så är SC+ "hela" 2 dB tystare.

Ja jag är partisk.

Samma här Gillar dessutom EVGA's generösare garantier också. Intressant dock att att trots att det skiljde som mest 7Mhz på kärnan de båda emellan vid överklockning så innebar det en hel extra fps i snitt och tom 2 vid ett speltest. Minnet låg på samma överklock på båda korten.

Men som jag påpekat tidigare och som jag tycker att ni bör ta med, ni skriver inget om fläktkurvan annat än att den var "snäll"? Vad innebär det? Hur många rpm snurrar fläktarna i? Det hade varit mer intressant att veta hur mycket fläktarna låter på t ex 100% istället för "maxbelastning" av kortet enbart.

Måste ju finnas specar på hur många rpm fläktarna snurrar i och sedan kunna räkna ut ett slags värde med hur många dB varje rpm motsvarar. Tex 100rpm = ~1,8Db. Känns som om ljudmätningarna kan variera en hel del beroende på hur fläktkurvan är inställd. Ett test kanske visar att kortet blir 78 grader och fläktarna går på 70% med en dB på 42.

Sen jämför man det med nästa kort som blir 81 grader, men då går fläktarna på 66% och med en dB på 40,5 tex. Vet inte om det blev för rörigt och svamligt, men hoppas någon förstår iaf. Kanske bara jag som tycker detta är intressant?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Härligt och tummen upp!
Känns som att det blir ett par av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Hur många skulle vilja vänta i veckor för att tillgång på alla kort ska finnas.. ?
Självklart är det superbra att tester kommer ut så fort som möjligt efter korten finns tillgängliga.

Jag föredrar i alla fall ett stort som de gjorde förr. Du får ju ändå vänta in alla kort innan du köper något om du ska basera köp på testet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag föredrar i alla fall ett stort som de gjorde förr. Du får ju ändå vänta in alla kort innan du köper något om du ska basera köp på testet.

Men om man är intresserad av märke A, och märke A finns ute i handlen (och i Sweclockers testlabb) är det då rimligt att även behöva vänta på märke B och C, innan recensionen av märke A släpps?

Det vinner ju ingen på.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Förväntade mig ett toppklass.

Själv är jag på jakt efter ett 980Ti. Nu när jag ska upp i den högre upplösningen 1440p. Väntar fortfarande på min Acer 27" XB270HU.

Såg igår vad Inet har fått in: http://www.inet.se/produkt/5411458/evga-geforce-gtx-980-ti-6g...

Antingen Strix eller EVGA's.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag föredrar i alla fall ett stort som de gjorde förr. Du får ju ändå vänta in alla kort innan du köper något om du ska basera köp på testet.

Fast det är inte nödvändigtvist så att man orkar vänta på ALLA recensioner innan man köper sitt kort, man kan kan använda en recension för att avgöra om det är ett bra köp ändå. När recensionen på Gigabytes kort lades ut så fick vi reda på att det är betydligt mer högljutt än vad EVGAs kort är, till exempel.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Vangen:

Förväntade mig ett toppklass.

Själv är jag på jakt efter ett 980Ti. Nu när jag ska upp i den högre upplösningen 1440p. Väntar fortfarande på min Acer 27" XB270HU.

Såg igår vad Inet har fått in: http://www.inet.se/produkt/5411458/evga-geforce-gtx-980-ti-6g...

Antingen Strix eller EVGA's.

EVGA's Classified serie är 100% kvalitet. Själv tycker jag det är värt dom extra pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd

@Vangen: visst siktar du på att överklocka riktigt mycket så KAN ett classified kort hjälpa till, ha dock i åtanke att de allra flesta andra 980ti överklockar mycket högre än ett classified på stock frekvenser, har du otur så kommer du inte högre än ett kort som kostar tusen kronor mindre. Men visst förutsättningarna för att kunna klocka riktigt högt finns där om du får ett bra exemplar OCH flashar bios. Skulle definitivt välja det över strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

Fast det är inte nödvändigtvist så att man orkar vänta på ALLA recensioner innan man köper sitt kort, man kan kan använda en recension för att avgöra om det är ett bra köp ändå. När recensionen på Gigabytes kort lades ut så fick vi reda på att det är betydligt mer högljutt än vad EVGAs kort är, till exempel.

Tycker bara de var enklare att avgöra när alla kort var i samma test än att hoppa runt i flera olika. Men visst får de ut tester fortare såhär när de slipper vänta in kort + att de antagligen får mer reklamintäkter osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tycker bara de var enklare att avgöra när alla kort var i samma test än att hoppa runt i flera olika. Men visst får de ut tester fortare såhär när de slipper vänta in kort + att de antagligen får mer reklamintäkter osv.

Visst enklare att jämföra, enda fördelen med att vänta i månader med att recensera nya modeller. Tror swec skulle förlora en hel del läsare om de kom ut med tester flera månader efter alla andra siter. Inte realistiskt och inte önskvärt för de som är intresserade av nya släpp. Hur svårt är det att öppna ett par tabbar i din webbläsare och jämföra alla kort rakt av när alla kort släppts efter ett halvår om du nu föredrar det? Svårt att förstå ditt tänk med att du vill ha recensioner mer sällan på en site som denna? Tvärtom skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför klumpar ni inte ihop era test som förr när det var samma gpu? Kan ju inte finnas någon bra anledning att testa 980 ti 5 gånger istället för att samla ihop och göra ett stort test.

Skulle inte vara många läsare kvar här om man fick vänta över en månad för att se testerna av ett nytt grafikkort. Dessutom fylls ju graferna på med alla testade grafikkort allt eftersom. Så vill man se alla på en gång är det väl bara att vänta till sista testet?

Permalänk
Medlem

Bra prestanda, besviken på kylaren. Trodde den skulle klå EVGA.

Permalänk

Gått och väntat på att det här kortet ska släppas och bli tillgängligt här i Sverige men när det väl dök upp läste jag en del kritik efter de första tester som hade gjorts av kortet där kylningen inte hade varit riktigt vad man hoppats på.

Å andra sidan är det ju sagt att Asus medvetet valt en fläktkurva som är "snäll" vilket nämns även i det här testet och vill du sänka temp några grader i utbyte mot något högre ljudnivå är det ju lätt att fixa din egen fläktkurva utgår jag ifrån.

Kul att äntligen läsa ett ordentligt test av det här kortet utfört av en site jag sätter stor tillit till så bestämmer jag mig för att byta ut mitt nuvarande 1st gen Titan mot ett 980 Ti blir det nog just ett sånt här kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför klumpar ni inte ihop era test som förr när det var samma gpu? Kan ju inte finnas någon bra anledning att testa 980 ti 5 gånger istället för att samla ihop och göra ett stort test.

Verkligen märkligt att ni gör fem test av 980ti men fortfarande inte testat ett enda kort i AMDs "nya" serie. Visserligen är det till stor del rebrands men bättre prestanda än förra generationen etc.... kan man ana att ni blir ordentligt sponsrade av det gröna laget?

(använder själv ett GTX760 innan ni anklagar mig för att vara en total fanboy)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Verkligen märkligt att ni gör fem test av 980ti men fortfarande inte testat ett enda kort i AMDs "nya" serie. Visserligen är det till stor del rebrands men bättre prestanda än förra generationen etc.... kan man ana att ni blir ordentligt sponsrade av det gröna laget?

(använder själv ett GTX760 innan ni anklagar mig för att vara en total fanboy)

Finns bättre saker än att spendera tid på att kolla på 390X etc då det är typ samma kort som 290X. Det kommer garanterat komma reviews på flera olika modeller av vanliga Fury då det är ett mer intressant kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Finns bättre saker än att spendera tid på att kolla på 390X etc då det är typ samma kort som 290X. Det kommer garanterat komma reviews på flera olika modeller av vanliga Fury då det är ett mer intressant kort.

Så det är mer intressant att ha fem recensioner av samma kort än en recension av ett nytt kort som är baserat på samma GPU men med vissa uppdateringar? Intressant tanke.... jävligt konstigt att man recenserade inte mindre än 5st 770 och 760 kort då dessa är samma GPU som 680?

Permalänk

Underbart! Bra review. Blir ett sådant till helgen.

Visa signatur

21:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Almtom:

testat ett enda kort i AMDs "nya" serie.

Kan hålla med att det vore intressant att se tester på de korten också, dock säger väl det att du använder citationstecken för ordet "nya" ganska mycket om hur angeläget det är..

Permalänk

Denna kylaren till grafikkorten i mellanklassen hade varit något.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ingen ide att klocka själv då det ger knappt nått.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Ingen ide att klocka själv då det ger knappt nått.

Ok? "inte ger något" säger en som sitter på ett 470...?.. 10fps extra kan vara avgörande för om man vill köra en viss upplösning som 4k istället för att gå ner till 1440p. Nu tycks ju alla 980ti klocka i stort sätt lika med mindre variationer, men att påstå att det inte ger något då vet man inte vad man säger.

Permalänk

Trevlig recension, speciellt överklockningsresultaten.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Så det är mer intressant att ha fem recensioner av samma kort än en recension av ett nytt kort som är baserat på samma GPU men med vissa uppdateringar? Intressant tanke.... jävligt konstigt att man recenserade inte mindre än 5st 770 och 760 kort då dessa är samma GPU som 680?

De korten kom ut för länge sen och det representerar knappast hur mycket tid de har idag, man har begränsat med tid och då får man prioritera. Visst kan det finnas annan orsak men då får du väl skicka PM och fråga.